Gå til innhold

Blitz foto innendørs.


Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte å ta dette opp. Mulig det er skrevet om det før, da for de "strenge" moderatorene heller sable mine tråder ned. Noen gode tråder har det i alle fall blitt til no. Og det takker jeg dere alle for. Det er enormt med kunnskap der ute, og etter å ha møtt endel som har foto som levebrød i aviser, setter jeg heller pengene mine på endel av dere :_)

 

Ok, nok rævslikking. Over til saken.

 

Har vært å tatt håndball bilder innedørs idag. Første omgang med liten zoom, og lysterk. DEt funker veldig bra. Problemmene kommer når blitz og større zoom, og litt svakere F objektiver settes på.

 

På denne siden blir det snart lagt ut flere, men det ligger endel sports bilder der fra før, som også har samme problemmer.

 

 

Det dere raskt vil se er at fokus ikkje er særlig bra, og eg synes ikkje fargene er all verden heller.

 

Spørsmålet er hvilken innstillinger dere vil anb? Eg har Nikon D80, SB600.

 

Eg kjørte på manuell for det meste, blitz som WB, og en lav iso. Lukketid satt eg til ca 100 (har lest at denne ikkje er så viktig med blitz)

 

Som dere skjønner, mye å ruske tak i her. Alle innspill er velkommen. gjerne eks på bilder dere selv har tatt med blitz innedørs og :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg kjørte på manuell for det meste, blitz som WB, og en lav iso. Lukketid satt eg til ca 100 (har lest at denne ikkje er så viktig med blitz)

Blits er nok ikke bare pek og klikk. :) Det er et par ting som er viktige å huske på:

 

Først, så har du helt rett i at lukkertiden ikke er viktig med blits, men det gjelder bare subjektet. Blitsautomatikken sørger for at det som befinner seg i fokusplanet blir rett eksponert, og det skjer uavhengig av lukkertiden - men hva med bakgrunnen? Dit når ikke blitslyet, så kortere lukkertid = mørkere bakgrunn. (det samme gjelder selvsagt blenderen - større blenderåpning = lysere bakgrunn)

 

Det neste er hvilken blitsmodus du befinner deg i. Du har TTL og TTL BL. TTL BL er standard for matrix og sentrumsveid lysmåling, og BL står for Balanced Lighting - dette er en modus ment for innfyllingslys, og automatikken forsøker å balansere lyset i hele bildet vha. blitsen (dvs. den forsøker å eksponere forgrunnen ca. 1 EV lysere enn bakgrunnen). Om både subjekt og bakgrunn er mørkt og lukkertiden kort (husk første punkt), så vil automatikken velge å undereksponere forgrunnen for å forsøke å balansere lyset i bakgrunnen. Dette kan være veldig forvirrende i starten, og utslagene blir mye sterkere med direkte enn indirekte lys (inndirekte lys vil ofte også belyse bakgrunnen tilstrekkelig).

Om du skal bruke direkte blits (typisk for sport antar jeg), så bruk TTL - enten ved å bytte modus på blitsen, eller ved å skifte lysmåling til spot (TTL BL er ikke støttet i spot, siden lysmåleren da ikke kan vite noe om bakgrunnen). Om du velger å bruke spot, så vær klar over at subjektet bveinne seg under valgt fokuspunkt når preflash går av - ellers vil det ikke bli eksponert riktig. Siden lukkertidene ikke er viktige, så kan du eksperimentere med lengre lukkertider - bruk blitsen til å fryse bevegelsen, og lukkertiden, ISO og blenderen til å få lys på bakgrunnen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Eg kjørte på manuell for det meste, blitz som WB, og en lav iso. Lukketid satt eg til ca 100 (har lest at denne ikkje er så viktig med blitz)

Blits er nok ikke bare pek og klikk. :) Det er et par ting som er viktige å huske på:

 

Først, så har du helt rett i at lukkertiden ikke er viktig med blits, men det gjelder bare subjektet. Blitsautomatikken sørger for at det som befinner seg i fokusplanet blir rett eksponert, og det skjer uavhengig av lukkertiden - men hva med bakgrunnen? Dit når ikke blitslyet, så kortere lukkertid = mørkere bakgrunn. (det samme gjelder selvsagt blenderen - større blenderåpning = lysere bakgrunn)

 

Det neste er hvilken blitsmodus du befinner deg i. Du har TTL og TTL BL. TTL BL er standard for matrix og sentrumsveid lysmåling, og BL står for Balanced Lighting - dette er en modus ment for innfyllingslys, og automatikken forsøker å balansere lyset i hele bildet vha. blitsen (dvs. den forsøker å eksponere forgrunnen ca. 1 EV lysere enn bakgrunnen). Om både subjekt og bakgrunn er mørkt og lukkertiden kort (husk første punkt), så vil automatikken velge å undereksponere forgrunnen for å forsøke å balansere lyset i bakgrunnen. Dette kan være veldig forvirrende i starten, og utslagene blir mye sterkere med direkte enn indirekte lys (inndirekte lys vil ofte også belyse bakgrunnen tilstrekkelig).

Om du skal bruke direkte blits (typisk for sport antar jeg), så bruk TTL - enten ved å bytte modus på blitsen, eller ved å skifte lysmåling til spot (TTL BL er ikke støttet i spot, siden lysmåleren da ikke kan vite noe om bakgrunnen). Om du velger å bruke spot, så vær klar over at subjektet bveinne seg under valgt fokuspunkt når preflash går av - ellers vil det ikke bli eksponert riktig. Siden lukkertidene ikke er viktige, så kan du eksperimentere med lengre lukkertider - bruk blitsen til å fryse bevegelsen, og lukkertiden, ISO og blenderen til å få lys på bakgrunnen.

 

veldig bra svar du og andre kom med her. her ligger bildene (ja, eg har lagt ut flere enn de eg synes selv var bra, for klubbens bruk)

http://picasaweb.google.no/akleppesto/KjKk...ball23febFerdig

 

 

Eg merket med en ting på lørdagen. Eg tok to bilder ganske raskt etter hverandre. regner med at blitzen ikkje fikk ladet seg skikkelig opp. Resultatet ble en ganske tøff effekt. Nesten alt ble mørkt rundt, bare objektet kom frem skikkelig.

 

Ellers har eg lest på strobist om å bruke gel filtre foran blitzen for å få mer rett bakgrunn. Noen som har erfaringer med dette? Hadde det evtuelt vært lurt å bruke sammen med en sprelyset sak, f.eks et hvit ark klippet i vinkler, eller en boucher?

 

Siste punkt er har lyst å leke mer med er en tøff effekt som eg har lekt meg med fra konserter. den står det litt om her http://photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_4.htm

Lenke til kommentar
Eg merket med en ting på lørdagen. Eg tok to bilder ganske raskt etter hverandre. regner med at blitzen ikkje fikk ladet seg skikkelig opp. Resultatet ble en ganske tøff effekt. Nesten alt ble mørkt rundt, bare objektet kom frem skikkelig.

Lysstyrken fra blitz avtar fire ganger når du dobler avstanden. I praksis betyr det at bakgrunnen blir veldig mørk når blitzen står på kameraet, som du ser på bildene dine. En måte å omgå det på er slow sync som du nevner under, slik at du får inn mer av lyset fra omgivelsene men fryser spillerne med blitzen. Jo kortere lukkertid, jo mørkere blir bakgrunnen sammenlignet med hovetmotivet. Om du ser eksemplene fra strobist har de ofte blitzen av kameraet, da unngår du at hvite detaljer ser ut som reflekser også.

 

Ellers har eg lest på strobist om å bruke gel filtre foran blitzen for å få mer rett bakgrunn. Noen som har erfaringer med dette? Hadde det evtuelt vært lurt å bruke sammen med en sprelyset sak, f.eks et hvit ark klippet i vinkler, eller en boucher?

Jeg har ikke særlig erfaring med gelatinfilter selv ennå, men det vil være lurt å matche blitzen med lyset ellers i salen om du vil ha noenlunde naturlige farger og unngå kalde blå spillere og varm bakgrunn. På grunn av avstanden fra lyskilde og kamera til spillerne ser jeg ikke det helt store poenget med reflektorer eller lignende, siden lyskilden fremdeles vil være liten sammenlignet med motivet, og en SB600 har begrenset styrke. Dersom du skal gå forbi eksperimentering med blitzstyrke og lukkertid tror jeg det er mest å hente på å flytte blitzen bort fra kameraet.

 

Når det er sagt synes jeg det var flere gode bilder der, med mye action, akkurat passe bevegelsesuskarphet og intense ansiktsuttrykk.

Lenke til kommentar
Eg merket med en ting på lørdagen. Eg tok to bilder ganske raskt etter hverandre. regner med at blitzen ikkje fikk ladet seg skikkelig opp. Resultatet ble en ganske tøff effekt. Nesten alt ble mørkt rundt, bare objektet kom frem skikkelig.

Lysstyrken fra blitz avtar fire ganger når du dobler avstanden. I praksis betyr det at bakgrunnen blir veldig mørk når blitzen står på kameraet, som du ser på bildene dine. En måte å omgå det på er slow sync som du nevner under, slik at du får inn mer av lyset fra omgivelsene men fryser spillerne med blitzen. Jo kortere lukkertid, jo mørkere blir bakgrunnen sammenlignet med hovetmotivet. Om du ser eksemplene fra strobist har de ofte blitzen av kameraet, da unngår du at hvite detaljer ser ut som reflekser også.

 

Ellers har eg lest på strobist om å bruke gel filtre foran blitzen for å få mer rett bakgrunn. Noen som har erfaringer med dette? Hadde det evtuelt vært lurt å bruke sammen med en sprelyset sak, f.eks et hvit ark klippet i vinkler, eller en boucher?

Jeg har ikke særlig erfaring med gelatinfilter selv ennå, men det vil være lurt å matche blitzen med lyset ellers i salen om du vil ha noenlunde naturlige farger og unngå kalde blå spillere og varm bakgrunn. På grunn av avstanden fra lyskilde og kamera til spillerne ser jeg ikke det helt store poenget med reflektorer eller lignende, siden lyskilden fremdeles vil være liten sammenlignet med motivet, og en SB600 har begrenset styrke. Dersom du skal gå forbi eksperimentering med blitzstyrke og lukkertid tror jeg det er mest å hente på å flytte blitzen bort fra kameraet.

 

Når det er sagt synes jeg det var flere gode bilder der, med mye action, akkurat passe bevegelsesuskarphet og intense ansiktsuttrykk.

 

 

takk, er fornøyd med et par, særlig når eg er så og si jomfru på dette. Men det å plassere blitzer rundt omkring ser eg på som risko sport. Eg sliter mere nok med å plasser meg selv på best mulig sted, om eg ikkje skal sette ut stativ med blitzer og. Men alt er mulig.

 

Skal også jobbe med å få blizen bedre kontrollert, for å få bedre farger. Men for å avslutte, så er det å skyte sport med blitz omtrent som å gå på rypejakt med 1 skudd i magasinet. En sjanse er alt man får, og da skal man treffe bra med timing osv.

Lenke til kommentar
takk, er fornøyd med et par, særlig når eg er så og si jomfru på dette. Men det å plassere blitzer rundt omkring ser eg på som risko sport. Eg sliter mere nok med å plasser meg selv på best mulig sted, om eg ikkje skal sette ut stativ med blitzer og. Men alt er mulig.

Du kan løse ut SB-600 med den innebygde blitzen. Det står sikkert mer i bruksanvisningen, eller du kan lese litt hos Ken Rockwell. Når det gjelder plassering er det antageligvis enklest å plassere den skrått inn fra høyre eller venstre, det er bare å eksperimentere, både med plassering og styrke. Kanskje du kan alliere deg med noen som holder blitzen for deg og som kan flytte seg litt rundt etterhvert som du peker og vinker dersom du ikke har blitzstativ.

Lenke til kommentar
takk, er fornøyd med et par, særlig når eg er så og si jomfru på dette. Men det å plassere blitzer rundt omkring ser eg på som risko sport. Eg sliter mere nok med å plasser meg selv på best mulig sted, om eg ikkje skal sette ut stativ med blitzer og. Men alt er mulig.

Du kan løse ut SB-600 med den innebygde blitzen. Det står sikkert mer i bruksanvisningen, eller du kan lese litt hos Ken Rockwell. Når det gjelder plassering er det antageligvis enklest å plassere den skrått inn fra høyre eller venstre, det er bare å eksperimentere, både med plassering og styrke. Kanskje du kan alliere deg med noen som holder blitzen for deg og som kan flytte seg litt rundt etterhvert som du peker og vinker dersom du ikke har blitzstativ.

 

 

hei igjen. eg har lest meg frem til dette, og testet det på skateboard bilder bl.a. det gir fine effekter med 2 blitzer. Men er bare veldig skeptisk til kor lett det er å håntere når ting flytter seg så fort. Men sikkert verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...