Gå til innhold

Angrerett på bærbar PC kjøpt over nett. Trenger hjelp!


Bone

Anbefalte innlegg

Saken kan selvfoelgelig sees paa mange maater. Jeg kommer paa tre i dette oeyeblikk.

 

En:

Du har kjoept en fysisk datamaskin og en vista-lisens. Ingen av disse er paa noen maate forringet i noen grad. Derfor boer du kunne angre kjoepet.

 

 

To:

Tjenester som leveres elektronisk

 

Bestiller du en tjeneste som skal leveres elektronisk (for eksempel dataprogrammer, filer og lignende som lastes ned fra Internett eller leveres per e-post), kan det avtales at tjenesten skal påbegynnes før utløpet av angrefristen. For en del av disse ytelsene er det umulig eller vanskelig å tilbakeføre produktet slik at forbrukeren gir avkall på dette.

 

Angreretten vil i slike tilfeller bortfalle i det tjenesten er gjort tilgjengelig for deg. Dette må imidlertid være klart og tydelig avtalt og du må ha fått tilstrekkelig opplysninger etter loven.

Ettersom dette ikke var klart og tydelig avtalt, og du ikke hadde faatt tilstrekkelige opplysninger, gjelder angreretten fremdeles.

 

 

Tre:

Etter min mening er det av recovery-cden ikke virker en vesentlig mangel ved den. Det er derfor din nettbutikk som har et problem, naar de ikke kan gi deg det de delene av produktet de sier du maa ha faatt av dem for aa kunne angre kjopet.

 

PS! Jeg blir saa sinnsykt irritert paa saanne recovery-CD-er. De virker jo bare hvis du ikke har rota til harddisken din, og hvis du ikke har gjort det, ja saa trenger du jo ikke recovery-cden! @#$%^&*() Idioter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er vel den at det som oftest nå ikke følger med en cd med pcen lenger. Istedenfor ligger det en egen partisjon med denne på som man starter opp med en tast i oppstarten. I de fleste tilfeller kan kunden selv ta å brenne ut en backup-cd hvis man ønsker dette.

 

Når kunden slettet recoverypartisjonen og ikke har noe som helst backup vil det si at programvaren som fulgte med maskinen ikke kan leveres tilbake. Jeg kjenner lite til Asus sine rutiner på dette området, men hos andre produsenter kan sluttkunde/butikk kjøpe et nytt sett med recovery-cd'er til maskinene for 300-500 kr. stort sett.

Kan ikke se at dette er noe butikken er tvunget til å styre med, så jeg ville ringt Asus sine supportlinje og hørt om det er mulig å få bestilt opp et nytt sett.

 

(Hvis man ser på noe av det som står i forarbeidende til loven er jeg ikke i tvil om at angreretten i dette tilfelle er brutt. Hvis man vektlegger "tatt i bruk som sin egen" riktignok.)

Endret av datating
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger!

 

 

Bare litt først.. Hva er FTU?

 

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Saken kan selvfoelgelig sees paa mange maater. Jeg kommer paa tre i dette oeyeblikk.

 

En:

Du har kjoept en fysisk datamaskin og en vista-lisens. Ingen av disse er paa noen maate forringet i noen grad. Derfor boer du kunne angre kjoepet.

 

 

To:

Tjenester som leveres elektronisk

 

Bestiller du en tjeneste som skal leveres elektronisk (for eksempel dataprogrammer, filer og lignende som lastes ned fra Internett eller leveres per e-post), kan det avtales at tjenesten skal påbegynnes før utløpet av angrefristen. For en del av disse ytelsene er det umulig eller vanskelig å tilbakeføre produktet slik at forbrukeren gir avkall på dette.

 

Angreretten vil i slike tilfeller bortfalle i det tjenesten er gjort tilgjengelig for deg. Dette må imidlertid være klart og tydelig avtalt og du må ha fått tilstrekkelig opplysninger etter loven.

Ettersom dette ikke var klart og tydelig avtalt, og du ikke hadde faatt tilstrekkelige opplysninger, gjelder angreretten fremdeles.

 

 

Tre:

Etter min mening er det av recovery-cden ikke virker en vesentlig mangel ved den. Det er derfor din nettbutikk som har et problem, naar de ikke kan gi deg det de delene av produktet de sier du maa ha faatt av dem for aa kunne angre kjopet.

 

PS! Jeg blir saa sinnsykt irritert paa saanne recovery-CD-er. De virker jo bare hvis du ikke har rota til harddisken din, og hvis du ikke har gjort det, ja saa trenger du jo ikke recovery-cden! @#$%^&*() Idioter!

Hei, og takk for svar! :)

 

Slik jeg ser det, -som egenetlig ikke har noe peil, så synes jeg 1 og 3 er de mest logiske sluttningene. Ser ikke helt at punkt 2 er noe jeg kan forholde meg til, da det virker for meg som at det heller mer mot "kun programmvare". Selv om punktet støtter meg i mitt ønske, og det er jo bra!

 

Punkt 1 synes jeg høres logisk! For, når det gjelder OS så er det jo alltid LISENS man snakker om, at det er det man faktisk kjøper når man kjøper Vista/XP/osv.. Så slikt sett er det jo riktig som du sier at begge (lisens&hardware) fortsatt har sin verdi!

 

 

Punkt 3 virker også veldig logisk.. Visste absolutt ingenting om at det at man fjerner OSet og gjør "som man selv vil" med slike ting, kunne ha noe å si.. Vet ikke helt hvor jeg skulle ha fått greie på det, heller!? :ermm: Jeg begynte jo å bruke produktet i den tro at dette var en PC jeg skulle ha en god stund, så jeg gjorde som jeg alltid gjør; setter det opp slik jeg vil ha det..

 

Og det er jo sant som du sier, en recovery-CD burde jo faktisk gjøre det som dens funksjon er; rette opp i ting når ting trenger å rettes opp på.. Slik sett er den jo ikke en "fullverdig recovery-CD". Men, sant er det at jeg slettet et partisjon (som jeg kanskje ikke burde), men hvordan kunne jeg vite at det var et behov for den? Er det ikke til nettopp slike ting at man faktisk TRENGER en recovery-CD?

 

 

Takk igjen for innspill!

 

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Saken er vel den at det som oftest nå ikke følger med en cd med pcen lenger. Istedenfor ligger det en egen partisjon med denne på som man starter opp med en tast i oppstarten. I de fleste tilfeller kan kunden selv ta å brenne ut en backup-cd hvis man ønsker dette.

 

Når kunden slettet recoverypartisjonen og ikke har noe som helst backup vil det si at programvaren som fulgte med maskinen ikke kan leveres tilbake. Jeg kjenner lite til Asus sine rutiner på dette området, men hos andre produsenter kan sluttkunde/butikk kjøpe et nytt sett med recovery-cd'er til maskinene for 300-500 kr. stort sett.

Kan ikke se at dette er noe butikken er tvunget til å styre med, så jeg ville ringt Asus sine supportlinje og hørt om det er mulig å få bestilt opp et nytt sett.

 

(Hvis man ser på noe av det som står i forarbeidende til loven er jeg ikke i tvil om at angreretten i dette tilfelle er brutt. Hvis man vektlegger "tatt i bruk som sin egen" riktignok.)

Hei, og takk for tilbakemeldinger til deg også!

 

Jeg snakket med ASUS, for det foreslo de på BestBuy at jeg skulle gjøre (han begynte vel å bli grundig lei meg).. Men de sa at de ikke hadde så mye med dette å gjøre.. eller "ingenting" var vel ordet! Kanskje hvis jeg maser litt mer, så kan jeg komme frem til den/de som faktisk installerer slike programvarer / OS før de skippes ut til sluttbruker..

 

 

Det hele er for meg så veldig rart.. greit nok at det var kanskje ikke noe jeg burde gjøre (å slette en partisjon), men jeg visste virkelig ikke at det var så galt, men mitt større mysterium er at det faktisk skal være så veldig store problemer med akkurat dette her!? Det ER JO strengt tatt bare et manglende oppsatt OS.. hvor mange hundre(?) gjør de ikke slik med om dagen!? Kan gjerne gjøre det jeg.. men, da trenger jeg en fullverdig installasjonsCD også! hmm..

 

 

 

Hele problemet, at jeg ikke vil ha den på reperasjon (men vil bli kvitt den), er egentlig følgende.. og jeg vil sammenligne det litt med det å kjøpe en ny bil.. : Du kjøper en flott ny bil, og har betalt mange penger for den.. En eller annen idiot kjører inn i bilen din, og den får en bulk! Det er ikke din feil, og det koster deg ingenting å få den reparert, bare litt ventetid.. Du får så bilen tilbake og den "er som ny".. Problemet her er at jeg sitter med en helt ny bil, og jeg VET at den har vært bulket.. Den "nytt produkt" -følelsen er helt borte! ..det er det jeg føler med denne PC-en! Jeg har betalt 18 299,- kroner for den, og ønsker VIRKELIG at den "nye følelsen" skulle ha vart EN DEL lengre enn bare 5 dager (helt til jeg installerte et spill og 3DMark, og den slo seg av..)

 

 

 

 

Takk, takk!!

Lenke til kommentar

Hvis du ser det fra butikkens side;

 

Det er ikke BARE et stk software. For å kunne legge inn recoverypartisjoner på PC'r må man ha "master" CD-en. Denne må kjøpes fra leverandør (ikke alle som selger den heller), eller så må selger levere denne inn på et verksted som betalbar service for å få lagt inn partisjonen. Selger vil da bli belastet for standard timepris pluss recoverysett, noe som fort blir min 600kr + moms + recoverysett. I tillegg så vil PC-en med dagens ventetid på verksted være inne i 3-5 uker.

Selger vil da sitte igjen med en "gammel" PC med gammel kostpris som må selges.

 

Når det kommer til punkt 1 over så har du kjøp EN laptop, ikke en laptop + lisens. Da ville det stått spesifisert i fakturaen og du ville ha lagt inn OS manuelt. Da ville ikke vært noe tema om angrerett.

 

Så punkt 3. Hvordan kan et recoverysett ikke være vesentlig? Uten det får man rett og slett ikke satt opp PC-en til opprinnelig stand.

 

 

Min mening er at varen er blitt tatt i bruk som sin egen når man faktisk går til skrittet å formatere hele PC-en og legge inn annen programvare. Det er ikke noe man gjør bare for å teste ut PC-en.

Lenke til kommentar

Med tanke på at du er nyregistrert, svaret ditt og det at du svarer på denne posten 10 minutter etterpå, så er det nesten så jeg mistenker at du jobber for BestBuy .. .. :ermm:

 

 

 

Men, uansett..

 

Jeg ser poenget ditt.. og saken er ikke helt svart / hvit. Har litt vanskeligheter med å tro at leverandør / distributør vil ta seg så "godt betalt" for en slik jobb. Ville trodd at slike "småjobber" ville gå innunder avtalen de har seg i mellom, siden de kanskje har et godt samarbeid og tjener på hverandre.. Men, dette gjetter jeg bare litt på. Mulig det stemmer..

 

Allikevel.. Synes det er rart at angrerettloven på en måten "kun" skal være gyldig for "en som ikke kan så mye".. Det jeg mener; Jeg straffes på en måte at jeg har litt mer datakunnskaper enn den vanlige bruker.. En "vanlig bruker" ville ikke reformatert og installert sine egne ting på PCen, noe jeg vil (og har gjort).. Og, på grunn av at jeg begynte å bruke min nykjøpte PC i den tro at den fungerte og jeg ville og skulle ha den, så "straffes" jeg, og da ikke skal få benyttet meg av noen angrerett!?

 

Jeg har jo ikke skrudd på den, eller noe sånn.. jeg har bare gjort endringer i softwareoppsettet! Noe som ikke er vanskelig å endre på slik at den blir satt tilbake til "fabrikkinnstilling".. Jeg har bare ikke alle verktøy for å gjøre det selv (da det ikke følger med)..

 

Det står at det følger med en harddisk på 160 GB.. Det står ingen steder at 8 GB av dem får jeg IKKE RØRE, for det går løs på garanti.. Det vil si at jeg KUN har 152 GB (hvis vi skipper den delen om hvordan Windows eller HDD-fabrikkanter regner ut bits og bytes)..

 

Det står heller ikke noe om at jeg MÅ kjøre Vista, det står kun at det følger med.. Så hva jeg velger å bruke de 160 GB mine til, må vel være min sak!?

 

At DET skal gå utover angreretten min, skjønner jeg bare ikke..

 

 

hmm..

 

 

Men, hva med det faktum at det er feil på PC-en!? Finnes det angrett på sånn? At den faktisk ikke fungerer? For det gjør den ikke.. og slikt sett må den jo eventuelt på reperasjon for at jeg får brukt den!

 

Takk..

Lenke til kommentar
*snipp*

 

Først av alt, det er nesten litt søtt at enkelte brukere må dra den argumentasjonen; "du jobber hos butikke x tror jeg i hvert fall".

Bare fordi en er uenig med deg er neppe begrunnet i at en jobber i butikken du har argumentasjon ovenfor.

 

Så en liten digresjon;

Datating: "tatt i bruk som egen", det er ikke det som står i loven. Det er det snakk om:

 

dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

 

det er flisespikkeri, men bedre å få det rett med en gang, før en begynner med pestordet "forbruksgjenstand".

 

Hva angår saken til Bone, så ser jeg for min del at maskinen er forringet ettersom recoverydelen er slettet. datakunnskaper eller ikke, det var ikke nødvendig å slette alt for å teste med 3d mark. Det kunne du ha gjort FØR du slettet partisjonene.

Og hvis du først skal argumentere med datakunnskaper, så burde vel et varsellys ha kommet opp når du ser at en partisjon er skjult? (Det er liksom ikke normalt at noe som kan slettes enten inneholder noe som heter Recovery (Hp) eller er skjult, eller på annen måte beskrevet spesielt)

 

Angretten er gyldig for alle mennesker i Norge, men de må likevel holde seg innenfor et sett med visse regler. For din del kan ikke jeg se at du har gjort det, og dermed blir det en forskjell.

Det er feks. en forskjell mellom en som legger inn 3D mark på sin nye maskin, og en som sletter hele operativsystemet, muligheten for å gjennopprette til det gamle og ompartisjonerer hele systemet.

 

At du ikke skjønner at å endre hele systemet, slette ting nødvendig for å tilbakestille den, velger bort operativsystemet som kom med den m.m. skal påvirke sin angrettsmulighet, vel, det får stå for din egen kappe.

 

Slik du beskriver det kan ikke maskinen leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde da du har fjernet muligheten for fremtidig bruker å resette maskinen osv, ergo har du slik jeg ser det gått utover dine rettigheter.

 

 

Hvaangår feil på maskinen så er det noe som hjemles i fkjl. Ikke angrettsloven. Det betyr at oppstår det noe feil med maskinen, så har du ikke noe rett til å angre kjøpet på bakgrunn av dette, men må se til bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

hehe.. Ja, man blir litt paranoid til tider.. :)

 

 

Jeg kunne ha testet 3DMark FØR jeg slettet partisjonene og reformaterte, det stemmer..

 

MEN, jeg hadde egentlig ikke større planer om å teste / installere 3DMark i hele tatt før jeg noen dager etter jeg mottok PCen installerte et spill som klikket etter få minutter med spilling (under ett minutt i XP og noen få i Vista).

 

Grunnen til at jeg da installerte 3DMark var etter anbefalinger fra et annet forum, bare for å sjekke at det ikke bare spillet det var noe feil med, selv om mitt problem var relativt meget kjent. Maskinen skrur seg av etter kort tids bruk med 3D-applikasjoner.

 

 

Når jeg mottok PCen og skulle sette det opp "slik man ønsker" var noe av det absolutt første som møtte meg en haug av innstillinger til diverse forhåndsinstallerte programmer, blant annet noe Norton Antivirus (System!?).. og, for å si det på godt norsk; Det finnes ikke kjangs i helvete at jeg ønsker å ha de "tulleprogrammene" installert på min maskin!

 

Formatering og reinstallering (siden jeg også ville kjøre XP) var, uten tanke for annet, det første jeg gjorde.. Hvorfor skulle jeg ikke?! Hvordan kunne jeg vite at PCen ikke skulle fungere (at den slår seg av), eller svare til forventningene (kun 54 Hz i Vista).

 

Ellers; hvordan kunne jeg vite, eller hvor kommer det "klart frem" at å fjerne et OS et noe som går utover "angreretten"?

 

Mener fortsatt (selv om jeg muligens tar feil her) at programvareoppsettet (dvs formatering og reinstallering, osv, osv) må UANSETT gås igjennom og bli foretatt av de som da mottar den og da igjen vil sende den ut igjen som b-vare, eller hva de nå enn gjøre!? Det falt meg ikke engang inn at det skulle være et problem.. At å slette programvare som de GARANTERT har kopi / backup av er for meg meget vanskelig å forstå kan ha noe å si for "forringelsen" av et produkt..

 

 

Jeg kikket igjennom forbrukerkjøpsloven, og i følge §29, har jeg valget mellom å "få en helt ny tilsvarende", eller "reparere den jeg har".. Er det et valg JEG kan ta?

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...ov*map006

 

 

Takker igjen for tilbakemeldinger! :)

 

 

PS: Hva er FTU og DOA?

Lenke til kommentar
Ellers; hvordan kunne jeg vite, eller hvor kommer det "klart frem" at å fjerne et OS et noe som går utover "angreretten"?

Ved å lese loven eller så kunne du spurt oss på forumet hva vi mente om saken. :)

 

Mener fortsatt (selv om jeg muligens tar feil her) at programvareoppsettet (dvs formatering og reinstallering, osv, osv) må UANSETT gås igjennom og bli foretatt av de som da mottar den og da igjen vil sende den ut igjen som b-vare, eller hva de nå enn gjøre!? Det falt meg ikke engang inn at det skulle være et problem.. At å slette programvare som de GARANTERT har kopi / backup av er for meg meget vanskelig å forstå kan ha noe å si for "forringelsen" av et produkt..

Butikker har ikke liggende kopier av dette her. Det er kun leverandør og/eller verksted som sitter med recoverysett/master cd. Hvis butikken sitter med dette er det noe de selv har kjøpt inn igjen og 1 cd = 1 lisens som oftest.

 

Jeg kikket igjennom forbrukerkjøpsloven, og i følge §29, har jeg valget mellom å "få en helt ny tilsvarende", eller "reparere den jeg har".. Er det et valg JEG kan ta?

Siden reparasjon av maskinen ikke koster selger noen ting, mens omlevering vil koste flere tusen så kan du ikke velge.

 

 

PS: Hva er FTU og DOA?

 

FTU = Forbrukertvistutvalget

DOA = Dead On Arrival / Død ved ankomst

 

DOA er noe f.eks. HP tilbyr i 30 dager til forhandleren og sluttkunden. Er noe galt innenfor 30 dager etter kjøpsdato blir maskinen levert tilbake og man får en ny maskin. Kjenner dessverre ikke til Asus sine rutiner på dette området.

Lenke til kommentar

:)

 

Ser fortsatt ikke helt at det står klart i loven at å slette et fullt erstattelig (og egentlig kostnadsfritt) OS er ødeleggende for angreretten.. Jeg kunne spurt dere på forumet, men det falt meg overhodet ikke inn at det skulle være ødeleggende, og dermed skjønner jeg heller ikke at slikt kommer "klart frem" noe sted, når jeg ikke har fått det med meg (og fortsatt ikke helt forstår)..

 

Jeg har jo ellers vært meget forsiktig med medfølgende manualer, hefter, esker, ledninger, bag, pappesker, osv, osv, da det var noe jeg trodde kunne ha noe å si, men programvare -nei, det forsto (forstår) jeg virkelig ikke.. hmm..

 

Tenkte (tenker) vel som så at de få gangene PCer blir levert tilbake (for de fleste fungerer vel, regner jeg med) og kunder benytter seg av angreretten, eller andre ting, så måtte de vel bite i det sure eplet de få gangen og "installere og sjekker over på nytt" før de solgte den som b-vare til noen andre.. Trodde angreretten beskyttet kunden i så tilfelle..

 

 

Men, har litt på følelsen her at de aller fleste mener at BestBuy har rett, og at jeg ved å ha brukt en vare som jeg trodde jeg skulle beholde har ødelagt mine angrerett muligheter..

 

Jeg ser ikke helt hvordan jeg ellers skulle ha gått frem? Skulle jeg ha gjort det på en annen måte, så måtte jeg jo ta utgangspunkt i at produktet IKKE fungerte, eller at jeg ville levere den tilbake på pur f ... Hvem her klarer å sitte med en flunkende ny PC uten å konfigurere den som man ønsker!? Jeg er dessverre ikke av den typen.. :(

 

 

Men, hva med at det står at det er 160 GB harddisk da? Når man kun får brukt 152 av dem, ellers ryker garantien!? Det er vel en vesentlig feil / mangel i forhold til produktbeskrivelsen!? :ermm:

 

 

Fobrukertvistutvalget ja.. Jeg lurte på om DOA sto for det, men tok ikke helt sammenhengen.. Tenkte mer i "filmretning" når jeg hørte ordet! :blush:

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvordan jeg ellers skulle ha gått frem? Skulle jeg ha gjort det på en annen måte, så måtte jeg jo ta utgangspunkt i at produktet IKKE fungerte, eller at jeg ville levere den tilbake på pur f ... Hvem her klarer å sitte med en flunkende ny PC uten å konfigurere den som man ønsker!? Jeg er dessverre ikke av den typen.. :(

Man tar ikke utgangspunkt at ting ikke fungerer eller at man skal levere den tilbake på pur f ...

 

Man tar utgangspunkt i at man ikke 100% sikkert skal beholde varen, tester den forsiktig til det man skal bruke den til og er man ikke da fornøyd pakker man den sammen og leverer den tilbake.

 

Er man derimot fornøyd og man vet man skal beholde varen kan "herjingen" starte.

Lenke til kommentar

Det er vel der vi fundamentalt er uenige, men hvor du etter loven kanskje allikevel har rett..

 

Jeg har, etter min egen vurdering, vært forsiktig.. Det er derfor jeg har tatt meget forsiktig vare på alt av bruksanvisninger, esker, osv, osv, og lagt de til siden og knapt åpnet eller rørt..

 

Og jeg trodde aldri i verden at man kunne "herje" med software, da alt som skal til er en "format c:" fra min side, og en "reinstallasjon" fra de andre sin side..

Lenke til kommentar
Det er vel der vi fundamentalt er uenige, men hvor du etter loven kanskje allikevel har rett..

Siden du er uenig i det punktet, mener du da at det ikke finnes en mellomting mellom å sikkert skal beholde ett produkt og returnere det på pur f ...

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at all "herjing" med software skal ha noe som helst å bety for noe som helst..

 

 

Det finnes jo mellomting mellom å "ganske sikkert" beholde et produkt og "returnere på pur f ..."; jeg satt det jo litt på spissen.

 

Poenget er uansett at jeg kjøpte et produkt for å beholde det. Hadde brukt litt tid på å finne ut hva jeg skulle ha, osv (tydeligvis ikke nok, siden jeg aldri søkte etter "vx2s shuts down" på google før jeg gikk til anskaffelse -noe jeg kanskje burde ha gjort). Jeg trodde aldri det skulle oppstå noen problemer, og jeg ville komme igang med å sette opp PCen slik jeg ville ha den.. Jeg har hatt min gamle bærbare i noe over 4 år, og var veldig gira på den nye. Jeg er en av de som formaterer hyppig i forhold til andre, noe jeg gjør fordi jeg liker å "starte med blanke ark", og synes det en fin måte holde orden på..

 

Når PCen da viser seg å ha et stort problem når det gjelder spilling (som jo også er en stor del av dens brukerfunksjon), så ønsket jeg å returnere hele PCen, siden det er en "kjent feil". Grunnen til at jeg ønsker å levere hele, og ikke få den reparert (sånn i utgangspunktet) har jeg prøvd å forklare i en tidligere post..

 

 

Jeg mente at du har muligens har rett, etter lovens definisjon, at å slette software på sin egen PC vil gå utover "angreretten".. Det er der jeg er fundamentalt uenig. Jeg mener det er en del av å "bli kjent med" PCen på, ..og at man først DA oppdager at den ikke er som den skal, eller at man angrer, så burde ikke noen fullt erstattelige enere og nuller ha noe å si, så lenge hardwaren og alt det andre er behandlet pent..

Lenke til kommentar
Jeg er uenig i at all "herjing" med software skal ha noe som helst å bety for noe som helst..

 

 

Det finnes jo mellomting mellom å "ganske sikkert" beholde et produkt og "returnere på pur f ..."; jeg satt det jo litt på spissen.

 

Poenget er uansett at jeg kjøpte et produkt for å beholde det. Hadde brukt litt tid på å finne ut hva jeg skulle ha, osv (tydeligvis ikke nok, siden jeg aldri søkte etter "vx2s shuts down" på google før jeg gikk til anskaffelse -noe jeg kanskje burde ha gjort). Jeg trodde aldri det skulle oppstå noen problemer, og jeg ville komme igang med å sette opp PCen slik jeg ville ha den.. Jeg har hatt min gamle bærbare i noe over 4 år, og var veldig gira på den nye. Jeg er en av de som formaterer hyppig i forhold til andre, noe jeg gjør fordi jeg liker å "starte med blanke ark", og synes det en fin måte holde orden på..

 

Når PCen da viser seg å ha et stort problem når det gjelder spilling (som jo også er en stor del av dens brukerfunksjon), så ønsket jeg å returnere hele PCen, siden det er en "kjent feil". Grunnen til at jeg ønsker å levere hele, og ikke få den reparert (sånn i utgangspunktet) har jeg prøvd å forklare i en tidligere post..

 

 

Jeg mente at du har muligens har rett, etter lovens definisjon, at å slette software på sin egen PC vil gå utover "angreretten".. Det er der jeg er fundamentalt uenig. Jeg mener det er en del av å "bli kjent med" PCen på, ..og at man først DA oppdager at den ikke er som den skal, eller at man angrer, så burde ikke noen fullt erstattelige enere og nuller ha noe å si, så lenge hardwaren og alt det andre er behandlet pent..

 

du kan vel ikke mene at å slette all form for recoveryinformasjon er å bli kjent med PC-en?

Lenke til kommentar

Nei, de to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre, slikt sett..

 

At "recoverypartisjonen" forsvant var bare et resultat av at jeg vil ha PCen slik jeg selv ønsker..

 

 

I en tidligere post, som du eller noen andre kommenterte, så la jeg frem argumentet med datakunnskap, at det var grunnen til at jeg gjorde som jeg gjorde, som en "vanlig bruker" ikke ville ha gjort.. Kanskje jeg tok feil..

 

La meg snu litt på det..

 

Kanskje mine datakunnskaper ikke er så gode.. Tydeligvis.. for jeg klarte jo å slette en partisjon jeg ikke skulle røre! Det gjør meg jo bare uviten, og TYDELIGVIS er det noe jeg gjorde som jeg ikke visste konsekvensen av..

 

Siterer sitatet tsg1zzn ga øverst her;

Tjenester som leveres elektronisk

 

Bestiller du en tjeneste som skal leveres elektronisk (for eksempel dataprogrammer, filer og lignende som lastes ned fra Internett eller leveres per e-post), kan det avtales at tjenesten skal påbegynnes før utløpet av angrefristen. For en del av disse ytelsene er det umulig eller vanskelig å tilbakeføre produktet slik at forbrukeren gir avkall på dette.

 

Angreretten vil i slike tilfeller bortfalle i det tjenesten er gjort tilgjengelig for deg. Dette må imidlertid være klart og tydelig avtalt og du må ha fått tilstrekkelig opplysninger etter loven.

Jeg har IKKE fått tydelig, eller tilstrekkelig informasjon om dette.. Hadde jeg visst dette, så hadde vi helt sikkert heller ikke hatt denne tråden her, eller jeg problemet..

 

Jeg har slikt sett ike vært "uforsiktig" i mine handlinger med denne nye PCen..

Lenke til kommentar
Nei, de to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre, slikt sett..

 

At "recoverypartisjonen" forsvant var bare et resultat av at jeg vil ha PCen slik jeg selv ønsker..

 

 

I en tidligere post, som du eller noen andre kommenterte, så la jeg frem argumentet med datakunnskap, at det var grunnen til at jeg gjorde som jeg gjorde, som en "vanlig bruker" ikke ville ha gjort.. Kanskje jeg tok feil..

 

La meg snu litt på det..

 

Kanskje mine datakunnskaper ikke er så gode.. Tydeligvis.. for jeg klarte jo å slette en partisjon jeg ikke skulle røre! Det gjør meg jo bare uviten, og TYDELIGVIS er det noe jeg gjorde som jeg ikke visste konsekvensen av..

 

Siterer sitatet tsg1zzn ga øverst her;

Tjenester som leveres elektronisk

 

Bestiller du en tjeneste som skal leveres elektronisk (for eksempel dataprogrammer, filer og lignende som lastes ned fra Internett eller leveres per e-post), kan det avtales at tjenesten skal påbegynnes før utløpet av angrefristen. For en del av disse ytelsene er det umulig eller vanskelig å tilbakeføre produktet slik at forbrukeren gir avkall på dette.

 

Angreretten vil i slike tilfeller bortfalle i det tjenesten er gjort tilgjengelig for deg. Dette må imidlertid være klart og tydelig avtalt og du må ha fått tilstrekkelig opplysninger etter loven.

Jeg har IKKE fått tydelig, eller tilstrekkelig informasjon om dette.. Hadde jeg visst dette, så hadde vi helt sikkert heller ikke hatt denne tråden her, eller jeg problemet..

 

Jeg har slikt sett ike vært "uforsiktig" i mine handlinger med denne nye PCen..

 

 

Oppriktig talt, det du siterer er uten relevans for din del. Du har kjøpt en fysisk vare med lisens. Det er ikke argumentert for at lisensen er problemet, problemet er hva du gjorde med maskinen. Det er det som skaper diskusjonen, og dermed faller argumentet ditt rimelig kjapt.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener..

 

Problemet er jo at de (BestBuy) ikke ønsker å ta tilbake en PC på angrerett -grunnlaget, da softwaren ikke er som den var..

 

Mitt problem er at geg har ikke muligheter til å fikse det, da de ikke sendte med meg nok disker, eller hva man trenger.. Eller at jeg ikke har fått informasjon nok til å la vær å gjøre det jeg gjorde..

 

Hva jeg gjorde med maskinen er software -relatert.. Og mitt problem, igjen, er at jeg ikke ser helt "alvoret" med manglende software... ...

 

FORDI:

(og for å unngå å kapre den andre tråden tar jeg det her..)

 

 

Ansvar eller ikke, butikken kan ikke stole på at brukeren faktisk gjør det... da risikerer du at du får saker i VG etterpå der kunder får Harddisker fulle av porr... ;)

My point exactly! :w00t:

 

Det er egentlig det jeg vil frem til i en annen tråd.. du har muligens kommet over den!? :) ..velkommen skal du (og dere andre tyvlesere) uansett være!

 

 

Takk for svar.. :)

 

Det du gjorde i den andre tråden og det det snakkes om her er slik jeg ser det to forskjellige ting. her kan en ta recovery og problemet er løst, du har der i mot ødelagt den muligheten ved å slette partiasjonen, noe som strengt tatt ikke var nødvendig for å påse feilen du fant. feilen var jo vitterlig tilstedet i vista og xp, så hvorfor du da slettet alt er over min fatteevne.

 

Mitt poeng er fortsatt at det med software BØR gjøres av andre enn brukeren, da man ikke kan stole 100 % på brukeren.. grunnet slike episoder som Mr. Lee nevner, samt at ikke alle muligens får det til.. Finnes sikkert de som ikke er istand til å bruke en recovery-CD også (selv med recovery-partisjon tilstede).. Skal de straffes for sin inkompetanse?

 

Slik som meg med min?

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener..

 

Problemet er jo at de (BestBuy) ikke ønsker å ta tilbake en PC på angrerett -grunnlaget, da softwaren ikke er som den var..

 

Mitt problem er at geg har ikke muligheter til å fikse det, da de ikke sendte med meg nok disker, eller hva man trenger.. Eller at jeg ikke har fått informasjon nok til å la vær å gjøre det jeg gjorde..

De nekter å la deg bruke angreretten fordi de mener du ikke har krav på det, ikke fordi du har endret på software

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

Så må man spørre seg om du har handlet uaktsomt. Når du har tuklet såpass med den, bør du vite hva de driver med. Ellers er du, imo, uaktsom. Hva het partisjonen du slettet? "recovery" e.l.? Men saken er kanskje ikke så sort/hvitt. Du har fjernet muligheten for å foreta en gjennopretting, ja, men det er ganske naturlig. Hvem vil ha 9GB wastespace liggende? For folk som ikke bruker bundleskiten som følger med uansett, er det en helt naturlig ting å gjøre. Og maskinen er hverken forringet eller skadet. Spørsmålet er vel om den er i tilnærmet same stand. (Det eneste som trengs er å sette inn en dvd med riktig programvare, som en eller annen dude har. Men om du velger å ta saken videre, er den usikker.

 

Mitt poeng er fortsatt at det med software BØR gjøres av andre enn brukeren, da man ikke kan stole 100 % på brukeren.. grunnet slike episoder som Mr. Lee nevner, samt at ikke alle muligens får det til.. Finnes sikkert de som ikke er istand til å bruke en recovery-CD også (selv med recovery-partisjon tilstede).. Skal de straffes for sin inkompetanse?

 

Slik som meg med min?

De som ikke er i stand til å ta en recpvery, har i hvert fall ikke slettet recovery-partisjonen, slik at butikken ikke kan gjøre det. Problemet er jo nettopp at du har fjernet muligheten til å kjøre en recovery, også for disse "andre enn brukeren".

 

Det letteste hadde kanskje vært å klone recovery-partisjonen fra en annen person med samme maskin?

Lenke til kommentar
Finnes sikkert de som ikke er istand til å bruke en recovery-CD også (selv med recovery-partisjon tilstede).. Skal de straffes for sin inkompetanse?

 

Nye maskiner leveres med bruksanvisning og alle har plikt til å lese disse.

Å bruke recovery er en lett og grei sak. F.eks. Acer-> trykk ALT + F10 ved boot og resten går automatisk.

 

At "recoverypartisjonen" forsvant var bare et resultat av at jeg vil ha PCen slik jeg selv ønsker..

Da har du tatt maskinen i bruk som din egen.

 

Slettet recoverypartisjon er nok til å nekte angreretten hvis leverandør setter seg på bakbeina.

Den delen må reinstalleres og maskinen testes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...