plakatmannen Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) I dag ble Big Buck Bunny lagt ut. Dette er en animasjonsfilm som er laget utelukkende med åpne programmer (åpen kildekode), da for det meste i Blender 3D. Filmen kan fritt lastes ned fra siden over, også i full HD. Jeg var litt usikker på hvor den skulle legges, men jeg tror den passer best i denne tråden. Selv har jeg sett den flere ganger i dag, fordi dette virkelig viser hva åpne/frie programmer kan gjøre. Hvem trenger vel Maya eller 3D Studio Max? Det har også blitt laget en større film i Blender tidligere, kalt Elephant's Dream. Også denne er tilgjengelig for nedlasting i full HD. Ønsker dere å støtte utviklingen av Blender, og produksjonskostnadene (veldig mye arbeid er gjort på dugnad), kan dere kjøpe DVD-utgaver av filmene. Se, og bli fasinert! Om noen skulle få lyst til å prøve Blender, det kan lastes ned herfra. Endret: Alle arbeidsfiler, modeller og scener er nå tilgjengelige fra GraphicAll.org. Endret 31. mai 2008 av iHap Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Det er utrolig hva man kan lage med gratis programvare. Dessverre er det ikke alle som har fått øynene opp for dette enda. Endret 30. mai 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Dette er imponernde, men fremdels krever det en god del tid og resursers for å lage slike anmiasjoner i Blender. Selve modelringen kan gå forholdshvis rasktt, men animeringsprosesen kan være veldige tidskrevende. Det samme gjelder vel med Maya eller 3D Studio Max også. Det finess flere game engine (Blende har kommet med game engine også) som tilatter modifikasjon for filmproduksjon, og da kan man spare mye tid i animasjonsprosessen. Men resultatet blir ikke like bra som denne da?. Jeg lurer på hva blir det beste velget for en hobby produksjon med begrenset tid og resurser, animasjon eller game engine ? Endret 31. mai 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg har selv brukt Blender i godt over to år, og har vært innom både modellering, animasjon og spillutvikling (i Blender). Det fine med Blenders spillmotor er at man ikke trenger å kode noen ting, om det ikke er et superavansert spill, men man har selvsagt muligheten (da i Python). DukDuk! er et av de bedre Blender-spillene jeg har prøvd. Kan du Blender, er det ingen tvil om at du bør gå for dette, men om du aldri har vært borti det, kan det ta litt tid å sette seg inn i det (snakker av erfaring). Lykke til! Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg har prøvd Blender for pr år siden, men da var det instalert på en laptop og menysytemet virket veldige "rotete" på den lille skjermen. Nå har jeg instalert Blender 2.46 på en desktop og det er mye mer oversiktilige på 24" skjermen. Jeg liker fremdels ikke den "non-standard" menyen, men kan prøve å venne meg til det. Jeg kan ikke noe om Blender enda, har sett på noen video-toturial idag, og det virker til å være ganske logisk og jeg tror at jeg kan "klikke" meg frem til det meste om ikke så lenge. Jeg har googlet litt og det finnes en god del materialer om Blender ( egentlige litt for mye), har du noe link til site med bra video toturial, animation og free 3D objekt download? Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Sam_Oslo: Du kan endre oppsettet i Blender akkurat slik du vil. Flytt musa mellom to vinduer (f.eks. 3D-vinduet og toppmenyen), slik at musepekeren blir en pil med pil både oppe og nede. Høyreklikk så, og velg Split Area. Deretter velger du hvor du vil splitte, og du får opp et vindu til. Du kan velge hva slags vindu dette skal være ved å trykke på ikonet i nedre venstre hjørne av vinduet. Bare et tips: Begynn med det enkle. Jeg har begynt å skrive en nybegynner-guide, opprinnelig for en lærer, som senere skal undervise elevene sine. Den tar for seg hvordan man lager et hus og en simpel mobiltelefon. Som sagt, den er lagd for nybegynnere, og ikke-data-kyndige, men du kan ta en titt på den likevel, om du vil. Blender3D.pdf Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Sam_Oslo: Du kan endre oppsettet i Blender akkurat slik du vil. Flytt musa mellom to vinduer (f.eks. 3D-vinduet og toppmenyen), slik at musepekeren blir en pil med pil både oppe og nede. Høyreklikk så, og velg Split Area. Deretter velger du hvor du vil splitte, og du får opp et vindu til. Du kan velge hva slags vindu dette skal være ved å trykke på ikonet i nedre venstre hjørne av vinduet. Bare et tips: Begynn med det enkle. Jeg har begynt å skrive en nybegynner-guide, opprinnelig for en lærer, som senere skal undervise elevene sine. Den tar for seg hvordan man lager et hus og en simpel mobiltelefon. Som sagt, den er lagd for nybegynnere, og ikke-data-kyndige, men du kan ta en titt på den likevel, om du vil. OJJ!! Den guiden du har skrevet ser veldig vennlig for nybegynnere!! Bra jobba! Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Takk skal du ha Marsan! Satser på å forlenge den utover sommeren nå. Skal ha den ferdig til høsten. Tips til hva nybegynnere bør lære? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Nei, si det. Du har jo dekt basic modelering. Litt bedre utdyping på teksturer/materialer..normals er jo et kjempeverktøy. (uv-mapping er jo kjempe i blender, men kanskje litt for avansert). Du kan kanskje presentere noen modifiere, Array og Mirror som JEG kanskje har brukt mest. De er lett å forklare også og veldig nyttig. Annen sterk side ved blender er composite nodene men de kan være litt vanskelig for en nybegynner å forstå.. Du kan sjekke noen guider som communityet i signaturen min har laget. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Fantastisk kva folk kan få til. Eg er imponert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Sitter og laster ned nå. Litt overkill med tanke på at jeg ikke har større enn 22" å se på men kommer vel til å angre når jeg kjøper meg ny skjerm så Regner med at jeg kommer til å kjøpe dvd-en før den blir utsolgt. Litt irriterende at Elephant's Dream ikke var tilgjengelig på dvd lengre =/ edit: Har akkurat sett Buck nå og det var en fantastisk kortfilm som jeg råkosa meg med Søte store kaninen som fikk en litt klisjèfyllt, men dog artig hevn og knallgode animasjoner, musikk og verden! =) Endret 17. juni 2008 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
Hammarhaus Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Sam_Oslo: Du kan endre oppsettet i Blender akkurat slik du vil. Flytt musa mellom to vinduer (f.eks. 3D-vinduet og toppmenyen), slik at musepekeren blir en pil med pil både oppe og nede. Høyreklikk så, og velg Split Area. Deretter velger du hvor du vil splitte, og du får opp et vindu til. Du kan velge hva slags vindu dette skal være ved å trykke på ikonet i nedre venstre hjørne av vinduet. Bare et tips: Begynn med det enkle. Jeg har begynt å skrive en nybegynner-guide, opprinnelig for en lærer, som senere skal undervise elevene sine. Den tar for seg hvordan man lager et hus og en simpel mobiltelefon. Som sagt, den er lagd for nybegynnere, og ikke-data-kyndige, men du kan ta en titt på den likevel, om du vil. Tusen takk! Er første gang jeg prøver meg, så det der passa veldig bra, det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå