Rudde Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Er det sant at Microsoft spill (PC og Xbox) er basert på C#? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Nei. Det som derimot er sant, er at du kan bruke C# sammen med Microsoft XNA for å lage spill til Xbox 360 (og PC). XNA er gratis, men for å prøve spillet ditt på xbox 360, må du ha et medlemsskap i XNA Creators Club. XNA kan også brukes for å lage programmer og spill til Zune HD. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Tenkte jeg skulle begynne med modelering, hadde vært jævlig fett og få noe ut av det Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Er det murlig å ta modeller laget i programmet Blender til C# og få det til å funke som ett slags spill? Lenke til kommentar
Qwark Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Ja du kan bruke XNA rammeverket f.eks Se her Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Hei, Prosjekt: SSFT - Simple Socket File Transfer SSFT.zip Dette er et lite prosjekt jeg startet på for en halvt års tid siden, når jeg irriterte meg over de litt ustabile og heller kranglete fildelingsmulighetene i Windows. Så derfor lagde jeg et lite program som kan overføre filer over et nettverk ved bruk av tcp sockets. Jeg tok opp prosjektet for noen dager siden og la til den funksjonaliteten som manglet for å kunne kalle det et fullverdig filoverføringsprogram i noen grad. Prosjektet består av to deler: en server som tjener en fil til flere klienter, og en klient som kan koble seg til denne serveren og laste ned filen. Man kan velge eget portnummer serveren skal lytte til (standard 43000) og hvilken IP/hostname og portnummer klienten skal koble seg til. Dette tillater filoverføring over internett, men husk å åpne helt ut til internett med brannmur og portforwarding i router, etc. Siden programmet bruker direktetilkoblinger mellom maskiner, vil filoverføringen gå så raskt som nettet ditt tillater. Jeg vet ikke hva som trengs for å kjøre det, men sannsynligvis .NET Framework 3.5 og Visual Studio .NET Redist. Kom gjerne med forslag til hva som kan forbedres. Jeg vet det nok vil være en del, f eks at man må begynne helt på nytt om tcptilkoblingen brytes. Skulle også gjerne forbedret gui-et litt, bl a lagt til høyreklikking på aktive tilkoblinger og valgt "Delete" eller noe i den duren--foreløpig må man nøye seg med å velge tilkoblingene og trykke delete. Ellers er det et ganske praktisk program, om jeg må få lov til å si det selv. Har brukt det en del blandt venner osv til å overføre filer raskt med. Edit: Oppdatert SSFT.zip. Endret 2. februar 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hva med å bruke port 80 slik at man ikek trenger gjøre endringer i brannmurer og slikt? Eller lar ikek det seg gjøre? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Som regel er port 0 til 2000 reservert for OS-et. Så alt over 2000 burde være greit. Du kan jo prøve med port 80 og se hva slags melding du får i serverloggen. Edit: Prøvde nettopp med port 80, men denne var allerede i bruk. Prøvde 90, og det funka faktisk, så er kanskje bare i Linux 0 til 2000 er reservert... Endret 2. februar 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Vel, var vel egentlig ute etter om det lot seg gjøre å kjøre dette over samme protokollen som nettleseren bruker, men da er det vel mer snakk om webservices. Reservert sier du? Hvorfor det? Kan ikke noen grunn til at hverken Windows eller Linux skulle reservere noe som helst. Hvis jeg ønsker å lage en mail server så må jeg vel få lov til det og da er det jo snakk om port 25. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Skal vi se. På Unix generelt (Linux, Mac, etc.) trenger du admin-rettigheter for å kunne lytte på porter < 1024. Hvorfor? Aner ikke... På Windows kan du lytte på hvilken som helst port som ikke allerede er i bruk. La til Remove-knapp på connectionslista i gui-et forresten. Oppdaterte fil. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Angående å bruke samme port som nettleseren bruker, så er det vel ikke veldig vesentlig i dette tilfellet, med mindre du har en webtjener installert på lokalmaskinen din som du har åpnet ut til internett for. Det virker som du misforstår litt hvordan dette fungerer. Les litt om tcp/ip, så skjønner du hva jeg mener. Port 80 er jo bare en standardport som har blitt vanlig å bruke for webtjenere som din nettleser bruker når den kobler seg til en vert på internett. Din nettleser har i utgangspunktet ingen webtjener som lytter på port 80, og derfor kan man ikke gå ut ifra at port 80 alltid er åpen ut mot internett, som du hinter til. Med mindre, som sagt, du har en webtjener på din lokalmaskin og du har åpnet for port 80 ut mot internett. Håper det la litt lys over saken. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Er nok ikke mangel på IP kunnskap som gjelder her ;-) Det jeg snakker om er å ha filoverføringen over HTTP slik at man ikke har brannmur problematikk i det hele tatt. Poenget er å kunne sette opp en backup løsning som rett og slett vandrer fritt over port 80. Grunnen til at jeg "blandet" meg inn i denne tråden var rett og slett fordi jeg vurderer å lage en slik løsning for en av kundene mine. De har en server i dag med både SQL data og andre flatfil områder som skal tas backup av. Jeg ser for meg en synkronisering av denne serveren mot en av mine egne servere slik at det hver natt kan synkroniseres. Og når dette er oppe og går så ser jeg for meg å tilby løsningen til flere kunder. Hadde vært så glitrende om dette kunne installeres sømløst uten noe surr på brannmur. Men som sagt, dette handler nok mer om en webservice(soap) løsning en "ftp" over en annen port Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Oja, da misforstod jeg nok hva du mente. Men poenget med enkelheten i applikasjonen min er jo at man bare har to maskiner som er koblet til hverandre for kjapt å overføre filer, og da må jo en av dem alltid lytte til den gitte porten, og det er jo ikke sikkert at denne er åpen? Jeg tror jeg ikke helt skjønner hva du mener enda...at man har en tredje applikasjon som både filsender og filmottaker kobler seg til som benytter seg av HTTP? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg vil mene løsningen er bedre slik den er nå. Men hvordan funker dette hvis flere klienter laster ned samtidig? Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Egentlig ikke. Men samme det. Tror vi snakker om to forskjellige ting her... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Tror HDSoftware mener at du skal for eksempel bruke HttpListener, og lytte på port 80, og deretter servere filen som et vanlig HTTP dokument. Fordelen er at du kan bruke en webbrowser til å hente filen. edit: å lytte på port 80 er selvsagt helt valgfritt. Endret 3. februar 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Jeg vil mene løsningen er bedre slik den er nå. Men hvordan funker dette hvis flere klienter laster ned samtidig? Serveren støtter flere tilkoblinger samtidig, med en tråd for hver tilkobling. IP til klient og info om filoverføringen blir vist i connections-listen. Jeg ser fordelen med HttpListener ja, god ide! Edit: PM meg om kildekoden for SSFT er ønsket. Endret 3. februar 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg hadde satt pris på kildekoden, bare for å kikke på den. (<- noob in learning) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) 2D kollisjonstesting: Styrer med piltastene. Punktum. Edit: jeg burde kanskje sett bedre etter bugs. Det er en feil der noen linjer ikke blir med, som kommer av at jeg bruker heltall på punktene. Collision2D-bin.zip Collision2D-src.zip Endret 5. juni 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 (endret) Da har jeg laget mitt første brukbare C# prosjekt! (Alt annet har bare vært tull for å lære. Dette var egentlig også for å lære, men jeg endte opp med et brukbart resultat jeg, forhåpentligvis, kan bruke igjen i andre applikasjoner.) Det ble en "Wizard Template"! Det er foreløpig bare en visuell del med litt funksjonalitet. Det er en TabControl-basert "wizard" med Previous-, Next-, Finish- og Cancel-knapper. Det er hovedsaklig bare funksjonaliteten på disse knappene jeg har brukt "programmeringstid" på, det vil si: - Å aktivere/deaktivere Previous-knappen i forhold til hvilken side/tab man er på. - Endre Next-knappen til en Finish-knapp på siste side. - Cancel-knapp og tilhørende Message/Dialog Box med en forespørsel om å avslutte. Det er et veldig lite prosjekt(jeg lagde det på 1 kveld, noe som vil si veldig liten innsats siden jeg er ny i C#), med rom for utvikling og dere er velkommen til å komme med tips og veiledning til forbedringer. Selv føler jeg at dette er et perfekt utgangspunkt til for eksempel en spørreundersøkelse. EDIT: Tror det er lettest å bare legge zip-fila i "Templates" mappa(i VS 2010) WizardTemplate.zip Endret 23. juni 2010 av Bluebeard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå