Gå til innhold

Hva med vigrid?


Anbefalte innlegg

Nå har det blitt lagt inn vanvittig mye innlegg rettet mot kristendummen og den kristne tro...som i seg selv er forståelig siden det er den kreftsvulsen som har vokst seg størst i Norge.

 

-men hva med den nye "fargerike" religionen Virgid?

 

Er det norrøn mytelogi?

Er det skending/plagiat av den Norske kulturarv?

Er de en gjeng med nynazister gjemt bak en religion?

Er det egentlig en religion?

Har de rett?

Eller er de en gjeng med paranoide jødehatere?

 

Noe formening om hva det er?

 

dersom noen ikke har hørt om de, kan dere finne info om de her:

http://vigrid.net/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange mennesker der ute som forholder seg til den norrøne religionen (Tor, Odin etc), og den erfaring jeg har med dette fra andre fora er at de skjemmes av Vigrids påståtte religiøse ståsted.

 

Vigrid er en nynazistgruppe, enkelt og greit. Tore Tvedt må si hva han vil, men personlig har jeg aldri stolt helt på selverklærte profeter.

Endret av Leviath
Lenke til kommentar
Det finnes mange mennesker der ute som forholder seg til den norrøne religionen (Tor, Odin etc), og den erfaring jeg har med dette fra andre fora er at de skjemmes av Vigrids påståtte religiøse ståsted.

 

Vigrid er en nynazistgruppe, enkelt og greit. Tore Tvedt må si hva han vil, men personlig har jeg aldri stolt helt på selverklærte profeter.

9321831[/snapback]

 

I ordets rette betydning så er vell de like mye religion som kristendummen, men Norrøn mytelogi er det iallefall ikke.

 

Blir litt som å knekke av emblemet på en Ferrari og sette det på en Lada, for så å kalle Ladaen for Ferrari.

Lenke til kommentar
Det finnes mange mennesker der ute som forholder seg til den norrøne religionen (Tor, Odin etc), og den erfaring jeg har med dette fra andre fora er at de skjemmes av Vigrids påståtte religiøse ståsted.

 

Vigrid er en nynazistgruppe, enkelt og greit. Tore Tvedt må si hva han vil, men personlig har jeg aldri stolt helt på selverklærte profeter.

9321831[/snapback]

 

3x Cheers! :yes:

 

Litt OT; En venn av meg snakket mye om å meldge seg inn i Vigrid. Han var overbevist om at dette var en litek kult, sekt, eller hva du vil kalle det, som formidlet Norrøne verdier, samt trodde på det.

 

"Jeg melder meg faene meg ut av statskirken, og lar meg døpes av Vigrid! Heller Odin en hvitekrist!". Hihi.

9322021[/snapback]

 

Jojo, heller Norrøn en hvite krist!

Norrøn er jo den Norske kulturarv, og kristendummen er en ukultur for har formert seg i form av massedrap og tortur.

Ut av statskirken bør jo være en selvfølge.

 

men er egentlig vigrid norrøn?

eller er det en politisk gruppe innpakket i norrøn av økonomiske og rekruterende årsaker?

Hvor mange jødehatere var det foresten i Vallhal?

Hadde ikke de fleste vikingene langt hår? (hvor kommer skin-head inn i bilde?)

Hva mener du Vigrid står for som er så positivt?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jada. Det neste blir vel at vi leser om folk som mener at måleapparatene er feil, og at lyn forårsakes av Tor med hammeren..

 

Strengt tatt ikke galere det, enn å lese om folk som tror gud kan kurere homofili ved hjelp av bønn... Bortsett fra at det siste kan vi lese om til stadighet hehe

Lenke til kommentar

Ah, jeg ser hvor dette bærer. Ett forsøk på å sammenligne nynazismen med kristendommen for å sverte den siste. Problemet er at den ene er en religion mens den andre er en politisk retning, en viktig forskjell som selvsagt gjør hele greia ganske tåpelig. Holder dette, eller skal jeg utdype forskjellene litt sånn at det er mer forståelig? =)

Lenke til kommentar

La oss få klarhet i dette en gang for alle:

 

1. Vigrid er en Nynazistisk gruppe som gjemmer seg bak Germanisk neopaganisme for å rettferdigjøre sine meninger for de som ikke har peiling på norønmytologi osv.

 

2. Neopaganisme baserer seg mye på myter hentet fra norrøn mytologi, men er forvridd til å støtte det de som bruker det vil.

 

3. Nynazisme er i bunn og grunn en avstamning fra Nazisme (national sosialisme) som ikke har noe som helst med politikk å gjøre, men er en idiologi, altså en samling ideer som mange folk er enige i.

 

4. grunnet punkt 3 kan ikke nazisme sammenlignes med kristendom, da kristendom er troen på en gud og frelser osv. noe nazisme ikke har noe som helst med.

 

5. Norrønmytologi og kristendom kan ikke sammenlignes med hverandre da Norrøn mytologi ikke er en religion, men kun fortellingene om den "religionen" eller troen som fantes i skandinavia i før-kristen tid.

Lenke til kommentar

Norrøn mytologi kan man kanskje påstå ikke er en religion, men Åsatro derimot, er det. Faktisk har Norge flere statsstøttede trossamfunn (dvs offentlig godkjent religion) for Åsatro.

 

Kristendom og troen på en frelser og nasjonalsosialisme og troren på en fører. Ikke helt ulikt kanskje.

Lenke til kommentar
3. Nynazisme er i bunn og grunn en avstamning fra Nazisme (national sosialisme) som ikke har noe som helst med politikk å gjøre, men er en idiologi, altså en samling ideer som mange folk er enige i.

 

Stort sett enig i alle punktene dine =) Lurer bare på hvordan du definerer forskjellen på politikk og ideologi? Det tyske nasjonalsosialistiske partiet, NSDAP, ble jo også kalt "Nazipartiet". Jeg ville derfor personlige trekke konklusjonen at politikk og ideologi er tett knyttet sammen.

Lenke til kommentar
Ah, jeg ser hvor dette bærer. Ett forsøk på å sammenligne nynazismen med kristendommen for å sverte den siste. Problemet er at den ene er en religion mens den andre er en politisk retning, en viktig forskjell som selvsagt gjør hele greia ganske tåpelig. Holder dette, eller skal jeg utdype forskjellene litt sånn at det er mer forståelig? =)

 

Neida neida, Vigrid (som er trådens tema) er religion på lik linje med kr.dummen:

 

Vigrid er et etnisk/religiøst fellesskap som vil utvikle et Nordisk samfunn basert på Nordisk religion og Nordiske verdi- og kulturnormer.

http://vigrid.net/maalkontakt.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...