Gå til innhold

Førstegangstjenesten, Hva skal jeg pakke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke være noe problem. Er en del i troppen som bruker egne, meg inkludert. I felt er "alt" lov som regel med tanke på sivilt kjøp, men er like greit å bruke det du får utdelt, får jobben gjort. I garnison så pleier det helst å være likhet innad i troppen som gjelder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apropos feltstøvler, er det noen som har erfaring med Alfa's lette feltstøvler aka. kontorsko? Vet ikke om jeg får det gratis av bataljonen når jeg begynner å jobbe der til høsten, så må vite om det er vits å bruke penger på det selv? :p

Jeg har selv tilgode å prøve disse, men har flere kollegaer som er storfornøyde. Iom at jeg bare skal jobbe 1 år til i Forsvaret orker jeg imidlertid ikke å bruke penger på slike.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurer på en ting, hva pakker man I?

koffert eller en real bag? Er veldig usikker på dette :O

:D

Alt du trenger å ha med deg får helt sikkert plass i en liten bag. Koffert får du aldri stua bort inne på rommet.

Lenke til kommentar

Jeg var på opptaket på Madla i Juli men ble sendt hjem etter 9 dager på grunn av kyssesyken.

Skal tilbake i September og laget meg så en liste over ting jeg skal pakke ned:

Kleshengere m/buksehenger

Gasbind

Hyssing

Plaster

Gnagsårplaster

Hodelykt

Engangshansker

Innpregneringskrem

Bomull til puss av sko (Type sminkefjerningsbomull)

Ørepropper

Q-tips

Kulepenn med topp

Sikkerhetsnåler

Innleggsåler (Feltsko og Parade)

Lofjerner til klær

Snus

Joggesko

Boksere

Joggebukse

Sokker

T-skjorter

Pulsklokke m/belte

Klokke (Ikke mobil)

Jakke

Toalettsaker

Vaksinasjonskort

Resepter

Legeerkleringer

Toalettsaker

Kortholder

Kamera

Det er egentlig det eneste, kanskje en genser, men tipper all snusen vil ta for mye plass i bagen/kofferten til at jeg gidder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal ikke være noe problem. Er en del i troppen som bruker egne, meg inkludert. I felt er "alt" lov som regel med tanke på sivilt kjøp, men er like greit å bruke det du får utdelt, får jobben gjort. I garnison så pleier det helst å være likhet innad i troppen som gjelder.

kan være jeg misforstår deg litt her, men bare for å understreke:

ALT er ikke lov. Bruker du noe som ikke er oppført på utstyrslisten, så kan du risikere å ikke få erstatning for skader som f.eks frostskader ol =p

Lenke til kommentar

Det er korrekt, du gjør det jo selvfølgelig på eget ansvar, glemte å skrive det. Tenkte mer på f.eks om du kjøper deg en BEAR vest i stedet for CV-1 (hvis du ikke har fått utlevert BEAR i utgangspunktet), en jungelhatt (boonie) eller en M2000 uniform så går det som regel greit for befalet så lenge man er i felt. Det gjelder da ting som faktisk er utlevert i forsvaret, men kanskje ikke din avdeling. Ting som sivile ullsokker, undertøy osv. brukes jo på eget ansvar.

On topic:

Det jeg synes er praktisk å ta med som jeg alltid sørger for å ha med meg er:

Leatherman (Vi fikk utlevert en, men det tok lang tid)

Laptop med mobilt bredbånd (Internett på kaserna suger)

Bøker (Hvis du liker å lese)

Mobil (Fin å ha på kveldstid, og har du en rolle som krever det så kan/må du bære den med deg på dagtid også)

Sivil klær (Jeg tok ikke med før første perm, siden vi hadde uniformsplikt til da uansett)

Toalettsaker (Viktig med en god barberhøvel, maskin får det ikke alltid tett nok for befalet)

Kamera (Veldig viktig faktisk, minner blir lettere å huske med bilder)

Klokke (Kjempeviktig)

Penger

Annet enn det trenger man ikke så mye mer enn godt humør og stå på vilje.

@Mr. Olsen: Vet ikke hvordan det er på Madla, men her er hvertfall mesteparten av det som står øverst på listen din ting du får utlevert når du trenger det.

Lenke til kommentar

Mye som tok litt lang tid, og vet ikke jeg, er noe med å gå til et befal og spørre om et plaster. Ser ikke problemet med å ha det med, så har du tilgang til det når du selv trenger det. Ikke bare bare å få tak i gnagsårplaster midt ute i skauen om du plutselig får bruk for det.

Det er mine erfaringer, ikke alle er like enig, men jeg følte det hadde vært enklere om jeg hadde hatt med mye av det, noe jeg også hadde, men sikkerhetsnåler hadde jeg ikke med, hadde vært kjekt helt i starten, sengestrekket ble mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...