Douglas Quaid Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Du har kanskje fått det med deg? Tine har alt no gått ut å sagt at dei manglar mykje mjølk for å klare å produsere nok ost. Det same gjeld og kjøt. Kva skal vi gjer? Importere feit ekkel ost frå Tyskland, og kjøt me E-Coli produsert i Somalia? Nei vi må gjere alt vi kan for å oppretthalde det norske landbruket. Gardbrukarane bør få mykje betre pris for det dei produserer, og meir subsidiar. Dette må skje no! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Det er bare å importere varer fra utlandet. Det er billigere og har bedre kvalitet. Og selvsagt må alt kontrolleres og godkjennes. Kjøper heller en fin brasiliansk biff enn ei seig gammel norsk ku. Vi som har reist og bodd endel i andre land biter ikke på bondestandens propaganda om norsk mats fortreffelighet. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Det er bare å importere varer fra utlandet. Det er billigere og har bedre kvalitet. Og selvsagt må alt kontrolleres og godkjennes. Kjøper heller en fin brasiliansk biff enn ei seig gammel norsk ku. Vi som har reist og bodd endel i andre land biter ikke på bondestandens propaganda om norsk mats fortreffelighet. Ja vi legg ned alt landbruket, landet gror att med grantre. Vi melder oss inn i EU og gjev frå oss sjølvstyret og pengane våre. Kunne aldri tenkje meg å byte ut den kjære Norvegiaen min Lenke til kommentar
freke Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Kanskje du må. Hvis vi går tom for melk og kun får tak i ost fra Tyskland Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Den brasilianske biffen er jo god den.. Har aldri smakt en seig fra den kanten. Mulig det er tilfeldig. Norvegiaen skal jeg være med på er god.. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Ja vi legg ned alt landbruket, landet gror att med grantre.Det er da mange som klarer å drive godt og lønnsomt jordbruk i Norge, og det er de som ikke gjør det som bør finne seg en ny jobb. Det er jo horribelt at de som jobber i en bransje får mindre i lønn enn det som gis til subsidier til næringen. Det må jo stoppe en dag. Det er slettes ikke nødvendig å la alt gro igjen. Fjern driveplikten så får bøndene penger for gårdene som er verdiløse idag. Vi melder oss inn i EU og gjev frå oss sjølvstyret og pengane våre. Hvorfor i alle dager skulle vi gjøre det? Endret 11. februar 2008 av robertaas Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Det avsnittet var eit innblikk i tankane dine Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Det er bare å importere varer fra utlandet. Det er billigere og har bedre kvalitet. Og selvsagt må alt kontrolleres og godkjennes. Kjøper heller en fin brasiliansk biff enn ei seig gammel norsk ku. Vi som har reist og bodd endel i andre land biter ikke på bondestandens propaganda om norsk mats fortreffelighet. Du som har reist endel har vel smakt den " gode " Tyske melka som har holdbarhet på 3 måneder. Hva tror DU det er som gir en slik holdbarhet? Ikke rart Tyske lik trenger 100 år på å råtne opp. Og siden du er så bereist så har du sikker også smakt på de Tyske mursteiner som de Tyske Swartzbrot blir kalt. Dette er blytunge Tyske brød, men det vet du sikkert. Samtidig har du vel lekret din gane på Andepostei, dette er lavet av Lever fra ender nedgravd i sand for at de skal røre minst mulig på seg under oppvekst ( spare energi ). Og når disse gode måltid tildels er fordøyd, og en hvilestund påkrevd, er vel ikke noe som ei god Polsk gåsedyne, laget av gåsedun ribbet av fra levende vetskremte gås, ja faktisk ble det sendt ett program om dette på tv for noen år siden. Endret 12. februar 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg har ikke reist sååå mye , men jeg syntes den norske standaren på maten er bra. Det er alltid godt og komme hjem og spise norsk mat. Drikke norsk melk. Sjokomelk! Grandiosa! Utifra den melka jeg har smakt rundt omkring(hvis man får tak i) så vil 1liter med Tine lettmelk være dyrbar i forhold. Svensker mener også norske meieriprodukter er bedre enn svenske. Hvertfall de få jeg kjenner. Jeg har fått servert egg med både rosa og grønne eggeplommer før og det skal være sånn. Jeg syntes det er skremmende og jeg vil ikke ha slikt inn i landet. ikke er det godt eller... Akkurat den biffen dere prater om skal jeg være helt enig i. Du får bedre i utlandet. Melka derimot vil jeg mene er litt mer krise... Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Jeg har ikke reist sååå mye , men jeg syntes den norske standaren på maten er bra. Det er alltid godt og komme hjem og spise norsk mat. Drikke norsk melk. Sjokomelk! Grandiosa! Utifra den melka jeg har smakt rundt omkring(hvis man får tak i) så vil 1liter med Tine lettmelk være dyrbar i forhold. Svensker mener også norske meieriprodukter er bedre enn svenske. Hvertfall de få jeg kjenner. Jeg har fått servert egg med både rosa og grønne eggeplommer før og det skal være sånn. Jeg syntes det er skremmende og jeg vil ikke ha slikt inn i landet. ikke er det godt eller... Akkurat den biffen dere prater om skal jeg være helt enig i. Du får bedre i utlandet. Melka derimot vil jeg mene er litt mer krise... Ja og melka hadde vært enda bedre om den ikke var homogenisert og pasteurisert, men dette er noe det Norske regelverk som bestemmer. Og at biffene har vært seige og tildels er det enda, er det kjøttsamvirkene som har "skylda" for. Men en ting må nå utrangerte melkekyr brukes til, og gjennomsnittsalderen på disse er ikke så høy nå som den var før i tida, da kunne kua bli godt over 10 år, nå skiftes de ut mye tidligere. Men det er flere og flere bønder som har spesialisert seg på kjøttproduksjon nå. prisene er det ikke de selv som bestemmer heller, det gjøres gjennom statlige forvaltningsorganisasjoner. Hvis en bonde produserer for mye melk eller egg, får han sterkt nedsatt pris eller må betale en reguleringsavgift så kraftig at dette ikke lønner seg. Så det er svært forenklet og feilaktig som flere sier, " det er bare å produsere mere". Dette går ikke fordi det ikke lønner seg, og bonden er pliktig å ha en driftsplan for 4 - 5 år frem i tid når det gjelder sin produksjon, ikke minst opp mot bankene. En viss variasjon og avvik fra driftplanen kan det være. Endret 12. februar 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Nei vi må gjere alt vi kan for å oppretthalde det norske landbruket. Gardbrukarane bør få mykje betre pris for det dei produserer, og meir subsidiar. Dette må skje no! Ikke faen. Det vi burde gjøre er å presse gårdbrukerne til å effektivisere. Ved å kutte alle subsidier blir vi kvitt alle småbrukerne, og vi får noen flere men større og mer effektive gårder. Hvis noen ikke tror på at gardbruket blir opprettholdt når man kutter subsidiene, se på New Zealand. Angående at "landet gror igjen med grantrær" så er faktisk det bekymringsverdig, så hvis noen har lyst til å starte en geitefarm er det bare å sette igang! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Kva skal vi gjer? Importere feit ekkel ost frå Tyskland, og kjøt me E-Coli produsert i Somalia? Nei vi må gjere alt vi kan for å oppretthalde det norske landbruket. Gardbrukarane bør få mykje betre pris for det dei produserer, og meir subsidiar. Kan ikke huske at vi har hatt noen kriser som skyldes utenlandsk kjøtt her i Norge?? Vi har dog hatt endel stygge tilfeller pga. norskt kjøtt her til lands som jeg husker. Men opplys meg gjerne om dårlig kjøtt fra utlandet, så er det mer å gripe tak i i diskusjonen. Uten eksempler blir det bare en fullstendig meningsløs "diskusjon" kun basert på fordommer og mangel på kunnskap. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det avsnittet var eit innblikk i tankane dine Ganske fantastisk ... Kan du tale i tunger også? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Kva skal vi gjer? Importere feit ekkel ost frå Tyskland, og kjøt me E-Coli produsert i Somalia? Nei vi må gjere alt vi kan for å oppretthalde det norske landbruket. Gardbrukarane bør få mykje betre pris for det dei produserer, og meir subsidiar. Kan ikke huske at vi har hatt noen kriser som skyldes utenlandsk kjøtt her i Norge?? Vi har dog hatt endel stygge tilfeller pga. norskt kjøtt her til lands som jeg husker. Men opplys meg gjerne om dårlig kjøtt fra utlandet, så er det mer å gripe tak i i diskusjonen. Uten eksempler blir det bare en fullstendig meningsløs "diskusjon" kun basert på fordommer og mangel på kunnskap. I forhold til de fleste land vi kan sammenligne oss med så har vi hatt ekstremt få stygge tilfeller i forbindelse med kjøttprodukter. Om jeg skal tro på media da, men enkelte mener vel at det bare er sosialistpropaganda, så ... Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Det avsnittet var eit innblikk i tankane dine Ganske fantastisk ... Kan du tale i tunger også? Ja eg kan faktisk det! Er det ikkje flott eller? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det avsnittet var eit innblikk i tankane dine Ganske fantastisk ... Kan du tale i tunger også? Ja eg kan faktisk det! Er det ikkje flott eller? Jo, så lenge det skjer i stillhet. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 I forhold til de fleste land vi kan sammenligne oss med så har vi hatt ekstremt få stygge tilfeller i forbindelse med kjøttprodukter. Om jeg skal tro på media da, men enkelte mener vel at det bare er sosialistpropaganda, så ... Poenget hans var at vi har mye importkjøtt her i landet som vi ikke har hatt problemer med, mens vi har hatt folk som har blitt syke av norske produkter. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 I forhold til de fleste land vi kan sammenligne oss med så har vi hatt ekstremt få stygge tilfeller i forbindelse med kjøttprodukter. Om jeg skal tro på media da, men enkelte mener vel at det bare er sosialistpropaganda, så ... Poenget hans var at vi har mye importkjøtt her i landet som vi ikke har hatt problemer med, mens vi har hatt folk som har blitt syke av norske produkter. Kor mykje av det kjøtet vi et i dag er importert frå andre land? So og sei ikkje noko! Skal vi byrja å importere ein masse kjøt frå u-land kjem vi til å få mykje meir problem med til dømes E-Coli. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg antar at det kjøttet som importeres også kan testes for E-coli. Forskning.no mener visst at det er større forekomst av E-coli i I-land enn i U-land, men hva vet nå dem? Om vi ikke hadde importert kjøtt, ville vi fått større press på norsk kjøtt, og prisene ville gått enda høyere opp. OVer 200kr/kg for en biff synes jeg er for dyrt. Videre kan man også smittes av f.eks. frukt, uten at det er vanlig. Mye av frukten vi spiser her i landet er importert. Lenke til kommentar
LibFri Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg syns helt ærlig vi kan drite i subsidier og tollmurer for å beskytte vårt eget jordbruk. Det er disse tollmurene som holder u-land nede. Frankrike, Tyskland og USA dumper faktisk overskuddet av subsidierte jordbruksvarer i nettopp Afrika, og konkurrer dermed ut lokale jordbrukere. Om vi dropper alt av tollmurer kunne vi fått inn kjøtt og melk av prima kvalitet til en billigere penge, gjort det lettere for de fattige i vårt eget land, samt hjulpet u-landene ved å importere varene deres. Jeg ser ikke problemet? Om en industri, som jo jordbruket er, ikke er levedyktig fortjener den ikke livets rett. Ressursene som brukes på disse grådige bøndene kunne vært brukt til å sysselsette eks-bønder i annen lønnsom industri. Ah, i noen tilfeller er et helt fritt marked det som virkelig trengs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå