Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lagging, artifacs, blåskjerm og div.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Pcen har ikke virket som den skal siden februar elns, og nå er jeg lei.

 

Problemene har vært/er mange og jeg skal nå forklare så godt jeg kan:

 

Det startet en gang for leenge siden da jeg satt og spillte dsj-skijump (lite krevende spill.) Plutselig var skjermen fylt av artifacs og som en hver person tenkte jeg selvfølgelig at skjermkortet var ødelagt. Dagen etter var kortet allerede på vei til netshop. Men jeg fikk samme kort tilbake sammen med "vare testet ok".

Jaja tenkte jeg, har fikset seg selv. Men da jeg startet pcen opp igjen var problemet der fremdeles. Sendte det så i retur igjen, og fikk denne gangen ett nytt skjermkort tilsendt. Wee, nytt skjermkort = null problemer. Men nei. Alt funket fint en stund, men jeg fikk så samme problem igjen. Jeg diskuterte litt med netshop, men ingen av oss kunne finne noe logiskt svar på problemet. Trodde jo på dette tidspunkt at det måtte være noe annet enn skjermkortet som ga meg problemer.

 

Jeg kjøpte så nytt hovedkort for å få utelukket dette som feilkilde.

 

Etterhvert opplevde jeg at skjermkortet begynte å hyle (alarm som når strøm ikke er tilkoblet) når jeg brukte visse molexer fra psu i skjermkortet.

Da måtte det jo nesten være psu som er problemet?

 

 

Testet strømforsyningen på ny her om dagen.

 

Jeg har nå en stund brukt den innerste molexen på en av "kablene" med 2 molex'er på. Dette var den eneste koblingsmåten skjermkortet ville gå på sist jeg sjekket.

 

Jeg tok derfor nå og byttet til den "kabelen" med bare en molex på. Jeg forventet at alarmen på skjermkortet skulle gå (at det ikke får nok strøm), men det gjorde den ikke.

Jeg tok å sjekket spenningene i SpeedFan og de var ikke til å stole på.( 2 et eller annet volt på +12v som ikke kan være riktig)

Jeg tenkte da det kanskje var lurest å bare måle med et multimeter på skjermkort-molex'en. Jeg tar å setter den sorte målepinnen på 0v, men da plutselig får jeg se noe jeg har sett før. (nei jeg kortsluttet ikke noe)

Skjermen ble fyllt av artifacs og jeg var nødt til å restarte.

Men når jeg da prøvde å starte opp igjen begynte skjermkortet å skriike(alarm lyd).

 

Så puttet jeg i den molex'en som jeg brukte før jeg testet, og alt virket normalt.

 

Byttet tilbake igjen, men alarmen gikk fremdeles på.

Jeg kan bruke den molexen på en kurs med bare vifter, og på harddisken, men ikke skjermkortet.

 

Har dere noen forslag til hva jeg kan sjekke selv?

Jeg har målt molex'er som ikke er i bruk, og de har helt normale spenninger, men det har jo heller lite å si.

 

 

Det er ikke bare skjermkort-alarm\artifacs problemer jeg har.

Jeg har i det siste opplevd en hel del lagging. I spill, feks BF2 lagger det med gjevne mellomrom, 2-3s lagg, selv ved lave instillinger.

Jeg har også spillt world racing 2 de to siste dagene og her kommer problemet enda bedre frem. I menyen lagger det veldig ofte, og når lagget "avsluttes" kommer ofte artifacs frem.

Jeg opplever også lagging i windows. av og til når jeg scroller på en internettside stopper det plutselig opp et par sek for så og forsette igjen. Utrolig plagsomt.

 

Jeg har bare en teori igjen, enten er PSU kaputt eller rammen (eller begge deler)

 

Fikk forresten en blåskjerm da jeg prøvde juiced et par min:

 

BCCode : 100000ea BCP1 : 859FCB88 BCP2 : 84CA10B0 BCP3 : F7A13CB4

BCP4 : 00000001 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_

 

D:\DOCUME~1\Mariuss\LOCALS~1\Temp\WEReadf.dir00\Mini080205-01.dmp

D:\DOCUME~1\Mariuss\LOCALS~1\Temp\WEReadf.dir00\sysdata.xml

 

 

Hardware:

 

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz

MSI K8N NEO Platinum Edition S754

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

POV 6800GT

Seagate 200Gb

F\S 350W

 

 

Beklager den aaalt for lange posten :roll:

Har sikkert glemt en del, men får ta det når jeg kommer på det.

 

 

Edit: Får forresten 11400 i 3dmark03 uklokket.

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort versjon:

 

Som topic sier så har jeg diverse problemer. Jeg har luket ut diverste komponenter som feilkilde og står igjen med PSU og minnet.

 

- Bare en av molexene gir nok strøm til skjermkortet( ved bruk av andre skriker det)

 

- Det lagger i spill. I feks World Racing 2 menyen lagger det veldig ofte, 2-3 sek lagg som ofte avsluttes med noen raske artifacs.

 

- Det lagger av og til når jeg scroller på internettsider, stopper opp her også i 2-3sek.

 

Skjermkortet er nytt og har en makstemp på ca 70grader så her ligger nok ikke problemet.

For mer detaljer les ovenfor.

 

 

Edit: Pc'en henger seg også når jeg overklokker cpu litt. (100mhz)

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

Formaterte da jeg skiftet hovedkort så jeg har også mest tro på psu'en.

 

Siden jeg fikk lappen i dag får jeg vel feire med å kjøpe ny strømforsyning. :)

 

Jeg kan ta å sende den F\S strømforsyningen inn til microplex å få dem til å teste den, men vil helst være sikker på at den er ødelagt først.

 

Blir sannsynligvis denne strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Hei... Jeg har litt av samme problemet, men er ikke sikker på hva det er. Pc'n funker helt fint i starten og så etter en stund popper det opp masse prikker/artifacts og pc'n henger/lagger.

 

Dette er en helt ny pc så det skal jo ikke skje.

 

En kamerat mener det kan være skjermkortet eller rammen...

 

Noen kloke hoder som kan hjelpe oss som har det problemet?

 

På forhånd Takk

Lenke til kommentar

utrolig rart. du brude teste ut de forskjellige delene dine i en annen maskin. da er det lettere å finne ut hvem del som lager krøll.

 

men du skal ikke se bort i fra at det nye skjermkortet også er bugga. en jeg kjenner kjøpte et 6600gt for en god stund siden, og etter en del surring fra hans side så ble den sendt inn og han fikk et nytt kort i bytte.

 

merkelig nok sendte webshoppen et plain 6600 kort tilbake i erstatning av ukjente årsaker, mene det viste seg at også dette kortet var kaputt.

 

nå hadde han problemer med rammen også, men siden din testa fint i memtest, så er det egentlig bare å begynne å feilsøke hver del for seg i en annen maskin.

Lenke til kommentar

Jeg tok å sendte hiperen i retur til databutikken.com siden denne ikke løste problemene mine.

 

Men siden du syns den volten var veldig høy, se hva den er nå da:

 

Marius_EV_cpuvolt.jpg

 

:ermm:

 

Den er også veldig ustabil. Er dette kilden til problemene mine?? :D

 

Edit: Testet med et 6600gt i pcen. Da gikk alt mye bedre enn med 6800gt kortet.

Prøvde også 6800gt kortet i en annen pc, men greide ikke å få de samme problemene der.

:(

 

Edit2: har oppdatert bios siden sist også.

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

Lekte fotograf i går:

 

Marius_EV_artifacs10.JPG

 

Byttet molex etterpå, da virket det igjen. Kanskje jeg ikke burde ha sendt strømforsyningen tilbake alikevel? :whistle:

 

Molexen jeg brukte da det skjedde var faktisk litt varm.

 

Prøvde å klokke litt (400\1123 eller noe i den duren), i andre test i 3dmark 03 kom det artifacs og pcen restartet. Har klokket bedre enn dette før.

 

Edit: Har misstanke om at jeg har flere enn 1 problem.

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

beste måten å teste deler på er å kjøre de i et annet system som man vet funker. men vi kan vel fastslå at skjermkortet ikke er helt bra, samt at minst en molex er mer eller mindre kaputt. det er faktisk en grense for hvor mye 1 molex kontakt klarer å kjøre, så om du enten har hatt for mye kobla til på en molex, eller at det har vært fdårlig kontakt, så kan det har fucka den opp.

 

rett før jeg bytta hardware i sommer så la jeg merke til at den ene molexen på cpu kjøleren var blitt brun. 0g den kjøre minimalt med utstyr. dvs en vifte og noen katoderør og sånt. men den ble altså helt sånn plutselig brun (svidd) den funka ligtignok men jeg tok å bytta den ut alikevel. (det var på en skøyt, ikke en fra selve psu.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...