Gå til innhold

Kamera for nybakt familie

Anbefalte innlegg

Etter familieforøkelse trengs nytt kamera. Har lest div. tester o.l. men synes det er vanskelig å velge i jungelen. Jeg er usikker på flere ting:

1) Skal vi skaffe oss kompaktkamera eller speilrefleks?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på kompaktkamera, for det er det vi har hatt før, og det er greit å ta med seg overalt. Men flere i samme situasjon har anbefalt oss speilrefleks, det hevdes at speilrefleks gir mye bedre bilder. Og man vil jo ha så fine bilder som mulig av poden etterhvert som han vokser til :) (størrelsen er visstnok ikke et problem, da man må dra med seg så mye utstyr til den nyankomne at en fotobag fra eller til ikke spiller så stor rolle...) Skaffer vi oss speilrefleks så blir det nok mest autofokusinnstillingen som brukes, kjenner jeg meg selv rett. Så spørsmålet er om bildene uansett blir best med speilrefleks, eller om de blir like bra med kompaktkamera sålenge jeg ikke bruker speilrefleksens avanserte funksjoner og muligheter?

Noen med kommentarer/erfaringer?

2) Skaffer vi oss speilrefleks blir det nok et av "nybegynner"kameraene fra Nikon (d40, 50) eller Canon (d350, evt.400)

Men med kompaktkamera er jeg mer usikker. Fra de testene og diskusjonene jeg har lest så er Sony Cybershot, Canon Ixus 800/850 IS, Panasonic Lumix DMC-FX01, Fuji Finepix F30 blandt de beste kompaktkameraene.

Noen med erfaringer? Evt. andre forslag?

Og hva med megazoomkameraer? Noen som har erfaringer med slike kameraer?

Hilsen en som trenger litt veiledning og råd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Podens første skritt med kompakt:

57668591-M.jpg

Podens første skritt med speilrefleks:

129843470-M.jpg

Begge er fine minner, men kompaktens direkte blitzlys gir stygge slagskygger og røde øyne.

En speilrefleks i full auto har forutsetninger for å ta bedre bilder enn en kompakt i full auto. Hverken kompakt eller speilrefleks er lett å ta bilder med uten at du forstår den grunnleggende teorien, så det er essensielt å ta seg tid til å lese en liten lærebok. Du finner en god en gratis som sticky i underforumet "Fotografering".

Fartsfylt lek med "superzoom":

129844927-M.jpg

Fartsfylt lek med speilrefleks:

129845913-M.jpg

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor viktge bildene er i din situasjon, ville jeg valgt speilreflex, av noen enkle grunner:

- Det er i praksis nærmest ingen forsinkelse ved utløseren.

- Takket være større sensor, kan du isolere motivet ved å velge stor blender. Kompaktkameraer har liten sensor, og linser med kort brennvidde, som gjør at bildene for uønsket stor dybdeskarphet

- Du kan øke ISO verdien uten å få alt for mye støy i bildene. Veldig praktisk til fotografering innendørs uten blitz.

- Du kan tilpasse kameraet forskjellige situasjoner ved å bytte linse. F.eks. er det ingen kompaktkamera som kan ta en portrett som det du kan med et speilreflex med 85 f/1,8 linse.

Det jeg vil absolutt anbefalle er at du kjøper en bok som kan gi deg en innføring i fotografi.

De bildene du tar nå er uerstattelige, og svært verdifulle minner. Det er derfor best å sørge for at de er av så høy kvalitet som mulig, og da er speilrefleks veien å gå.

Lenke til kommentar
Men flere i samme situasjon har anbefalt oss speilrefleks, det hevdes at speilrefleks gir mye bedre bilder.

Vel, speilrefleks gir ikke bedre bilder enn fotografen presterer de heller. Men hvorfor ikke vurdere noe midt mellom speil og lommekamera?

De store superzoomene er på størrelse med speilrefleks, og har også stor og god optikk, i tillegg til at du slipper å ha flere objektiver liggende, da de kan brukes fra noen få cm makro og opp til lang tele. Jeg har nå mitt tredje superzoom og har tatt flere tusen bilder av våre to håpefulle. Jeg synes disse har gitt meg meget god fleksibilitet mht. knipsing av barna i diverse situasjoner fra svært nær til god avstand under lek, med et og samme (faste) objektiv. La meg derfor anbefale deg å kikke på Fuji S9600 og Panasonic FZ50. Begge har speilrefleksstørrelse, og manuelle ringer for zoom og fokus, som er meget behagelig. De har litt forskjellige løsninger, Fuji har bedre vidvinkel, men kortere tele, Panasonice motsatt. På min kameraside (link i signaturen) kan du se en sammenlikning av deres to forgjengere S9500 og FZ30, som er svært like de nyeste. Selv har jeg FZ30 og er storfornøyd. Den har også en LCD som kan vris og snus helt rundt, som muliggjør en rekke forskjellige kameravinkler. Fuji kan kun vris i en retning. Fuji skal være noe bedre på bildestøy, men holder man seg til lav ISO får det fint med Panasonic også. De er iallfall verd en titt før du bestemmer deg.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...