Gå til innhold

Hvilken skjerm for fotobruk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ytelse/Pris

NEC Spectraview 2690 <- uten tvil

En stund nå kunne du få den for latterlig lave 8900,- på Scandinavian Photo, noe som omtrent må kunne ansees som gratis med tanke på 26" med 1920x1200px, 95% Adobe fargerom og hardware kalibrering. Bakbelysningen er utrolig jevn og fin på denne, kun LED skjermer kan måle seg i det henseendet.

Hjemme har jeg Apple Cinemadisplay- og den er bare trist i forhold.

Lenke til kommentar

Dells Ultrasharp serie er helt kurante; 24" er for tiden på tilbud til rett over 5000. Helt sikkert en fin sak med fine 1920x1200px

Ellers har de en billigere serie som heter TrueColor -> uten at jeg ville gått særlig god for påstanden om "Dell TrueColor-teknologi - Rikere, livaktig bilde som har presis fargegjengivelse, bedre toner og farger. Røde, grønne og blå farger er dypere og mer livaktige" Livaktig pleier stort sett å bety særdeles ukorrekt farve.

Uansett er den såpass billig at du kan koste på deg en billig skjermkalibrering i tillegg som er minst like viktig.

Lenke til kommentar

Jeg er også interessert i ny skjerm. Kan noen gi en link til sider som gir tips om gode skjemer til billedbehandling?

Om noen kan gi meg noen direkte tips til gode skjermer, så tar jeg gjerne imot. Størrelse 20-22”, oppløsning helst 1920x1200, responstid ikke viktig (billedbehandling det sentrale), prisklasse 5-7000 (alt etter hva kona gir meg lov til :roll: ). Wide-screen er ikke et must.

Schnoodleboy har allerede gitt et tips, men vil gjerne velge mellom flere.

Og, ja, først må jeg kalibrere den skjermen jeg har (Compaq 1825 18” fra 2003). Tenkte på en slik en:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=93118

Skulle være grei nok, den?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Jeg er også interessert i ny skjerm. Kan noen gi en link til sider som gir tips om gode skjemer til billedbehandling?

Om noen kan gi meg noen direkte tips til gode skjermer, så tar jeg gjerne imot. Størrelse 20-22”, oppløsning helst 1920x1200, responstid ikke viktig (billedbehandling det sentrale), prisklasse 5-7000 (alt etter hva kona gir meg lov til :roll: ). Wide-screen er ikke et must.

Schnoodleboy har allerede gitt et tips, men vil gjerne velge mellom flere.

Eizo er "legendarisk" innen fotoskjermer. Soleklart førstevalg for meg dersom budsjettet holder... NEC er på en god andreplass.

F.eks. denne (dog litt større enn du ba om):

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346438

Lenke til kommentar

Hva med Dell UltraSharp 2408? Vurderer den selv, etter å ha sett at den kom godt ut av et par tester. Dog sier en mer detaljert test at VA-panel ikke er noe særlig. Dette er i forhold til IPS-panel, men hvordan er det i forhold til TFT? Ikke lyst til å bruke _altfor_ mye penger på det heller. Frister mer å kjøpe fotoutstyr, fremfor skjerm. :p

Lenke til kommentar

Hjemme sitter jeg på 2stk Samsung Syncmaster 226CW som er kalibrert med Spyder2PRO kalibrerings verktøy. Som kresen amatør fotograf (og på vei til å bli mer enn amatør ;) hehe) så skal jeg si at jeg er ganske fornøyd. Skjermene ligge rpå røfflig 3000 +/- og er vel 1500-2000kr for kalibrerings utstyrer. Spyder2Express koster vel under 1000lappen også.

På jobb (vanlig kontorbruk) så har jeg 2stk Eizo Flexscan S1901 som også er kalibrert med Spyder2PRO som jeg tok med hjemmefra. Ganske ok fornøyd der også når jeg ser bilder som ligger til kritikk etc.

Hjemme ble det 226CW grunnet at jeg også liker å se video/film + spille litt raske action spill. Så ble nødt til å finne en allround skjerm. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...