Gå til innhold

Skal til Chania (kreta), noen som har erfaringer og tips?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og ei venninne har bestilt hotel i Kalamaki som ligger på Chaniakysten i sommer. Er det noen som har erfaringer med ferie sommerstid på Chaniakysten? Vi planlegger først og fremst en solferie med mye soling, men har jo lyst til å oppleve en del utover det. Er det noen som vet om det er severdigheter ol. i området vi burde få med oss? Og om noen har tips om gode restauranter/streder ol. blir jeg kjempeglad:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mye å gjøre utenom å ligge på stranden. Sist jeg var der hadde jeg en leiebil i 9 dager. Liker ikke å ligge for mye i ro på en plass. Neste gang jeg skal ned kommer jeg til å reise uten hotell og i stedet leie bil for å ta turen rundt øya. Overnattinger finnes overalt.

 

Det finnes mange severdigheter på øya. Badeland er nevnt og her går det buss fra området du skal bo. Anbefaler sterkt å leie bil. Finnes flere muligheter da. Kjøre til fine strandområder som Elafonisis (den rosa strand), Georgioupolis, Kalives og ikke minst Frangokastello (anbefales - her finnes det ikke trengsel, men det er lite shopping).

 

Når det gjelder raviner, så anbefaler jeg Imbrosravinen. Den er mye greiere å gå i forhold til Samarieravinen. I Samarieravinen går du i kø……

 

En tur inn til Chania er jo en selvfølgelighet. Handlegater er koselige, restaurantene og tavernaene er bra (men dyre) og nattelivet er bra. Min favoritt by på Kreta er likevel Rethymno. En litt mindre by og normalt ikke så mange turister som i Chania.

 

Blir du lei av å ligge på stranden så anbefales det å komme seg opp i fjellene litt. Om det er en kjøretur til et av de mange platåene eller en gå tur i fjellene. Det er veldig spesielt å ta seg en fjelltur (gå) opp mot Lefka Ori (White Moutains) eller til Ida Psiloritis. Reiser du litt opp i fjellandsbyene, så blir det også mye billigere (ca ¼ til 1/3 av prisen på turistplasser).

 

Det finnes også mye annet å ta seg til som f.eks. buss opp på et platå og sykle ned, finne en liten strand for deg selv på sørkysten (her kan du også bade naken – det gjør Kreterne), besøke grotter i nærheten av der du skal være, besøke historiske steder m.m.

 

Så hvis du ønsker å gjøre andre ting en å ligge på stranden ved hotellet, ja da finnes det mye å gjøre. Lykke til og god tur.

 

Edit: Hva tid skal du på sommeren? Det er veldig varmt i juli-august, opp til nesten 40 grader. Jeg hadde heldigvis bil med aircontition i august med opp til 37 grader.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Det finnes mye å gjøre utenom å ligge på stranden. Sist jeg var der hadde jeg en leiebil i 9 dager. Liker ikke å ligge for mye i ro på en plass. Neste gang jeg skal ned kommer jeg til å reise uten hotell og i stedet leie bil for å ta turen rundt øya. Overnattinger finnes overalt.

 

Det finnes mange severdigheter på øya. Badeland er nevnt og her går det buss fra området du skal bo. Anbefaler sterkt å leie bil. Finnes flere muligheter da. Kjøre til fine strandområder som Elafonisis (den rosa strand), Georgioupolis, Kalives og ikke minst Frangokastello (anbefales - her finnes det ikke trengsel, men det er lite shopping).

 

Når det gjelder raviner, så anbefaler jeg Imbrosravinen. Den er mye greiere å gå i forhold til Samarieravinen. I Samarieravinen går du i kø……

 

En tur inn til Chania er jo en selvfølgelighet. Handlegater er koselige, restaurantene og tavernaene er bra (men dyre) og nattelivet er bra. Min favoritt by på Kreta er likevel Rethymno. En litt mindre by og normalt ikke så mange turister som i Chania.

 

Blir du lei av å ligge på stranden så anbefales det å komme seg opp i fjellene litt. Om det er en kjøretur til et av de mange platåene eller en gå tur i fjellene. Det er veldig spesielt å ta seg en fjelltur (gå) opp mot Lefka Ori (White Moutains) eller til Ida Psiloritis. Reiser du litt opp i fjellandsbyene, så blir det også mye billigere (ca ¼ til 1/3 av prisen på turistplasser).

 

Det finnes også mye annet å ta seg til som f.eks. buss opp på et platå og sykle ned, finne en liten strand for deg selv på sørkysten (her kan du også bade naken – det gjør Kreterne), besøke grotter i nærheten av der du skal være, besøke historiske steder m.m.

 

Så hvis du ønsker å gjøre andre ting en å ligge på stranden ved hotellet, ja da finnes det mye å gjøre. Lykke til og god tur.

 

Edit: Hva tid skal du på sommeren? Det er veldig varmt i juli-august, opp til nesten 40 grader. Jeg hadde heldigvis bil med aircontition i august med opp til 37 grader.

 

Tusen takk:) Mange fine tips der, og supert med linker! Vi reiser siste uka i juli og blir til første uka i august.. Så det blir varmt!

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Ser dette er en gammel tråd men er nettopp kommet hjem etter en uke på fantastiske Kreta nå i mai 10. Ikke så varmt der nede nå men for et sted. Leide bil i 4 dager og kjørte runde nærmest på måfå oppe i fjellene. For et sted. Tavernaer uten meny men med utrolige matretter, lokalprodusert oliven, honning og vin, hjertevarme og empati. Ja, dere finner alt dette om dere bare drar 10-15 minutter inn i landet fra de store feriestedene.

 

Vi leide som sagt en bil der nede og det fantes et utall av mer eller mindre seriøse utleiere. Er skeptisk når samme person og kontor er vekslebutikk, selger sightseeingturer, internettsurfing og bilutleie. Fant et firma som TUI bruker som hadde gode priser og noe vi satt pris på en hyggelig svenske? som pratet veldig godt norsk. Sa at mesteparten av kundene deres kom tilbake og det forstår vi godt. Dumme oss gikk tomme for bensin langt oppe i fjellene. Hva skulle vi gjøre? Ringte utleiefirmaet og etter litt over 1 time så kom de med reservebensin. Skulle heller ikke ha noe ekstra betalt for det. Bra service. Fin hjemmeside har de også på http://www.speedwheel.no Anbefales både Kreta og Speedwheel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...