Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1


Anbefalte innlegg

Jeg tror du kommer til å bli fornøyd!

 

Nå skal det sies at nylanserte Panasonics DMC-GF1 er en formidabel konkurrent til E-P1 - samme størrelse og bildekvalitet, men med innebygget blits, mulighet for å sette på en EVF og raskere autofokusering.

 

Skulle jeg velge på nytt, ville jeg nok likevel valgt E-P1. For en som meg, med forkjærlighet for gamle rangefindere, er formen på E-P1 hundre ganger mer tiltalende enn den uinspirerte klossen til Pana. Og byggekvaliteten til E-P1 kjennes temmelig høy ut, men det er jo selvsagt mulig at Pana leverer samme på nivå (dog mistenker jeg mer plastikk). Når jeg i tillegg koser meg med å sette på gamle manuelle objektiver, ville jeg selvsagt ikke valgt bort bildestabilisering i kamerahuset. AF-ytelsen er jo uinteressant når jeg bruker manuelle objektiver, og jeg synes ytelsen er helt til å leve med når jeg bruker kit-objektivet. Forøvrig funker visstnok ikke AF'en på 4/3-objektiver montert på Pana'en, mens disse skal fungere på E-P1. E-P1 legger altså bedre til rette for mange flere objektivmuligheter, og dette synes jeg er viktig i en ny standard med få "originale" objektiver å velge blant.

 

Ingen kamera er jo perfekte, men E-P1 er god på de områdene som teller mye for meg - for andre kan kanskje Pana GF1 treffe bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt E-P1 kom allerede i dag. Hadde ikke venta det før i morgen, men jeg griner ikke av den grunn ;) Har fått trykka og fikla og knipsa litt av kattene og samboeren, og litt ymse. Ikke fått testa ut ute i dagslys enda. Og ikke fått sett på bilder på pc (holder på å overføre litt i øyeblikket)

Følelsen av kameraet er strålende. Liker vekta på det.

Men lurer på et par småting. (det står kanskje i bruksannvisninga, men har ikke fått lest så mye der enda...)

*Tåler kamera å bli tatt med ut på en liten fotosafari i regnet? Her i Ålesund er ikke været kjent for å være særlig stabilt for å si det mildt.

*Og er det mulig å skru av pipelyden som irriterende kommer når jeg knipser bilde?

 

Når det gjelder Pana GF1 vs Oly E-P1 så har jeg ikke lest linken din, bare titta så vidt innom. For å være helt ærlig så var det utseende på PEN som fikk opp interessen for min del. Såg tilfeldigvis en brosjyre på jobb, og ble nysgjerrig. Jo mer jeg leste på nett og i blader, jo mer talte PEN til meg. Samboeren min "truer" med å stjele mitt gamle eos 350d allerede, hehe :D

Lenke til kommentar

Gratulerer - bra at du har fått godfølelsen, den teller mye!

 

E-P1 er ikke værtettet, så noe lengre fotosafarier i plaskregnet hadde ikke jeg tatt sjansen på - godt mulig at det går bra, men da bør man i hvertfall være litt forsiktig. Tenk på kameraet som om det var en mobiltelefon - går som regel greit å prate i duskregnet om du beskytter den litt, men det kan ende opp verre om du prøver det samme i dusjen... Er på utkikk etter en eller annen veskeløsning for å få litt ekstra beskyttelse om jeg tar en tur i Bergensregnet, mulig jeg har funnet noe - i ekstremværsnødsfall kan du klippe et rundt hull for objektivet i en plastpose og tre den over kameraet, eller kanskje surre det inn i et lag eller to med GladPack :ermm: ?

 

Pipelyden kan slås av, men det er den som forteller deg tydeligst at AF'en har lyktes i å finne fokus - jeg ville beholdt den om jeg var deg, men satt laveste lydnivå. For å stille dette må du åpne opp et ekstra menyelement: Gå inn i meny, nederst finner du en skiftenøkkel - gå inn i den menyen. På femtelinje (symbolet er to tannhjul) går du inn og slår på denne ekstramenyen, som da legger seg over skifftenøkkelen i hovedmenyen. Går du inn på den, kan du under tannhjul D stille blant annet lyd (jeg har valgt å la lyd være på, og satt volum til 1). Et helt annet tips er å gå inn på tannhjul A og velge spotfokus [ · ], jeg rett og slett hater når autofokusen skal prøve å gjette hva jeg vil fokusere på ("i midten, for f").

 

Lykke til!

 

Og forresten: "No pics? It didn't happen. Show!"

Lenke til kommentar
Gratulerer - bra at du har fått godfølelsen, den teller mye!

 

E-P1 er ikke værtettet, så noe lengre fotosafarier i plaskregnet hadde ikke jeg tatt sjansen på - godt mulig at det går bra, men da bør man i hvertfall være litt forsiktig. Tenk på kameraet som om det var en mobiltelefon - går som regel greit å prate i duskregnet om du beskytter den litt, men det kan ende opp verre om du prøver det samme i dusjen... Er på utkikk etter en eller annen veskeløsning for å få litt ekstra beskyttelse om jeg tar en tur i Bergensregnet, mulig jeg har funnet noe - i ekstremværsnødsfall kan du klippe et rundt hull for objektivet i en plastpose og tre den over kameraet, eller kanskje surre det inn i et lag eller to med GladPack :ermm: ?

 

Pipelyden kan slås av, men det er den som forteller deg tydeligst at AF'en har lyktes i å finne fokus - jeg ville beholdt den om jeg var deg, men satt laveste lydnivå. For å stille dette må du åpne opp et ekstra menyelement: Gå inn i meny, nederst finner du en skiftenøkkel - gå inn i den menyen. På femtelinje (symbolet er to tannhjul) går du inn og slår på denne ekstramenyen, som da legger seg over skifftenøkkelen i hovedmenyen. Går du inn på den, kan du under tannhjul D stille blant annet lyd (jeg har valgt å la lyd være på, og satt volum til 1). Et helt annet tips er å gå inn på tannhjul A og velge spotfokus [ · ], jeg rett og slett hater når autofokusen skal prøve å gjette hva jeg vil fokusere på ("i midten, for f").

 

Lykke til!

 

Og forresten: "No pics? It didn't happen. Show!"

 

Sitter å vurderer om jeg skal bestille med 17 mm objektivet,hva mener du er det verdt det?

Lenke til kommentar
Gratulerer - bra at du har fått godfølelsen, den teller mye!

 

E-P1 er ikke værtettet, så noe lengre fotosafarier i plaskregnet hadde ikke jeg tatt sjansen på - godt mulig at det går bra, men da bør man i hvertfall være litt forsiktig. Tenk på kameraet som om det var en mobiltelefon - går som regel greit å prate i duskregnet om du beskytter den litt, men det kan ende opp verre om du prøver det samme i dusjen... Er på utkikk etter en eller annen veskeløsning for å få litt ekstra beskyttelse om jeg tar en tur i Bergensregnet, mulig jeg har funnet noe - i ekstremværsnødsfall kan du klippe et rundt hull for objektivet i en plastpose og tre den over kameraet, eller kanskje surre det inn i et lag eller to med GladPack :ermm: ?

 

Pipelyden kan slås av, men det er den som forteller deg tydeligst at AF'en har lyktes i å finne fokus - jeg ville beholdt den om jeg var deg, men satt laveste lydnivå. For å stille dette må du åpne opp et ekstra menyelement: Gå inn i meny, nederst finner du en skiftenøkkel - gå inn i den menyen. På femtelinje (symbolet er to tannhjul) går du inn og slår på denne ekstramenyen, som da legger seg over skifftenøkkelen i hovedmenyen. Går du inn på den, kan du under tannhjul D stille blant annet lyd (jeg har valgt å la lyd være på, og satt volum til 1). Et helt annet tips er å gå inn på tannhjul A og velge spotfokus [ · ], jeg rett og slett hater når autofokusen skal prøve å gjette hva jeg vil fokusere på ("i midten, for f").

 

Lykke til!

 

Og forresten: "No pics? It didn't happen. Show!"

 

Sitter å vurderer om jeg skal bestille med 17 mm objektivet,hva mener du er det verdt det?

 

Har bare testet kitzoomen. Og den synes jeg er veldig bra.

Men jeg er usikker. Et sted leser jeg at kitzoomen er best, et annet sted leser jeg at 17m mer bedre. Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Sitter å vurderer om jeg skal bestille med 17 mm objektivet,hva mener du er det verdt det?

Vel, jeg bestilte tvillingobjektivkitet hos JP. Måler du da prisen ift rent kamerahus, får du rundt 1700,- (63%) i rabatt på 14-42mm, og rundt 1900,- (53%) i rabatt på 17mm + VF. Ved å legge 2700,- ekstra på bordet når man kjøper kamera, får du altså med to objektiver og en søker som hver for seg til sammen koster 6300,-.

 

Nå har ikke jeg fått pancake'n og søkern ennå, fordi JP sendte meg 14-42-kitet da de fikk inn det (istedet for å la meg sitte bannende og ventende på at tvillingkitet skulle komme), og skal sende meg resterende senere - når det nå en gang kommer inn. Det betyr at jeg ikke kan fortelle stort om det fra egne erfaringer, heller ikke målt opp mot kitzoomen. Største fordel er selvsagt den beskjedne størrelsen. Fra diverse tester fra nettet synes det optisk sett å være et greit objektiv med god skarphet, med CA og tønneforvrengning som sine største svakheter.

 

Etter at Pana lanserte sin 20mm/1.7-pancake, er jeg temmelig sikker på at jeg vil ha noe sånt - men jeg regner med at den kommer opp i 3500-4000,-? Personlig tror jeg at Olys 17mm-pancake med søker fremdeles er verdt 1700,- i "prispåslag" - men jeg er også sikker på at jeg vil bruke den atskillig mindre om jeg går for Pana'en, så den er absolutt intet must om man har en 14-42mm og planlegger med en lyssterk 20mm...

 

Og ryktene går om at Oly vil lansere noe morsomme greier 31 oktober - personlig håper jeg det omfatter noen gode MFT-objektiver...

Lenke til kommentar

Må bare legge ut et bilde av den ene katten vår. Kattene er et yndet motiv for fotografen i huset. Her er Pepito. Han er ikke spesielt glad i å bli fotografert med fokuslys og blits. Men her låg han pent og rolig som den Divoen han er. En meget sær Divo, men dog :)

 

Litt eksperimentering med PEN. Slikt må til :)

post-187291-1253736351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Må bare legge ut et bilde av den ene katten vår. Kattene er et yndet motiv for fotografen i huset. Her er Pepito. Han er ikke spesielt glad i å bli fotografert med fokuslys og blits. Men her låg han pent og rolig som den Divoen han er. En meget sær Divo, men dog :)

 

Litt eksperimentering med PEN. Slikt må til :)

Cool cat! :D

 

Ser veldig bra ut til å være ISO 1600 fra et "kompaktkamera", synes jeg - blir stadig imponert over hvor lite fargestøy og mye detaljer det er å finne. Du kunne forresten, om du ville, uten problemer halvert til ISO 800 og brukt lukkertid 1/50s. Om katten lå ordentlig stille, ville heller ikke ISO 400 og lukkertid 1/25s være et problem. Kort brennvidde og god bildestabilisering er kjekt å ha i sånne tilfeller...

Lenke til kommentar

E-P1 og de to objektivene er testet i siste nummer av Fotografi. Jeg gjengir her Pluss og Minus delen, men dersom jeg bryter noen copyright får noen si ifra så skal jeg fjerne det.

 

Pluss: Veldig kompakt, bra kvalitetsfølelse, bra stillbilder, også ved høy ISO, lys og klar LCD-skjerm, kjapp utløser, fin eksponering og morsomt å bruke.

 

Minus: Hverken søker eller blitz. Innstillingshjulet er for lett å komme borti. Bergrenset dynamikk, AF-funksjonen treg pga. 'tenkepause' som må fikses.

 

Pluss: Kompakt og lyssterk, klassisk vidvinkel, god oppløsning, lite fortegning.

 

Minus: Kantskarpheten, lystap i kantene, moderat AF-hastighet, ingen motlysbl.

 

Pluss: Superkompakt 3x zoom, svært lav fortegning, skarp fra åpen blender.

 

Minus: Moderat lysstyrke, taper seg litt på teleposisjon, mangler motlysblender.

 

Både kameraet og zoom'en får "Fotografi Anbefaler"-stempelet, men ikke pannekaken.

Lenke til kommentar

Takker, arnold_layne!

 

To Tre tester til, her fra SLRGear (sic!):

14-42mm får karakter 7.00 fra leserne

17mm får karakter 6.00 fra leserne

20mm/1.7 anses som overlegen 17mm...

 

Synes ikke å være særlig tvil om at kitzoomen er bedre optisk. Da er vel det avgjørende spørsmålet om man ønsker å ha tilgjengelig et et mer lommevennlig objektiv enn zoomen, selv om det er litt dårligere. :hmm:

 

Edit: LensTip har også sine reservasjoner når det gjelder 17mm'ern (men konkluderer vel egentlig positivt).

 

Edit 2: I menyen, under "tannhjul G" ligger forresten en on/off-sak som heter Shading Comp, som skal hjelpe mot lysavfall/vignettering når den er påslått. Standard er den avslått, og jeg har ikke testet funksjonen i det hele tatt - men den kan muligens dempe i hvertfall den ulempen ved 17mm'ern (om ikke funksjonen automatisk tas i bruk uansett, når huset gjenkjenner objektivet, da)?

 

Edit 3: Og det er ikke det minste tvil om at Panas 20mm/1.7 er et bedre objektiv enn 17mm'ern Oly kan tilby på dette tidspunkt - det er i hvertfall min konklusjon etter dpreviews test. Synd at Oly-brukere går glipp av CA-korreksjon i kameraets bildeprosessering (er visst noe patent-issues her), men det kan jeg leve med.

 

Edit 4: La til 20mm/1.7 ved SLRGear-testene.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gratulerer! :)

 

Ikke enkelt å svare på på spørsmålet ditt, for hva man legger i ordet "bildekvalitet" varierer fra person til person (og kamerainstillinger er kun èn av mange faktor).

 

Du har imidlertid mange muligheter for å stille det inn slik at bildene blir nærmere det du foretrekker. Her er noen eksempler (noen av dem forutsetter at du skyter JPEG, ikke RAW):

 

Liker du å ha god kontroll på hva kameraet setter fokus på?

Sjekk innlegg #43 i denne tråden for hvordan du setter spotfokus (der har jeg også beskrevet hvordan du åpner opp for et nytt menyelement med masse snacksy undermenyer - jeg kaller dem "tannhjulsmenyer" fordi symbolet likner nettopp et tannhjul).

 

Er du allergisk mot bildestøy? Da bør du vurdere å:

a) Ikke benytte Auto-ISO, men sette ISO-verdi manuelt, eller

b) Sette en maksverdi for Auto-ISO som er såpass lav at støynivået kan tolereres etter din smak. Dette gjøres i meny under Tannhjul E -> ISO-Auto Set (min Høy Limit står på 1600).

c) Under menyelementet Kamera1 -> Stemning bør du unngå "Auto" om du vil unngå støy, sett da heller "Normal". Du mister med dette detaljer i skygger, men unngår støyen som følger med i prosessen med å løfte lysheten der.

 

Liker du pønsjy farger, eller er du tilhenger av nøytrale, duse fagrer?

I menyelementet Kamera1 -> B. Innst (Bildeinnstillinger, antar jeg) kan du velge Vivid for pønsj, og Muted for det motsatte. For hvert valg kan du (trykk pil høyre) velge å forsterke eller redusere Kontrast, Skarphet og Metning. Mitt står på Vivid, uten noen spesialtilpasninger - kjørte en stund med Skarphet +1, men syntes jeg av og til fikk bilder som virket ørlite overoppskarpet, så jeg stilte det ned til 0 igjen.

 

Vil du ha minst mulig kvalitetstap i JPEG-komprimeringen?

Under menyelementet Tannhjul G kandu (under symbolet øverst på andre side) åpne opp for komprimeringsnivå Super Fine - antar dette er nær lossless. Bildefilene blir selvsagt ganske svære.

 

Vil du virkelig ta gode bilder?

Lek deg med kameraet utenfor auto-innstillinger. Begynn å utforsk hva blenderåpning, lukkertid og ISO gjør med bildene dine. Lær deg noen enkle komposisjonsregler, som du kan følge når du føler for det og bevisst gi F i, når du føler for dèt. Finn ut hva du gjorde når du fikk bilder du likte og hva du gjorde da du fikk bilder som ble totalt intetsigende. Men mest av alt: ha det gøy med fotograferingen - så lenge du liker å fotografere, kan du uansett ikke tape :thumbup:

Lenke til kommentar
Gratulerer! :)

 

Ikke enkelt å svare på på spørsmålet ditt, for hva man legger i ordet "bildekvalitet" varierer fra person til person (og kamerainstillinger er kun èn av mange faktor).

 

Du har imidlertid mange muligheter for å stille det inn slik at bildene blir nærmere det du foretrekker. Her er noen eksempler (noen av dem forutsetter at du skyter JPEG, ikke RAW):

 

Liker du å ha god kontroll på hva kameraet setter fokus på?

Sjekk innlegg #43 i denne tråden for hvordan du setter spotfokus (der har jeg også beskrevet hvordan du åpner opp for et nytt menyelement med masse snacksy undermenyer - jeg kaller dem "tannhjulsmenyer" fordi symbolet likner nettopp et tannhjul).

 

Er du allergisk mot bildestøy? Da bør du vurdere å:

a) Ikke benytte Auto-ISO, men sette ISO-verdi manuelt, eller

b) Sette en maksverdi for Auto-ISO som er såpass lav at støynivået kan tolereres etter din smak. Dette gjøres i meny under Tannhjul E -> ISO-Auto Set (min Høy Limit står på 1600).

c) Under menyelementet Kamera1 -> Stemning bør du unngå "Auto" om du vil unngå støy, sett da heller "Normal". Du mister med dette detaljer i skygger, men unngår støyen som følger med i prosessen med å løfte lysheten der.

 

Liker du pønsjy farger, eller er du tilhenger av nøytrale, duse fagrer?

I menyelementet Kamera1 -> B. Innst (Bildeinnstillinger, antar jeg) kan du velge Vivid for pønsj, og Muted for det motsatte. For hvert valg kan du (trykk pil høyre) velge å forsterke eller redusere Kontrast, Skarphet og Metning. Mitt står på Vivid, uten noen spesialtilpasninger - kjørte en stund med Skarphet +1, men syntes jeg av og til fikk bilder som virket ørlite overoppskarpet, så jeg stilte det ned til 0 igjen.

 

Vil du ha minst mulig kvalitetstap i JPEG-komprimeringen?

Under menyelementet Tannhjul G kandu (under symbolet øverst på andre side) åpne opp for komprimeringsnivå Super Fine - antar dette er nær lossless. Bildefilene blir selvsagt ganske svære.

 

Vil du virkelig ta gode bilder?

Lek deg med kameraet utenfor auto-innstillinger. Begynn å utforsk hva blenderåpning, lukkertid og ISO gjør med bildene dine. Lær deg noen enkle komposisjonsregler, som du kan følge når du føler for det og bevisst gi F i, når du føler for dèt. Finn ut hva du gjorde når du fikk bilder du likte og hva du gjorde da du fikk bilder som ble totalt intetsigende. Men mest av alt: ha det gøy med fotograferingen - så lenge du liker å fotografere, kan du uansett ikke tape :thumbup:

 

Takk skal du ha for bra informasjon,men kommer ikke innpå B. innstillingene på kameraet?

Bør jeg laste ned siste software?Blir kameraet bedre?

 

Halvparten av bildene blir uklare?Sikkert en masse jeg må gjøre før kameraet er topp?

Lenke til kommentar
Takk skal du ha for bra informasjon,men kommer ikke innpå B. innstillingene på kameraet?

Ooops... Satte for første gang E-P1 i iAUTO og gikk inn i menyen - og der var det masse som jeg ikke kunne gå inn på, ja! Deriblant Bildeinnstillinger. Det betyr at kameraet i iAUTO-modus selv velger en rekke innstillinger, som du kan bestemme etter egen smak om du ikke bruker iAUTO.

Foreslår at du prøver om P-modus (Programautomatikk) kan gi deg det du vil ha - lar du ISO stå på Auto, velger kameraet fortsatt både blender, lukkertid og ISO for deg, men du kan gjøre flere innstillinger i menyene. Kanskje finner du noen som du liker godt?

 

Bør jeg laste ned siste software?Blir kameraet bedre?

Jepp. Firmware 1.1 bedrer noen autofokus-funksjoner. Noen hevder også at E-P1 med firmware 1.0 kunne gi uklare bilder på lukkertider rundt 1/160s (teoriene/ryktene gikk på at lukkervibrasjoner fikk bildestabiliseringen til å gå i utakt) på brennvidde 40-50mm, men at dette ble borte med firmware 1.1. Personlig har jeg ikke oppgradert firmware ennå (skal ta meg tid til det snart), og har heller ikke opplevd problemet.

 

Halvparten av bildene blir uklare?

Hvis halvparten av bildene blir uklare, er det noe feil et sted! Greier du å se hva uklarheten skyldes - er det bomfokus, eller skjelving på kameraet, eller høy ISO med mye støy (og detaljfjerning), eller motiv som beveger seg raskere enn lukkerhastigheten din tillater? Hvis du greier å se hva uklarheten skyldes, bør det ikke være umulig å lære seg noen triks for å omgå problemet.

 

Sikkert en masse jeg må gjøre før kameraet er topp?

Det viktigste er at du og kameraet sammen kan ta topp bilder... Så ja - det er masse du må gjøre. Først og fremst lære kameraet å kjenne, både styrker, svakheter og workarounds. Noen grunnleggende regler for fotografen kan også være nyttig å ha i bakhodet - eksempelvis hvordan man holder et kamera stødig (utrolig mange som gjør ting vanskelig for seg ved å la albuene flakse ut fra kroppen - få dem inntil!).

Lenke til kommentar
Takk skal du ha for bra informasjon,men kommer ikke innpå B. innstillingene på kameraet?

Ooops... Satte for første gang E-P1 i iAUTO og gikk inn i menyen - og der var det masse som jeg ikke kunne gå inn på, ja! Deriblant Bildeinnstillinger. Det betyr at kameraet i iAUTO-modus selv velger en rekke innstillinger, som du kan bestemme etter egen smak om du ikke bruker iAUTO.

Foreslår at du prøver om P-modus (Programautomatikk) kan gi deg det du vil ha - lar du ISO stå på Auto, velger kameraet fortsatt både blender, lukkertid og ISO for deg, men du kan gjøre flere innstillinger i menyene. Kanskje finner du noen som du liker godt?

 

Bør jeg laste ned siste software?Blir kameraet bedre?

Jepp. Firmware 1.1 bedrer noen autofokus-funksjoner. Noen hevder også at E-P1 med firmware 1.0 kunne gi uklare bilder på lukkertider rundt 1/160s (teoriene/ryktene gikk på at lukkervibrasjoner fikk bildestabiliseringen til å gå i utakt) på brennvidde 40-50mm, men at dette ble borte med firmware 1.1. Personlig har jeg ikke oppgradert firmware ennå (skal ta meg tid til det snart), og har heller ikke opplevd problemet.

 

Halvparten av bildene blir uklare?

Hvis halvparten av bildene blir uklare, er det noe feil et sted! Greier du å se hva uklarheten skyldes - er det bomfokus, eller skjelving på kameraet, eller høy ISO med mye støy (og detaljfjerning), eller motiv som beveger seg raskere enn lukkerhastigheten din tillater? Hvis du greier å se hva uklarheten skyldes, bør det ikke være umulig å lære seg noen triks for å omgå problemet.

 

Sikkert en masse jeg må gjøre før kameraet er topp?

Det viktigste er at du og kameraet sammen kan ta topp bilder... Så ja - det er masse du må gjøre. Først og fremst lære kameraet å kjenne, både styrker, svakheter og workarounds. Noen grunnleggende regler for fotografen kan også være nyttig å ha i bakhodet - eksempelvis hvordan man holder et kamera stødig (utrolig mange som gjør ting vanskelig for seg ved å la albuene flakse ut fra kroppen - få dem inntil!).

 

Da skal jeg prøve å bruke P,ser ut til at iAuto ikke er noe for meg.Nå har jeg oppdatert til 1.1 også så får jeg se om det blir bedre.Skal også kjøpe meg en blits FL14 tar en del bilder inne og ser ut til at det blir for mørkt.Tenkte å kjøpe på ebay ser man for FL14 for 100 dollar,har du noen betenkligheter med det?

 

Har kameraet i ro og motivet står stille,kanskje en mistanke om at det kan være høy iso ikke så mye lys hjemme.

 

Gleder meg til retro bagen kommer den så stilig ut.

Lenke til kommentar
Da skal jeg prøve å bruke P,ser ut til at iAuto ikke er noe for meg.Nå har jeg oppdatert til 1.1 også så får jeg se om det blir bedre.Skal også kjøpe meg en blits FL14 tar en del bilder inne og ser ut til at det blir for mørkt.Tenkte å kjøpe på ebay ser man for FL14 for 100 dollar,har du noen betenkligheter med det?

 

Har kameraet i ro og motivet står stille,kanskje en mistanke om at det kan være høy iso ikke så mye lys hjemme.

Innendørs håndholdt fotografering med lite lys uten blits er nok noe du må regne med en del bomskudd på uansett. Det er rett og slett utstyrs- og ferdighetskrevende. Kanskje er det ikke en feil når halvparten av bildene dine blir uklare, det er nok noe i overkant men langt fra uvanlig mye.

Tre hovedproblem - vanskeligere jobb for autofokusen, liten dybdeskarphet og lang lukkertid. Det første er det ikke veldig mye du kan gjøre noe med, utover å sørge for å ha noe med litt kontrast i for å fokusere på, være sikker på at autofokus har låst på korrekt motiv og eventuelt fokusere manuelt. Liten dybdeskarphet er prisen du betaler for å slippe mest mulig av det lille lyset som finnes gjennom objektivet - og helst burde du kanskje hatt et objektiv med enda større blenderåpning? Lang lukkertid betyr at du må være stø på hendene, og at motivet står stille eller i det minste beveger seg sakte. Med litt trening, burde det gå tålelig bra å ta bilder med 17mm på lukkertider opp mot 1/15s-1/10s - saktere enn det krever tiltak i form av mer lys (blits eller skru opp lyset i rommet) eller støtte (tripod, monopod, gorillapod el) eller raskere optikk.

 

Se på bildene dine om EXIF forteller de som er mest uklare også er de som har lengst lukkertid? Uansett tror jeg at du ikke kan forvente at alle bilder blir gode - ta heller mange flere bilder enn du tror er nødvendig, og kast de som ikke duger med god samvittighet.

 

Når det gjelder eBay-kjøp av blits, er det vel to ting som du må vurdere: Virker selgeren seriøs, med gode tilbakemeldinger? Er det greit at du ikke har noen klagemuligheter hvis blitsen slutter å funke etter et års tid? Du må veie risikoen for en lurvete selger og produktsvikt uten norske regler opp mot hva du sparer - i ditt tilfelle antar jeg du sparer ca 6-700,- (eller over 40%) når du legger til frakt, mva og gebyr. Så forresten at velrenommerte B&H har FL-14 til 165 USD, så prisene er nok på tur nedover.

 

Personlig kommer jeg nok til å satse penger på raskere optikk - det vil nok også hjelpe på autofokus-ytelsen, og gi økte muligheter med bruk av kort dybdeskarphet. På den andre side er det nok også den dyreste løsningen, dessverre...

 

Gleder meg til retro bagen kommer den så stilig ut.

Hva har du bestilt? Venter selv på en sak i gammeldags ever-ready-stil, sånn som rangfinderne på 60- og 70-tallet gjerne hadde (av onde tunger kalt Never-ready-case...)

Lenke til kommentar
Fant en link med flere bilder av retro e-p1 bagen, tror den blir FOR retro for min del, men hvis noen skaffer den her i forumet hadde det vært moro med tilbakemeldinger.

 

http://www.f64.ro/olympus-micro-four-third...s-pen-e-p1.html

 

Kjøpte denne fotobaggen for ca 1 uke siden. Jeg kan bekrefte at den båder har retro-look og er av bra kvalitet. Prisen er 490 kr på Expert, ikke ille priset synest jeg. Bagen har 3 rom innvendig og rommer akkurat min FL-36R blits med etui på høykant. På motsatt side har jeg kamera med påmontert 17mm objektiv & læretui. Midt-rommet kan brukes til ekstra objektiv. Rommene innvendig kan tillpasses etter eget ønske. Utvendig har bagen 2 lommer som jeg bruker til batteriladder og ekstra batteri. Lokket har også en bra stor lomme med glidelås og det er en eksta folde lomme på baksiden av baggen med trykk-knapp.

Anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...