Gå til innhold

Maxtor 250GB ekstern disk, halveis defekt

Anbefalte innlegg

Hei.

En kamerat har en Maxtor ekstern disk på 250GB, som ikke vil ha kontakt med pc'en. Disken snurrer og sånn. Han har prøvd både FireWire og USB.

Han har mailet komplett.no og de sender han en ny disk, men han har en god del viktige filer. Hvordan kan man få dette ut av disken? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

En kamerat har en Maxtor ekstern disk på 250GB, som ikke vil ha kontakt med pc'en. Disken snurrer og sånn. Han har prøvd både FireWire og USB.

Han har mailet komplett.no og de sender han en ny disk, men han har en god del viktige filer. Hvordan kan man få dette ut av disken? Noen som vet?

Tror ikke du kan skru ut disken på Maxtor OneTouch diskene. Har fire av dem selv. Og uansett vil han da ikke få ny fra komplett hvis dere har greid å åpne kabinettet til den eksterne disken.

i de fleste tilfeller har disken blitt ødelagt på en eller annen måte, og da er nok ett eksternt firma eneste løsning, så lenge ikke selve platene har blitt ødelagt.

Har dere prøvd disken på en annen maskin? Greit å gjøre først.

Husk å sjekke under diskbehandling under kontroll panelet, for å se om disken er der, men bare ikke har fått tildelt diskbokstav....

Lenke til kommentar
Har dere prøvd disken på en annen maskin? Greit å gjøre først.

Husk å sjekke under diskbehandling under kontroll panelet, for å se om disken er der, men bare ikke har fått tildelt diskbokstav....

Har prøvd den på 3 forskjellige maskiner, men kan sjekke det du sa med diskbehandlinng..

Lenke til kommentar

Jeg har en slik Maxtor disk selv, og jeg må si at det ikke har vært helt uten problemer. Det er nå snart 3 uker siden hele mappestrukturen ble slettet av seg selv for andre gang. Det er ikke så kult å måtte kjøre diskopprettingsprogram på disken for å fiske frem filene støtt og stadig. Akkurat det samme har også skjedd med disken til en kompis av meg, og disken til storebroren hans. Alle har samme 250GB Maxtor disk kjøpt på Lefdal i fjor vinter. Var i utgangspunktet skeptisk til å kjøpe Maxtor fordi jeg har en rekke dårlige erfaringer med merket fra før, men kjøpte dem allikevel da jeg fikk dem tilnærmet gratis på Lefdal sin prisgaranti :yes: Nå er er desverre en fattig student, men hadde jeg hatt penger til det hadde jeg kvitta meg med den forbanna disken så snart som overhodet mulig og skaffet meg noe bedre, som f.eks. Seagate. Har aldri opplevd en Segate disk føkke seg opp, men har inkuldert den maxtoren jeg har nå hatt 3 maxtorer som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Leter du på internett, vil du nok fort finne ut at det er feil på de fleste typene eksterne disker. Vet ikke hvorfor Maxtor får så mye negativ omtale her på HW, men i det store utland er det rapporter om en rekke feil på de fleste typer.

Mye av dette ligger nok i hvordan disken blir behandlet.

Som nevnt over, har jeg nå fire eksterne Maxtor OneTouch disker. 2 x 200 GB, 1 x 250 GB og en OneTouch II 300 GB.

De eldste har jeg nå hatt i snart ett og ett halv år, og har ALDRI hatt noe feil med dem. Men mine disker står stille, og blir ikke flyttet på i det hele tatt.

kjøpte en ekstern maxtor (ikke onetouch) til en fritidsklubb jeg jobber på. Og denne disken takket for seg etter noen måneder. disken ble ikke så mye flyttet på, men ble tatt med frem og tilbake noen ganger.

Som mange mener så bør absolutt en ekstern disk tåle å bli flyttet på, men tror nok at siden det er helt vanlige disker inne i ett kabinett, er det begrenset hvor mye støt og bevegelse en slik disk tåler.

Og ett bevis på det er jo mine disker, som kun ligger på siden av pc'en min. Og da aldri har hatt noen feil.

skal du først flytte på en ekstern disk, så må man nok være ekstra forsiktig, unngå for mye bevegelse og støt. Ikke bare hive den opp i sekken og la den slenge rundt. Uansett hvor forsiktig man tror man er, ser jeg bare på min bærbare som jeg har med meg på skolen hver dag, hvor løen den har blitt etter å ha ligget i sekken hver skole dag i ett år nå. Det skrangler av løse deler :dribble: , og pc'en er ikke 100% stabil mer, og med en bærbar pc er man uansett nokså forsiktig.

med en ekstern disk, er det enda lettere å gi den røffere behandling enn det jeg har utsatt den bærbare pc'en for.....

Mitt hovedpoeng er uansett hvilken type ekstern disk du velger, så vil du nok oppleve feil på den så lenge den er mye på farten. Lar du den ligge helt stille så skal det mye til. Det holder med en liten uheldig bevegelse og du kan ha ødelagt disken.

Lenke til kommentar

Enda en grunn til at Maxtor får så mye (fortjent?) pes er pga. den høye varmen de produserer. Problemet blir ikke bedre av det faktum at det ikke finnes god lufting i disse Maxtor kabinettene heller. Alle vet hva som skjer med lagret data og katalogstruktur når disken blir for varm?

Ta en runde med disc-recovery-programmet "GetDataBack" så er sjansen for å redde det meste ganske stor...

Lenke til kommentar

Min eksterne harddisk har blitt fraktet fra A til B i en bil-tog-bil-transport på 2*2timer tur-retur - minst 10-15 ganger - og jeg har ikke vært ekstremt overforsiktig heller - så da er den også et bevis på at noen eksterne hardisker også er laget for forflytning :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...