Camimami Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hei! Vi er tre jenter som lurer på en ting : la oss si at et sylinder er 4 cm langt, massetettheten er 500g, hva må da høyden være? Og har dere noen tips til oppgaver som : finn ut hvorfor AC= 3 cm. Lenke til kommentar
eirik5800 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Hei! Vi er tre jenter som lurer på en ting : la oss si at et sylinder er 4 cm langt, massetettheten er 500g, hva må da høyden være? Og har dere noen tips til oppgaver som : finn ut hvorfor AC= 3 cm. er jo relevant å vite hva sylinderen inneholder for å finne ut hva volumet er? Endret 23. mai 2010 av eirik5800 Lenke til kommentar
JanFr Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Når det er ligninger må dere ALLTID sette prøve på svaret. Slik gjør du det: Først regner du ut ligningen og finner x. Skriv så ned oppgaven en gang til og erstatt x med tallet du fikk som svar. Regn så ut på begge sider av =. Regner du riktig og får samme tall på begge sider er svaret garantert RIKTIG! Eksempel: x + 3 = x + x + 1 3 - 1 = x + x - x 2 = x x = 2 x + 3 = x + x + 1 2 + 3 = 2 + 2 + 1 5 = 5 PS: Spør om det er noe mer dere lurer på! Endret 23. mai 2010 av JanFr Lenke til kommentar
Tablespoon Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Kom også opp i matte. Tipper det skal gå fint. Tar meg en skikkelig økt med pugging imorgen. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Tips 3: [*]Du skal ALDRI levere inn Del 1 før kl 11 og aldri Del 2 før kl 14.[*]Gjør du dette fortjener du STRYK! Lykke til! Tull og tøys. Man leverer når man føler at det man har gjort er tilstrekkelig. Ellers er det du har sagt fornuftig, dog noe tungvint (jeg hadde ikke giddet det). Edit: Ops, jeg har visst ødelagt den pene formateringen din. Endret 24. mai 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Tay Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Når det er ligninger må dere ALLTID sette prøve på svaret. Slik gjør du det: Først regner du ut ligningen og finner x. Skriv så ned oppgaven en gang til og erstatt x med tallet du fikk som svar. Regn så ut på begge sider av =. Regner du riktig og får samme tall på begge sider er svaret garantert RIKTIG! Eksempel: x + 3 = x + x + 1 3 - 1 = x + x - x 2 = x x = 2 x + 3 = x + x + 1 2 + 3 = 2 + 2 + 1 5 = 5 PS: Spør om det er noe mer dere lurer på! Tusen takk skal du ha ! Trengte den Lenke til kommentar
Tay Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Det er noe jeg ikke er noe særlig god på.. og det er målestokk. Noen som kunne forklart meg noe om målestokk ? Hva som helst Lenke til kommentar
Porto Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Noen som har prøvd å skrive ut reglene på matematikk.net? Når jeg skal skrive ut kommer ingen av bildene som er lagt inn, og da er det ikke vits å bruke arkene. Er det bare hos meg eller hos dere andre også? Lenke til kommentar
CarolineB Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Det skjer hos meg og. Jeg gadd ikke å ta de reglene derfra fordi jeg følte ikke at det var vits med ALLE de reglene. Lenke til kommentar
Tay Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Noen som har prøvd å skrive ut reglene på matematikk.net? Når jeg skal skrive ut kommer ingen av bildene som er lagt inn, og da er det ikke vits å bruke arkene. Er det bare hos meg eller hos dere andre også? Hmm.. merkelig. Spørs hvor mye du skal ha ut, men du kan jo kopiere teksten i et annet tekstdokument.. så kopiere bildene. Kan bli litt styr kanskje. Når jeg skrev ut kom alt med. Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Et nyttig tips som kan skille mellom fireren og femmeren eller femmeren og sekseren: bruk matematisk språk og konkluder på en ordentlig måte. For eksempel: Oppgave: Gjør x = 2 ulikheten x + 4 < 10 sann? Svar: x = 2 gjør ulikheten x + 4 < 10 sann fordi 2 + 4 < 10 En annen liten detalj som kan hjelpe er rett og slett å skrive den lille setningen "Forkaster negativt svar" når man bruker kvadratrot, siden kvadratrot gir både negativt og positivt svar (hvis man ikke trenger det negative svaret selvsagt). Lenke til kommentar
Evenoverskott Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Heisann! Kom også opp i matte, sitter å pugger litt nå for å få inn litt tall i hue til i morgen xD Sliter litt med et algebra stykke her: 4a(a-2)-(3a+2)a = Klarer ikke helt å løse denne. I fasiten står det at det skal bli a^2-10a Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Sliter litt med et algebra stykke her:4a(a-2)-(3a+2)a = Klarer ikke helt å løse denne. I fasiten står det at det skal bli a^2-10a 1. Når du ganger eit tal med ein parentes, skal kvart ledd inni parentesen verte ganga med det talet. 2. Står det minus framfor ein parentes, må forteiknet på alle ledd inni parentesen skifte, når du tek bort parentesen. Lenke til kommentar
Evenoverskott Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Sliter litt med et algebra stykke her:4a(a-2)-(3a+2)a = Klarer ikke helt å løse denne. I fasiten står det at det skal bli a^2-10a 1. Når du ganger eit tal med ein parentes, skal kvart ledd inni parentesen verte ganga med det talet. 2. Står det minus framfor ein parentes, må forteiknet på alle ledd inni parentesen skifte, når du tek bort parentesen. Ahaaa takker så meget Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Da er det eksamen i morgen da Har så vidt gjort noen oppgaver, og såvidt pugget regler. Men håper likevel på en 4er! Blir litt jobbing idag håper jeg Lenke til kommentar
Porto Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 har ikke gjort noe, jeg. Bare printet ut litt regler osv. Skal kjøre igjennom et par oppgaver senere da, også satser jeg på en 4-5 Lurer på om eksamen blir noe vanskeligere enn i fjor. Fjorårets eksamen var jo ikke så vanskelig, så hvis de er på ca. samme nivå, er det jo ikke noe å grue seg til eller noe. Lenke til kommentar
Pyls Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Hei Sitter og øver nå, men trenger hjelp med en oppgave som i sannsyn som vi har hatt lite av dette skoleåret. "Du har et glass med 8 kuler oppi, 5 av dem er blå og 3 er gule. Hva er sjansen for å trekke de 3 gule kulene på rad etter hverandre?" Blir utrekningen slik? 3/8 * 2/7 * 1/6 Tilnærmet ; 0.375*0.285*0.166 tilnærmet ; 0.017 = 1.7 prosent? Føler det er noe feil her, kan noen regne oppgaven? Takk for svar! Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Hei Sitter og øver nå, men trenger hjelp med en oppgave som i sannsyn som vi har hatt lite av dette skoleåret. "Du har et glass med 8 kuler oppi, 5 av dem er blå og 3 er gule. Hva er sjansen for å trekke de 3 gule kulene på rad etter hverandre?" Blir utrekningen slik? 3/8 * 2/7 * 1/6 Tilnærmet ; 0.375*0.285*0.166 tilnærmet ; 0.017 = 1.7 prosent? Føler det er noe feil her, kan noen regne oppgaven? Takk for svar! Det stemmer nok det, ja. EDIT: for å forklare litt bedre, 3/8 * 2/7 * 1/6 er korrekt, og man kan løse det slik: Endret 24. mai 2010 av Cellon Lenke til kommentar
Pyls Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Okay, takk ! Ps; er en liten skriveleif i andre utregning, skal det ikke stå 3*2*1/8*7*6? Ikke for å spikke fliser, men bare i tilfelle noen andre har bruk for det og blir forvirret Endret 24. mai 2010 av Pyls Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Okay, takk ! Ps; er en liten skriveleif i andre utregning, skal det ikke stå 3*2*1/8*7*6? Ikke for å spikke fliser, men bare i tilfelle noen andre har bruk for det og blir forvirret Selvfølgelig, har endret det nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå