Gå til innhold

Kontrollere en pakke på Postkontoret


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ting på nett som blir sendt med oppkrav, men jeg er litt usikker på avsender.. Så lurer derfor på om jeg har noen som helst rett eller lov til å kontrollere hva som er i pakken før jeg betaler oppkravet på postkontoret. Siden kravet er på 400 vil jeg liksom vite...

 

takk takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har kjøpt en ting på nett som blir sendt med oppkrav, men jeg er litt usikker på avsender.. Så lurer derfor på om jeg har noen som helst rett eller lov til å kontrollere hva som er i pakken før jeg betaler oppkravet på postkontoret. Siden kravet er på 400 vil jeg liksom vite...

 

Her er svaret et absolutt nei. Det er strengt forbudt å åpne andres post. Forøvrig er vel ikke kr 400 rare greiene akkurat..

Lenke til kommentar
Andres post?
Det er jo din eigen post.

 

Tror ikke dere vet hva postoppkrav er.

 

Før pakken er betalt ut er det ingen tvil om hvem som er eier.

 

Det å åpne andres post er forbudt og straffbart i henhold til Norges Lover. En postansatt som bidrar til dette er på god vei til å miste jobben.

 

Posten verken kan eller vil være dommer i salg mellom privatpersoner. Hvordan skal en postansatt vite om gjenstanden er nøyaktig slik som beskrevet?

 

Posten garanterer forøvrig at sendingen blir betalt før den utleveres til mottaker, det i tillegg til det som står i Norges Lover.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Då er det jo greit, men det har likevel hendt fleire ganger at folk har fått lov å åpne pakken for å kontrollere innhaldet først. Eg ser ikkje kva betydning det har om dei butikkansatte skal vite kva som er oppi. Det er kun og snakk om å kontrollere innhaldet enten betale og ta med seg, eller pakke ned igjen og sende tilbake.

 

Om du seier det ikkje er lov så trur eg deg, men når det er snakk om 4000 ville eg i det minste prøvd.

Lenke til kommentar
Då er det jo greit, men det har likevel hendt fleire ganger at folk har fått lov å åpne pakken for å kontrollere innhaldet først. Eg ser ikkje kva betydning det har om dei butikkansatte skal vite kva som er oppi. Det er kun og snakk om å kontrollere innhaldet enten betale og ta med seg, eller pakke ned igjen og sende tilbake.

 

Om du seier det ikkje er lov så trur eg deg, men når det er snakk om 4000 ville eg i det minste prøvd.

så du har ikke noe problem med at ting som blir sendt til deg blir åpnet og sjekket for innhold av andre mennesker som ikke har noe med saken og gjøre?

 

hvis du avtaler et salg over nettet og avtaler postoppkrav som betaling og kjøper åpner pakken før hnah ar betalt og dermed kan ta ut varen for kikke på den for og så sende den tilbake så ser du ikke noe problem med dette. right?

problemet blir at du har da før du har betalt åpnet noe som ikke tilhører deg og dermed brut loven. for ikke å snakke om hvor enkelt det vil være å svindle på denne måten. åpne pakke bytte ut innhold(spesielt hvis det er lite) med noe med tilsvarende tyngde og lukke pakken og si du ikke tar imot denne pakken.

Lenke til kommentar

Kvifor skulle nokon andre enn meg åpne pakken når den er sendt til meg? Det er snakk om å sjekke innhaldet i ein pakke som blir sendt til deg før det blir betalt. Og nei, eg har ikkje noko problem med det.

 

Det er ikkje snakk om å ta pakken med seg heim, bytte innhaldet og sende tilbake, men å åpne den på postkontoret, mens dei ansatte står og ser på, sjekke innhaldet og enten pakke den inn igjen og sende tilbake, eller betale og ta den med heim. Eg såg ein video på nettet der ein kar filma når han skulle hente ein laptop han hadde kjøpt. Hen fekk lov å åpne pakken og som frykta var det stein eller noko sånt oppi. Han pakka den fint inn igjen og returnerte pakken.

Lenke til kommentar
Kvifor skulle nokon andre enn meg åpne pakken når den er sendt til meg? Det er snakk om å sjekke innhaldet i ein pakke som blir sendt til deg før det blir betalt. Og nei, eg har ikkje noko problem med det.

 

Det er ikkje snakk om å ta pakken med seg heim, bytte innhaldet og sende tilbake, men å åpne den på postkontoret, mens dei ansatte står og ser på, sjekke innhaldet og enten pakke den inn igjen og sende tilbake, eller betale og ta den med heim. Eg såg ein video på nettet der ein kar filma når han skulle hente ein laptop han hadde kjøpt. Hen fekk lov å åpne pakken og som frykta var det stein eller noko sånt oppi. Han pakka den fint inn igjen og returnerte pakken.

 

Forbrukerkjøpsloven § 7: Leveringen skjer når tingen overtas av forbrukeren. I § 9 fremheves det at levering normalt skjer når kjøpesum betales. Inntil du har betalt er pakken selgers, ikke din. Du har dermed ikke råderett over den, og kan selvfølgelig ikke åpne den.

 

Postlovens § 9 opplyser om avsenders råderett inntil utlevering til kjøper skjer. Om du får pakken uten å betale har Posten ikke overholdt oppkravsreglene.

Lenke til kommentar

Eg er fullstendig klar over det, men om ein er i tvil skader det ikkje å spørre dei ansatte og prøve å få åpne den.

 

Det er jo snakk om å unngå å bli svindlet for x antal hundre eller tusen, så det er verdt eit forsøk om mistanken skulle stemme. Om Posten bryt sitt reglement er ikkje mitt problem.

Lenke til kommentar
Om Posten bryt sitt reglement er ikkje mitt problem.

 

+ dere begge bryter Norges Lover og den ene risikerer sparken + bot/fengsel for begge.

 

Men man har ingen rett slik som trådstarter spør om.

 

Ikke bare at man ikke har rett til det, men man har ikke lov!

 

Straffeloven:

§ 122 og § 145.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

1. Betal for pakken.

2. Spør om noen kan være med å kontrollere innholdet.

3. Hvis noe a) mangler b) ikke mangler

a) Pek ut hva som mangler og send tilbake.

b) Alt er i orden og du sier takk for deg.

 

På denne måten har du nemlig et vitne som kan stå for det du sier hvis noe skulle mangle.

Det er eneste 100% lovlige måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Men det burde vært lov å kontrollere innholdet først, evt. at den ansatte på posten gjorde det på din forespørrsel slik at det er mindre sjanse for å bytte ut innholdet.

Dette ville gjort handel via nett (finn, qxl ol.) mye tryggere.

Det må dere vel være enige i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...