Gå til innhold

Hvorfor blir man tilbudt gamle lånetelefoner?


Anbefalte innlegg

Kan dere som jobber i butikker som tilbyr lånetelefoner forklare hvorfor man få så gamle lånetelefoner?

Støvsuger dere Ebay etter de dårligste telefonene som finnes for at kunden skal være minst mulig fornøyd?

Eller er det de samme dere har brukt som lånetelefon helt siden telefonen var ny?

 

Jeg bare lurer. For en kunde som leverer inn en HTC Desire, og som er avhengig av god nettleser, kan umulig ha samme nytte av en telefon som Nokia 1100.

 

Jeg ville satt som minstekrav at lånetelefonen kan kjøre Opera Mini.

Det skulle vel ikke være så mye forlangt heller. Selv Siemens M65 fra år 2004 klarte dette utmerket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forståelig. Men LITT bedre kunne dere vel klare?

Om jeg leverte inn en iPhone 4, og fikk Nokia 5800 som lånetelefon, ville jeg vært fornøyd, for den har de funksjonene jeg trenger.

Men jeg ville ikke vært fristet til å "glemme" å levere den tilbake, for da hadde jeg ikke fått tilbake iPhone 4'en, som er mye mer verdt.

 

Hvilke krav kan kunden stille?

I min jobb bruker jeg Opera Mini hele tiden. Hvis ikke lånetelefonen har dette, er den verdiløs for meg.

Lenke til kommentar

Kan dere som jobber i butikker som tilbyr lånetelefoner forklare hvorfor man få så gamle lånetelefoner?

Støvsuger dere Ebay etter de dårligste telefonene som finnes for at kunden skal være minst mulig fornøyd?

Eller er det de samme dere har brukt som lånetelefon helt siden telefonen var ny?

 

Jeg bare lurer. For en kunde som leverer inn en HTC Desire, og som er avhengig av god nettleser, kan umulig ha samme nytte av en telefon som Nokia 1100.

 

Jeg ville satt som minstekrav at lånetelefonen kan kjøre Opera Mini.

Det skulle vel ikke være så mye forlangt heller. Selv Siemens M65 fra år 2004 klarte dette utmerket.

 

Jeg synes man bør ha krav om at telefonen er innenfor samme kategori. Leverer du en iPhone eller en HTC Desire, er en ZTE Blade minstekravet tilbake. Den må kunne gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Det kan bli en avveiningssak i hvert tilfelle, men det er et forbehold i loven om at låneprodukter bare kan kreves "hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres". Å skulle sprette en salgspakke for hver kunde er ikke rimelig.

 

Dessuten - hvis det er snakk om en jobbtelefon kan man spørre seg om Forbrukerkjøpsloven gjelder. Tror ikke det er lett å forsvare et behov for mobilt internett på fritiden på lik linje med samtaler og SMS. Bransjen har lagt seg på en praksis med meget enkle låneprodukter og har så vidt jeg vet ikke blitt felt på det ennå.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å starte en lang diskusjon som utvikler seg til flamewar.

Men jeg synes ikke det er urimelig å sprette en eske. Vi snakker ikke om toppmodeller her, men en max 6 år gammel telefon fra tilbudskorgen. Opera mini krever ikke mye av telefonen.

 

Hvis kunden leverte inn en dyr toppmodell kan du ta som en selvfølge at kunden har behov for fargeskjerm.

 

Altså:

"hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres"

Konlusjon: Sprett en pakke om kunden ber om det.

Kunden har bevist sitt behov ved å i det hele tatt eie en smarttelefon, og en 6 år gammel lånetelefon er ikke urimelig dyr for butikken.

 

I mitt tilfelle er det ikke snakk om en jobbtelefon, men en privattelefon som jeg har stor nytte av på jobben og på fritiden.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det blir en definisjonssak, men jeg forlanger mer av et "behov" enn at man har lyst på og er vant til funksjonen. Jeg har også en smarttelefon, men de eneste funksjonene jeg våger å påstå at jeg behøver er ringing og SMS (sistnevnte kunne jeg strengt tatt også klart meg uten i noen uker). Kunne kranglet litt for å få kalender, men det pleier vel de billigste telefonene å ha.

 

Det ville også blitt svært dyrt å holde en gradert park av lånegjenstander til enhver situasjon (man skal aldri låne ut et bedre produkt enn det som repareres). Poenget er at kravet om lånegjenstand er betinget. Det er altså ikke noe man i utgangspunktet har krav på, men noe som "gjelder likevel bare hvis", slik formuleringen er, visse forutsetninger er tilstede.

Lenke til kommentar

Hva med dem som bruker mobilen som modem, og ikke har annet internett i huset?

Dette tror jeg gjelder mange studenter.

 

Hvis butikkens lånetelefon er Nokia 1100 eller liknende, og telefonen ikke kan brukes som modem, ville du da åpnet en eske med en litt nyere mobil, eller måtte studenten miste internett i 2-3 uker?

 

Jeg tør påstå at internett på hybelen er noe som en student har et reelt behov for.

Ikke bare noe han har lyst på eller er vant til å bruke.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis for eksempel mobiltelefonen er den eneste internett-tilknytningen man har, blir det (etter min mening) rimelig å si at man har behov for denne funksjonen også i låneproduktet, men da må man si fra til selgeren. Kravet er betinget, og formuleringen løs.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven mener jeg kun gjelder for ting som man kjøper for privat bruk (rett meg om jeg tar feil). Stemmer det, så har du (trådstarter) egentlig ikke noe krav på telefon med Opera Mini, fordi det er noe du bruker på jobben og ikke privat. Er du så avhengig av en avansert telefon på jobben burde du egentlig krevd å få en jobbtelefon. Da slipper du å dekke mobilutgifter i forbindelse med jobben osv.

 

Generelt er jeg enig i at å sende SMS og ringe er et akseptabelt minimum for de fleste. Få trenger mer enn det på mobiltelefonen for å kunne være tilgjengelig i hverdagen. Og er det snakk om at det går utover jobben og greier er det da snakk om næringsbruk og egentlig ikke noe som er dekket av forbrukerloven.

Lenke til kommentar

Du har krav på en lånetelefon hvis du blir uten telefonen din i 7 dager.

Der jeg jobber låner vi ut fra dag 1 og tilbyr så lik telefon vi har tilgjengelig.

Det er fryktelig sjelden vi ikke har noen telefon å tilby kunden der og da og stort sett er de fornøyde med telefonen de får. Vi har fra de enkleste Nokia'ene (1208 eller 1650) til helt ok smarttelefoner som er kanskje 1 år.

 

Hvis noen kommer inn og er helt avhengig av internett på mobilen (bruker som modem), så hender det vi har lånt ut det mobile bredbåndet vi har noen dager med en enkel telefon ved siden av og det burde da være grei ordning for begge parter. :)

Lenke til kommentar

Tror mange her rett og slett ikke forstår dimensjonen på antallet utlånsterminaler som en hver butikk må ha for å dekke servicemengden de får inn.

 

En butikk av normal størrelse i en større norsk by vil ha 50-100 lånetelefoner i systemet sitt til enhver tid. Dette er IKKE gamle telefoner som folk tror, men stort sett nokias billigste modell med fargeskjerm og kamera. De fleste Elkjøper har en Nokia 26-serie til utlån, og noen nokia 16-serie i bakhånd.

 

La oss si at 20% av disse i løpet av et år må erstattes av butikken, av ulike årsaker: ødelagt, forsvinner, kunder glemmer å levere tilbake, stikker av med telefonen, dårlig kontroll på lageret osv.

 

I dag har de fleste mobiler med en innkjøpspris på ca 500,-. Mao er kostnaden for å kjøpe inn disse et sted mellom 25 000,- og 50 000,-. Og en årlig kostnad på ca 10 000,- for å holde antallet korrekt.

 

Nå sier trådstarter at han gjerne hadde vært fornøyd med en nokia 5800 osv - men..tror du dette er noe som ville vært billig å kjøpe inn? Man kan ikke ha ørten forskjellige utlånstelefontyper, de må kjøpes inn i en variant i stort antall. Og man kan ikke skaffe utgåtte telefoner i store antall..

 

Så la oss si at man må tilfredstille de i dag som kjøper smarttelefoner med touchskjerm, og skaffe utlånstelefoner med touch, gps, wlan og så videre. Da øker kostnaden pr telefon til 2000,-.

 

Altså en innkjøpskostnad som må gjøres NÅ på ca 100 000,- til 200 000,-, og så årlig 25 000,- til 50 000,-. Og dette er om jeg antar at mengden svinn, kunder som stikker av med mobiltelefoner osv holdes like lavt som på billigmobilene. Og ikke tar med at for å holde kunden som krever mest mulig like specs på utlånstelefonen sin som den han leverer inn fornøyd, så trenger man å bytte ut hele utlånslageret annet hver år...

 

Hvor mye tror dere en gjennomsnittlig butikk tjener på mobiltelefonsalg i løpet av et år vs denne kostnaden ETTER lønn, lagerhold, husleie osv er trukket fra?

Endret av Alastor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg hadde som sagt vært fornøyd med langt mindre enn Nokia 5800.

Absolutt nedre grense er Siemens M65 som kom ut i 2004.

Den kan kjøre Opera Mini, som jeg benytter langt oftere enn jeg ringer og sender SMS til sammen.

 

At butiken bruker Nokia 1100 tyder på et bevist valg om å gjøre kundene minst mulig fornøyd.

 

 

Dere tolker innlegget mitt som at jeg er i situasjonen selv.

Det stemmer ikke. Tråden startet som en kommentar til en annen forumbruker som hadde fått Nokia 1100 som lånetelefon.

Selv er jeg velforsynt med brukbare mobiler, og ville ikke tatt i en utlånstelefon med ildtang.

 

Spørsmålet var om butikkene saumfarer Ebay etter verst mulig telefoner for å plage dem som trenger lånetelefoner.

Jeg mener at en litt bedre modell hadde ikke kostet urimelig mye mer, og ville gitt kunden en mye bedre opplevelse.

 

Jeg krever ikke at en iPhone 4 erstattes med en iPhone 4, og at en Desire erstattes med en Desire.

Jeg ville kun trengt fargeskjerm og Opera Mini. Om telefonen er helt rævva, er greit nok, bare den kjører Opera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...