endtrax Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Hei, vi har fått temaet kunst og kultur i matte muntlig eksamen. Vi har derfor bestemt oss for å lage en forteling om en klasse som er på Tusenfryd. I fortellingen dukker forskjelige matte stykker opp som vi skal løse. Vi lurte om dere har noen forslag til forskjelige type matte stykker vi kan bruke til de forskjelige attraksjonene. F.eks så har vi funnet ut sansynligheten for å vinne på lykkehjulet 3 ganger på rad. Takk på forhånd Endret 7. juni 2009 av endtrax Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hvilken klasse går du i, og hvilket pensum er det? 10. klasse? Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Fart / tid / bensin / strekning fra der dere bor til tusenfryd Hvor mye energi dere bruker på å gå rundt om kring (blander inn naturfag, stort pluss). Priser og prisforskjeller fra tusenfryd kontra vanlige butikker. Mange % av besøkstallet som var fra oslo foreksempel (bare si noe sånn som 5459 var fra oslo, og 48500 var fra andre steder eller noe) Budsjett over hva dere bruker penger på Arealet av tusenfryd / areal og omkrets av en karusell? Tjaa. Lenke til kommentar
blured Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Du/dere burde forresten ta en titt her. Det er kompetansemålene i læreplanen sensor forholder seg til når han/henne vurderer dere. Av den grunn er det viktig at dere er innom hvert hovedpunkt, hvis ikke kan sensor trekke dere på at dere ikke viser kompetanse innen alle kompetansemålene. (Viser dere ikke dette er det vanlig at det blir spørt etter på slutten, og da må dere kunne svare på noe dere ikke har forberedt dere på. Av den grunn er det greit å prøve å unngå dette...). Hovedpunktene i læreplan: *Tall og algebra *Geometri * Måling (går litt under geometri) *Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk *Funksjoner Nå vet ikke jeg hvilket nivå dere ligger på. Men for å oppnå høyeste karakter så må dere vise at dere mestrer å lage forholdsvis utfordrende oppgaver tilhørende hvert hovedpunkt. Under tall og algebra er det om jeg husker riktig likninger med to ukjente og litt vanskeligere brøkregning som regnes som det vanskeligste. Under geometri er det greit å regne med litt 'morsomme' former og figurer. Trekanter er ganske greie for da kan dere tilpasse det slik at dere får vist Pytagoras' setning. Omkrets, areal og volum er stikkord. Prøv å jobb dere systematisk gjennom læreplanen slik at dere får dekket så mange områder som mulig. Klarer dere ikke dette prøver dere å gjøre det sensor eventuelt vil vurdere som mest krevende. Da vil han/henne nok ikke finne det nødvendig og spørre etter hva som er "definert" som enklere kompetanse. Ellers så kan det være lurt å prøve å fremstå som om dere virkelig liker og regne ved å være positive. Jeg anbefaler også at dere viser at dere kan regne og tenke selv ved å ta utregning direkte på tavla. Dere må gjerne ha løst oppgaven på forhånd, og ha det som en del av manus. Men det teller veldig positivt om dere klarer å legge fra dere notatene, gå frem til tavla, og ved egen regning vise hva dere er gode for. Endret 7. juni 2009 av macros. Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Stikkordet for gode karakterer er som tidligere nevnt å blande inn andre ting i tillegg til matematikken. Hadde matte muntlig i 10., og fikk 6. Dette var bla. fordi jeg (hadde tema Veibygging) regnet ut, på bakgrunn av den kjemiske sammensetningen av bensin, og forbrenningsprosessen i motoren, hvor mye Co2 konstruksjonen slapp ut, og hvor lang tid det ville ta før dette forbruket var blitt hentet inn av den nye, kortere veien med tunnel. Slikt trekker opp. Lenke til kommentar
endtrax Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Hei igjen Takk for alle svar det har hjulpet! Men vi tenkte at vi skulle ha med likning med to ukjente..noen som har noe forslag til hvordan vi kan lage en oppgave med det...? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 En stund siden 10. klasse nå, men kan forsøke å gi et eksempel på noe jeg mener å huske er ganske typisk: "Per og Kari på butikken (kiosken). Kari kjøper to is og fem jojoer. Per kjøper tre is og to jojoer. Hva kostet varene?" Når det kommer til funksjoner, er sikkert ikke stigning på berg-og-dal-bane dumt å ha med. Lenke til kommentar
blured Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 ^Det første eksempelet er vel mer det en skal kunne når en går ut av barneskolen. Lenke til kommentar
endtrax Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Noen som har eksempel med to ukjente? Endret 8. juni 2009 av endtrax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå