Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt litt på dette med gatefotografering. For sånn det er i dag så har jo faktisk subjektet du tar bilde av (selv om det er på gaten) full godkjennelsesrett (om vi skal kalle det det) over publiseringen av bildet. Såframt subjektet er det som blir tatt bilde av. Men så har man dette mer verk og verkshøyde. Hvor går grensen mellom bilde og verk? For har man oppnådd verkshøyde så er det jo plutselig veldig mye fritt fram. Virker det som.

Verkshøyde overgår ikke retten til godkjenning ved publisering. Verkshøyde har du i praksis på alle bilder du tar mer eller mindre bevisst. Om kameraet går av med et uhell når du tar det ut av kameravesken har du ikke verkshøyde, med mindre du sier du tok det bevisst. :p

 

Om du holder kameraet fra hofta har du verkshøyde, du har det i praksis alltid.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis nok til at du ikke gjør det igjen?

..Og gjerne før du havner i ulykke.

 

Har en klassekamerat som kræsjet en tid tilbake. Han er - ikke fullt så mye med mentalt lenger - blir litt "tidlig barneskole*)"-snakk i telefonen..

 

Man tar backup og bruker bilbelte. Alltid.

 

 

*) Ikke at man snakker om ting fra barneskolen, men heller det intellektuelle nivået på samtalen.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Noen her som vet hva bøtesatsen er for og ikke bruke bilbelte,det fant jeg ut i går :cry:

 

Forhåpentligvis nok til at du ikke gjør det igjen?

 

14 år siden siste gang jeg fikk bot,den gangen var det til å leve med :)

 

Kan aldri garantere at jeg ikke får en bot igjen,det er en menneskelig faktor å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Da får jeg bruke *mine innlegg* så lenge,og poste i ny og ne så den ikke forsvinner :ermm:
Trådar treng ikkje forsvinne ut av Mine innlegg før 2 år etter sist gong du posta i dei, viss du vel «24 måneder» i nedtrekksmenyen for tidsperiode, øvst på Mine innlegg-sida.

 

Kan jo hende forumet bruker mer en 2 år på og fikse *favoritter* ;)

Lenke til kommentar

Jarl Morten Andersen er en pressefotograf som har gitt meg mye med sine "street photo" bilder.

 

 

Dette vårmotivet er hentet fra Bjørnlandbakkene på vei mot Trøsken, helt i slutten av mars 1982. Sola driver restene av vinter bort, bortsett fra salt-eimen som sikkert river litt i nesa til mannen som er ute med hest og kjerre. Det får meg til å tenke på den livsbane jeg havnet i. Jeg må innrømme at jeg alltid har drømt om å bli jagerflyger, men innser etterhvert at det toget har gått. Dessuten går utviklingen mot førerløse kampfly. Og all den negative debatten rundt innkjøp av de nye JSF-kampflyene, gjør mine drømmer enda mer luftige. Derfor vil jeg helst bli saltbilsjåfør i mitt neste liv. En usedvanlig trygg arbeidsplass, for hvem har hørt om saltingsbudsjetter som er overskredet, til tross for at det saltes hemningsløst på norske veier gjennom hele vintersesongen? Dessuten frister det med åtte måneder sommerferie som saltbilsjåfør. Da kan jeg jo eventuelt jobbe som frilansfotograf – hvis jeg skulle trenge litt ekstra salt i maten.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Noen her som vet hva bøtesatsen er for og ikke bruke bilbelte,det fant jeg ut i går :cry:

 

Nei, heldigvis ikke, men ble stoppet i beltekontroll på Moi i går, på vei mot kristiansand. Brukte selvfølgelig belte, som en fornuftig person.

:tease:

 

Da har du 1500.- mer enn meg å rutte med :)

Lenke til kommentar

Det var da en latterlig lav bot for noe som kan få så store kostnader for samfunnet og individet. Boten er jo helt klart ikke høy nok til å ha preventiv virkning mot gjentatte lovbrudd.

 

Kan også nevne at kontrollen sto rett borti gata og jeg var klar over det,skulle bare bort til butikken og faktisk glemte å ta på meg beltet selv om jeg viste om kontrollen.

Jeg er nok ikke en yrkes-kriminell i lovens forstand bare periodevis,men det hender jeg får kjørt noen meter før jeg husker og ta på meg beltet.

Jeg aksepterer boten på alle måter selv om det er sure penger.

 

Kan også nevne at flesteparten av beltebrukere bruker beltet på en feil måte,så det er også en faktor som hjelper på statsbudsjettet i negativ henseende.

Lenke til kommentar

Var ikke meningen å stemple deg som yrkeskriminell. Bare sette ting i perspektiv. :innocent:

 

Om vi går tilbake noen innlegg. Så skriver du

Kan aldri garantere at jeg ikke får en bot igjen,det er en menneskelig faktor å ta hensyn til.

 

Hadde boten vært så høy at den hadde "preventiv virkning" er det ganske sikkert at du ikke hadde skrevet akkurat det.

 

Hvor mye er det forresten i bot for å pisse "på gata" i byene der nede? Mer enn 1500,-?

Lenke til kommentar

Var ikke meningen å stemple deg som yrkeskriminell. Bare sette ting i perspektiv. :innocent:

 

Om vi går tilbake noen innlegg. Så skriver du

Kan aldri garantere at jeg ikke får en bot igjen,det er en menneskelig faktor å ta hensyn til.

 

Hadde boten vært så høy at den hadde "preventiv virkning" er det ganske sikkert at du ikke hadde skrevet akkurat det.

 

Hvor mye er det forresten i bot for å pisse "på gata" i byene der nede? Mer enn 1500,-?

 

I Fr-stad mener jeg det er 6000.-,noe som ikke er et problem for meg på noen måter,må jeg så gjør jeg det ikke "på gata".

 

Bøtenivået skal være i samsvar med overtredelsen og justisdirektoratet mener nok det er mer samfunnskadelig og pisse på gata.

 

Er det noe som irriterer meg er det at nesten ingen bruker blinklys for å gi tegn i rundkjøringer lengere,dette forplanter seg til resten av trafikkbildet.

 

Edit:selv om bøtenivået hadde ligget på et femsifret beløp kan jeg ikke garantere at jeg ikke glemmer beltet,men ville sannsynligvis få montert en beltevarsler i bilen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, det mener de nok. Det med sammfunnskadelig. Så kan jeg nevne at om jeg kjører til fjells med snøskuter, og setter opp en leir, eller fisker på isen, 450m fra merket løype istedenfor "under 400m" så får jeg en bot mellom 10.000,- og 15.000,- kr. Så da må man nesten tro at noe av det mest samfunnskadelige man kan gjøre her i landet er å lage spor i snøen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...