Gå til innhold

Hvilken ekstern disk bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Heisan!

Skal kjøpe meg en ekstern hardisk på ca 200-250GB. Den må ha firewire og USB og bør ikke være kjølt av vifter. Den skal brukes mye sammen med en bærbar PC og støy betyr derfor veldig mye, ikke så farlig med litt sus og knitre lyder fra hardisk, men hater vifter :)

Bør jeg kjøpe kabinett og hardisk separat, eller er det lite å spare på dette?

Siden min bærbare PC bare har en firewire kontakt og ingen USB2 kontakter så hadde det vært kjekt med en ekstern disk som har ekstra firewire kontakt på seg til å feks koble til et DV kamera, men dette er ikke et must.

Har lest litt negative kommentarer om Maxtor Onetouch diskene, bør jeg styre unna disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg en maxtor onetouch på 300giga(5400rpm), naturlig nok er den mer stille og kaldere enn de vanlige på 7200rpm. Kan egentlig ikke annet enn å anbefale, men om det er så mye problemer bør du kanskje se etter en annen løsning. Selv har den kjørt problemfritt i nesten ett år(så lenge jeg har hatt den).

Hva mener du med at de låser seg, Pollux?

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe et eksternt harddisk-kabinett, slik at du kan bruke en hvilken som helst disk som en ekstern? Jeg har denne og er meget fornøyd :)

Den har riktignok en knøttliten vifte, men den er så liten og går såpass sakte rundt at den i hvertfall ikke øverdøver harddisken. I tillegg så har den en ekstra firewire kontakt som du kan koble DV-kameraet ditt på.

Edit: Så at du hadde vurdert denne løsningen nå. Det blir nok noen hundrelapper dyrere å gjøre det slik, men dette er en mer fleksibel løsning . :thumbup:

Endret av the_lynx
Lenke til kommentar
Selv har jeg en maxtor onetouch på 300giga(5400rpm), naturlig nok er den mer stille og kaldere enn de vanlige på 7200rpm. Kan egentlig ikke annet enn å anbefale, men om det er så mye problemer bør du kanskje se etter en annen løsning. Selv har den kjørt problemfritt i nesten ett år(så lenge jeg har hatt den).

Hva mener du med at de låser seg, Pollux?

Med at den låser seg mener jeg at disken faktisk henger seg opp og lager klikkelyder, den spinner rundt og har ingen anelse hva den driver med... Har vært borti 2 med slike symptomer siste tiden. Begge var på 200GB av typen 5000DV. Den ene begynte slik etter 4-5 måneder, mens den andre levde rundt 1 år. Virker på meg som at det er for varmt i kabinettet, målte over 60 grader på den ene av de...

Lenke til kommentar
Pollux Skrevet 30/06/2004 : 22:09

QUOTE (magnum_h_a @ 30/06/2004 : 23:05)

har hørt at Maxtor sin harddisker er ganske gode.... 

Tvert i mot! Har hørt at det er mye problemer med de. Mister data og låser seg...

Jeg ville nok kjøpt en Western Digital jeg også.

Løgn :nei:! 200gb maxtorn min har holdt lenge og har aldri låst seg eller mista data under stress eller ikke. Harddisken er meget robust også, har mista den i gulvet hvertfall 2 ganger og den fungerer fortsatt klokke fint. Kan trygt anbefale maxtor til andre etter min erfaring. :)

Det er vifte men den er ganske stille, dersom man ikke har flaggermushørsel :)

Lenke til kommentar
Pollux Skrevet 30/06/2004 : 22:09

QUOTE (magnum_h_a @ 30/06/2004 : 23:05)

har hørt at Maxtor sin harddisker er ganske gode.... 

Tvert i mot! Har hørt at det er mye problemer med de. Mister data og låser seg...

Jeg ville nok kjøpt en Western Digital jeg også.

Løgn :nei:! 200gb maxtorn min har holdt lenge og har aldri låst seg eller mista data under stress eller ikke. Harddisken er meget robust også, har mista den i gulvet hvertfall 2 ganger og den fungerer fortsatt klokke fint. Kan trygt anbefale maxtor til andre etter min erfaring. :)

Det er vifte men den er ganske stille, dersom man ikke har flaggermushørsel :)

Selv om din funker betyr ikke at produktet er feilfritt! :!:

Les litt her og her. hvertfall...

Endret av Pollux
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om det er noen av de anbefalte produktene over som er uten ekstern strømforsyning. Det er jo mulig å hente strøm fra både FireWire og USB.

Uten at jeg skal være for sikker så mener jeg å huske at man ikke trekke såpass mye strøm fra USB/Firewire-porten at det holder til en harddisk.

Lenke til kommentar

Hadde vært veldig kjekt med ekstra firewire kontakt på kabinettet så eMagic kabinett kan være løsningen. Men klarer ikke å se utifra spesifikasjonene at den har en ekstra firewire kontakt. the_lynx er du sikker på at denne ekstra kontakten du snakker om ikke er i tilfelle du har 4 pins ledning is stedet for 6, eller motsatt? Har du testet dette?

Ser at det utpå esken står at det er en rask 5000RPM vifte i kabinettet. Dette er ikke et tilfelle hvor jeg ville satt pris på en rask vifte. Er du sikker på at den ikke støyer?

Lenke til kommentar

Løgn :nei:! 200gb maxtorn min har holdt lenge og har aldri låst seg eller mista data under stress eller ikke. Harddisken er meget robust også, har mista den i gulvet hvertfall 2 ganger og den fungerer fortsatt klokke fint. Kan trygt anbefale maxtor til andre etter min erfaring.  :)

Oijj-...Løgn er et ord som ikke må brukes i denne sammenheng. Vi snakker om tekniske ting og erfaringen kan vere forskjellig...

Hvis du har mista ned HD ... --uansett merke,-- så må du sikre dataene på en annen disk, for den som er "sjokka" kan "ryke" når tid som helst....

Til topic: Kjøp kabinett HD hver for seg, så blir det mer fleksibelt.

Lenke til kommentar

Noen som vet om Lacie diskene støtter daisy chaining (kobling av andre firewire produkter til den eksterne disken som er koblet til PC'en)

Ønsker å kunne koble til mitt DV kamera til disken siden jeg bare har 1 firewire port.

Kan alle Lacie diskene dette, eller bare noen?

Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Hadde vært veldig kjekt med ekstra firewire kontakt på kabinettet så eMagic kabinett kan være løsningen. Men klarer ikke å se utifra spesifikasjonene at den har en ekstra firewire kontakt. the_lynx er du sikker på at denne ekstra kontakten du snakker om ikke er i tilfelle du har 4 pins ledning is stedet for 6, eller motsatt? Har du testet dette?

Ser at det utpå esken står at det er en rask 5000RPM vifte i kabinettet. Dette er ikke et tilfelle hvor jeg ville satt pris på en rask vifte. Er du sikker på at den ikke støyer?

På mitt eMagic kabinett er det en kontakt for USB 2.0 og to 6-pin IEEE1394-kontakter. Jeg har ikke prøvd å bruke den som en Firewire-hub, siden jeg ikke har noen andre Firewire enheter. Men hvorfor ikke bare bruke USB-kontakten hvis du har manko på Firewire? Den funker nemlig den også.

5000 RPM på en såpass liten vifte (tipper 2 cm i diameter) er faktisk ikke så støyende som det kan høres ut som. Sjekket på microplex.no og der var en Papst 25x25mm vifte med 9000 RPM oppgitt til et støynivå på 15dBa.

Selv om viften ikke støyer, så vil jeg si at resten støyer en del, dessverre. Det kommer av at harddisken ikke får noen som helst form for støydemping, kun metall mot metall :thumbdown: Kan kanskje skyldes at jeg bruker en 7200 RPM Western Digital da...

Lenke til kommentar

Hvis du leser litt lengre oppe så vil du se at jeg skrev at jeg ikke hadde USB2 så firewire er det jeg kommer til å bruke.

eMagic virker som en grei løsning, men mange skryter av Lacie. Så jeg begynner å helle mot dem, må bare vite om de har mulighet for tilkobling av andre firewire apparater til disken.

Lenke til kommentar

Jeg har et eMagic USB2/FW kabinett selv med en WD 250GB og synes det er en god løsning. Det eneste jeg kan utsette på det er den lille viften som slurer veldig i lagrene. Jeg nappet ut ledningen og merket ikke den store temperaturøkningen, ligger rundt 42-44 grader som er helt greit...

Angående vibrasjonsstøy hjelper det med filtknotter eller gummiføtter ;)

Lenke til kommentar
Lite hyggelig lesning ettersom det ligger en Maxtor 300GB ekstern disk fra Komplett og venter på meg på Posten. Det var den største de hadde, og jeg trenger en stooor ekstern disk. Burde jeg returnere den og gå for en annen, selv om de er mindre?

For all del JA... Du vil ha mye større glede av å avbestille den, selvom du må betale noe gebyr eller liknende for det...

MVH,

/D.G

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...