Gå til innhold

Tysk grammatikk (kasus)


Kea

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil lære tysk, kan en del allerede, men den forbaskede grammatikken har jeg problemer med enda. Jeg bare lurte på om det er noen som har tips eller om dette emnet. For eksempel klarer jeg ikke å finne noen konkrete bestemte regler om kasus.

 

Eksempel: "Mit dem", det går. "Mit der" går også. Men jeg vet ikke hvor jeg skal bruke hva.

Det eneste jeg har klart å plukke opp så langt er dette: nominativ (subjekt), akkusativ (direkte objekt), dativ (indirekte objekt) og genitiv (tilhørighet). Men jeg klarer ikke å skille mellom dem. Jeg vet også formen for flertall (den).

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Hei! Jeg vil lære tysk, kan en del allerede, men den forbaskede grammatikken har jeg problemer med enda. Jeg bare lurte på om det er noen som har tips eller om dette emnet. For eksempel klarer jeg ikke å finne noen konkrete bestemte regler om kasus.

 

Eksempel: "Mit dem", det går. "Mit der" går også. Men jeg vet ikke hvor jeg skal bruke hva.

Det eneste jeg har klart å plukke opp så langt er dette: nominativ (subjekt), akkusativ (direkte objekt), dativ (indirekte objekt) og genitiv (tilhørighet). Men jeg klarer ikke å skille mellom dem. Jeg vet også formen for flertall (den).

 

Noen som kan hjelpe?

 

 

Grunnen til at du kan si mit DEM, er fordi MIT er en dativ preposisjon, og DEM er dativ av hankjønn eller intetkjønn-(den bestemte artikkel). Dativ preposisjonene er: aus, bei, mit, nach, seit, von zu, alle disse styrer dativ. Du finner nok lister over de andre preposisjonene som styrer akkusativ osv. på nettet eller i en ordbok. Det samme gjelder den bestemte og ubestemte artikkel.

 

GL HF :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hei! Jeg vil lære tysk, kan en del allerede, men den forbaskede grammatikken har jeg problemer med enda. Jeg bare lurte på om det er noen som har tips eller om dette emnet. For eksempel klarer jeg ikke å finne noen konkrete bestemte regler om kasus.

 

Eksempel: "Mit dem", det går. "Mit der" går også. Men jeg vet ikke hvor jeg skal bruke hva.

Det eneste jeg har klart å plukke opp så langt er dette: nominativ (subjekt), akkusativ (direkte objekt), dativ (indirekte objekt) og genitiv (tilhørighet). Men jeg klarer ikke å skille mellom dem. Jeg vet også formen for flertall (den).

 

Noen som kan hjelpe?

Nominativ - Subjektsform

Nominativ er nevneformen. Når et substantiv nevnes, for eksempel i ei ordbok, er det nominativ som brukes. Nominativ brukes for å markere subjektet:

Der Bruder und die Schwester waren(flertall) schon da.

 

Nominativ brukes for å markere subjektspredikativ.

Predikativ : Peker tilbake til subjektet, eller er en og samme person/ting som subjektet. Verbalet i setningen er da et uselvstendig verb (sein, werden, bleiben). I tysk står predikativet i nominativ.

Er will Schauspieler werden.

Sie ist eine tüchtige Sportlerin.

Kongsberg ist eine alte Stadt.

Når det står ist, werden, bleiben i en setning som da fører til nominativ på begge sider av verbene, vil ”ein” alltid stå i nominativ. "Der Junge ist ein Freund von mir". (her står det ”ein” fordi ”Freund” er hankjønn og ”ein” er nominativ.)

Etter sein(ist), werden og bleiben Alltid nominativ før og etter.

Eksempel: Er ist und bleibt der Chef. Her er både „er“ og „der Chef“ nominativ.

Eksempel 2: Er ist ein starker Junge. Her er „er“ og „Junge“ nominativ.

Verbet bestemmer ofte om det er dativ eller akkusativ

Det er to måter noe kan være akkusativ eller dativ på:

Objekt – Er det direkte eller indirekte?

Preposisjoner – Se lenger ned.

 

Dativ – Indirekte objektsform

 

Dativ følger alltid når det er et indirekte objekt i en setning.

Eksempel: Er erzählt dem Kind Geschichten.

Er: Subjekt

Dem kind: Indirekte objekt

Geschichten: Akkusativ

Dativ: Aus, bei, mit, nach, seit, von, zu. Etter disse preposisjonene følger alltid dativ.

 

Akkusativ – Direkte objektsform

 

Akkusativ brukes for å markere direkte objekt

Ich beiße den Hund.

Er erzählt oft Geschichten.

Die Schüler haben viele Bücher.

Seine Mutter kauft einen neuen Wagen.

Ihr Freund liest den Brief.

Sonntags besuche ich meine alte Großmutter.

Du kannst ja dein altes Fahrrad verkaufen.

Wir treffen täglich viele gute Freunde.

Akkusativ: Durch, für, gegen, ohne, um. Etter disse preposisjonene følger alltid akkusativ.

Genitiv – Uttrykker eieren av noe

Genitiv er normalt ikke knyttet til noe setningsledd. Genitivleddet opptrer gjerne som en del av et setningsledd, det er altså en ledd-del.

Genitiv betegner vanligvis eierforhold eller tilhørighet:

Das Fahrrad des Sohnes, Die Natur des Landes.

Genitivpreposisjoner:

Anstatt/statt, außerhalb, innerhalb, oberhalb, unterhalb, während, wegen

Adjektiv i de fire kasusene:

Sterk bøyning:

 

Svak bøyning:

 

 

Dativ og akkusativ bestemmes på 2 forskjellige hovedmåter:

 

1. verb + akkusativ, f.eks. "Ich sehe einen Ball."

2. verb + nominativ, f.eks. "Er ist ein Lehrer." (sein, werden, bleiben)

3. verb+ dativ+ akkusativ, f.eks. "Ich gebe dem Kind einen Ball." (verb som uttrykker "gi" eller "si".)

4. verb + dativ, f.eks. "Ich helfe dem Kind." (verb som krever dativ, såkalte dativverb)

1. hovedmåte: verbet bestemmer kasus(se overfor). Her spiller det ingen rolle om verbet uttrykker bevegelse.

2. hovedmåte: preposisjonen bestemmer kasus

a. durch. für, ohne, gegen, um krever akkusativ

b. auf, mit, nach, seit, von, zu krever dativ

c. an, auf, hinter, in, vor, neben, über, unter, zwischen tar enten akkusativ, når det er et verb som uttrykker bevegelse.

f.eks. Ich stelle das Glas auf den Tisch.

De tar dativ når det er et verb som uttrykker ro.

f.eks. Das Glas steht auf dem Tisch.

 

Jeg har skrevet dette sammen med min tysklærer. Mulig det står litt vanskelig forklart noen steder, men jeg har skrevet det slik at jeg selv forstår det. Har snart eksamen. Håper det hjelper iallefall :)

Hvis jeg var deg, ville jeg laget en tabell med alle kasuspreposisjonene, og når du skal gå igjennom teksten, sjekker du om du har brukt noen av preposisjonene og da kan du rette. For eksempel feil som "meinen" - "meinem" osv. Funker for meg! :) Jeg har forbedret meg utrolig mye pga det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...