Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe helt tilfeldig jeg kom på nå: Kunne TV-titting også gått under her? Sløse bort livet på f.eks. realityserier (der man ser andre leve)

 

Kunstig liv mener du? Matrix eller noe lignende. xD :thumbup:

 

Facebook - Sløse bort livet, der har du noe å skrive

Spill

Tv, Teknologi, media, lignende..

Lenke til kommentar

Men jeg tenkte jeg kunne legge ut de stikkordene og slikt jeg har skrevet til i morgen. Jeg har skrevet en del stikkord om tekstene, først og fremst mine tanker rundt dem, og lagt til litt idémyldring vi hadde i timen i dag. Til slutt noen sitater jeg fant.

 

Forberedelsesark til Eksamen i Norsk.docx

 

:thumbup: Det var sånn jeg også gjorde

Legg det ut da vel!

 

Noe helt tilfeldig jeg kom på nå: Kunne TV-titting også gått under her? Sløse bort livet på f.eks. realityserier (der man ser andre leve)

 

Kunstig liv mener du? Matrix eller noe lignende. xD :thumbup:

 

Facebook - Sløse bort livet, der har du noe å skrive

Spill

Tv, Teknologi, media, lignende..

Hmmm... Det var bare en tanke som falt meg inn der og da, men ikke så dumt det du sier der nei

Lenke til kommentar

Så vi er ganske sikre på at vi får noe i morgen på Bokmål som handler om et liv som får et brått vendepunkt?

 

"Å drepe ett barn" kommer jeg iallefall til å bruke som en stor inspirasjonskilde.

Lenke til kommentar

Hmm, tror ikke jeg går for å skrive parallelhistorie.. En fortelling om en jente/gutt som mener hun har god tid på å oppleve livet etc etc, så utvikler ting seg til at hun får diagnosen kreft eller lignende, og innser at hun ikke har brydd seg om å nyte livet til det fulleste hver dag og leve slik hun vil.

 

Eller er jeg på jordet? :)

Lenke til kommentar

Hmm, tror ikke jeg går for å skrive parallelhistorie.. En fortelling om en jente/gutt som mener hun har god tid på å oppleve livet etc etc, så utvikler ting seg til at hun får diagnosen kreft eller lignende, og innser at hun ikke har brydd seg om å nyte livet til det fulleste hver dag og leve slik hun vil.

 

Eller er jeg på jordet? :)

 

God plan! :thumbup:

Bare pass på at du leser oppgaven nøye. Du får mye trekk hvis sensor mener du ikke har svart på oppgaven. Er lett å ha en idé med seg på eksamen, og så lete etter en oppgave som passer, og så får man ikke med seg hele oppgaven. Man bare tilpasser oppgaven til ideen, og ikke motsatt.

 

Men absolutt en veldig god idé! :)

Lenke til kommentar

Hmm, tror ikke jeg går for å skrive parallelhistorie.. En fortelling om en jente/gutt som mener hun har god tid på å oppleve livet etc etc, så utvikler ting seg til at hun får diagnosen kreft eller lignende, og innser at hun ikke har brydd seg om å nyte livet til det fulleste hver dag og leve slik hun vil.

 

Eller er jeg på jordet? :)

 

God plan! :thumbup:

Bare pass på at du leser oppgaven nøye. Du får mye trekk hvis sensor mener du ikke har svart på oppgaven. Er lett å ha en idé med seg på eksamen, og så lete etter en oppgave som passer, og så får man ikke med seg hele oppgaven. Man bare tilpasser oppgaven til ideen, og ikke motsatt.

 

Men absolutt en veldig god idé! :)

 

Takk, takk! Ja, har til og med skrevet det på alle dokumentene mine på minnepinn: "LES OPPGAVEN", haha. :) Får skrive en liten disposisjon i kveld, og sy sammen sakene i morgen. Dette greier vi folkens. :D

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest fortellingen, men det høres absolutt ut som om du er på god vei. Forøvrig vet jeg ikke om jeg helt vil anbefale å gjøre et heller halvhjertet forsøk på en ganske så avansert skrive-/fortellermåte du ikke fullt ut forstår eller føler deg helt komfortabel med. Som sagt tidligere anbefaler jeg og andre novellen "Att døda et barn" ("Å drepe et barn") som et innblikk i stilen.

 

Fint jeg begynner å forstå det litt! Jeg er enig i at det kan være en dum idé å prøve på en slik historie i min situasjon, men kanskje jeg kan prøve å forstå det enda litt bedre og eventuelt tenke ut noen scenarioer hvor 2 historier møtes så jeg kan øve litt. Vi har lest "Att døda et barn" på skolen, men fulgte ikke så godt med. Slik jeg husker så var den relativt kjedelig, men takk for hjelpen uansett :) Jeg går ikke for noe spesielt høyere enn en 5'er uansett, siden det er det jeg ligger an til, både i norsk og nynorsk.

 

Vet ikke om du har svart på dette (har ikke sett igjennom alle sidene ennå), men kunne du lagt ut begge stilene dine? Det kunne vært til STOR inspirasjon for meg :)

 

Maiken.

Lenke til kommentar

Jeg vet jo såklart ikke, men jeg har en liten følelse at en av oppgavene på skjønnlitteratur-dagen kan være f.eks sånn som dette: Grensen mellom liv og død, skriv en fortelling hvor dette temaet står sentralt.

 

Læreren vår fortalte oss at en eksamensgruppe tidligere hadde fått temaet: Grensen mellom alvor og spøk, så jeg har en liten følelse på at det kan være noe sånt.

Lenke til kommentar

Syns det er fredagen med nynorsk og sakpreget tekst som blir vanskelig!

 

For min del, så sliter jeg med sjangeren skjønnlitterær og nynorsk... Så det blir vanskelig på både torsdag og fredag for min del.

Lenke til kommentar

"Dersom du velger å bruke stoff fra én eller flere kilder i en sakpreget tekst, skal du oppgi navn på forfatter og tittel enten kilden er en bok, et tidsskrift, en avisartikkel eller noe annet."

 

Betyr dette at vi kun skal ha med kilder på sakprosaen, eller skal det være med i den skjønnlitterære også, hvis den er... preget... av en sak?

Lenke til kommentar

Jeg vet jo såklart ikke, men jeg har en liten følelse at en av oppgavene på skjønnlitteratur-dagen kan være f.eks sånn som dette: Grensen mellom liv og død, skriv en fortelling hvor dette temaet står sentralt.

 

Læreren vår fortalte oss at en eksamensgruppe tidligere hadde fått temaet: Grensen mellom alvor og spøk, så jeg har en liten følelse på at det kan være noe sånt.

 

DEN er hard... Hva skal man skrive på en slik oppgave? :hmm:

 

"Dersom du velger å bruke stoff fra én eller flere kilder i en sakpreget tekst, skal du oppgi navn på forfatter og tittel enten kilden er en bok, et tidsskrift, en avisartikkel eller noe annet."

 

Betyr dette at vi kun skal ha med kilder på sakprosaen, eller skal det være med i den skjønnlitterære også, hvis den er... preget... av en sak?

 

Kilder på alt. Uansett. :)

Lenke til kommentar

Jeg vet jo såklart ikke, men jeg har en liten følelse at en av oppgavene på skjønnlitteratur-dagen kan være f.eks sånn som dette: Grensen mellom liv og død, skriv en fortelling hvor dette temaet står sentralt.

 

Læreren vår fortalte oss at en eksamensgruppe tidligere hadde fått temaet: Grensen mellom alvor og spøk, så jeg har en liten følelse på at det kan være noe sånt.

 

DEN er hard... Hva skal man skrive på en slik oppgave? :hmm:

 

Ja, den er sykt hard ! Læreren vår sa også at man MÅTTE følge GRENSEN mellom alvor og spøk (i dette tilfelle, liv og død), og hvis man gikk for mye over på en av sidene ble man trukket. Opplegget på skolen for tida er så sykt at jeg dauer !

Lenke til kommentar

Jeg vet jo såklart ikke, men jeg har en liten følelse at en av oppgavene på skjønnlitteratur-dagen kan være f.eks sånn som dette: Grensen mellom liv og død, skriv en fortelling hvor dette temaet står sentralt.

 

Læreren vår fortalte oss at en eksamensgruppe tidligere hadde fått temaet: Grensen mellom alvor og spøk, så jeg har en liten følelse på at det kan være noe sånt.

 

DEN er hard... Hva skal man skrive på en slik oppgave? :hmm:

 

Ja, den er sykt hard ! Læreren vår sa også at man MÅTTE følge GRENSEN mellom alvor og spøk (i dette tilfelle, liv og død), og hvis man gikk for mye over på en av sidene ble man trukket. Opplegget på skolen for tida er så sykt at jeg dauer !

 

Det kommer hvert fall noe i morgen som er mer komplisert enn det vi tror... Min mening, da. Blir spennende å se oppgavene. Håper det er noe som de fleste kan tenke seg å skrive noe om, og samtidig like oppgaven.. Sjeldent tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...