Gå til innhold

Kommentartråd til Adesina - RepRap Mendel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den keramiske delen av elementet er 25mm bredt, selve senga er 23x26cm. Tanken var å bruke mange slike små elementer for at de samlet kunne gi nok varme, da bare ett element er alt for lite. Siden jeg har tenkt å bruke PLA, holder det at jeg får 60+ grader på senga, så jeg ser for meg at 9-12 slike varmeelementer kunne holde hvis de blir isolert mot varmetap. Men det er en fordel at elementene er litt overdimensjonert, slik at oppvarmingstiden blir kortere.

 

Noen som har forslag til 220v varmeelementer? Har vurdert en liten kokeplate, men tror den kan bli litt for tung?

 

Akkurat får jeg ikke extruder-motoren til å bevege på seg, så jeg venter på svar på RepRap forumet før jeg kan komme videre.

Lenke til kommentar

Du har helt rett Marius, som demonstrert blant annet her. I det eksemplet blir det brukt nichrome wire av samme type som blir brukt som oppvarming og smelting av plasten i extruderen. Problemet er at det er en 12v resistor ledning og da trengs det høy strøm for å drive den til ønsket temperatur. (8A ved 100W i nevnte tilfelle).

 

Jeg beveger meg vekk fra harde kalkulerte fakta og går mer over til personlige teorier nå, men er det ikke å foretrekke å kjøre 220v med lav strøm (ampere) i forhold til 12v med høy? Min teori er at hvis jeg finner et brukbart 220v varmeelement kan det uten anstrengelser ordne 60 grader, mens et ekvivalent 12v system må jobbe hardere. Dessuten holder jeg da all elektronikken på maskinen separert fra sengen. Dette er selvfølgelig bare ideer fra min side som jeg mer enn gjerne oppfordrer en som vet hva han snakker om, til å plukke i fillebiter.

 

Kanskje jeg kan plukke fra hverandre en liten varmeovn? De har jo innebygd termostat og greier.

Lenke til kommentar

@zulo : Ok, da skrinlegger jeg heated bed.

 

Ellers kan det nevnes at alle motorene til Aida nå lever! Med god hjelp og støtte fra b.la. zulo på IRC i går, løste det seg med ny firmware, kabel og potmeterjustering. Stay tuned for neste forhindring som dukker opp. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, har dessverre blitt alt for lite 3D printing de siste ukene. :(

 

Har hatt Aida oppe å gå, men har ikke fått til å bygge noen extruder som fungerer lengre enn et par dager. Det siste er at kontaktene til varmeelementet korroderte, så jeg må bygge et nytt. Det var nok ikke så lurt å kjøre 3.5A+ gjennom ledninger og kontakter som nok ikke var ratet til mer enn 1-2A (maks). :)

 

Har kjøpt en "proff" heater barrel jeg tenkte å prøve på Adrians extruder, men viste det seg at jeg har et gammelt extruderdesign. Så nå må jeg få det jeg har opp å gå lenge nok til å skrive ut en oppgradering.

 

Har også hatt stabilitetsproblemer med softwaren (RepSnapper) som har ødelagt flere print. Så nå prøver jeg å lære meg Skeinforge, som er et kraftig verktøy for å konvertere 3D modeller til gcode (et enkelt kodespråk som styrer printeren). Det er utrolig mange innstillinger å ta hensyn til, men man får full kontroll på hva som skjer, og hvis man nå lærer seg hva disse innstillingene gjør da kan/vil man få veldig bra resultater.

 

Jeg har printet en del mer eller mindre vellykkede ting som jeg godt kan knipse noen bilder av hvis noen vil se?

 

Vi får avslutte posten positivt med et bilde fra da jeg og Aida var ute å gå tur i fint høstvær.

 

post-3443-1288733794,8181_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan jo skrive g-kodene selv, de er jo som du sier svært enkelt. De modellene denne printeren skal printe jo ikke være alt for komplekse? (refererer til den oppgraderingen du snakker om)

 

Mener å ha hørt et sted at slike oversettelser (fra 3D-modell til G-kode) har en tendens til å bli veldig komplekse, og i seg selv kan være årsak til feil i eksempelvis printing.

Lenke til kommentar

Joda, teoretisk går det an å skrive dem selv, men delen jeg skal printe er forholdsvis stor. Nærmere bestemt er det bunnplaten på denne: http://reprap.org/wiki/File:Nozzle-assembled.jpg (Jeg har den gamle bunnplaten, som er slik: http://reprap.org/wiki/File:Finished-front.jpg )

 

Det er ikke fordi den er spesielt kompleks, men gcoden som genereres fra RepSnapper på denne delen er 3.46MB. Det lar seg nok ikke gjøre i praksis å skrive det for hånd. :) Grunnen til at koden blir så stor er rett og slett fordi plasten som kommer ut bare er ca 0.5mm i diameter, og det må utrolig mange bevegelser til for å fylle opp hele modellen. Skeinforge er interessant her fordi har innstillinger for å justere hvor mange prosent av innmaten på modellen skal fylles ut, så modellen blir delvis hul på innsiden, ute å miste nevneverdig styrke.

 

Men nå når jeg sitter å ser på denne delen igjen, lurer jeg på om jeg bare kan bore noen hull i bunnplaten jeg har. Problemet er at den da ikke får forsterkningene som den nye versjonen har, og sikkert ikke vil holde så lenge. Men det kan være verdt et forsøk. Uansett trenger jeg å printe et nytt tannhjul også, da den jeg nå har må limes på motorakslingen, og det har jeg ikke lyst til å gjøre.

 

>Mener å ha hørt et sted at slike oversettelser (fra 3D-modell til G-kode) har en tendens til å bli veldig komplekse, og i seg selv kan være årsak til feil i eksempelvis printing.

 

Det største problemet med generering av gcode er hvis man eksporterer STL filen i for høy oppløsning. STL er et universalt filformat som brukes som et mellomledd mellom de forskjellige 3D programmene og gcode generatorene. (Les mer på wikipedia). Men problemer kan oppstå når man lager kurver og hull i STL filen mer detaljert enn nødvendig. Resultatet er at stl filen blir veldig kompleks og tar lang tid å analysere, hvis programmet ikke kræsjer tar det kanskje 20-30 minutter istedenfor 2-3 minutter, uten at man vinner noe som helst på utskriftskvaliteten. Det er ingen grunn til at modellen man skal skrive ut har 0.01mm oppløsning når printeren har 0.1mm oppløsning. På den annen side gjør det ingen skade, bortsett fra at man sløser bort mye tid på noe totalt unødvendig.

 

Nuvel, jeg må få snekret meg en lightbox og knipsa noen bilder av det Aida har produsert.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jada, det er liv, det er bare ikke så store muligheter til å jobbe på det om dagen dessverre. Jeg håper det skal bedre seg, men er ikke sikkert det skjer på denne siden av nyttår. Fotostudioboksen er forøvrig 1/3 ferdig, så noe har jo skjedd. :-P Har ellers fått et thermocouple kit for å måle temperaturen mer nøyaktig og stabilt, men må ordne ny firmware for å få det til å fungere. Bestilte også en ny extruder barrel, men viste seg at det var noe annet enn m6 gjenger på den, så hvis jeg skal bruke den må jeg lage flere nye deler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Veldig interessant. Jeg begynte å kikke på RepRap i 2007 eller 2008, men da fant jeg få andre som holdt på med det her i Norge, også kokte det litt bort pga det og andre årsaker.

 

Jeg har skummet gjennom bloggen og kommentartråden, men har ikke helt sett hvor i landet (verden?) du holder til. Jeg er veldig interessert i å høre litt om dine erfaringer med å kjøpe og sette sammen en Mendel. Jeg er nok mest interessert i en Mini-mendel eller Huxley selv, men de er vel ikke fullt så stabile som Mendel.

 

Det er forresten en norsk RepRap-wiki på www.reprap.no, det kan bidra til å gjøre dette mer tilgjengelig i Norge og for å dele særnorsk informasjon. Det burde jo være en lenke til bloggen din der, og om du har tid kunne det vært nyttig for mange om du hadde noe informasjon å dele der!

 

Om du holder til i Oslo eller omegn hadde det vært veldig morsomt om det var anledning til å stikke innom og ta en titt og en prat. :) Send meg gjerne en PM om det er aktuelt.

Lenke til kommentar

Hei kefir, velkommen i klubben!

 

Vil anbefale prusa mendel som førstemaskin nå, da det er mye færre deler å printe og den derfor blir billigere. En huxley er grei hvis man har plassmangel, eller skal transportere den med seg, men ellers er det ikke så mange fordeler med den syntes jeg.

 

Har prøvd å poste på reprap.no men postene må godkjennes manuelt, og det er ikke min blitt. Så det forumet virker temmelig dødt.

 

Holder forøvrig til i nærheten av Gjøvik, men bør vel helst få printeren til å virke skikkelig igjen før jeg kan vise den fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...