Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Hvor lenge kan en akseptere at et verksted bruker på din reperasjon?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Ferarri 3400 som jeg sendte til Acer Norway for reperasjon for over én mnd. tid siden. Problemet med pcen var ekstrem varmgang, som førte til at den slo seg av etter bare 10-20 min, og at strømadapteret smeltet i strøminngangen(ringen på inntaket).

 

Fikk så et prisoverslag på reperasjon pålydende 1287,-. Da hadde de konkludert med at uoriginalt strømadapter var kilden til problemene.

 

Har så ringt og hørt med Acer jevnlig og får samme svar hver gang, om at jeg har fått tilsendt et prisforslag og jeg må da fortelle hele historien på nytt før de finner de rette fakta.

 

Er selv student så jeg er avhengig av å ha pc for å kunne gjøre mitt arbeid, men er heldig som kan låne samboeren min sin så lenge, men hva om hvis ikke.

 

Hva kan en gjøre i en slik situasjon? Det er for gale at man må vente i så lang tid.

Fint å få høre om erfaringer fra lignende situasjoner.

 

Hilsen oppgitt

Endret av Cogan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt kan man si at 1 mnd er lang tid. Men mine erfaringer tilsier at det ofte er lang leveringstid på deler (flere uker) til bærbare. Hvilke rettigheter du har og hvilke forventninger du kan ha til reparasjonstiden er avhengig av følgene:

 

1: Er pc'n innenfor fabrikksgaratien?

2: Er pc'n innenfor reklamsjonsfristen (Forbrukerkjøpsloven)?

3: Har du brukt uorginal lader?

4: Har du godtatt pristilbudet?

5: Venter de på deler med lang leveringstid?

Lenke til kommentar

Fabrikksgarantien er nok 1 år hva det gjelder Acer, mens reklamasjonstiden er 5 år. Min har ikke rukket å bli 5 år ennå, men det nærmer seg.

 

Jeg fikk reklamasjonsnr. med Acer Norway da jeg ringte de første gangen for å si hva det gjaldt. Denne reklamasjonen ble da ugyldig siden jeg hadde uoriginal lader. Så her var konklusjonen allerede tatt. Mens den egentlige grunnen til at jeg reklamerte, altså ekstrem overoppheting og shutdown har blitt forkastet.

 

Ja, jeg har brukt uoriginal lader pga. den originale kortsluttet.

 

Jeg godtok pristilbudet da jeg fikk beskjed om at de skulle si ifra om noe annet dukket opp, for dette skulle de sjekke.

 

Hva det gjelder ventetiden på delen (strømadapteret),vet jeg ikke, da Acer Norway har purret på teknikerne i Tranby, hvor de har pcen, uten noe form for svar.

Lenke til kommentar

Siden feilen skyldes ytre påvirkning (uorg.strømadapter), har du ikke noen rettigheter i følge forbrukerkjøpsloven. Og kan derfor ikke kreve heving av kjøpet eller ombytte ved lang reparasjonstid. Du har tre muligheter:

 

1: Purre på verkstedet og vente til pc er reparet.

2: Få pc'n returnet ureparert og levere den inn på annet verksted.

3: Forsøke å få hevet kjøpet eller ombytte etter forbrukerkjøpsloven på tross av uorginalt adapter. (tror ikke du kommer noen vei med dette, men skader ikke å prøve)

Lenke til kommentar

Kansje litt på siden.

Du er klar over at på de fleste bærbare, så går det så store strømmer via adapteret.

 

Riktig bruk er: Sett inn kontakt i maskinen, før støpsel settes inn i stikkontakt.

 

Ved feil bruk vi det lett oppstå "sår" på kontaktene, som vil kunne gi varmegang etterhvert!

Lenke til kommentar

Hmm, de kan vel ikke nekte dette som en reklamasjonssak hvis adapteret er helt likt med det originale? Så lenge du legger med adapteret som er brukt slik at de kan kontrollere dette også, så burde det ikke være noe problem. De vil helt sikkert krangle på dette men prinsippet er på din side.

Lenke til kommentar
Hmm, de kan vel ikke nekte dette som en reklamasjonssak hvis adapteret er helt likt med det originale? Så lenge du legger med adapteret som er brukt slik at de kan kontrollere dette også, så burde det ikke være noe problem. De vil helt sikkert krangle på dette men prinsippet er på din side.

 

Det er det som er. Sett fra mitt ståsted har de bare sett det uoriginale adapteret og besluttet at dette ikke er noen reklamasjonssak, som det opprinnelig var. Her et utdrag fra mail-dialogen mellom meg og Acer Norway;

 

"Kunde har brukt uorginalt Adapter på maskinen så vi dekker ikke noen eventuelle skader på maskinen eller ac-adapter.

 

Vi vil sette pris på om du kunne sende svar om maskinen ønskes reparert

innen 5 virkedager."

 

Jeg må svare innen 5 virkedager, mens de kan holde pcen min i sin bevarelse over flere uker? Jeg ser ikke behovet for det når det kun er et strøm-adapter det er snakk om her.

 

De fleste jeg ser som har hatt Ferarri-pc har hatt problem med varmgang og det har vist seg å være programvarefeil, og slike ting kunne jo de ha sjekket, slik jeg beskrev i reklamasjonen.

Lenke til kommentar

Dersom kunden har blitt gjort oppmerksom på at maskinen kun skal brukes med orginal lader så frafaller reklamasjonsretten og garantien.

 

Uorginal lader kan inneholde komponenter av annen kvalitet som igjen kan føre til at maskinen mottar spenning/strøm utenfor de områdene som maskinen er laget for å takle. Den uorginale laderen trenger heller ikke å ha ødelagte komponenter for at dette skal skje.

Lenke til kommentar

Derfor jeg sa at han skulle legge ved laderen han har brukt, slik at verkstedet kan sjekke denne. (Ikke det at de gjør det når de mener de har sitt på det tørre ved å si at den er uorginal.)

 

Poenget mitt er at de ikke har lov til å nekte reklamasjon så lenge de ikke kan bevise at laderen er skylden i feilen. Så lenge laderen er av minst like god kvalitet som den originale, har de ingen sak!

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at de ikke har lov til å nekte reklamasjon så lenge de ikke kan bevise at laderen er skylden i feilen. Så lenge laderen er av minst like god kvalitet som den originale, har de ingen sak!

Siden trådstarter sier maskinen nærmer seg 5 år, er den langt utenfor den 6-måneders perioden hvor "bevisbyrden" ligger hos Acer. Det er opp til kunden å sannsynliggjøre at feilen ikke skyldes dårligere kvalitet på uorginale komponenter han har brukt.

Lenke til kommentar

Er den uoriginale laderen kjøpt i Norge? Isåfall så har butikken som solgte den ansvaret for at den er i orden. Dersom Acer sier at det strømforsyningen som har ødelagt PCen (og det faktsik stemmer), så skal selgeren av strømforsyningen betale for skadene på PCen også. Dette står beskrevet i forbrukerkjøpsloven.

 

Hvorfor reklamerte du ikke på strømforsyningen da den kortsluttet? I etterpåklokskapens lys så hadde nok det vært det lureste.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar

Det uoriginale strømadapteret ble kjøpt på Clas Ohlson, og var der da jeg først trodde det var noe med strømadapteret. Var en tur innom Clas og fikk målt det og det funket som det skulle.

 

Jeg fikk idag igjen pcen med det nye strømadapteret og det gamle i samme pakka. Jeg koplet til stømadapteret og Ferarrien startet opp med en diskkontroll- noe den gjør hver gang den får shutdown, som var én av grunnene til at jeg reklamerte i det første.

 

Pcen startet greit og viften hørte jeg ikke noe til. Dette så bra ut. Men så tar jeg på strømtilkoplingen på siden og kjenner den er glovarm. Tar den ut og ser at den gule plastikkringen er brent, altså akkurat det samme som skjedde med den uoriginale.

 

Så får den shutdown etter 10min. sånn helt uten videre...igjen. Dette var jo en av grunnene til at jeg reklamerte! Jeg har prøvd å starte den flere ganger, men det samme skjer hver gang.

 

Viften, som gikk som bare det før jeg sendte den til Acer, går ikke i det hele tatt de minuttene pcen er på, men pcen har i stedet blitt glovarm under skjermen ved tastaturet. Har de bare koplet ut viften for så å tro det var det?

 

Jeg sitter i allefall igjen med de samme problemene jeg hadde da jeg sendte den, og en mail kommer jeg til å sende uansett, men reperasjonen tar jeg et annet sted. Dette var bortkastet penger.

 

Endret av Cogan
Lenke til kommentar

Dette høres nesten utrolig ut. Her er 6 tips/observasjoner.

 

1. Du skal ha tilbake pengene dine for reperasjonen. Åpenbart var det ikke strømforsyningen som var feilen da den nye oppfører seg helt likt.

2. Du bør kreve kompensasjon for lang ventetid og feil diagnose. Dette var åpenbart en reklamasjonssak i utgangspunktet, og da har de 10 dager på seg for å rette opp i feilen.

3. Siden feilen er den samme som før (eller opptrer for deg som å være det samme, i praksis kan det godt være noe helt annet så lenge det ser likt ut ifølge loven), så har Acer brukt opp en av de tre forsøkene de har på å fikse PCen.

4. Vær stram i din sak. De har tre forsøk på å fikse feilen, og skal maksimalt bruke 10 virkedager på hvert forsøk. Bruker de lenger enn 10 dager på et forsøk, så skal du få en tilsvarende låne-PC i mellomtiden.

5. Ta kontakt med forbrukerrådet

6. Husk å få dem til å spesifisere hva de bytter ut på PCen din. Disse delene får nå nye 5 års reklamasjonsrett. Bytter de hovedkortet f.eks, så krev å få dette skrevet på kvitteringen.

 

mvh

Lenke til kommentar

Forresten, hvis jeg skulle gjette, så tror jeg de antagelig ikke har gjordt noe som helst med maskinen din. De har bare sendt den tilbake med en ny strømforsyning. Dette er ganske vanlig. Jeg legger alltid inn en "tell tale" når jeg sender inn ting, for å se om de faktisk åpner maskinen/tingen i det hele tatt. Et klistermerke eller noe som de må rive for åpne tingen er ideelt.

Lenke til kommentar

Eg tar forbehold om at vi snakker om et forbrukerkjøp og ikke bedriftskjøp her.

 

1. Du skal ha tilbake pengene dine for reperasjonen. Åpenbart var det ikke strømforsyningen som var feilen da den nye oppfører seg helt likt.

Eg er enig i at kunden skal ha tilbake pengene dersom vi snakker om en reklamasjon her. Men spørsmålet blir jo om verkstedet har reparert varen eller bare levert ny lader. Dersom kunden kun har fått ny lader så er jo spørsmålet om skaden som oppstod på maskinen fortsatt er der og om denne skaden ble forårsaket pga kunden brukte uorginalt utstyr. Beløpet kunden her har betalt virker som om det kun dekker lader + tid brukt til feilsøking.

 

2. Du bør kreve kompensasjon for lang ventetid og feil diagnose. Dette var åpenbart en reklamasjonssak i utgangspunktet, og da har de 10 dager på seg for å rette opp i feilen.

Som sagt enig dersom dette er en reklamasjonssak, men hvor har du disse 10 dagene dine fra? Loven spesifiserer ikke et spesifikat antall dager et verksted har på å utbedre feil og mangler, men opererer med uttrykket "innen rimelig tid". FTU har tidligere slått fast hva som er innenfor eller utenfor rimelig tid. Kompensasjon som i et økonomisk vederlag tviler eg det er grunnlag for her bortsett fra å dekke kundens utgifter med en reklamasjon. (kilde)

 

3. Siden feilen er den samme som før (eller opptrer for deg som å være det samme, i praksis kan det godt være noe helt annet så lenge det ser likt ut ifølge loven), så har Acer brukt opp en av de tre forsøkene de har på å fikse PCen.

Rettelse, en av de to avhjelpsforsøkene. (kilde)

 

4. Vær stram i din sak. De har tre forsøk på å fikse feilen, og skal maksimalt bruke 10 virkedager på hvert forsøk. Bruker de lenger enn 10 dager på et forsøk, så skal du få en tilsvarende låne-PC i mellomtiden.

Nei, verkstedet/butikken har maksimalt 2 forsøk på å gi kunden avhjelp(reparere varen) eller omlevere(gi kunden ny tilsvarende vare). Tredje gangen har verkstedet/butikken krav på å få konstantert samme feil/mangel og at den ikke er forårsaket av kunden selv, men ved tredje gang har kunden krav på heving. Dessuten har du som kunde ikke krav på tilsvarende vare som lånegjenstand. Dette slås tydelig fast i forbrukerkjøpsloven §30 da dette vil volde verkstedet/butikken urimelig kostnad. Dersom man krever en lånegjenstand så er det vanlig praksis å få låne en gjenstand som dekker basisbehovet men akkurat hva dette er ikke spesifisert i lovverket.

 

6. Husk å få dem til å spesifisere hva de bytter ut på PCen din. Disse delene får nå nye 5 års reklamasjonsrett. Bytter de hovedkortet f.eks, så krev å få dette skrevet på kvitteringen.

Interresant. Hvor har du dette fra?

 

Saken her stiller seg slik at trådstarter fikk en feil på maskinen sin som ble forsøkt reklamert på. Siden det var benyttet uorginale deler hevder verkstedet at denne uorginale delen var skyld i problemet og dermed ikke en reklamasjonssak. Verkstedet tilbyr seg da å rette feilene mot et vederlag som kunden godtar. Når kunden så mottar maskinen igjen så er feilen fortsatt tilstede og denne gang med orginale deler slik verkstedet krever.

 

Men så er spørsmålet, er feilen på maskinen reparert eller har verkstedet kun solgt kunden en ny lader pluss tatt seg betalt for feilsøking? Hva står på verkstedsrapporten?

Lenke til kommentar

Kan hende at uoriginale strømadapter ødelegger strømkontakten i maskinen, hvis strømplukk er ikke riktig størrelse som at den passer akkurat. det blir dårlig kontakt og kontakten blir så varm at delene begynner å smelte, kontakten på hovedkortet kan løsne seg fra loddingen pga varmen.

jeg har faktisk fikset en Ferrari 3400 med slike feil, måtte bytte strømkontakten på hovedkortet, den var smeltet.

i tilleg blir disse maskinene veldig varme pga AMD prosessor som produserer veldig mye varme og det blir støv i maskinen som tetter kjølesystemet og da begynner maskinen slå seg av.

 

tror nok Acer har rett denne gangen, desverre :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...