Gå til innhold

Har politiet forgrepet seg på skattebetalerne de siste årene?


  

18 stemmer

  1. 1. Gjør politiet en god jobb med å nedkjempe kriminelle?

    • Ja, de gjør en glimrende jobb!
    • Ja, de gjør en OK jobb.
    • De gjør en verken god eller dårlig jobb.
    • Jeg blir av og til litt skuffet.
    • De gjør en horribel jobb. Stor oppvask trengs!


Anbefalte innlegg

I dag utfører politiet en såkalt Zero Tolerance- politikk, som forøvrig ikke fungerer i det hele tatt. Dette kommer klart frem i blant annet denne statistikken, hvor kriminalitet har økt siden 1992.

 

Hvis man ser på denne siden, ser man at det ble gjort ti ganger så mange forseelser som forbrytelser. En måte å se på dette er at det er flere som begår forseelser enn forbrytelser. En annen måte å se på det er fra et økonomisk standpunkt. Forbrytelser krever etterforskning, man må ha (lang og dyr) rettsak, og politiet bruker ressurser. Forseelser er veldig mye lettere å hanskes med, og gir økonomisk gevinst. Er det noen som tar seg en dopause på en sen kveld, er det ikke verre enn å stoppe politibilen, få tak i ID, skrive ned en bot på 5000 og kjøre videre. Det er VELDIG GOD BUSINESS! Dette undergraver FULLSTENDIG politiets egentlige rolle; å beskytte Norges befolkning mot kriminelle. Dette viser seg gang på gang. Det virker som at personer fra øst- Europa kan herje fritt i Norge.

 

I tillegg har man seksualforbrytelser. Jeg har i en tidligere tråd kommet med forslag på hvordan man kan forebygge dette. Tråden ble fulgt med stor interesse, og det er ikke tilfeldig. Hvis man sammenligner disse tabellene; 1 og 2, ser man at ut av 4219 seksualforbrytelser fører bare 724 av disse til straffetiltak. Dette tilsvarer 17,1 %. Dette er et av de tydeligste tegnene på at politiet som folkets beskytter feiler så til de grader.

 

Det har vært tre lovbrudd som på et eller annet vis har gått ut over meg i mitt liv. Det ene var innbrudd på min arbeidsplass. Her ble det stjålet for over 70 000 kr i penger og verdier. Politiet valgte å ikke etterforske. Jeg fant ut hvem det var etter 2 mnd (Valgte forøvrig å ikke si ifra, ettersom politiets apati provoserte meg veldig mye). Det andre var tyveri av to motorer som min far eide. Disse var relativt nye, og verdien av disse tipper jeg var rundt 40 - 50 000 kr. I tillegg ble en rekke motorer og verktøy stjålet hos naboene og folk ellers i distriktet. Dette ble ikke etterforsket eller fulgt opp på noe som helst måte.

 

Da jeg, som har store problemer med autoriteter, var svært full rakk jeg fingeren til politiet. Dette skjedde tilnærmet uten vitner, jeg jeg gjorde det da politiet var på vei i bil vekk fra meg. De så det i speilet. De stoppet opp, dytta meg opp mot bilen, tok ID, lot meg stå der som en idiot en stund, før de tvang meg inn i politibilen. Jeg følte meg som en kriminell, til tross for at jeg aldri har gjort noe galt i hele mitt liv.

Denne lille filleforseelsen kostet meg kr 6000,-. Jeg er fattig student, og aner ikke hvordan jeg skal betale denne boten. I tillegg river det meg i filler innvendig å vite at politiet får penger av meg! Det ødelegger studietiden min, fordi jeg tenker på det hele tiden.

 

Hvordan kan man skjerme seg mot slike inntjeningstiltak, som jeg og mine medmennesker blir utsatt for?

 

Hva syns dere? Føler dere at den norske befolkning blir kriminalisert, og at de virkelige kriminelle slipper unna?

 

Fortell gjerne om egne erfaringer som gjenspeiler dårlig arbeid av politiet, samt de gode historiene!

 

Skrev egentlig dette innlegget med tråden "hva hadde du gjort om du fikk all makt", men på grunn av lengden fant jeg ut at det var sin egent tråd verdig.

 

EDIT: Leif

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koster det 6000 kr å vise fingeren til politiet? Var det alt du gjorde? Jeg ville ha undersøkt litt mer på om du faktisk må betale den boten.

 

For øvrig enig i at politiet trenger bedre prioriteringer, men også mer ressurser. Det bør aldri være slik at de ikke har tid til å rykke ut på 112-kall. Og jeg får inntrykk av at altfor mange etterforskninger stanses før de har begynnt.

Lenke til kommentar

Du har helt rett.

 

Det gjelder overalt i politikken.

 

Folk vil allikevel ikke bry seg. Det er ikke naturlig i Norge å være skeptisk til autoriteter. Folk ser seg tjent med autoriteter, hvorfor være skeptisk til dem?

 

Animal Farm: alle er like, men noen er likere enn andre. Overført til Norge: synder mot offentlige tjenestemenn vs vanlige innbyggere.

 

Politifolk er råtne mennesker. Jeg smiler inni meg hver gang jeg leser om politifolk som blir skadet.

Lenke til kommentar

Har du hatt problemer med snuten, Nihilist ?

Nei. Har hatt veldig lite med politiet å gjøre. Om ikke tollkontroll hver jævla gang jeg kjører over grensa teller (kjerringer).

 

Og de politifolka jeg har hatt med å gjøre i jobbsammenheng, der har vel 50% vært ganske OK, og motsatt av den stereotypen jeg malt. :ermm:

Endret av Nihilist1
Lenke til kommentar
Hva syns dere? Føler dere at den norske befolkning blir kriminalisert, og at de virkelige kriminelle slipper unna?
Ja. Det er rett og slett perverst hvilken makt disse folka har over mannen i gata og hvordan mange av dem velger å bruke denne makta.

 

Fortell gjerne om egne erfaringer som gjenspeiler dårlig arbeid av politiet, samt de gode historiene!
Den verste behandlingen jeg har fått av politiet, skjedde når jeg var full og hadde skadet meg (uten noen ofre involvert, og uten alvorlige skader) og to politifolk insisterte på å ta meg med på legevakta da vi ved en tilfeldighet møtte på hverandre. Dette nektet jeg, etterfulgt av et par dårlig valgte ord, som førte til at jeg blei utsatt for en ganske brutalt arrestasjon (som faktisk påførte meg større skader enn jeg hadde fra før av), en natt på glattcelle og en bot på 5000 kroner den påfølgende morgenen. I tillegg til dette, blei jeg også kledd av med makt ned til underbuksa mens jeg lå i håndhjern på glattcella.

 

EDIT: Jeg kan legge til at de aldri tok meg med på legevakta eller ga meg en medisinsk sjekk.

 

Jeg har blitt utsatt for flere tilfeller av blind gatevold, hvor jeg blant annet har blitt sparket i hodet mens jeg lå på bakken, men jeg vil faktisk sette den overnevnte arrestasjonen høyest på listen over de verste overgrepene jeg har følt på kroppen.

 

Den beste erfaringen jeg har hatt med politiet, må være den gangen da bilen til forledrene mine blei stjælt og jeg blei kallt inn til avhør fordi jeg hadde sett hendelsen. Det setter lista egentlig ganske lavt, ettersom de udugelige politifolka aldri klarte å finne bilen, selv om den blei observert i en bakgård av en bekjent av familien et par måneder etter tyveriet, hvilket til slutt ledet til at vi fikk bilen tilbake. Gjerningsmennene derimot, fikk så og si ingen straff tross flere vitner og tyvgods i deres besittelse. Det norske rettsystemet er bare enda et eksempel på vår udugelige statsmakt.

Endret av 793
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva syns dere? Føler dere at den norske befolkning blir kriminalisert, og at de virkelige kriminelle slipper unna?

Ja, absolutt.

 

Scenen i Death Wish III der en ærlig borger blir fratatt en pistol i sin besittelse og truet med bøter og fengsel av to betjenter mens en lovløs, psykopatisk narkogjeng herjer nabolaget helt fritt uten at politiet makter å gjøre noe med det; er en god beskrivelse på det hele. Spesielt med tanke på at denne ærlige borgeren hadde denne pistolen til å beskytte seg selv mot avskummet, som uunngåelig kom til å rane ham.

 

Politiet og deres arbeid gjenspeiler norske politikere: Balleløse sveklinger, som ikke tør å ta problemet ved roten. DET ER EN SKAM!!

 

De gjør EN ELENDIG JOBB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg satt å tenkte litt her om dagen.

 

Jeg synes det er et litt rart fenomen hvordan folk svarer "jammen det er bare sånn". Det er et argument som er helt UMULIG å argumentere mot, siden det setter "rebellen" i bråkmakersituasjon nesten uansett hva man sier.

 

Det at politiet gjør en dårlig jobb, ikke tar de virkelige kriminelle og at nivået på bøter er skyhøyt i landet, kan nesten ikke gjøres noe med. "Det bare er sånn".

 

Hvis man skulle gjort noe, hvordan kan man endre det norske rettsvesenet?

Og ikke minst: Hva skal man endre på?

 

793: Takk for din historie! Sjokkerende!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man skulle gjort noe, hvordan kan man endre det norske rettsvesenet?

Og ikke minst: Hva skal man endre på?

 

793: Takk for din historie! Sjokkerende!!!

Hovedproblemet er mangel på ressusser.

 

Jeg ville i regjering gjort kraftige grep for å redusere sykefraværet. Så jeg ville ha f.eks. redusert utbetalingen til 80% av lønnen. Dette ville redusere antall sykemeldte og redusere utgiftene. Kanskje gi meg 10 millarder kroner ekstra som jeg kan bruke på politi. Dette ville doble politibudsjettet.

Lenke til kommentar

Du har helt rett.

 

Det gjelder overalt i politikken.

 

Folk vil allikevel ikke bry seg. Det er ikke naturlig i Norge å være skeptisk til autoriteter. Folk ser seg tjent med autoriteter, hvorfor være skeptisk til dem?

 

Animal Farm: alle er like, men noen er likere enn andre. Overført til Norge: synder mot offentlige tjenestemenn vs vanlige innbyggere.

 

Politifolk er råtne mennesker. Jeg smiler inni meg hver gang jeg leser om politifolk som blir skadet.

 

haha, du er søt også da. Alle politiflk er råtne osv.

 

jaja, vokser det nok av deg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett.

 

Det gjelder overalt i politikken.

 

Folk vil allikevel ikke bry seg. Det er ikke naturlig i Norge å være skeptisk til autoriteter. Folk ser seg tjent med autoriteter, hvorfor være skeptisk til dem?

 

Animal Farm: alle er like, men noen er likere enn andre. Overført til Norge: synder mot offentlige tjenestemenn vs vanlige innbyggere.

 

Politifolk er råtne mennesker. Jeg smiler inni meg hver gang jeg leser om politifolk som blir skadet.

 

haha, du er søt også da. Alle politiflk er råtne osv.

 

jaja, vokser det nok av deg ;)

 

Flott og fint å høre andre meninger! Men kan du begrunne hva du mener med ditt utsagn? Ser ut som det er skrevet for å provosere...

 

Skal ned på politistasjonen så fort jeg får bota, og spør om jeg kan se kontrakten jeg ble tvunget til å skrive under på da jeg var full.

Plan#1 Har lyst til å prøve å endre "straffen" til å gjøre samfunnstjeneste eller å sone. Jeg har ikke råd eller lyst til å betale enda mer skatt enn det jeg gjør, spesielt når det er øremerket julebordet til politiet.

Plan #2; Skal ta med meg Norges Lover, og la jævlene bruke litt tid på kveruleringen min som overhodet mulig. Målet er at de bruker mer ressurser enn 6000 kr skal tilsi. Med andre ord er ikke jeg en inntektskilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott og fint å høre andre meninger! Men kan du begrunne hva du mener med ditt utsagn? Ser ut som det er skrevet for å provosere...

 

Skal ned på politistasjonen så fort jeg får bota, og spør om jeg kan se kontrakten jeg ble tvunget til å skrive under på da jeg var full.

Plan#1 Har lyst til å prøve å endre "straffen" til å gjøre samfunnstjeneste eller å sone. Jeg har ikke råd eller lyst til å betale enda mer skatt enn det jeg gjør, spesielt når det er øremerket julebordet til politiet.

Plan #2; Skal ta med meg Norges Lover, og la jævlene bruke litt tid på kveruleringen min som overhodet mulig. Målet er at de bruker mer ressurser enn 6000 kr skal tilsi. Med andre ord er ikke jeg en inntektskilde.

1. Skjer ikke i Norge, selv om det hadde vært fint å kose seg i fengsel i 5-10 dager. De åpne fengslene rundt om i landet ser egentlig ganske avslappende ut. Selv om du valgte fengsel med en gang, så ville de krevd at du skulle betale bøter. Det er bare de uten penger som kan havne i fengsel, og de vil som oftest slippe straff fordi de har ikke nok fengselplasser. De er ute etter pengene dine, fordi politiet har ikke nok ressusser.

 

2. De vil ikke høre på deg, og hvem er det du egentlig skal prate med? De bak skranken?

 

Og det høres ut som et forenklet forelegg, det er bra fordi da havner det ikke på rullebladet ditt. Vær glad for det, det er veldig viktig å ha et rent rulleblad. Du kan trenge det. Jeg ville heller gått ned til politiet og funnet ut om dette ville havne på rullebladet eller ikke. Hvis det faktisk havner på rullebladet ditt, kan du ta dette opp til en rettsak, men tviler på at du vil vinne saken, fordi du må forst overbevise dem at underskriften din ikke var gyldig og dereter at politiet tok feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...