Gå til innhold

Trenger råd/tips til innkjøp av SLR

Anbefalte innlegg

Hei,

Topic er bare innspirert av NOT Another Teen Movie, for folk er sikkert strengt talt lei av disse trådene, men her kommer enda en, etter at jeg nå har lest de fleste tråder jeg finner relevante og har igrunn blitt noe klokere med tanke på mitt valg.

Faktorer jeg legger vekt på er pris, kvalitet og funksjoner.

Pris: 5-6000kr

Kvalitet: Deretter.

Funksjoner: I forhold til hva jeg skal bruke kamera til.

Så hva skal jeg bruke kamera til?

Innenfor bilder så er jeg mest interessert i å ta bilder av biler i stillestående, og fart. Samt litt landskapsbilder. Noen av planene er biler/landskap i forskjellige belysninger. F.eks en litt mørk bakgate med en bil som blir lyst på av et gatelys. Samt et klart og opplyst bilde på dagtid som fremhever bilen og også omgivelsene. Et bilde som bryr seg mye om landskapet igrunn, og dermed også ønskelig med et kamera som jeg kan ta fine landskapsbilder. Både i litt overskya for å få en litt dyster stemning, samt en varm sommerdag med sol og idylliske sørlandet.

Det blir også litt bilder i fart både om det blir kjørt parallelt på motorvei for å ta kjørebilder, eller ved å stå strategiskt til ved en bane som rudskogen osv.

Det er i hovedtrekk det jeg ønsker å ha kamera til å ta bilder av.

Jeg er rimelig nybegynner og skjønner ikke alle grepene innen fotoverden, men mye av dette har ikke noe direkte med kamerahuset å gjøre, men objektivet. Og det er sikkert litt forskjellige objektiver som er passende for de forskjellige oppgavene, men i første omgang er jeg interessert i et best mulig universalt objektiv.

Om det beste er å kjøpe et kamerahus uten kit objektiv, og deretter bestille et spesielt objektiv så er kanskje det en god idé. Men vi har jo endel kamerahus med kit objektiv til gode priser i dag.

Jeg har i grunn kikket på følgende digitale speilreflekskamera, som sikkert ikke er en bombe:

Nikon D40x: Vet ikke om oppgraderingene fra D40 vil være nødvendige for min del, ønsker råd på dette.

Nikon D40: Et billig kamera som gjør at jeg kan legge mer penger i objektiv.

Canon 400D: Bestekompisen kjører dette og er veldig fornøyd. Jeg er også fornøyd med bildene han har tatt, selvom han ikke er proff.

Samsung GX-10: Egentlig i dyreste laget, men er det virkelig verdt det kontra å legge penger i et objektiv til et billigere kamerahus så skal jeg vel kunne vente en ekstra lønning.

Jeg vil gjerne ha forslag på kombinasjoner til mitt bruk, gjerne med forklaring på hvorfor dette passer bra til mitt bruk.

Takk på forhånd og sorry for enda en innkjøpstråd :p

Mvh

Roy R. Apalnes

Kristiansand

Endret av presjes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nikon D40x: Vet ikke om oppgraderingene fra D40 vil være nødvendige for min del, ønsker råd på dette.

Nikon D40: Et billig kamera som gjør at jeg kan legge mer penger i objektiv.

Canon 400D: Bestekompisen kjører dette og er veldig fornøyd. Jeg er også fornøyd med bildene han har tatt, selvom han ikke er proff.

Samsung GX-10: Egentlig i dyreste laget, men er det virkelig verdt det kontra å legge penger i et objektiv til et billigere kamerahus så skal jeg vel kunne vente en ekstra lønning.

For å gjøre det enkelt - hvis du utelukkende ser på kit-objektivet til disse, er det Samsung GX-10 som har det beste av dem. Nokså kraftig vignettering vidåpent på 18mm, men ellers yter det jevnt over bra. Har også nokså bra byggekvalitet sammenliknet med de andre kitobjektivene. Dog skal det nevnes at Nikon D40 selges med 18-70 og 18-135-objektiver også, som er en tanke bedre, særlig 18-70 når det gjelder byggekvalitet.

Standardsvaret gjelder fremdeles: hold i kameraene før du kjøper, og kjøp det du liker best å holde i. Samsung GX-10 er samme kameraet som Pentax K10D, så hvis du finner det noe sted, gjør det samme nytten.

Dersom du finner alle de overstående like, ville jeg valgt Samsungen (det ville jeg gjort uansett, men pytt). Det er utvilsomt det beste kamerahuset, selv om det ikke tar merkbart bedre bilder enn de andre. Men passer det ikke til dine hender, spiller det ingen rolle hva slags spesifikasjoner det har.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
For å gjøre det enkelt - hvis du utelukkende ser på kit-objektivet til disse, er det Samsung GX-10 som har det beste av dem. Nokså kraftig vignettering vidåpent på 18mm, men ellers yter det jevnt over bra. Har også nokså bra byggekvalitet sammenliknet med de andre kitobjektivene. Dog skal det nevnes at Nikon D40 selges med 18-70 og 18-135-objektiver også, som er en tanke bedre, særlig 18-70 når det gjelder byggekvalitet.

Standardsvaret gjelder fremdeles: hold i kameraene før du kjøper, og kjøp det du liker best å holde i. Samsung GX-10 er samme kameraet som Pentax K10D, så hvis du finner det noe sted, gjør det samme nytten.

Dersom du finner alle de overstående like, ville jeg valgt Samsungen (det ville jeg gjort uansett, men pytt). Det er utvilsomt det beste kamerahuset, selv om det ikke tar merkbart bedre bilder enn de andre. Men passer det ikke til dine hender, spiller det ingen rolle hva slags spesifikasjoner det har.

Jeg har holdt på et Samsung GX-10 og den var grei den, om jeg vil bære den med meg mer framfor de andre vet jeg ikke, men kamera blir ikke med rundt omkring bare fordi jeg alltid skal ha det med, men fordi jeg har planer om ta bilder, eller det kan ligge i bilen eller på kontoret. Eventuelt har jeg sett hendig liten ryggsekk som gjør den grei å ha med seg til en hver tid.

Men okey, sånn kit messig så er Samsung best og prisen er også den største. Jeg føler egentlig at jeg burde tatt med D80 også hvis det skal vurdere den prisklassen skikkelig.

Men et av de store spørsmålene var om jeg vil komme bedre ut av det hvis jeg går til innkjøp av at billigere kamerahus og et objektiv på sida? Både prismessig, og kvalitetsmessig ut i fra hva jeg skal bruke kamera til.

Er det noen objektiver/kamerahus som passer bedre til mitt bruk og hvorfor mener du dette passer best til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Men okey, sånn kit messig så er Samsung best og prisen er også den største. Jeg føler egentlig at jeg burde tatt med D80 også hvis det skal vurdere den prisklassen skikkelig.
Forsåvidt, men du får ikke D80 under 6000 kr med et brukbart objektiv.

Men et av de store spørsmålene var om jeg vil komme bedre ut av det hvis jeg går til innkjøp av at billigere kamerahus og et objektiv på sida? Både prismessig, og kvalitetsmessig ut i fra hva jeg skal bruke kamera til.
Et D40 med Nikon 18-70 vil på mange måter gi bedre bilder, og er rimeligere. D40 med f.eks. Sigma 18-50 f/2.8 HSM vil gi enda bedre bilder, og koste litt mer. Jeg personlig tror at hvis du ikke har råd til å investere i optikk nå, bør du kjøpe det beste kamerahus/optikk-pakken, og det vil etter min mening være Samsung i dette tilfellet. Du er åpenbart blant den ene prosenten av potensielle D40-eiere som kan tenkes å utvide optikksamlingen, og da er du dessverre fremdeles bundet av begrenset utvalg av fastoptikk. Nikon 18-70 er et utmerket objektiv, men det skal sannelig sies at Pentax/Samsung 18-55 ikke er dårlig heller.
Lenke til kommentar
Forsåvidt, men du får ikke D80 under 6000 kr med et brukbart objektiv.

Et D40 med Nikon 18-70 vil på mange måter gi bedre bilder, og er rimeligere. D40 med f.eks. Sigma 18-50 f/2.8 HSM vil gi enda bedre bilder, og koste litt mer. Jeg personlig tror at hvis du ikke har råd til å investere i optikk nå, bør du kjøpe det beste kamerahus/optikk-pakken, og det vil etter min mening være Samsung i dette tilfellet. Du er åpenbart blant den ene prosenten av potensielle D40-eiere som kan tenkes å utvide optikksamlingen, og da er du dessverre fremdeles bundet av begrenset utvalg av fastoptikk. Nikon 18-70 er et utmerket objektiv, men det skal sannelig sies at Pentax/Samsung 18-55 ikke er dårlig heller.

Vil først bare takke for at du svarer, og meget kjapt må jeg si. Flere som sitter å troller forum på dagtid :)

Jeg tror nok kit-objektivene vil være gode nok for meg fram til jeg tar meg råd til å kjøpe et objektiv som er dyrere og av de bedre. Jeg skal tross alt lære meg å bruke et digitalt speilreflekskamera, og ikke bare auto innstillinger, men vil skjønne hva de forskjellige innstillingene gjør med et bilde og hvilke sammenhenger jeg skal bruke de.

Det er vel stort sett like objektiver på kit-objektivene sine bruksområder, så det er vel ingen av disse kittene som passer bedre enn andre til mitt bruk.

For å gjøre dette litt mer avansert så har jeg i dag to kamerater som kjører Canon EOS350D og EOS400D, samt en annen gjeng som kjører Nikon D80. Så finnes det noen positive argumenter for at jeg skal velge Samsung framfor Nikon eller Canon i den forbindelsen bare? Jeg for lånt objektiver og for erfaring fra demme, men sett bort ifra at ISO er ISO, lukkertid er lukkertid osv, så er det bare en annen meny å navigere i.

Lenke til kommentar
Kjøp 30D brukt og spar penger til optikk. Også smart å bruke samme system som kompiser, slik at dere kan prøve andres objektiver og sånn. :)

Lykke til. ;)

Takk for å gjøre det enda vanskeligere,hehe.. Men hva begrunner du dette med? Har du sett noen fine til salgs og hvilke garantier finnes på brukte Canon?

Lenke til kommentar
For å gjøre dette litt mer avansert så har jeg i dag to kamerater som kjører Canon EOS350D og EOS400D, samt en annen gjeng som kjører Nikon D80. Så finnes det noen positive argumenter for at jeg skal velge Samsung framfor Nikon eller Canon i den forbindelsen bare? Jeg for lånt objektiver og for erfaring fra demme, men sett bort ifra at ISO er ISO, lukkertid er lukkertid osv, så er det bare en annen meny å navigere i.
Samsung-kameraet er værtettet, skjønt objektivet er ikke det, men likevel har du en større trygghet i rufsevær. Dessuten har det innebygget bildestabilisator, og gir bildestabilisering på alle objektiver du kan sette på det. Dessuten er det en klasse opp, og har bl.a. en del valg lettere tilgjengelig, som continous/singleshot autofokus.

Hvis kameratene dine har god optikk som er verdt å låne, har det noe for seg å velge det samme. Har de ikke, kan du utmerket godt kjøre ditt eget løp...

Lenke til kommentar
Kjøp 30D brukt og spar penger til optikk. Også smart å bruke samme system som kompiser, slik at dere kan prøve andres objektiver og sånn. :)

Lykke til. ;)

Takk for å gjøre det enda vanskeligere,hehe.. Men hva begrunner du dette med? Har du sett noen fine til salgs og hvilke garantier finnes på brukte Canon?

Er kameraet kjøpt i Norge så har du 5 års reklamasjonsfrist fra kjøpsdato (den originale, ikke når DU kjøper det)

Skal jeg ha nytt kamera idag, så hadde det blitt et brukt 30D. Helt klart mest for pengene.

Lenke til kommentar
Skal jeg ha nytt kamera idag, så hadde det blitt et brukt 30D. Helt klart mest for pengene.

Støtter denne. Kameraet leverer gode bilder og er heller ikke vanskelig å lære seg, samtidig som det ikke tar for mange av budsjettet så du fortsatt har en del igjen til optikk. :)

Lenke til kommentar
Er kameraet kjøpt i Norge så har du 5 års reklamasjonsfrist fra kjøpsdato (den originale, ikke når DU kjøper det)

Helt klart er det ikke (GX-10/ K10D bør og må ikke undervurderes), men at det er et godt alternativ er det ingen tvil om. Uansett er det viktig å gjøre et godt forarbeid nær en evt skal kjøpe brukt kamera, kjøp ALDRI brukt kamera uten å få med orginalkvittering. Helst bør du kjøpe i nærområdet og tafse litt på det før du kjøper, spør også hvor mange ekponeringer det har gått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...