saladin waits for alice Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Tusen takk! Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) http://diverse.zaftsuse.net/lommeguide.doclagd meg en "liten" lommeguide som jeg skal ha med meg i fotobagen min, er relativt ny med fotografi og teknikk osv. Så har plukka ut div ting fra manualen min, fotokompediet og diverse andre steder. Det jeg da lurer på, noen anbefalinger om ting som bør legges til/omformuleres/rettes på? Hadde vært fint om noen tok seg tid Denne er "tilpasset" mitt Canon Eos 400D. 11.02.2008 : La denne ut som html istedenfor tekst i denne posten. Har du noen forslag eller tips som kunne vært med her? Skriv en reply eller send pm. http://foto.zaftsuse.net/lommeguide.pub Publisher sak, printes på 4 halve a4 ark sider, ett lite hefte mao, last ned og se selv hvis det er av interesse ;P Hei! Tusen takk for denne! Har lett etter noe sånt lenge. Jeg brukte din guide som utgangspunkt og laget en versjon som passet meg litt bedre. Bla. tilpasset mitt gamle Nikon D100 kamera. La til litt som jeg føler jeg trenger og tok vekk litt jeg følte jeg ikke trengte (er selv helt nybegynner så det aller meste er hentet fra forumet). Resultatet ble et 6siders langt dokument i A5 size(passer bedre i bagen min ) Laget også en "Canon-versjon" bare på gøy Håper det er ok . Edit: Gi gjerne tilbakemeldinger på disse også, hvis noen har forslag, kritikk e.l. Foto_lommeguide_Nikon.doc Foto_lommeguide_canon1.doc Endret 17. februar 2010 av RuneON Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Lommeguide til Olympus hadde vært flott! Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Noen få småting fra meg (merk: jeg har bare skummet gjennom tråden, så noe er kanskje nevnt før) Vær så snill å lagre i et "skikkelig" format - det vil si åpent format. pdf er antakelig det greieste, men hvis du insisterer på å bruke et redigerbart format er odf et godt valg. Tv/Av er spesifikt for Canon, de fleste (alle?) andre bruker S (for shutter priority) og A (for aperature priority) Naturbilder er mye mer enn landskap - tipset ditt for naturbilder gjelder for eksempel ikke for bilder av dyr. Blendertall oppgis som f.eks f/11 ikke f11. f=brennvidden, så da er diameteren på blenderen (sett fra frontelementet, for å være presis) brennvidden delt på 11. ISO - utgangspunktet er å velge så lav ISO som mulig, men ISO økes hvis man ikke får kort nok lukkertid. (Noen få ganger kan man være interessert i den ekstra støyen høy ISO gir, men det er sjelden). Noen språklige ting:- blits skrives med s på norsk- fokus skrives med k på norsk Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) RuneON Synes du har gjort en god jobb,de få feilene ordner man lett selv med stave og grammatikk kontrollen i Word. Det er et punkt jeg synes du burde ha med i blits avsnittet. Innebygde blits kan med fordel benyttes ute for å unngå stygge/kraftige skygger på motiver i sterk sollys "fyll-inn lys" Har justert et par versjoner til familie og kamerater,som sterkt trenger en lettfattelig guide Hvis noen hadde giddet og lage en utgave til Olympus tror jeg mange hadde blitt glad. Endret 29. mars 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Vær så snill å lagre i et "skikkelig" format - det vil si åpent format. pdf er antakelig det greieste, men hvis du insisterer på å bruke et redigerbart format er odf et godt valg. Einig, PDF er å anbefale. Spesielt for dei dokumenta som inneheld figurar, då OOo Writer har ein tendens til å ikkje vise figurar/strekteikningar i .doc-filer korrekt. (Det er iallfall min erfaring.) Om tanken er at andre skal kunne redigere dokumenta, legg dei gjerne ut i både .doc/.odf og PDF. Ein annan liten sak er at når ein låner frå andre, so er det fint om ein nemner det. Ikkje at eg trur perottol har noko imot at fleire får nytte av arbeidet han har gjort, men «give credit where credit is due», for å seie det slik. Til sist eit litt meiningslaust bidrag: Skulle eg laga noko slikt ville eg skrive det i LaTeX. Eg veit ikkje om det er andre her enn Euklid som bruker det, men i alle tilfelle har eg skrive RuneON sin Canon-guide i LaTeX som eit døme. Figurane er eigentleg kopiar av perottol sine frå kompendiet, men dei er laga på nytt med TikZ1. Eg tok ikkje med biletet av ulike blendaropningar. Vedlagt er resultatet som PDF, og kjeldekoden i ei txt-fil. 1Å skrive figurar på den måten er ikkje nødvendig, og kanskje mest for spesielt interesserte. Og for figurar som dei ein finn i kompendiet ville det i fleire tilfelle vore betre å lage dei i eit anna program og lagre som PNG/PDF, men eg er no litt sær. Og eg reknar eigentleg ikkje med at mange her forstår heilt kva eg prater om, so eg skal slutte no. Lommeguide-Canon.pdf Lommeguide-Canon.txt Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Norsk og lomme-modifisert versjon av mini-guide til konsert fotografering.. Konsertfoto_mini-guide.doc Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Må virkelig takke dypt! Har hjulpet meg veldig. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Har sett noen fotografer som har "blansjere" med eksempler på diverse posees, noen som vet hvor en kan få tak i dette? Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 RuneON Synes du har gjort en god jobb,de få feilene ordner man lett selv med stave og grammatikk kontrollen i Word. Det er et punkt jeg synes du burde ha med i blits avsnittet. Innebygde blits kan med fordel benyttes ute for å unngå stygge/kraftige skygger på motiver i sterk sollys "fyll-inn lys" Har justert et par versjoner til familie og kamerater,som sterkt trenger en lettfattelig guide Hvis noen hadde giddet og lage en utgave til Olympus tror jeg mange hadde blitt glad. Tusen takk! Alltid gøy å høre at folk bruker arbeidet ditt, selv om mesteparten av skrytet skal gå til trådstarter Har fått noen hundre bilders mer erfaring siden jeg lagde den, så tenkte å lage en ny versjon som kan brukes til alle kameraer. Jeg vil se på forslagene her og putte inn det som funker(Bla ditt forslag) de fleste forskjeller går jo på hva innstillingene heter, så det burde ikke by på for store problemer, ellerfor mye tekst. Får ta det neste gang det regner på en fridag Takk igjen! Lenke til kommentar
MooseOnTheRun Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Dette så ut som en fin guide.. Har bare et par spørsmål... Er det egentlig noe negativt med lav ISO, eller er det alltid ønskelig å ha laveste ISO verdi, så lenge det gjør seg med lyset? Ser det står ikke skal ha mindre blender enn f11-f13. Er det noe negative sider med å ha f22 f.eks i noen setinger? Vet jo at det er dumt i portrett for da får du ikke difuss bakrunn, men tenker på om det er noen ulemper? Skal man ta landskaps bilder på det høyeste eller? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Dette så ut som en fin guide.. Har bare et par spørsmål... Er det egentlig noe negativt med lav ISO, eller er det alltid ønskelig å ha laveste ISO verdi, så lenge det gjør seg med lyset? Mange kameraer har ikke kalibrert ISO under 100/200. Det er ønskelig og bruke så lav iso som kameraet klarer,det for og minimalisere støy. Ser det står ikke skal ha mindre blender enn f11-f13. Er det noe negative sider med å ha f22 f.eks i noen setinger? Vet jo at det er dumt i portrett for da får du ikke difuss bakrunn, men tenker på om det er noen ulemper? Skal man ta landskaps bilder på det høyeste eller? Alle objektiver har et blenderområde hvor de yter best,normalt så ligger imellom f/5.6 0g f/11.Under gitte blenderverdier kan et objektiv føles uskarpt og over gitte verdier begynner diffraksjon* og gjøre seg gjeldende. * Diffraksjon er hva som oppstår når lys passerer gjennom små åpninger. Vi får en "forstyrrelse" - en ujevn spredning av lyset og derav følgende uskarphet. Jo mindre lysåpning, desto større diffraksjon. Alle optiske systemer sies pr. definisjon å være diffraksjonsbegrenset, fordi diffraksjon forekommer i enhver lysåpning som lyset passerer gjennom. Diffraksjonen er et optisk fenomen, og den skjer i objektivet og i blenderen som regulerer det innkommende lyset. Sensorens størrelse regulerer likevel diffraksjonen indirekte ved at meget små og tettsittende piksler virker som en "forsterker" på den allerede eksisterende diffraksjonen. I praksis betyr dette at kameraer med små sensorer og små piksler må bruke større blendere for at diffraksjonen ikke skal bli synlig i bildefilen. Endret 1. mai 2010 av Nautica Lenke til kommentar
MooseOnTheRun Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Ok tusen takk for et godt svar! En annen ting jeg også lurer på er når man skal lagre bilder i PS og skal laste de opp på f.eks flickr er det dumt å ta det høyeste på kvalitet, men hvor lavt kan man gå før det blir mye dårligere? Er vell forskjellig fra bildet til bildet men sånn ca.? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Når jeg skal redusere størrelsen på bilder gjør jeg det enten i eksportering "LR" eller Pixresizer. Fant denne i mine "bokmerker",litt gøyalt og se hva de forskjellige justeringer man gjør i kameraet har innvirkning på bildene. Lenke til kommentar
akselme Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Noen som kan skrive hva iso er, hva som bør brukes til forskjellige ting som macro, landskap, portrett etc? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Iso er hvor følsom sensoren til kameraet er,jo høyere iso jo mer lysfølsom er sensoren,aberet er at du får mer støy på bildene. Du kan lese guiden "blender,lukker,iso og sånt" for og få en bedre forståelse. Til all fotografering utenom action bruker jeg blender-prioritet innstilling og sentrum fokuspunkt samt senterveid lysmåling,jeg setter iso på 200 "det er der sensoren har minst støy"og justerer blender etter hvilken uttrykk jeg vil ha i mitt bilde*.hvis bildene blir for mørke så øker jeg iso eller større blender "mindre tall" helt til jeg får korrekt eksponerte bilder. *Det er type uttrykk i bilde som avgjør blender,hvis du vil isolere hovedmotivet i bildet "portrett" bruker man en stor blender og tele det er også en fordel at motivet er forholdsvis nært og bakgrunnen et godt stykke bak.På landskap er det lurt og bruke en liten blender rundt en f/8 til f/11 for eksempel det for og få mest mulig i fokus,du fokuserer omtrent 1/3 inn i bildet helst så har du noe som fremhever seg i bildet som du kan fokusere skarpest på.Til macro er nær-grensen/brennvidde på objektivet avgjørende angående teknikken som brukes. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 (endret) hvis noen har forslag til ting jeg kan endre på/legge til så si ifra. edit: blir noe forsinka grunnet mye jobbing osv. evt. hvis noen vil ta over jobben, si ifra! Endret 1. juli 2012 av Bjørnli Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2012 ingen interesse for det? Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Gjerne litt info om lysmåling og fokus for min del! Lenke til kommentar
KurtO Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Dette har hjelpet meg veldig på, tusen takk ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå