bjortolf Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 En professor ved Brigham Young University driver og utvikler en prossessorvifte hvor han bruker små høytalere som "opphever" lyden fra vifta. Er ikke helt perfekt ennå, men han har klart å bli kvitt hviningen fra vifta. Les hele artikkelen her Karen heter Scott Sommerfeldt, er professor i fysikk og har jobbet for NASA med å lage stillere jetmotorer, btw Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Det er jo et kjent faktum at lyd + antilyd = stillhet Problemet er jo å få invertert lyden realtime. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Det er jo et kjent faktum at lyd + antilyd = stillhet Problemet er jo å få invertert lyden realtime. Det går som oftest fint med en forutsigbar støykilde (som en pc ofte er). AtW Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 ja, eller i butikker.. det finnes en butikk, tror det er i englad, som er kjent for å være så stille... dette er fordi de har antilyd der.. Lenke til kommentar
gixer Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Det har faktisk blitt brukt noen år i nye fly. Spesielt turbopropper drar stor nytte av det. Widerøes Bombardier Dash 8 Q (q for quiet) 400 bruker denne teknologien. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Nå kom jeg på enda et problem (hvis det er et problem da) Lyden opphøres kun der lydene møtes, så da må du plassere deg imellom lydkilden og høytalerne? Eller opphører lyden helt? Er lenge siden det har vært artikkler om dette i Illustrert Vitenskap Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Helikoptre har allerede slike systemer. Så dette forbauser meg 0 Lenke til kommentar
Hybrid_g33k Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Jeg tenker den vil forsvinne helt, tenk på to bass høytalere som står med membranet mot hverandre. Så bytter du om polene på den ene, da vil bassen så godt som bli helt borte i rommet, pga de motvirker hverandre. Håper det hjelper =) Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 All lyden vil nok neppe bli borte, men vil nok forbedre det japp. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Jeg kan konseptet med antilyd, men jeg lurer på hvordan dette blir i praksis på en vifte. De finner sikkert på en måte slik at det blir bra, men jeg vil tro at den vifta blir stor, ikke bare pga høytalere, men plasseringen av høytalerne. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Hvis det kommer ut for salgs så skal jeg kjøpe to sett jeg... hvis prisen er rimelig og at det fungerer... Men da skal så og si all lyd forsvinne... Hadde det der på 2FY husker jeg... så det skal fungere i teorien. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Det funker det ! Spørs på priser for meg.... , hadde vært inntretsant om det skulle komme noen slike produkter på markedet Lenke til kommentar
Novec Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Bose har jo sine Noise Cancelling Headphones, så hvorfor skulle ikke denne professoren klare det? Ulempen er selvfølgelig at han ikke har de små, innelukkede hodetelefonene å jobbe med, men... Lenke til kommentar
CALIE Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Problemet er at bølgetopper (lydbølger) og bølgedaler må møte perfekt for å "jevne" hverandre ut. Problemet oppstår når man får reflektert lyden fra andre harde overflater da innfallsvinkelen fra høyttaleren sine lydbølger ikke vil være sammenfallende med støykilden sine lydbølge5rsinnfallsvinke. Skal dette fungere må støykilde og høyttaler ha samme utgangspunkt for lydbølger og de må ha samme spredning i grader. Dersom man jobber litt med det kan man nok nå en tilnærming til stillhet, men er man uheldig vil man kunne få den motsatte effekten, nemlig høyere støy. Ett annet problem vil være de nærtstående gjennstandene sin egen resonnans, så sant man ikke klarer en perfekt "utnulling." Dette er med andre ord veldigvanskelig å få stilt inn... Du kan jo prøve og koble den ene høyttaleren din i motfase og se om du klarer å få lyden til å forsvinne... Du vil nok klare å eliminere deler av bassen... Siden det her er ganske lange bølger og dermed lettere å få de till å treffe omtrent "oppi" hverandre. Endret 23. mars 2004 av CALIE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå