Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konvertering til xenon og montering av grøftelys (w202)


CFM

Anbefalte innlegg

Kan jeg bruke de originale frontlyktene eller må jeg skaffe noen som er laget for xenon? Vil helst ha det så lovlig som mulig...

Tenker jeg går for 4300K.

 

Disse, bare i 4300K, skulle vel fungere greit? De har også svart topp som hindrer visse områder i lykta å bli opplyst og dermed forhindrer strølys, om kanskje ikke mye, men i hvertfall litt.

http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4826

 

 

Så over til grøftelys. Jeg fant disse to:

http://www.autoroyal.no/shop/productDetail...670878446010551

 

http://www.autoroyal.no/shop/productDetail...670878446010551

 

Hvilke vil ta seg best ut eller i det hele tatt passer best inn i hullene? Noen erfaringer med slikt?

 

(Bilen er en 96mod. Mercedes C180 (w202))

 

 

 

Takker på forhånd!

Endret av W202
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare deg på første spørsmål.

 

Du kan IKKE bytte om lyktene på en bil uansett hvordan du gjør det til xenon-lykter, med et lite unntak som er veldig lite aktuelt. Dette lille unntaket går på lykter som kunne vært originalmontert på den samme bilen ved levering fra fabrikk. Dersom du kunne fått tak i slike lykter, og bilen ellers er samme som den ville vært med disse lyktene kan du i teorien få dette godkjent (det må godkjennes, og du må skaffe dokumentasjon på at dette er godkjent).

 

Dette unntaket er i praksis ikke-eksisterende fordi bilen trenger en ekstra funksjon for å være godkjent for xenonlykter, og det er _automatisk_ høydejustering. Så lenge dette ikke ligger inne kan ikke resten av bilen godkjennes for xenonlykter i nærlys uansett. Dette er da noe som må være montert i bilen fra før, noe som skjeldent er der dersom bilen ikke er levert med xenonlys. Dette ser du egentlig lett. Dersom du har en bryter for regulering av høyde i kupèen i bilen så har du ikke automatisk høydejustering.

 

Jeg kan nevne at siden du har en 96-modell var ikke xenon noe valg da bilen var ny, og du vil derfor ikke finne noen slik godkjenning.

 

Det er mange som vil påstå at det bare er å kjøpe et av disse kittene. Disse er aldri lov, bare for å ha det klart. Uten ett eneste unntak. Dette er med god grunn, da disse kittene består av en E-merket ballast samt en D2S-pære hvor sokkelen er fjernet og det er montert på en annen sokkel som passer i halogenlykter.

 

For å ta E-merkingen først. Mange av de som selger disse kitene vil skryte av dette E-merket som "gjør dem lovlig til bruk på vei". Dette E-merket finner man èn plass på kittet, og det er på ballasten. Ballasten har dette E-merket fordi den er godkjent som ballast for èn eller flere lykter. Godkjenningen på disse er gjort i kombinasjon med lyktene den brukes til, og så lenge den brukes på en annen lykt enn den som den ble godkjent på er E-merket ugyldig. Dette gjør at om man kjøper et godkjent Hella ekstralyssett med xenonpærer, og så putter på ballaster fra et sett fra Bosch, så vil både lykten og ballasten man bruker være ulovlig ettersom dette ikke er godkjent sammen (det vil fungere likevel). Dette betyr at det er ulovlig markedsføring disse selgerene bedriver når de gjør dette i Norge, ettersom disse settene teknisk sett verken er E-merket eller godkjent for bruk på vei.

 

I blandt vil man se kit som er merket med "Bosch", "Hella", "Philips" osv. for å gi dem litt autoritet. Det betyr at selgeren misbruker merkenavn som er kjent for de fleste til å selge noe som absolutt ikke er levert av en av disse produsentene. I praksis betyr denne merkingen at både ballasten og pæra er levert av nevnte produsent, men pæra er selvsagt modifisert til å passe i en annen sokkel enn de er ment for ettersom ingen anerkjente produsenter produserer slike "ombyggingkits" (med god grunn).

 

Så er det hva som faktisk kommer ut av lykter hvor slike kit er installert. Kan for det første nevne at oppgraderingen fra halogenlykter til xenonlykter ikke gjøres for å øke lysstyrken på veien, men for å øke bredden og lengden på lyset. Det betyr at en ekte xenonlykt ikke gir et blått teppe av lys på veien som lyser opp alt slik mange kanskje tror, de legger en moderat mengde lys på veien akkurat som en halogenlykt gjør, men i tillegg til å legge på veien blir det spredd en stor mengde lys både til høyre og venstre. Jeg har xenonprojektorlykter på min bil, og om jeg kjører på en firefelts vei i høyre felt lyser nærlysene helt greit opp veikanten helt på venstre side av veien. Dette vil ikke skje selv om man fikk en xenonlykt til å fungere optimalt i en halogenreflektor, ettersom reflektoren ikke er konstruert til å spre lys så bredt. Fordelene med xenonlys vil altså dermed være helt fraværende.

 

Alle halogenlykter er produsert for å bruke ei halogenpære. Reflektorene er datamodellert til å i den grad det er mulig utnytte det fulle potensialet halogenpæra gir, hvor det er tatt hensyn til i hvilke retninger fra pæra lyset distribueres, og lysstyrken som gis ut. Det som gjenkjenner en halogenpære er at det sterkeste lyset går rett ut som en sylinder fra pæra, som betyr at når den er montert i reflektoren vil det gå lite lys rett bakover, og rett forover. Dette betyr at reflektoren bruker lyset som går rett bak og rett forover til å lage strølys, samt lys som ligger tett inntil bilen fordi det er enkelt å gjøre det slik. En xenonpære sprer lyset i en kuleform, dvs. omtrendt like mye lys i alle retninger. Det betyr at lysstyrken som ligger der halogenreflektoren forventer mye lys ikke nødvendigvis er særlig høyere enn med ei halogenpære. Lysstyrken som ligger der lyset trengs mest er derfor redusert endel i forhold til resten. Pga den store mengden lys som går rett bak og rett forover produserer lykten en større mengde strølys og en større mengde lys rett foran bilen. Det betyr at alt det ekstra lyset xenonpæra gir går enten rett i øynene til motgående trafikanter eller rett ned i veien foran bilen. Det gjør at man absolutt ikke ser noe lengre eller noe bedre, man får rett og slett redusert lengdesyn og dette er livsfarlig. Dette gjelder både for nærlys og fjernlys. Og, bare så det er sagt, dette er noe jeg har testet ut både i tester jeg har utført med lykter fjernet fra bilen, samt på veien i kontrollerte forhold.

 

Xenonkit-selgere og produsenter har svart på kritikken med strølys ved å produsere såkalte "H7R" og "H1R"-sokler. Disse er D2R-pærer som er montert på en henholdsvis H1 og H7-sokkel. Det blir argumentert med at skoldet som ligger i disse hjelper på blending. Kan godt hende det, men dette skoldet er laget direkte i pæra for å hjelpe produsenter av lykter til å produsere en skarp not cut-off-linje i lykter uten eget skold (som en kopp over pæra slik som gamle lykter eller som langsgående skolt i projektorlykter). Det krever nøyaktig sammarbeid mellom pæra og reflektoren for at dette skal skje, og det vil aldri skje i ei halogenlykt laget for å få rundstrålende halogenpære.

 

H4-opplegget er noe spesielt. Man finner såkalte "bi-xenon"-H4-pærer som skal gi både nærlys og fjernlys i samme pære, samt pærer som bare skal gi nærlys med H4-sokkel og pærer hvor det er limt fast ei halogenpære på siden av D2S-røret for å gi "fjernlys". H4-bi-xenon-opplegget baserer seg enten på et motorisert skold (!!) og/eller en lysbue som flytter seg i pæra via en elektromagnetisk sak inni pæra. Ingen av disse vil fungere, for flyttbare elektrodeopplegget er problemet at H4-pæra ikke er noe amerikansk HB4-pære. Ei HB4-pære har to glødetråder men ingen skold i motsetning til den europeiske H4-pæra (og derfor kan man i teorien oppnå ei HB2-pære som fungerer likt/like dårlig som ei H1 eller H7-pære med xenon, og da er det mange som putter disse på H4-sokler og tror det skal fungere likt). Den europeiske H4-pæra baserer seg på at to glødetråder er plassert i rekke, og den nederste har et skold montert rett under. Et slikt skold kan ikke legges inn i ei xenonpære ettersom det ville påvirket lysbuen (mest sansynlig ville lysbuen slått rett over til skoldet, og så tilbake igjen et annet sted). Det er derfor vanlig å montere et skold på utsiden av pæra. Dette gjør at pæra ikke i det hele tatt er i nærheten av å være en H4-pære, den er rett og slett bare så forskjellig at når dette settes inn i et H4-lykt går lyset i alle retninger (og da mener jeg ALLE). Det samme gjelder for disse pærene som bare produserer nærlys eller som produserer nærlys og fjernlys ved å flytte skoldet vekk når fjernlys skal brukes. H4-lykter krever glødetråden plassert på ett bestemt punkt i lykta, og har samme krav som andre til at lyset skal gå i bestemte retninger. Disse pærene kan aldri plassere lysbuen der den skal være, og lysbuen vil strø lys i alle retninger i motsetning til den veldig tydelig karakteristiske sylinderformede lysformen en halogenpære gir.

 

Jeg anbefaler ikke å leke med slike kit. I beste fall er det bare bortkastede penger, og i verste fall kan det skape en dødsulykke.

 

Kan også nevne at jeg gjorde en test for ikke så lenge siden med et H1-basert fjernlys. H1 er den pæra i H-serien som er minst presis på oppbyggingen, og er derfor den som har størst sjanse for å lykkes med pærer som ikke er helt som de skal.. Jeg målte den maksimale lysstyrken jeg fikk med

1: Vanlig halogenpære som fulgte med en tilsvarende lampe på 12V

2: Osram Night Breaker (lovlige lys som skal gi 90% ekstra lysstyrke over vanlige pærer)

3: Xenonkit H1 på 12V

 

Resultatet var som følger:

1: ca. 2500 lux

2: ca. 4000 lux

3: ca. 3800 lux

 

Dette betyr at lykta lyser lengre med xenonkit enn med vanlig H1-pære, men med oppgraderte lovlige NightBreaker-pærer lyser den enda lengre..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Du får faktisk tak i originale xenon-lamper til W202, men de koster 25000,- per lykt..

Jobber med å finne link nå, eller jeg sjekker på jobb i morra ;)

 

Her er en link som bekrefter at det finnes, og her kan du se hva som skal til for å bygge om ;)

 

Merk: Det er kun brukt OEM-deler.

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Nå gadd ikke jeg å lese hva han oppi her skrev..

Men om du skal ha xenon kit anbefaler jeg att du leser HER!

 

Har selv bare gode erfaringer, har kjøpt 5 kit fra der selv...

--

Kan ta nye D2s pærer f.eks .

 

Har orginal xenon på bilen min, Møller skulle ha 2000 kr nesten for 2 nye pærer.

Dybvik skulle ha 900 kr.

Den butikken jeg linker til skulle ha 120 kr for pærene. Kjøpte med ett sett HID-kit til tåkelysene mine i samma slengen, ble 560 kr inkl. frakt.

 

Sjansen for att du får tollgebyr er der, men det er uansett værdt prisen..Og pakka, den får du etter maks ei uke på døra av DHL ;)

Endret av Espein
Lenke til kommentar

Leste noe da..

 

Selv synest jeg ettermontert H4 xenonkit er forferdelig å møte etter veien.

Ettermonterte kitt i linselykter er noe helt annet etter min mening, men.

 

Om man vil ha det eller ikke, er opptil hver og en. Er man selv som får svi om man blir stoppet for det. (er vel 2000 kr i bot + visning) Og ja, jeg vet det er irriterendes for mange å møte biler med ettermontert xenon.

Endret av Espein
Lenke til kommentar
Du får faktisk tak i originale xenon-lamper til W202, men de koster 25000,- per lykt..

Jobber med å finne link nå, eller jeg sjekker på jobb i morra ;)

 

Her er en link som bekrefter at det finnes, og her kan du se hva som skal til for å bygge om ;)

 

Merk: Det er kun brukt OEM-deler.

Det finnes visst også lykteglass beregnet for xenon på w202, men hvor kan man få tak i slikt? EBay ga meg lite treff...

 

 

Edit*

 

Jeg fant i hvertfall IPC og det ser faktsk ut til at de fleste delene finnes å få kjøpt her i Norge, dog med blodpriser. Men selve kittet går jo an å kjøpe uoriginalt, så lenge jeg får tak i en original OEM reflektor for xenon lys.

Endret av W202
Lenke til kommentar
Ettermonterte kitt i linselykter er noe helt annet etter min mening, men.

Det stemmer at det _er_ noe annet å montere det i projektorlykter, men det har sine ulemper:

 

For det første er det forskjell på en projektorlykt for halogenpærer og en for xenonpærer, og hovedforskjellen ligger i området lyset distribueres over. En xenonprojektor lager et mye bredere og lengre lys, dvs. at det lyser opptil et par hundre meter i hver retning (med unntak av rett mot venstre kjørefelt). Man ser det tydelig at lyset lyser veldig langt på skrått mot venstre (slik at det lyser opp veikanten fremover, men ikke i kjørefeltet) og veldig langt på høyre side av veien. Siden denne lysdistribusjonen bestemmes av skoldet i lykta, reflektoren bak og linsa vil det ikke bli slik om man putter en xenonpære inn i en projektor laget for halogen. Det betyr at _fordelene_ med xenon vil være fraværende.

 

Verken en reflektorbasert eller en projektorlykt skal blende, og de gjør ikke det når de er korrekt innstilt. Dette gjelder spesielt i projektorlykter ettersom skoldet rett og slett kutter vekk alt lys som går utenfor området som skal være opplyst, med ett unntak. Ved et sammarbeid mellom modifikasjoner i den ellers ellipsielle reflektoren rundt pæra og linsa kuttes cut-off-linjen litt slik at den ikke blir for skarp, og lys hentes fra undersiden av cut-offlinjsen via modifikasjoner i linsa for å produsere tilstrekkelig strølys for å se reflekser og skilt.

 

Det som er verdt å merke seg med projektorlykter når man kjører mot dem er at om man møter en bil med slike lykter på en bakketopp eller i en venstresving og selve lysstrålen under cutofflinjen havner opp i øynene, så vil disse blende vesentlig mer enn reflektorlykter pga mye mindre areal lyset slippes ut fra. For å redusere blending blir lyset som går i retninger som er sansynlig at treffer møtende trafikk iblandt redusert lysstyrke på. Dette er nøye kalkulert og når man bytter pæra vil man øke denne lysstyrken slik at en projektorlykt som har montert feil type pærer i vil også blende, og da i de tilfellene vil de blende så mye at møtende trafikk ikke har mulighet for å se forbi dem. Å ettermontere xenon i slike lykter har i stor grad vært med på å ødelegge ryktet til både xenonpæra og projektorlamper ettersom veldig mange gjør akkurat dette, og møtende trafikk tror at blendingene disse skaper i nevnte situasjoner er relatert til xenonteknologien eller projektorlamper generelt.

 

Alt i alt vil man havne i den situasjonen at fordelen ved å ettermontere xenonpærer er fraværende, og det vil være ulemper med det som da betyr at totalt sett er det ikke noen fordel for noen som helst.

Lenke til kommentar

Jeg så faktisk en w202 med ettermonterte (80% sikker) xenonpærer i hovedlysene i dag. Det var slettes ikke værst, så ut som om det var fabrikkmontert (på den tiden). Men åssen den er å møte i mørket vet jeg ikke. Sikkert jævlig. :p

 

Men sånn rent utseendemessig så det slettes ikke værst ut. :)

 

 

Men la oss si jeg nå bestillte disse i 4300K. Hordan hadde pæresjekken i bilen reagert på dette?

Endret av W202
Lenke til kommentar

Zånn da bestiller jeg et sett med Osram NightBreaker og ett xenon kit på 4300K. Blir moro å se forskjellen på lysstyrke, farge og spredning. :)

 

Edit*

Haha, jeg møtte faktisk samme w202 i mørket i dag og jeg hadde ingen problemer mtp. blending. :)

Endret av W202
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...