Gå til innhold

Fotokonkurransen - på tide med noen endringer ?


Anbefalte innlegg

Men å utvide konkurransetiden (f.eks. ha en ren måned) så kan jo folk få lenger tid til å ta bildet, noe som igjen kan gjøre det greit å ha "kun tatt i konkurransetiden" som krav.

 

Jeg tror fortsatt det viktigste er å sørge for god publisitet. Få informasjonen tydligere fram og kanskje ha et intervju av vinneren. Vis gjerne plass #2 og #3 også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine tanker rundt konkurransen er at for det første så bør diskuteres om det med runder og sammenlagtseire bør fjernes helt. At det er sånn kan godt gjøre at nye som ser konkurransen litt uti rundene ikke gidder delta. Man kan allikevel ha 12 månedskonkurranser og så lage et galleri som viser vinnerbildene når året er omme. Premien kan være å få bildet sitt i et slikt galleri. Så kan jo også "Akamboka" trykke bilder derfra for det gjeldende året, om de mener de har plass til dem da. Om Akam enda hadde hatt råd til å kjøpe 12 eksemplarer og dele ut til vinnerne så kunne det blitt en fin premie det også.

 

Temaene kan velges av forumet på forhånd slik at rundevinneren slipper å finne på tema. Det kan være sånn at enkelte kvier seg for å gjøre det, og vil ta det som et nederlag om temaet de velger får lite deltakelse. En kan f.eks. sette opp en tråd med forslag til temaer og ta en slags avstemming på forslagene. Det trenger ikke "settes opp en avstemming" slik vi er vant med, siden en i dag kan trykke "+" på innleggene så kan avstemmingen være evigvarende, en trenger bare se hvilket forslag som har fått flest slike "+"' når ny runde skal i gang. Det må selvsagt da være slik at hvert innlegg med forslag til tema kun har ett forslag, og at en mod. eller innleggskriveren går inn å skriver en merknad om at temaet har blitt brukt når det blir brukt. Det enkleste hadde vært om en mod kunne fjernet det aktuelle innlegget fra forslagstråden når konkurransen med det temaet er i gang. På den måten så kan jo temaer bli foreslått på nytt etter at de er brukt, og må stemmes opp igjen blandt alle de andre. Det er jo kanskje også positivt at den som er flink å foreslå temaer får disse "+"ene i profilen sin? Samtidig så er det den eneste avstemmingsmåten der den som foreslår noe ikke selv kan gi en stemme.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Redaksjonen synes forumkonkurransen er et flott tiltak, som vi gjerne støtter med promotering på forsiden, slik som i dag.

 

Men i det siste har vi at både kvaliteten og kvantiteten på bidragene har blitt dårligere, og med den siste runden, der ingen bidrag var i henhold til reglene, toppet det seg.

 

Vi ber dere derfor om å gå i tenkeboksen, for å finne ut hvordan dere kan gjøre det mer interessant å delta, slik at vi kan få en forumkonkurranse som blomstrer igjen.

 

Vi ønsker ikke å legge noen føringer på hvordan det skal være. Vi er stolte av å ha lesere som tar slike initiativ, og vil støtte opp om (nesten) alt slikt.

 

I mellomtiden tar vi bort forsidepromoteringen. Når dere har kommet opp med et forslag som kan fungere, gjenoppretter vi den, slik at vi fortsatt kan bidra til en bedre forumkonkurranse.

 

Dette innlegget er også postet her

Endret av faaeri
Lenke til kommentar

Som du ser så er vi i tenkeboksen. Og jeg har noen ideer som jeg kommer til å lufte når jeg får oppsummert de.

 

Men når det gjelder promotering, så tror jeg at den må være mer synlig enn det den er i dag. Jeg synes at bildet i seg selv er litt for lite, og det er så langt ned på siden at det er mange som ikke legger merke til det - jeg tror den lett blir forvekslet eldre artikler.

 

edit: Er det mulig å skaffe en sponsor til en slik konkurranse? Trenger ikke store premien.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Som du ser så er vi i tenkeboksen. Og jeg har noen ideer som jeg kommer til å lufte når jeg får oppsummert de.

 

Men når det gjelder promotering, så tror jeg at den må være mer synlig enn det den er i dag. Jeg synes at bildet i seg selv er litt for lite, og det er så langt ned på siden at det er mange som ikke legger merke til det - jeg tror den lett blir forvekslet eldre artikler.

 

edit: Er det mulig å skaffe en sponsor til en slik konkurranse? Trenger ikke store premien.

Tenker du som stiller fast med premie til hver runde? Det kan vi undersøke.

Når det gjelder plassering på forsiden, er det dessverre mange interesser som konkurrerer om de beste plasseringene. Men kanskje vi kan gjøre noe med utformingen for å tydeliggjøre hva det er?

Lenke til kommentar

Månedlige runder, med "fast" redaksjon, tror jeg kommer til å være en vinner. Noen premier, trenger ikke være så store, kan gjøre at vi kommer opp over kritisk masse.

 

Mer publisitet er nok nødvendig. Månedlig artikkel som presenterer forrige vinner og neste måneds tema, med oppfordring til å (eventuelt først melde seg inn i forumet og deretter) sende inn bidrag?

Lenke til kommentar

Tenker du som stiller fast med premie til hver runde? Det kan vi undersøke.

Når det gjelder plassering på forsiden, er det dessverre mange interesser som konkurrerer om de beste plasseringene. Men kanskje vi kan gjøre noe med utformingen for å tydeliggjøre hva det er?

En rundepremie trenger ikke å være rare greiene - en 30x40cm forstørrelse e.l. Og en større en for rundevinner - f.eks et litt vasst minnekort med god kapasitet.

 

Jeg skjønner at det er mange interesser å ta hensyn til, og at layouten styrer en del. men utformingen kan kanskje være noe å se på.

 

Månedlige runder, med "fast" redaksjon, tror jeg kommer til å være en vinner. Noen premier, trenger ikke være så store, kan gjøre at vi kommer opp over kritisk masse.

 

Mer publisitet er nok nødvendig. Månedlig artikkel som presenterer forrige vinner og neste måneds tema, med oppfordring til å (eventuelt først melde seg inn i forumet og deretter) sende inn bidrag?

Det er noe slikt jeg også tenker. Det er kanskje en ide å kjøre en prøverunde på 3 runder (okt/nov/des) og se hvordan det blir mottatt? Etter at vi har blitt enig om en form, vel å merke.

Lenke til kommentar

Det er veldig liten promotering i de rette trådene etter min mening. Nå er ikke jeg en som sender inn bilder, men så hyppig som jeg er her inne burde jeg få informasjon om konken uten å lete opp.

 

Da jeg styrte en del av dette for en stund tilbake ble chattetråden brukt flittig til å annonsere nytt tema, påminnelse om innlevering etter noen dager, info om stemming og påminnelse om at stemmingen snart er over. Etter hva jeg har sett er arrangjørene av konkurransen dårlig med annonsering. Ikke alle er på akamforsiden hver dag, men mange titter innom chattetråden.

Lenke til kommentar

Når det gjelder konkurransen, så har det vært sviktet på promotering i chattetråden. Men på en del av de andre utfordringer, så har prøvd å bruke chattetråden. Synes ikke det fungerer like godt lenger; kan være at det kun er en indre kjerne som er der for tiden :hmm:

Lenke til kommentar

Enig med Tom. Promotering i chattetråden løser ikke dette problemet. Chattetråden er for den harde kjernen på forumet som vet alt om konkurransen allerede.

 

Nå er det slik at jeg brukte å ta bilder på siden av konkurransen tidligere når jeg ble tipset om den, men den går i glemmeboka, og jeg tror nok promotering blant annet i chattetråden ville hjulpet mye...

 

men det er opp til dere som gjennomfører...

Lenke til kommentar

Den nest siste runden, da jeg arrangerte, så var temaet portrett. Helt tilfeldig så hadde Silje i "Siljes fotoeksperiment" nettop portrett som tema, og ikke engang hun, som er journalist for akam sendte inn bidrag. Det sier litt synes nå jeg. Jeg hadde kun et par tre annonseringer i chattetråden, men allikevel.

Folk vegrer seg for å være med.

Lenke til kommentar

Da har jeg gått igjennom denne tråden en gang til, kikket litt andre steder og har kommet til følgende forslag.

 

Generelt.

 

Fotokonkurransen er er en fotokonkurranse arrangert av Akams forumbrukere og er åpen for medlemmene av diskusjonsforumet (diskusjon.no).

 

Konkurransen er formet som en årlig konkurranse, med 12 runder - en per måned. Temaene blir definert av arrangementskomiteen. De seks første temaene publisereres i midten av desember (med innleveringsfrister). De siste seks temaene publiseres i midten av juni.

 

Innlevering av bilder skjer i perioden fra den første i måneden til den 21. (3 uker). Deretter legges bildene ut for avstemning som varer ut måneden. Vinnerene av runden presenteres den første i etterfølgende måned.

 

Bilderegler.

 


  1.  
  2. Du kan kun levere inn et bilde per runde.
  3. Du må selv være fotografen av bildet.
  4. Bildet kan være tatt når som helst, men kan ikke vært levert inn til konkurransen tidligere.
  5. Kun JPEG, lengste side for liggende bilde er 1280 piksler, 1024 piksler for stående bilder.
  6. Bildet skal være anonymt. Ingen signatur eller navn i EXIF.
  7. Vanlig copyrightregler gjelder for alle innsendte bilder, men deltagerene gir Akam.no rett til å publisere bildet i artikler forbundet med fotokonkurransen.
     

 

Bilder som ikke tilfredstiller reglene blir diskvalifisert. Brukere som leverer inn andre brukeres bilder må regne med å bli utestengt fra forumet.

 

Poeng-regler.

 

Det deles ut poeng til de 3 beste bildene i hver runde. 1. plass får 4 poeng, 2. plass får 2 poeng og 3. plass for 1 poeng. Etter at alle rundene er ferdig, legges poengene sammen for å finne årets fotograf.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Når det gjelder arrangering, så ser jeg for meg at undertegnede og et par-tre til som har erfaring og tid påtar seg jobben med å holde tingene i gang.

 

Det denne gruppen da må gjøre, er:


  •  
  • Sette opp en tråd for månedens runde.
  • Lage en artikkel til Akam når runden starter.
  • Lage en artikkel til akam like før fristen går ut.
  • Legge inn bildene og sette opp poll.
  • Ny artikkel til Akam om avstemningen.
  • Oppsummere avstemningen når avstemningsvinduet lukkes.
  • Ny artikkel til Akam om resultatet.

 

Jeg ser for meg at det er en gjør jobben for hver runde, men at det går på rundgang.

 

Gruppen setter seg også ned og setter opp temaene før 1. januar

 

Ser ikke så ille ut det der, men problemet, tror jeg, er at konkurransen ikke promoteres godt nok, folk glemmer av den eller ikke blir opplyst om den.

Som du ser av denne posten, så prøver vi å gjøre noe med det.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...