Gå til innhold

Spill- og opplevelsesprogrammering på NITH


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha sliti meg gjennom et år på almenfaglig påbygning og fått generell studiekompetanse, har jeg nå et "friår" mens jeg lurer på hva jeg skal bli.

I dag kom jeg over en linje på NITH som heter Spill- og opplevelsesprogrammering, den synes jeg hørtes veldig spennende ut. Fordi det å jobbe med spill er noe jeg alltid har hatt lyst til.

Og jeg lurer på om det er noen her som går\har gått på den linjen som kan fortelle om hvordan det er, hva det går ut på osv. Bør man ha gode kunnskaper om programmering fra før av? Er det vanskelig å få jobb etterpå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Denne linjen ble startet opp i år, så det er nok få som har erfaring med den.

 

Såvidt jeg vet så er første året på denne linjen ganske likt det jeg hadde når jeg tok min bachelor på NITH. De to siste årene er litt mer forskjellige da denne linjen spesialiseres på spill-programmering mens jeg spesialiserte meg "avansert programmering".

 

Kort oppsumert er jeg strålende fornøyd med NITH. Det koster penger, men jeg har klart meg ved å jobbe som en helt i alle ferier. Du trenger ikke programmeringserfaring fra før. (Jeg hadde ingen). Men, programmering krever en del forståelse, og ikke alle klarer å "ta" programmeringen.

 

Når jeg først hørte om spill-linjen til NITH ble jeg litt skuffet over at de hadde valgt å lage en såpass "populistisk" linje. Men, etter det jeg har sett så virker fagopplegget veldig bra.

 

Det eneste negative må være jobbmulighetene etterpå. Ikke alle kan bli spillprogrammerere. Riktignok finnes det jobber for folk med visualiseringskunnskaper, men jobbmarkedet blir relativt begrenset når man har en bachelor i spillprogrammering.

 

NITH som skole er uansett absolutt å anbefale! ;)

Lenke til kommentar

Nå nevnte Krister det meste jeg hadde tenkt å nevne. Og som han sier så er det mest negative at en har ganske begrensede (mer enn innen vanlig IT) jobbmuligheter etterpå. Det finnes nok en del jobber der en får bruk for visualiseringskunnskapene sine, særlig innen oljen kanskje, men med "kun" en bachelorgrad så stiller du ikke sterkest. Om du går videre på en Master etterpå (NITH tilbyr også Masterstudier i samarbeid med Brunel University, men kanskje ikke noen som er veldig relevante til akkurat denne retningen) så åpnes nok mulighetene enda mer.

 

Jeg tenkte også at en egen spill-linje virka litt jippo, men opplegget virker absolutt ok. Kan absolutt anbefale NITH. Jeg gikk samme linjen som Krister og har stort sett vært svært fornøyd. Innholdet i studiet er veldig solid og relevant, og oppfølgningen fra skolen er ypperlig.

 

Kommer ikke på noe mer i farten, men kan legge til mer etterhvert om jeg kommer på noe. Dersom du har flere spørsmål så spytt ut! :)

Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

 

Leste litt mer om det på nith.no der hadde de denne listen over aktuelle yrker etter utdanningen:

 

• Spillprogrammerer

• Spilldesigner

• Multimediearkitekt

• Programmerer

• Utvikler av pedagogisk programvare

• Utvikler av simulatorprogramvare

 

Så hvis jeg forsto riktig er det ikke bare spill det dreier seg om, men også andre typer visualiseringer(eller hva man kaller det). Men selve hovedfokusen ligger på spill. Så det er muligheter for å jobbe med annet enn spill også.

 

Men en annen ting jeg tenkte på. Nå som man kan utdanne seg innen dette i Norge, så vil trolig også spillindustrien i Norge vokse. Så kanskje mulighetene for arbeid som spillutvikler\spilldesigner øker etterhvert.

 

Dette skal hverfall vurderes og undrsøkes nærmere.

 

Edit: Så også at man måtte ha matte 2MX, siden jeg ikke har det er det da muligheter for ta det som et ekstra kurs?

Endret av PC Bjørnen
Lenke til kommentar

Ang. 2MX så vet jeg ikke...men tidligere tilbydde NITH forkurs for de som skulle på ingenør, så det finnes sikkert muligheter. Tar du kontakt med en studieinspektør (eller rektor eller foreleser for den saks skyld) så får du sikkert et hyggelig og bra svar tilbake.

 

Men, om du uansett skal ha et friår nå så kan du vel ta 2MX hvor som helst.

 

Det kan godt være at markedet for spillprogrammerere vil øke i norge. Men det er nok et ganske vanskelig marked siden det er såpass internasjonalt som det er.

 

Men, spillmarkedet er mer enn bare HL2 og WoW. Pedagogiske spill f.eks. kommer nok til å bli mer og mer attraktive for skoler fremover osv.

 

:)

Lenke til kommentar

Ang. det med 2MX, så er det ikke noe problem. Første året er likt uansett hvilken linje du vil inn på. Krever linja 2MX og ikke har dette, kan du ta det i løpet av vårsemesteret som privatist.

 

NITH har ett mattekurs hvis du ikke vil ta det helt på egenhånd.

Fra: http://www.nith.no/info.php?v=4&t=1&s=stud...ser/priser.html

 

"Matematikkurs 2MX

Matematikkurset 2MX går vårsemesteret 2005 og 2006.

Kurset koster kr. 6.100,-, i tillegg kommer eksamensavgift til fylkeskommunen. NITH-studenter får 40 % rabatt på kursavgiften, og betaler kr. 3.660,- pluss eksamensavgift. "

Lenke til kommentar

Du bør stort sett holde deg vekke frå privatskular, men dersom du skulle velge nith får du sikkert nokon greie år, uten for mykje stress, du vil sitte igjen med eit stort studielån og vil truleg få problemer med å få deg jobb.

Dette er mine meiningar...

Lenke til kommentar
Du bør stort sett holde deg vekke frå privatskular, men dersom du skulle velge nith får du sikkert nokon greie år, uten for mykje stress, du vil sitte igjen med eit stort studielån og vil truleg få problemer med å få deg jobb.

Dette er mine meiningar...

Jeg er litt usikker på hva du baserer denne uttalelsen på?

 

Nå har det seg slik at for et par år siden ble NITH regnet som den nest beste skolen for IT utdanning, etter Høgskolen i Agder. Siden andre skoler, og store deler av arbeidslivet mener dette, er det rart du tydeligvis vet noe annet.

 

Når det gjelder "nokon greie år, uten for mykje stress" så kan jeg berolige deg om at det er nok å gjøre på NITH også, og rolige år har ikke jeg vært borti enda.

 

Ja, det er dine meninger, men lurer på hva som gir deg disse meningene, da de ifølge hva jeg kjenner til er helt på trynet.

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det inkluderer spillproggramering (Grafisk programmering generelt) masse matte, så jeg vil ta dette først og se hvordan du liker tall ;) Etter 2MX (ville vel ha anbefalt 3MX og jeg da), ville jeg kanskje tatt en titt på boken "3D Math Primer for graphics and game development" av Dunn & Parberry. Den fåes på amazon.co.uk, og gir en god innføring i konsepter du trenger innen for denne typen programmering (vektorer osv)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Har posta eit innlegg før der eg skreiv om mine erfaringar med nith:

 

http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=379542&hl=

 

Synest og der er merkeleg at ntnu sine datastudium ikkje blir nevnt i denne undersøkinga du viser til, då dei utvilsomt har trekker til seg dei beste studentane pga høgt karaktersnitt og godt rykte.

 

Synest og at det er merkeleg at næringslivet foretrekker så spesialiserte studentar som nith er, då krava til IT ansette forandrar seg kontinuerleg. Ved å ta ein t.d dataing. utdanning er ein bedre forberedt på å tilpasse seg, då du ved studiumet lærer eit mykje større spekter av kunnskap.

 

Men som sagt dette er mine meiningar, så dersom du synest dei er heilt på trynet, så er du velkommen til å synest det.

Eg er personleg imot private skular på høgskulenivå, eg synest at dei offentlege skulane gjev ei like god utdanning for ein mykje billigare peng.

 

Det finnes sjølvsagt privatskular som og er gode, t.d har BI eit godt rykte og dette er det vel ein grunn til.

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

femfulle: Hva mener du med at NITH har en så spesialiser utdanning? Hvorfor skulle vi ha det vanskeligere med å tilpasse oss nye krav enn andre studenter?

 

Synes vi har hatt en bred akademisk utdannelse der teori og forståelse er svært viktig. I tillegg har de lagt opp til praktisk utnyttelse av denne teorien gjennom både vanlige øvinger og større prosjekter. Hvis du med mer spesialisert mener kun data så blir det feil, men det er sant at vi har mer datafag enn f.eks data-ing. Og jeg ser ikke på dette som noe negativt.

 

Ikke sammenlign alle private skoler, det blir feil. Dersom en tar f.eks IT-akademiet (som i mine øyne ikke er NOE likt NITH utenom at begge er private og innen for IT) så går disse skolene mer på opplæring av spesielle programmer/OS, drift osv - og i den sammenheng sertifiseringer innenfor visse områder. NITH har ikke sertifiseringer som mål, de har fullstedige studierstudium som ender i en bachelorgrad.

 

Må på jobb så får ikke utfylt mer. Men ja, jeg er uenig med meningene dine femfulle :)

 

PS. Sier ikke at offentlige skoler er dårlige av den grunn! Om du ikke vil/kan/ser vitsen med å betale masse for en privat skole så er dette forståelig og absolutt ikke noe mindre bra valg.

Lenke til kommentar

Joda, tror jeg forstod. Men vil ikke si NITH er spesialtilpassa næringslivet idag på en sånn måte at studentene ikke klarer å tilpasse seg endringer i næringslivet. De skulle da klare det like bra som en ing. eller andre yrker i næringslivet.

 

Vi har jo mer BI-retta fag også som omhandler bedrifter og næringsliv, samt fag som består i å forstå og modellere forretningsprosesser slik at en skjønner hvordan en organisasjon fungerer. Dette må en kunne for å lage et system som skal ha noen hensikt for dem som skal bruke det. Vil si den lærdommen en får her gjør at en er bra skikka til å forstå næringslivet og utvikle seg videre etterhvert som næringslivet endrer seg.

Lenke til kommentar

Må bare benytte muligheten til å si meg uenig med femfulle på så og si alle punkter! ;)

 

Spesialisert utdannelse? Phø! Bacheloren NITH har tilbydd frem til nå har i alle fall verdt ganske generell. Når NITH skryter av at de er tilpasset næringslivet så betyr ikke det at de bare lærer bort ting som brukes i næringslivet idag, men at de er mer praktisk enn andre studier slik at studenter kan gå rett i jobb. (De fleste uteksaminerte NITH-studenter praktisk erfaring fra næringslivet gjennom bachelor-prosjektet siste semester). I tillegg kan det nevnes, som smetho er inne på, at NITH-studentene også har såkalte BI-fag som markedsføring, bedriftsutvikling osv. (Faktisk var foreleserne i Bergen BI-forelesere også)

 

Vanskelig å få jobb? Phø! Ikke mye vanskeligere enn andre IT-studenter ihvertfall. De fleste jeg gikk i klasse med har fått seg jobb. Selv har jeg fått meg en toppjobb ett år før jeg er ferdig masteren på NITH, uten å ha sendt en søknad en gang! ;)

 

Uten mye stress? Phø! Altså...jeg kan til dels være enig i at undervisningen, opplagt nok, er tilpasset flertallet av studentene og de flinkeste kan føle det går litt treigt til tider. Men, om du ønsker toppkarakterer (som er veldig kjekke å ha seinere i livet) så må du jobbe for de! Når man tar en datautdannelse så er det ingen problem å finne ekstra stoff å sette seg inn i om man skulle ønske.

 

Dyrt? Tja...ok da. Men, alt er relativt. Sammenlignet med næringsakademiet og noroff o.l. er NITH billigt. Jeg er forsåvidt enig med deg at private skoler ikke er helt maks. Selv skulle jeg mye heller ha gått på en offentlig skole som var gratis og ga lik god oppfølging som NITH. Men når jeg valgte skole (og forsåvidt fortsatt) visste jeg ikke om noen offentlige skoler som var like gode som NITH.

 

:)

Lenke til kommentar

Du startar med å sei at du er uenig med meg på dei fleste punkta, for deretter å sei deg ganske så enig med meg, under drøftinga som føljer, bortsett frå det med spesialisering.

OK, kansje uttalelsane om spesialisering var litt i overkant, ein kan iallefal seie at samanlikninga eg tok var meir ei samanlikning av ingeriør vs. andre IT studier.

 

Eg har lest litteratur/ blitt fortalt av fleire it utdanna, at dataingeniør utdanninga gjev deg eit meget god og brei kunnskap om datamaskiner, som gjev deg meget gode evner til å omstille deg i forhold til teknologiens utvikling, fordi ein lærar om datamaskiner frå grunnen av.

På NITH var det mykje fokus på å bruke dagens teknologi, t.d java, sql ++, til gjengjeld vart ein meget gode utviklara innenfor dette området, grunna alt fokuset på nettopp dette.

Personleg følte eg meg meget dyktig innanfor dette område, men følte at mine breie IT-kunnskapar var nokså magre.

Ein anna diskusjon er om eg som t.d programmerar virkelig treng brei it kunnskap, då t.d systemutviklingsprosessar er oppdelt i roller, ein diskusjon eg verken har tid eller lyst til å ta:)

Lenke til kommentar
Du startar med å sei at du er uenig med meg på dei fleste punkta, for deretter å sei deg ganske så enig med meg, under drøftinga som føljer, bortsett frå det med spesialisering.

Eeeh...leste du innlegget mitt? Jeg listet opp fire punkter og var uenig i to av de, og bare litt uenig i de to andre.

 

...

Eg har lest litteratur/ blitt fortalt av fleire it utdanna, at dataingeniør utdanninga gjev deg eit meget god og brei kunnskap om datamaskiner, som gjev deg meget gode evner til å omstille deg i forhold til teknologiens utvikling, fordi ein lærar om datamaskiner frå grunnen av.

På NITH var det mykje fokus på å bruke dagens teknologi, t.d java, sql ++, til gjengjeld vart ein meget gode utviklara innenfor dette området, grunna alt fokuset på nettopp dette.

 

Altså...om din definisjon av bred kunnskap betyr hvordan en datamaskin virker mens spesiell kunnskap er java og sql++ så har vi litt forskjellige definisjoner.

 

Om man bare lærer om selve datamaskinen så blir dette ganske spesielt for meg. (Men datateknologi er et av flere fag på NITH) På NITH så lærte jeg å programmere. Det er veldig vanskelig å lære seg dette uten å bruke et språk, så NITH har valgt java (og seinere også VB.Net. For spillfolkene blir det vel C++). I seinere tid har jeg brukt denne kunnskapen til å programmere i andre språk som f.eks. VB.

 

Man lærer også om databaser. Riktignok bruker NITH Oracle og SQL, men det er ikke noe problem å bruke denne kunnskapen på andre databaser som f.eks. MySQL og MS SQL server som jeg selv har brukt i praksis.

 

I tillegg til databaser og programmering har vi hatt en del systemutvikling og også disse "BI-fagene" som jeg nevnte, i tillegg til prosjektfag der vi får god praktisk erfaring. Hvis ikke dette er en bred utdannelse innen IT så vet ikke jeg.

 

Personleg følte eg meg meget dyktig innanfor dette område, men følte at mine breie IT-kunnskapar var nokså magre.

 

Klart man har magre IT-kunnskaper etter bare ett av tre år.

 

Ein anna diskusjon er om eg som t.d programmerar virkelig treng brei it kunnskap, då t.d systemutviklingsprosessar er oppdelt i roller, ein diskusjon eg verken har tid eller lyst til å ta:)

 

Nei, den diskusjonen kan vi ta seinere. (Systemutviklingsprosesser er jo for systemutviklerne, ikke for programmererne :roll: (Dette var ironi for de som ikke skjønte det)) :)

Lenke til kommentar

NITH har da også Datateknikk fag som går dypere inn på hvordan datamaskiner/OS/nettverk fungerer "under panseret" som foreleseren vår ELSKET å si. Vil nå si at vi fikk god nok undervisning på disse områdene, men her er nok ing. mer nøysomme med sin Assembler-programmering osv enn det vi var.

 

Java og SQL læres og brukes også av ing-studenter så det blir litt feil å si at NITH fokuserer feil vedå fokusere på disse tingene. En binder seg ikke til Java fordi en bruker det i skolesammenheng - ved å kunne f.eks Java kan en enkelt lære seg andre språk. Det er rett og slett praktisk bakvendt å utdanne IT-studenter uten å fastsette et språk de kan lære seg godt.

 

Føler jeg ikke helt forstod hva du ville frem til her så jeg babler kanskje uforstående ivei :)

 

Edit: ARG, må du svare så raskt Krister :p

Endret av smetho
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske enig med femfulle her. Nå er det vanskelig for meg å ha et objektivt syn på det hele. Men jeg mener at en bredere grunnkunskap om forskjellige emner er viktig for en høyere forståelse. Jeg har nettopp startet på studieprogrammet for Datateknikk ved NTNU. Siden jeg nettopp er startet har jeg ikke fått helt oversikten enda.

 

Jeg kikket litt innom NITH sine sider. Jeg har ikke fordypet meg i det, men det ser ikke ut som det er så mye hverken matte eller fysikk her. Jeg mener selv at matte er ganske viktig for forståelse av hvordan datamaskiner og forskjellige system fungerer.

 

Til sammenligning med Datateknikkstudiet så mener jeg at NITH-studiene er snevre. Ta for eksempel spillutviklingsstudiet til NITH, her er det kun programmeringsfag og databasefag som går igjen. Noen andre også, men de fleste er nok programmering. De tre første årene på mitt studium skal jeg ha 5 forskjellige mattefag, fysikk, ex. phil og teknologiledelse som ikke er rene programmeringsfag. I tillegg til dette skal jeg ha digital kretsteknikk, som igjen gir mye basiskunskap om maskiners virkemåte. Fag som Logikk og algoritmer og datastrukturer kommer i tillegg til vanlige datafag.

 

Jeg håper og tror at dette vil gjøre meg til en dyktigere problemløser. Var på informasjonsmøte med studieveilederen for fakultetet i går, og synes han hadde formulert det ganske bra.

 

En høgskoleingeniør løser (forholdsvis) kjente problemer ved hjelp av kjente løsninger.

 

En sivilingeniør skal ha bredere og dypere kunnskap. Du kjenner ikke bare de vanligste løsningene, men har også den kunnskapen som er nødvendig for å vite

- når standardlødninger ikke fungerer (kunnskap om standardløsningenes iboende styrker og svakheter)

- hvor man skal begynne å lete etter løsninger når nye problemer skal løses (bred oversikt over et omfattende fagfelt).

 

 

Har ikke peiling om dette sier dere noe i det hele tatt. Er litt sulten, så konsentrasjonen er ikke helt på topp.

Lenke til kommentar

Vanskelig å få jobb? Phø! Ikke MYE vanskeligere enn andre IT-studenter ihvertfall.

 

Uten mye stress? Phø! Altså...jeg kan til dels være enig i at undervisningen, opplagt nok, er tilpasset flertallet av studentene og de flinkeste kan føle det går litt treigt til tider.

 

Dyrt? Tja...ok da.

 

Finnes faktisk ting i IT-mijøet som ikkje kan løysast med å være ein god programmerar. Men som sagt, eg tok sjølvkritikk når eg sa at eg kanskje samanligna generelle IT studier med dataingerniør studier.

 

Hadde blitt få system dersom programmerarane ikkje var involvert, menmen beklager at eg brukte ordet Systemutviklingsprosesser feil.

 

Uttalelsen om "magre it-kunnskapar" var tatt i betrakting til mine forventningar etter eit års fullført studium.

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...