Gå til innhold

Trenger hjelp til å fjerne linux!

Anbefalte innlegg

Hallo! jeg avinstallerte Vista for noen dager siden og jeg hadde lyst til å prøve Linux. Så jeg installerte det. Men nå jeg vil ha tilbake vista. Ossen kan jeg det. Jeg vil fjerne Linux og installere vista på nytt av! Har Linux Ubunto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo! jeg har Hp pavilion dv5. og pc'en er 1 og et halvt år gammel. Men når jeg prøver å Formatere fra Vista cd kommer denne beskjeden opp! : Windows cannot be installed to disk 0 partition. Og så hvis jeg trykker mer info kommer opp : Windows cannot be installed to this hard disk space. Windows must be installed to a partition formatted as NTFS. Windows cannot be installed to this hard disk spaceThe partition is of an untececognzed type.

Lenke til kommentar

Hører ikke denne tråden uansett hjemme i Windows-delen av forumet? De vil nok antageligvis være mer vandt til hvordan en installasjoner av Vista enn de fleste her.

Trodde forsåvidt Vista formaterte harddisken for deg under installasjon og at det var nokså rett frem. Kan kanskje tenkes at Vista krever at du manuelt må klikke på partisjonene og formatere disse til ntfs først. Prøv å se om du får opp en liste over partisjoner under installeringen av Vista og se hvilke valg du får oppgitt og post det her.

Et lite tips om du bestemmer deg for å prøve Ubuntu igjen senere og ikke er sikker på om du vil ha det installert, lek deg enten med Live-CD som så godt som har den samme funksjonaliteten som Ubuntu har installert, eller installer Ubuntu med Wubi mens du sitter i Windows. På sistnevnte installerer du Ubuntu på en partisjon i Windows, og Ubuntu kan avinstalleres som et vanlig Windows-program i Legg til/Fjern Programvare på kontrollpanelet.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Trodde forsåvidt Vista formaterte harddisken for deg under installasjon og at det var nokså rett frem. Kan kanskje tenkes at Vista krever at du manuelt må klikke på partisjonene og formatere disse til ntfs først. Prøv å se om du får opp en liste over partisjoner under installeringen av Vista og se hvilke valg du får oppgitt og post det her.

På dette punktet er Linux og Windows ganske like, du må opprette, formatere og velge hvilken partisjon (selv om det kun er en og hele harddisken) OSet skal installeres på.

Linux partisjoner mener jeg kommer opp som ukjent/unknown. Vil man ikke ha linux så bare slett disse og lag en ny partisjon med den ledige/frigjorte plassen. Partisjonsverktøyet i Vista (og Win7 de er veldig like etter hukommelsen) er/bør være ganske lettfattelig.

Et lite tips om du bestemmer deg for å prøve Ubuntu igjen senere og ikke er sikker på om du vil ha det installert, lek deg enten med Live-CD som så godt som har den samme funksjonaliteten som Ubuntu har installert, eller installer Ubuntu med Wubi mens du sitter i Windows. På sistnevnte installerer du Ubuntu på en partisjon i Windows, og Ubuntu kan avinstalleres som et vanlig Windows-program i Legg til/Fjern Programvare på kontrollpanelet.

Alternativt installere det på en virtuell maskin.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet er MBR.

Ganske vanlig at Windows sliter etter at du har hatt Linux.

Last ned UBCD

Programmet må brennes på en CD.

Deretter skal du boote opp med den CD'en.

Gå så til File system tools > Partition tools > MBR Work > Reset MBR

Lenke til kommentar

På dette punktet er Linux og Windows ganske like, du må opprette, formatere og velge hvilken partisjon (selv om det kun er en og hele harddisken) OSet skal installeres på.

Med manuelt mente jeg at man selv måtte slette partisjonene i Windows før de kan velges. I Ubuntu og de fleste større distrubusjoner har du valget om du ønsker å partisjonere selv, eller velge mellom et par "ferdige oppsett" fra en dett-ned-meny hvor også partisjoner for distribusjonen blir opprettet automatisk, derav installer ved siden av Linux/Windows/etc, la distribusjonen ta over hele hard-disken, eller la distribusjonen ta over alle partisjoner med Linux.

Alternativt installere det på en virtuell maskin.

At jeg kunne glemme det :dontgetit:

Lenke til kommentar
Trodde forsåvidt Vista formaterte harddisken for deg under installasjon og at det var nokså rett frem.

Vista vil nok ikke røre partisjoner av "ukjent" type, og når det da ikke er upartisjonert plass på disken eller NTFS partisjoner så finner ikke Vista noe egnet sted å installere seg.

Trådstarter må enten slette minst 1 partisjon for å lage stor nok upartisjonert plass eller formattere en passende partisjon til NTFS.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet er MBR.

Ganske vanlig at Windows sliter etter at du har hatt Linux.

Windows installer overskriver MBR, er derfor man alltid bør installere windows først hvis man ønsker dual boot med linux. Dessuten så kan du også fikse dette fra windows cd/dvd'en i recovery console med fixmbr.

Lenke til kommentar
Trodde forsåvidt Vista formaterte harddisken for deg under installasjon og at det var nokså rett frem.

Vista vil nok ikke røre partisjoner av "ukjent" type, og når det da ikke er upartisjonert plass på disken eller NTFS partisjoner så finner ikke Vista noe egnet sted å installere seg.

Trådstarter må enten slette minst 1 partisjon for å lage stor nok upartisjonert plass eller formattere en passende partisjon til NTFS.

Nei, ikke med mindre du selv ber om det, men du trenger ikke å formatere partisjonene i la si Ubuntu live-CD eller Parted Magic. Har selv installert Windows og Linux nok ganger til å være nokså sikker på det.

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det enkelt å illustrere, så la jeg inn Virtual Box, installerte Ubuntu, og Vista over Ubuntu igjen:

Ved dette bildet velg Custom:

post-143435-1269471952,8347_thumb.jpg

Deretter velger du 'Drive Options (advanced)':

post-143435-1269471961,8581_thumb.jpg

Her velger du hver av partisjonene og klikker delete som vist på bildene:

post-143435-1269471972,6141_thumb.jpg

post-143435-1269471980,6355_thumb.jpg

Når de er slettet så klikker du kun på next:

post-143435-1269471988,5534_thumb.jpg

Og da skal du bli sendt videre i installasjonen:

post-143435-1269471997,9428_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...