Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte eksamen 2010, 10.trinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Vi er tre jenter som lurer på en ting : la oss si at et sylinder er 4 cm langt, massetettheten er 500g, hva må da høyden være? Og har dere noen tips til oppgaver som : finn ut hvorfor AC= 3 cm.

er jo relevant å vite hva sylinderen inneholder for å finne ut hva volumet er? :p

Endret av eirik5800
Lenke til kommentar

Når det er ligninger må dere ALLTID sette prøve på svaret.

 

Slik gjør du det:

  1. Først regner du ut ligningen og finner x.
  2. Skriv så ned oppgaven en gang til og erstatt x med tallet du fikk som svar.
  3. Regn så ut på begge sider av =.
  4. Regner du riktig og får samme tall på begge sider er svaret garantert RIKTIG!

 

Eksempel:

x + 3 = x + x + 1

3 - 1 = x + x - x

2 = x

x = 2

x + 3 = x + x + 1

2 + 3 = 2 + 2 + 1

5 = 5

PS: Spør om det er noe mer dere lurer på!

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

Tips 3:

  1. [*]Du skal ALDRI levere inn Del 1 før kl 11 og aldri Del 2 før kl 14.[*]Gjør du dette fortjener du STRYK!

 

Lykke til!

 

Tull og tøys. Man leverer når man føler at det man har gjort er tilstrekkelig.

 

Ellers er det du har sagt fornuftig, dog noe tungvint (jeg hadde ikke giddet det). :p

 

Edit: Ops, jeg har visst ødelagt den pene formateringen din.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Når det er ligninger må dere ALLTID sette prøve på svaret.

 

Slik gjør du det:

  1. Først regner du ut ligningen og finner x.
  2. Skriv så ned oppgaven en gang til og erstatt x med tallet du fikk som svar.
  3. Regn så ut på begge sider av =.
  4. Regner du riktig og får samme tall på begge sider er svaret garantert RIKTIG!

 

Eksempel:

x + 3 = x + x + 1

3 - 1 = x + x - x

2 = x

x = 2

x + 3 = x + x + 1

2 + 3 = 2 + 2 + 1

5 = 5

PS: Spør om det er noe mer dere lurer på!

 

 

Tusen takk skal du ha ! Trengte den :w00t:

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å skrive ut reglene på matematikk.net? Når jeg skal skrive ut kommer ingen av bildene som er lagt inn, og da er det ikke vits å bruke arkene. Er det bare hos meg eller hos dere andre også? smile.gif

 

Hmm.. merkelig. Spørs hvor mye du skal ha ut, men du kan jo kopiere teksten i et annet tekstdokument.. så kopiere bildene.

 

Kan bli litt styr kanskje. Når jeg skrev ut kom alt med.

Lenke til kommentar

Et nyttig tips som kan skille mellom fireren og femmeren eller femmeren og sekseren: bruk matematisk språk og konkluder på en ordentlig måte. For eksempel:

Oppgave:

Gjør x = 2 ulikheten x + 4 < 10 sann?

 

Svar:

x = 2 gjør ulikheten x + 4 < 10 sann fordi 2 + 4 < 10

 

En annen liten detalj som kan hjelpe er rett og slett å skrive den lille setningen "Forkaster negativt svar" når man bruker kvadratrot, siden kvadratrot gir både negativt og positivt svar (hvis man ikke trenger det negative svaret selvsagt).

Lenke til kommentar
Sliter litt med et algebra stykke her:

4a(a-2)-(3a+2)a =

Klarer ikke helt å løse denne. I fasiten står det at det skal bli a^2-10a

1. Når du ganger eit tal med ein parentes, skal kvart ledd inni parentesen verte ganga med det talet.

2. Står det minus framfor ein parentes, må forteiknet på alle ledd inni parentesen skifte, når du tek bort parentesen.

 

p><p>\end{align}

Lenke til kommentar
Sliter litt med et algebra stykke her:

4a(a-2)-(3a+2)a =

Klarer ikke helt å løse denne. I fasiten står det at det skal bli a^2-10a

1. Når du ganger eit tal med ein parentes, skal kvart ledd inni parentesen verte ganga med det talet.

2. Står det minus framfor ein parentes, må forteiknet på alle ledd inni parentesen skifte, når du tek bort parentesen.

 

p><p>\end{align}

 

Ahaaa :D takker så meget :D

Lenke til kommentar

har ikke gjort noe, jeg. Bare printet ut litt regler osv. Skal kjøre igjennom et par oppgaver senere da, også satser jeg på en 4-5 smile.gif Lurer på om eksamen blir noe vanskeligere enn i fjor. Fjorårets eksamen var jo ikke så vanskelig, så hvis de er på ca. samme nivå, er det jo ikke noe å grue seg til eller noe. inv_biggrin.gif

Lenke til kommentar

Hei :D

 

Sitter og øver nå, men trenger hjelp med en oppgave som i sannsyn som vi har hatt lite av dette skoleåret.

"Du har et glass med 8 kuler oppi, 5 av dem er blå og 3 er gule. Hva er sjansen for å trekke de 3 gule kulene på rad etter hverandre?"

Blir utrekningen slik? 3/8 * 2/7 * 1/6 Tilnærmet ; 0.375*0.285*0.166 tilnærmet ; 0.017 = 1.7 prosent? Føler det er noe feil her, kan noen regne oppgaven? Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hei :D

 

Sitter og øver nå, men trenger hjelp med en oppgave som i sannsyn som vi har hatt lite av dette skoleåret.

"Du har et glass med 8 kuler oppi, 5 av dem er blå og 3 er gule. Hva er sjansen for å trekke de 3 gule kulene på rad etter hverandre?"

Blir utrekningen slik? 3/8 * 2/7 * 1/6 Tilnærmet ; 0.375*0.285*0.166 tilnærmet ; 0.017 = 1.7 prosent? Føler det er noe feil her, kan noen regne oppgaven? Takk for svar!

 

Det stemmer nok det, ja.

 

EDIT: for å forklare litt bedre, 3/8 * 2/7 * 1/6 er korrekt, og man kan løse det slik:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{3}{8} \cdot \frac{2}{7} \cdot \frac{1}{6} = \frac{3 \cdot 2 \cdot 1}{8 \cdot 7 \cdot 6} = \frac{6}{336} = 0,0178571 \approx 0,017 = 1,7 %

Endret av Cellon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...