QBab Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Hei, jeg har netopp fått min LG R200. Filmsnutt av PC-en Som dere kan se ser PC-en veldig liten, tynn og fancy ut. Men jeg er ikke helt fornøyd, for det første er den ikke så tynn som jeg skulle ønske, skjermen føles billig, fungerer som et speil og er lyssvak. PC-en har vert på i litt over en time, jeg har installert Firefox og laget meg en bruker. Har jeg noen sjangs til og få byttet den? Jeg måtte jo trossalt skru på PC-en for å se at skjermen ikke var helt som forventet. PC-en koster tross alt 11 000 og da forventer jeg at skjermen er bedre enn på min 4år gamle HP, noe den ikke er. Edit: Den blir dessuten temmelig varm Endret 17. januar 2008 av QBab Lenke til kommentar
winnie91 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det pleier å stå enten på kvittering/giro eller nettsiden der du kjøpte pcen om du har angrerett. Som regel har man det! Lenke til kommentar
Panter Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Enkel hovedregel: Kjøpt på nettet, ja, angrerett er lovbestemt. Visse krav må riktignok oppfylles. Kjøpt over disk, nei, ingen angrerett, men visse butikker praktiserer det frivillig. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Enkel hovedregel:Kjøpt på nettet, ja, angrerett er lovbestemt. Visse krav må riktignok oppfylles. Kjøpt over disk, nei, ingen angrerett, men visse butikker praktiserer det frivillig. Hvilke krav er det snakk om? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Først og fremst tid sidan kjøpet. Over 14 dager så er fristen gått ut. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Enkel hovedregel:Kjøpt på nettet, ja, angrerett er lovbestemt. Visse krav må riktignok oppfylles. Kjøpt over disk, nei, ingen angrerett, men visse butikker praktiserer det frivillig. Hvilke krav er det snakk om? Det finnes "1000" poster her på forumet om angreretten, står masse info på www.forbrukerportalen.no og i selve loven www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Angreretten er på 14 dagar etter kjøpsdato uansett. Einaste unntak er dersom ein kjøper programvare/film der det står at dersom ein bryt forseglinga misser ein angreretten. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Angreretten er på 14 dagar etter kjøpsdato uansett. Einaste unntak er dersom ein kjøper programvare/film der det står at dersom ein bryt forseglinga misser ein angreretten. Ingen lovmessig angrerett på kjøp over disk. Lenke til kommentar
lpride Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Dersom kjøp over disk: Ingen angrerett. Dersom nettkjøp: Angreretten gjelder ikke dersom ikke varen kan levers tilbake i tilnærma stand og mengde, eller dersom skader eller forringelse skyldes forbrukeren eller forholdet på hans side, jf angrerettloven (angrl.) §12. Hensikten med angrerettloven var at forbrukere som kjøpte varer ved fjernsalg skulle kunne ha anledninga til å få ta varen i øyesyn, og kunne foreta tester og undersøkelser slik som i en fysisk butikk. Derfor må ikke laptopen bære preg av fysisk slitasje eller skader. Siden det vil være en skjønnsmessig vurdering hvorvidt laptopen din oppfyller kravet "tilnærmet samme stand og mengde", er det viktig at du har vært aktsom når du har betrakta laptopen. Spørsmålet om hvorvidt du har angrerett eller ikke, tolker jeg som at det kan summes opp til om den uttestinga du har foretatt deg er uttesting du hadde hadde fått lov til i en butikk eller ikke. Sitatet under er fra angrerettsak hos Komplett.no (A). Forbrukeren (B) hadde kjøpt en mobiltelefon høsten 2007 fra A. Etter noen dager ville B benytte angreretten på varen. Varen blei sendt tilbake til B og blei nekta angring på følgende grunnlag: Forbrukerkjøpsloven er en lov som skal dekke alt av salg mellom næringsdrivende mot sluttbruker.Loven er laget på et så generelt grunnlag at den kan tolkes strengt tatt i mange retninger. Vi tolker denne lovverket dit hen at man kan inspisere produktet på lik linje som man kan gjøre i en butikk uten at produktet verdiforringes av den grunn. I dette tilfelle så har det i følge loggen på telefonen denne blitt brukt over 1 time i samtaletid samt fjernet beskyttelsesplasten over displayet slik at varen ikke kan bli levert tilbake i samme stand for å bli solgt 100% som ny. Mao. så defineres dette som at du har tatt den i bruk som din egen. Forbrukerrådet har ved tidligere anledning også gitt følgende svar, som legger til grunn samme tolkningsprinsipp som A: Den viktigste huskereglen etter dette blir derfor;den uttestingen du ville fått tillatelse til å foreta i butikken skal du også kunne foreta når du har fått varen hjem til deg. Endret 17. januar 2008 av lpride Lenke til kommentar
QBab Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Mottok PC-en for et par timer siden. På Netshop sine sider står det at angreretten ikke gjelder om embalasjen er åpnet, batteriet er ladet, strips er fjernet fra kabler. Først og fremst måtte jeg åpne embalasjen og kople til PC-en for å finne ut at jeg ikke var fornøyd, så da bryter jeg jo alle regler. Men hva er da vitsen med angrerettsloven? Lenke til kommentar
lpride Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Men hva er da vitsen med angrerettsloven? Henviser til min post ovenfor. Endret 17. januar 2008 av lpride Lenke til kommentar
QBab Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) *Snip* Pokker, tror jeg er litt sjangseløs nå. Jeg har tatt av plastikken som var over lokket på skjermen, samt fjernet et meget stygt klistermerke. Det er ingen spor etter klistermerket vel og merke. Endret 17. januar 2008 av QBab Lenke til kommentar
Panter Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 *Snip* Pokker, tror jeg er litt sjangseløs nå. Jeg har tatt av plastikken som var over lokket på skjermen, samt fjernet et meget stygt klistermerke. Det er ingen spor etter klistermerket vel og merke. I praksis så mener Forbrukerrådet at man kan teste en pc mere enn man ville gjort i en butikk og likevel kunne benytte angreretten. Således vil din minimale test være innenfor Loven. Det er et helt klart trekk at flere og flere butikker prøver å stramme inn på angreretten, men de taper som regel når saken går videre i forbrukersystemet. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 *Snip* Pokker, tror jeg er litt sjangseløs nå. Jeg har tatt av plastikken som var over lokket på skjermen, samt fjernet et meget stygt klistermerke. Det er ingen spor etter klistermerket vel og merke. I praksis så mener Forbrukerrådet at man kan teste en pc mere enn man ville gjort i en butikk og likevel kunne benytte angreretten. Således vil din minimale test være innenfor Loven. Det er et helt klart trekk at flere og flere butikker prøver å stramme inn på angreretten, men de taper som regel når saken går videre i forbrukersystemet. Koster det penger og sende saken videre til forbrukersystemet? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Koster det penger og sende saken videre til forbrukersystemet? Først så starter du en helt vanlig retursak hos Netshop. Når de ser at pcen har vært hos deg i 1 dag så er de forhåpentligvis ikke vanskelige. Lenke til kommentar
lpride Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Koster det penger og sende saken videre til forbrukersystemet? Prøv nå først å benytte angreretten hos nettforhandleren og se hva som skjer. Det koster ikke penger for å føre saken i "forbrukersystemet". Forbrukerrådet tar ingen satser. Dersom Forbrukerrådets megling ikke fører til noen løsing, kan du ta saken videre til Forbrukertvistutvalget (FTU) eller Forliksrådet. For å føre saken inn for FTU må saken først ha vært igjennom Forbrukerrådet. Det koster ikke noe å føre saken for FTU, men det kan gjerne ta 6 måneder før saken får et vedtak. Forliksrådet har gebyr, men du vil få et vedtak fortere. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Normalt sett så har du krav på å levere den tilbake siden den er såpass ny, men må si at det taler meg litt imot at du har tatt av klistremerker og beskyttelsen mot riper på skjermen. Etter hva jeg kan skjønne har du da gått fra "test" til "bruk som din egen". Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Mottok PC-en for et par timer siden. På Netshop sine sider står det at angreretten ikke gjelder om embalasjen er åpnet, batteriet er ladet, strips er fjernet fra kabler. Først og fremst måtte jeg åpne embalasjen og kople til PC-en for å finne ut at jeg ikke var fornøyd, så da bryter jeg jo alle regler. Men hva er da vitsen med angrerettsloven? Dette er bullshit fra Netshop. De prøver bare å lure deg. Du har lov til å pakke opp og prøve. Om embalasje er brutt har ingen betydning. Netshop kan ikke innskrenke dine rettigheter gitt ved lov, bare gi deg bedre betingelser. Meld fra om at du vil benytte angreretten, pakk pent ned ALLE ting du mottok i forsendelsen og send det tilbake til dem. Begynner de å dumme seg er det bare å poste igjen her så skal jeg finne en link fra forbrukertvistutvalget som viser at du har rett. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Flotte greier, har tørket vekk fingeravtrykk på skjermlokket så nå ser den helt ny og ubrukt ut. Holder på å skrive mail til netshop nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå