Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe - hvilken pumpe er gunstigst?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe luft-luft varmepumpe nå før jul. Slik jeg forstår det lønner det seg å satse på noe som er billigst mulig i innkjøp samtidig da varigheten på sånne ikke regnes mer enn 10 år likevel. Samtidig bør den ikke vare vesentlig mindre enn en dyr merkemodell, og også gi en god avkastning på strøm tilført versus varme inn i huset (COP-verdier). Å kjøpe en varmepumpe hos første og beste til en 25000 høres jo ut som veldig dårlig butikk...

Så leser jeg hos Enova at man bør styre unna de som kun skrur seg helt av og på for å justere varmen, den bør justeres i trinn. Ser ikke noe info om dette på specs-sidene på hver pumpe.

Jeg trenger antakelig enkleste modell uansett merke. Skal være til et hus på ca 100 kvm tilsammen, over to etasjer, så ca 50 i hver. Har sett litt på følgende:

http://www.trendimport.no/bad_hem.asp?cont...view.asp?cid=27

Veldig lav pris, og ellers gode specs. Men mangler noe utstyr. "Leveres med rørpakke 5m. Varmekabel, monteringsbraketter til utedelen og ledning mellom ute og innedelen følger ikke med." Dessuten er det jo ukjent merke.

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...y8AAAEOh.I03xiL

Relativt lav pris, brukbar COP-verdi (men ikke suveren i forhold til andre). Er NEX et kjent merke?

Nå er visst disse COP-verdiene som produsentene opererer med bare skryt i følge forbrukerportalen og de opplysninger ikke under hvilke forhold de får til så gunstige tall. Det samme gjelder støyverdier, de er jo nesten dobbelt så høye i realiteten i følge tester.

Andre gunstige tilbud? Brukte en Panasonic der jeg bodde før og var veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har du i det hele tatt regnet ut om det er lønnsomt? Eller er det AC delen i pumpa du er ute etter?. Vi har et hus på ca 160 kvm bta og regnet ut at det ikke lønte seg å investere i varmepumpe;med tanke på garanti og nomal levetid på en slik pumpe. Men vi har et veldig godt isolert hus, noe som bidrar til svært lavt strømforbruk(fyrer kun med strøm)og i tillegg har en god strømprisavtale.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer forbundet med diverse regnestykker ang. disse luft-luft pumpene sier at det sjelden bør ligge store økonomiske motiver bak en slik investering.

I de fleste tilfellene vil man kansje spare inn pumpa før den må skiftes.

Derimot vil jeg heller fokusere på andre fordeler med slike pumper, eks støvfiltrering, AC med mer.

har selv montert slike til alle mine besteforeldre.

Kjøpte da av merket Panasonic, og valgte en modell som gir fra seg 6,5 kw.

Har ikke montert lignende utstyr fra andre leverandører, men synes disse pumpene ser lovende ut.

Lenke til kommentar

Overrasker meg at dere mener den økonomiske siden er så lite innbringende. Alle artikler en leser setter jo varmepumpe som et veldig bra økonomisk prosjekt.

AC, da mener dere kjøle-effekten? Aldri skjønt meg helt på det der at man på død og liv må sikre seg mot de 4-5 dagene i løpet av sommeren det faktisk er varmt..

Det jeg synes er problemet med ren el-varme er at det egner seg så dårlig for store rom. Da blir varmen borte. Varmepumpa sprer varmen godt.

Lenke til kommentar

Vil tro den økonomiske biten er veldig individuell, så jeg tørr ikke være allt for påståelig her, da er jeg nok for ute på tynn is.

AC= Air Condition

Denne ble redningen for en slektning av meg selv, som har slitt med at stuen i sin leilighet om sommeren alltid er for varm.

Vil også minne om at disse pumpene ironisk nok stopper når det blir VIRKELIG kaldt.

Lenke til kommentar

Forbrukerportalen.no har en god test av varmepumper. Den finner man ved å søke etter "varmepumper" på Google. ;)

Ellers er lønnsomhet avhengig av hvor man bor. En god tommelfingerregel er at det sannsynligvis er lønnsomt langs kysten, til og med Trondheim. Varme vintre -> økt lønnsomhet.

Redigert: Dette gjelder altså pumper med utedel i luft.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Har du en god strømavtale så blir det ikke lønnsomt med varmepumpe. Ved montering av varmepumpe så legge tid i arbeid, montering og eventuelt skader og slikt. Ser også stygg ut på huset.

Foreldrene mine tenkte seg varmepumpe til vinter nå, bor såvidt i tr.heim. Satte sammen regnestykke som viste seg at ikke blir noe lønnsomt med varmepumpe.

Som de fleste sier så bør du gå for varmepumpe hvis du skal ha fordel i støvfiltrering og AC om sommeren.

Har du ikke god strøm avtale så bør du gå for en vanlig standard spotpris med minst mulig avg i måned. Det vil avhengig av hvor du bor for å finne best mulig strømavtale.

Hvor du bor hen?

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Vil bare legge til: Det verste jeg veit er varmepumper som settes som en kloss midt på en husvegg!

Til informasjon: Denne varmepumpa kan gjerne settes under en veranda, eller under ei trapp.

og man får som regel det man betaler for.

AC :love:

Jeg har hørt mye flott om Panasonics varmepumper.. Men har hørt at det lureste er å legge omtrent 15 000,- i den.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Hei,

Er det noen som har greie på Panasonic Flagship CS-HE12DKE ? Hva kan den sammenlignes med av andre merker og er NE12GKE Nordic dårligere. Jeg skal ha pumpen i et hus på 170m2.

Ellers er det noen som har erfaring med Daikin FVXS35F (Gulvmodell).

Jeg leter også etter Varmepumpetest fra 2007 uten resultat, noen som kan hjelpe ?? :wallbash: :wallbash:inv_biggrin.gif

Endret av nbor
Lenke til kommentar

Jeje, jeg bor i et gammelt hus. kjøpte meg en varmepumpe for ca 1 1/2 år siden. og ja, jeg har merket at strømregningen har gått ned. MEN om strømmen hadde gått opp, dvs om jeg hadde brukt MERE strøm etter jeg kjøpte den så hadde det ikke hatt noen betydning what so ever.

Etter jeg kjøpte denne er det blitt en helt annen komfor i huset. Deilig å stå opp/ komme hjem til varmt hus. slippe å bålfyre når jeg kommer hjem fra jobb for å sitte under ett teppe til det er

nok varme i huset. Og når varmen er på et normalt nivå er det jaggu på tide til å legge seg. Når jeg fyrer med ved nå så er det for kosen sin del. IKKE for det er så inni hel*** kaldt.

Ja jeg kunne bruke strøm/varmeovn, men det svei kraftig på pungen når du skal varme opp 120 kvadrat med 2kv varmovner stående runt omkring. og ikke minst så er de kastet på dynga etter pumpa kom i hus. Stygge klossene som står plassert rundt om i huset. Deiligt å slippe de ovnene der. er ikke så voldsomt fint med den innedelen som henger på veggen heller men den er i allefall ute av veien. Ute delen driter jeg i, har ikke planer om å sitte å se på den alikevell. de som ser den er naboene og forbipasserende. og hvis det sjenerer de så ja, da driter jeg i de også. :p

Så jeg er veldig fornøyd med dette. Tidligere mente jeg at oppvaskmaskinen var den beste investeringen jeg har gjort, men etter varmepumpen kom i hus er valget enkelt, hadde det stått mellom oppvaskmaskin eller varmepumpe, ja da blir det varmepumpe uten tvil. og om den skulle ryke etter 1-2-3 år og jeg måtte ta hele kostnaden selv for å kjøpe meg en ny, ja da hadde jeg jaggu gjort det. høres kanskje dumt ut men du får en helt annen varme/komfor i huset med luft/luft varme pumpe kontra panel/oljefylte ovner. Spare strøm/ ikke spare strøm er

samme rukkelet for meg

Om jeg sparer strøm så selger strømselskapene bare mere strøm til utlandet og øker prisenene her til lands. om de ikke øker strømprisene så er det nettleien. Siste regningen jeg fikk var på rundt 400 i strøm og 650-700 i nettleie. Så for min del er det ikke strømmen som koster, det er goe nettleien som koster. Husker før fikk vi regning hvert kvartal. Da lå strømregningen på ca 1500 i snitt. da var nettleien med i dette. Skulle jeg fått regning hver kvartal nå så hadde nettleien vært høyere enn hele strømregningen jeg hadde før i tia.

my 2 cent

cdflame

Lenke til kommentar

Jeg tenker litt av det samme, jeg finregner ikke på strømsparinga. Der vi bodde sist var det ganske dårlig isolert. Med vedfyring ble varmt akkurat i stua og skrekk-kaldt ellers. Med 2000 w ovner stående på rundt om i huset ble det ikke gjennomvarmt, dessuten kunne man ikke sette på noe av komfyrer eller vaskemaskiner før strømmen gikk for da hadde vi tynt sikringene til det ytterste. Varmepumpa var redninga. Endelig fikk vi noe som liknet på et gjennomvarmt hus. Og da får strømsparing være strømsparing. Betaler gjerne en investering på 10000 bare for å faktisk få det varmt. Men rom i 2. etasje når ikke varmen helt likevel, der må man supplere med strøm. Men det er greit nok, de er mer effektive på små rom enn å varme opp hus.

Men spørsmålet var egentlig hvilken pumpe som var å anbefale...lite svar på det. Lest både noen norske og noen svenske tester. Men de tester veldig få.

Ellers vet jeg godt hva AC står for, men det er jo i praksis kjøleeffekten det er snakk om sommerstid..

Lenke til kommentar

har lest noen tester i vi i villa å et par andre blad jeg ikke kommer på navnet i farten, slik som jeg leser testene så ligger sanyo, toshiba å ivt stort sett i toppen av di fleste testene. Å etter min oppfatning så er nok kansje sanyo sine pumper dem som leverer mest i forhold til strømforbruket på pumpa, å i den ene testen "løpte" sanyo sakte fra di andre jo kaldere det ble ute.. Nå finnes det sikkert veldig mange tester å resultater rundt om men tror nok Sanyo kan være greie pumper å investere i.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Veil. pris på Panasonics flaggskip er ca 15 000 ja. kan skaffe denne noe billigere hvis det er interesse for det. send mld

ca 15000 er nødt til å være uten montering og garanti. Eller Sverigeimport uten betalte gassavgifter og mva. og derfor også uten garanti. Denne maskinen (HE9DKE eller HE9GKE) koster ca 21000++ til vanlig når selger har dekket for montering, fortjeneste og mva. og gitt deg 5 års garanti på utstyr og montering. Vi snakker tross alt om den beste maskina Panasonic produserer. Er et tilbud for godt til å være sant så er det som regel det.

Lenke til kommentar

Hei :)

Jeg jobber selv deltid på en butikk som selger en del varmepumper, om mine erfaringer er at Toshiba leverer de beste pumpene. Med det pattenterte elektrostatiske filteret sitt, er de ganske overlegne på luftfiltrering og inneklima. Den Toshia-modellen vi selger mest av er RAS-10 Daiseikai Polar, med en effekt på 6,1kw og en COP-verdi på 5.08/5.10 (+7 grader/-7 grader). Dette er ganske solide tall, og pumpene har optimal levetid på 15 år. Så lenge man ikke går i den felles som mange gjør, nemlig å varme opp huset ekstra mye fordi man tror man sparer penge uansett med varmepumpe, så har man tjent inn igjen pumpe lenge før det har gått 15 år. Det kommer jo selvsagt an på hvor man bor i landet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Skal invistere i en varmepumpe i disse dager..

lest litt rundt om kring, funnet ut att kanskje jeg skal gå for en panasonic eller toshiba pumpe..

er det noen pumper som utmerker seg i disse dager?

andre merker en de jeg nevnte..

noe spesielt jeg bør tenke på? har egenlig ikke så mye peiling , å gidder ikke bruke så mye tid på å sette meg inn i tekniske spec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...