Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor-router på NextGenTel-nett?

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp skiftet til NextGenTel. Fikk en Inteno X5668B. Den funka fint for meg, men fikk klager av andre i huset om at den var treg, så vi kontaktet NextGenTel. De skulle visst bare "rydde" opp litt i ruteren. Det endte med at vi ikke kommer på nett. Den får ikke hentet IP addresse. NextGenTel har sendt en ny ruter, men Posten har selvfølgelig klart å rote til den "Hjem på kvelden"-ordningen sin, så vi får den ikke før mandag kveld. (Sitter på ett tregt mobilt bredbånd!!!! )

Jeg lurte altså på om det på en eller annen måte er mulig å konfigurere Telenor sin Speedtouch ST780 til å fungere på NextGenTel sitt nettverk. Har snakket med noen som sa de fikk til dette en gang. Ikke samme model, men en Speedtouch fra Telenor og nettverket til NextGenTel. Noen som har litt peil her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg skrev med at den ikke får hentet IP-addressen er feil, vet faktisk ikke hva som er feil med ruteren, men noe er det for den kobler seg ikke på nettet og NextGenTel sendte ny. Men ingen som vet hvordan jeg kan få konfigurert Speedtouch ST780 til å funke med NextGenTel sitt nett? Har lest en del rundt på nettet og er visst noe settings som skal endres, men dette må gjøres i Telnet på speedtouchen, noe som jeg ikke har mye greier på... Er visst noen VPI/VCI greier og PPPoA i stede for PPPoE. Eller noe sånn..

Lenke til kommentar

Ja, det går fint ann, men det er litt arbeid.

Du vil trenge følgende:

- Vite om du har en PPPoE eller PPPoA basert linje. ST780 mener jeg skal støtte begge, men du vil trenge å vite det for oppsettet.

- Vite VP/VC verdier for linjen

- Vite ditt brukernavn og passord (LDAP bruker/pass)

- Litt generell erfaring med oppsett av rutere, ellers kan det fort bli overvelmende...

De to første må du spørre din ISP om. Den tredje kan det være du har fått på papir.

Siden ruteren er fra telenor må du også påberegne å sette den opp manuellt, og ikke via noen hurtigaktiveringsfunksjon, da den er programmert til å så fall å bare sette opp ruteren for telenor linjer.

Kort sagt bør du ha godt over middels peil for å gjøre dette, og uansett må du (ved mindre du allerede har spurt om denne informasjonen tidlgere) kontakte din ISP for å få vite en del nødvendig informasjon, og det får du jo ikke gjort i helgen ihvertfall.

Og nei, jeg kan ikke gi deg noen steg-for-steg idiotsikker guide for hvordan du skal gjøre dette fra scratch, sorry. Noe erfaring og god forståelse av nettverk er nestne påkrevd om du skal gjøre dette, ellers må du ihvertfall være veldig villig til å gjøre mye googling og læring i prosessen.

Jeg vil tippe at det sansynligvis er enklere å få den gamle Intenoen opp på nettet igjen enn å rekonfe telenor ruteren. Ofte sendes nye rutere ikke fordi det strengt tatt er totalt nødvendig, men fordi det er enklere enn å løse problemet som har oppstått på ruteren. Det er ofte fryktelig vanskelig (og tidkrevende) å få en sluttbruker til å prøve å rette en feil over telefonen når de ikke helt vet hva de driver på med.

Men... jeg vet selvfølgleig ikke hva som er feil på Intenoen uten mer info, så det er vanskelig å kommentere på det. For alt jeg vet kan den være steindød og totalt umulig å bruke videre... men jeg tror du har en bedre sjanse til å komme på nett i helgen ved å søke hjelp på forumet ved å beskrive problemet med intenoen og håpe at det er en feil som kan rettes, ihvertfall med mindre du er bra dreven på rutere for å konne rekonfe Speedtouchen din.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det kan jo være at du har Telenor videresalg fordi det ikke finnes NGT-utstyr i sentralen.

I såfall er VPI/VCI 8/35 eller 0/100 om jeg ikke tar feil...

Som Stigma sier så er det greit å forhøre seg hos kundeservice, for da får du vite parametrene.

Jepp dette er viktig å sjekke!

Uansett så er de behjelpelig å gi infoen.

Anbefaler også at du leser ligg på www.ngtforum.net stå mye fornuftig her.

Lenke til kommentar

1/33 og 1/32 brukes også, men det bir liksom litt for dumt om du skal måtte teste deg frem... da minsker ihvertfall sjansene dine ytterligere på at du faktisk klarer å gjøre det riktig.

Det går nok ann å se hvilken VP/VC og PPP type som brukes i inteno ruteren dog...

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...