Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

MacBook Pro reparasjon.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte en MacBook Pro hos mpx.no i 2007 som jeg to ganger leverte inn til Humac for reparasjon hos OfficeLine i juni. Dette var grunnet et defekt hovedkort, og etter to reparasjonsforsøk ble ingenting løst og maskinen fungerer fortsatt ikke som den skal.

 

Nå har jeg sendt den inn til mpx, som har videresendt til InfoCare. Kan jeg på dette tidspunktet be om heving av kjøp eller omlevering grunnet de to forrige reparasjonene, eller har mpx også rett til å forsøke å reparere den selv? Hver gang jeg har snakket med de om problemer med varen, har jeg blitt bedt om å ta kontakt med Apple, noe jeg som sagt gjorde de to gangene i juni.

 

Har hatt maskinen min i ca. 1 uke siden 7. juni, så det begynner å bli litt frustrerende, og jeg frykter hvor lang tid til dette vil ta, ettersom jeg reiser til utlandet i slutten av august. Mpx mottok varen 8. juli.

 

Takk for all hjelp!

 

Oops, ble dobbelposting av emnet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 års reklamasjonsrett iht Forbrukerkjøpsloven.

 

3 gang samme feil: Heving av kjøp og pengene tilbake!

 

Men dette er et krav du må sette ved innlevering. Så hvis du får den tilbake nå og den er helt fin kan du ikke kreve det. Før den evt svikter igjen.

 

--

Ole-Kenneth

Rait.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal de reparere det jeg mistenker er en død temperatursensor for andre gang. Hvis det er den som feiler nok en gang, så kan jeg be om pengene tilbake?

 

Vet noen på hvilket tidspunkt jeg kan kreve det samme dersom reparasjonen tar for lang tid? Jeg har hørt 4-6 uker, men at det varierer fra selger til selger.

 

Takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her får dere en liten oppdatering.

 

Statusen på reparasjonen er nå "Forventet ferdig 17/08/10, venter på deler." Dersom det stemmer, så har det da gått ca 6 uker siden mpx mottok den. Hvis det ikke stemmer, så har de omtrent en uke på seg å fullføre denne saken før jeg reiser fra landet.

 

Kan jeg nå, med loven bak meg, kreve å heve kjøpet, selv om det ikke faktisk har gått 4-6 uker som jeg hører er rimelig tid for reparasjon? I så fall, hva burde jeg egentlig fortelle selger?

 

All hjelp mottas med stor takk.

Endret av Bleelekwwl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering.

 

Fikk nå vite at delene har ankommet og at varen står i kø for bytte. Jeg ble tilbudt 1000kr i kompensasjon på deres nettbutikk som følge av lang ventetid. Burde jeg si meg heldig for å få det, eller fortsette å be om omlevering av vare eller heving av kjøp?

 

Tenkte jeg burde ihvertfall vente å se om varen faktisk fungerer denne gangen før jeg benytter meg av dette tilbudet..

 

En respons til dette mottas med stor takk. ;3

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg jobber i bransjen, og i de tilfeller der verksted (Infocare, A NOVO, Acer etc) tilbyr meg kompensasjon, så bruker jeg det som et argument på at de faktisk innrømmer feil i saken (..ellers hadde de ikke tilbudt kompensasjon).

 

Kjør på videre. Loven sier forøvrig to avhjelpsforsøk, og det står ingenting om rep av samme feil etc.

 

-W

Lenke til kommentar

Om du jobbar i bransjen, Wollert, bør du i alle fall kjenne til lova.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

[...]

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

[...]

 

MPX har eigne rutiner for retur av Apple-produkt for retting av feil, desse kan du lese om her: Retur Apple. Kort oppsummert, du tek det med Apple/Infocare direkte, og det går ikkje via MPX. Når MPX vel å la ein annen part rette feil vil det naturlegvis telje som avhjelpsforsøk.

 

Ser derimot at du har brukt Humac, som ikkje er nevnt i returinformasjonen hjå MPX. Eg går ut frå at du har dokumentasjon på desse avhjelpsforsøka (arbeidsrapport e.l.). Eg ville tatt kontakt med MPX, forklart situasjonen (at du kan dokumentere at dette er tredje avhjelpsforsøk for same mangelen, og at du no ynskjer å heve kjøpet).

 

Med tanke på at du har brukt Humac, som ser ut til å vere ein godkjent Apple-forhandlar, men ikkje er ein del av returrutinene hjå MPX, ville eg tatt ein telefon til Forbrukarrådet og fått svar på om du kan rekne dette som avhjelpsforsøk i samband med heving pga. same feil 3 gonger. Eg trur svaret er ja, men sidan du ikkje har følgd prosedyrene til seljaren (MPX, som er den som har juridisk forpliktelse til deg, og evt. vel om dei vil be deg rette kravet til ein annan part) ville eg ha sjekka det.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene.

 

Varen ble først sendt til MPX, og via de til Infocare, så skulle tro det vil si at den faktisk ikke går utenom MPX.

 

Dokumentasjonen fra Humac ble vedlagt varen, og dette er tredje forsøk grunnet en feil på hovedkortet, men ikke nøyaktig samme feil (vet ikke om det allikevel går under definisjonen "samme mangel". Det gjorde det da ikke i henhold til hva MPX fortalte meg.) De gikk gjennom den dokumentasjonen uten å avfeie den, så vil tro den er i orden. Men på dette tidspunktet så handler det mer om reparasjonstid utover rimelig tid, ikke antall avhjelpsforsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...