Gå til innhold

JMData byttet eier - spørsmål om garanti


^fmj

Anbefalte innlegg

Kjøpte en skjerm hos JMData som var defekt, sendte da denne tilbake etter instruksjon fra kundeservice.

 

Jeg tok kontakt med dem for et par dager siden da det var 1 måned siden de hentet den på postkontoret og jeg hadde ikke hørt et pip. Jeg får da beskjed om at Fun Data A/S har tatt over for JMData. De sier da at de ikke har noe på lager og at jeg må ta kontakt med (en som jeg antar er tidligere daglig leder) for refusjon.

 

Blir det rett at det er han jeg skal forholde meg til i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg sendte enda en mail og den ble besvart etter få dager. Han opplyste om at de hadde vært to om selskapet og at de hadde hatt delt eierskap. Jeg har nå fått halve beløpet refundert og mailadressen til medarbeideren slik at jeg kan få refundert det resterende beløpet av han. Ting tar veldig lang tid, men det blir ordnet opp til slutt.

 

Jeg fikk samme svar. Selv mener jeg at når du kjøper et firma, så overtar de all garanti, reparasjon osv., så er virkelig dårlig av dem. Sjekk min opplevelse fra JM Data her:JMdata
Man kan tydeligvis overta et firma uten at man er ansvarlig for tidligere reklamasjoner og garantier. Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Mener jeg også. Vet du er inne i dette, Alastor, så håper du kan svare :)

Siterer mailen jeg fikk fra JM Data:

Hei.

 

JM Data fikk nye eiere den 17.09.07 og har som ren "goodwill" tatt på seg å reparerere

PC-er som ble solgt før dette. Syntes du reperasjonstiden blir for lang står du

fritt til å hente

ut din pc og få det ordnet et annet sted. Evt. krav må du da melde inn til tidligere

eier

John-Morten DA.

 

 

Mvh

Henrik Funden

Adm. dir. / daglig leder

Kan de si dette? Selv mener jeg de ikke kan det. Har kontaktet Forbrukerrådet, men ennå ikke fått svar.

Hele min historie kan du lese i lenken jeg postet litt over.

Lenke til kommentar

Om et selskap kjøpes opp, så har du fremdeles reklamasjonsrett mot det selskapet.

 

MEN - om dette er snakk om bruktkjøp, og egne garantier, ville jeg tatt en titt på hva garantien du fikk med sa om det her.

 

Jeg er ikke 100% sikker nemlig. Men, kjøper man et selskap, så kjøper man et selskap. Man kjøper ikke bare fremtidig inntjenig, man kjøper et ANSVAR.

Lenke til kommentar

Siterer meg selv fra Norskwebforum:

 

Vel, har nå fått mail fra Forbrukerrådet. De to avsnittene i fet skrift er nok mest det jeg lurte på, mens resten er mer regler (som også er nyttige, men mer tungleste).

 

Takk for henvendelsen, Mats

 

----

Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet

rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,

men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din

fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner

til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.

----

Før det første spiller det ingen rolle om det har kommet nye eiere SÅFREMT

organisasjonsnummeret til selskapet er det samme nå som det var da du kjøpte

dataen. Dersom organisasjonsnummeret er endret har ikke det nye selskapet

plikt til å reparere dataen din. Du bør derfor takke ja til gratis reparasjon

og heller "holde ut" med litt lenger reparasjonstid.

 

Dersom det er samme org. nr på selskapene må selger reparere manglene på

dataen din. Det er da en forutsetning at det er en kjøpsrettslig mangel på

dataen din. Tar reparasjonen lenger tid enn en uke har du krav på en lånedata

i mellomtiden. Reparasjonen skal bli gjennomført innenfor rimelig tid. Dersom

så ikke skjer har du krav på å heve kjøpet.

 

 

Kan selger kreve å reparere?

 

§ 29 bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge

mellom å kreve reparasjon eller ny vare hvor det foreligger en kjøpsrettslig

mangel etter §§ 15 og 16. Men, denne valgretten begrenses der hvor det koster

vesentlig mer for selger å gi deg ny vare, kontra å reparere. Du kan kreve

dokumentasjon fra selger på at det faktisk vil koste vesentlig mer å gi deg ny

vare. Dersom det koster 2-3 ganger så mye å omlevere kontra å reparere må du

trolig akseptere en reparasjon.

 

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 30 at reparasjonen eller omleveringen skal

skje innen rimelig tid. Dette betinger en skjønnsmessig vurdering i hvert

enkelt tilfelle, men det er rimelig å anta at en reparasjon bør være utført

innen 2 - 4 uker, med mindre det foreligger spesielle forhold knyttet til

f.eks tilvirkning/levering etc som vanskeliggjør å overholde dette

tidsaspektet. Dersom selgers avhjelp (reparasjon/ny vare) medfører at du som

kjøper vil være uten produktet i mer enn en uke har du krav på en

lånegjenstand. Merk at du ikke nødvendigvis har krav på nøyaktig det samme

produktet som erstatningsgjenstand, men et tilsvarende produkt knyttet (kan

bety at dersom du f.eks har kjøpt et flatskjerm-tv vil du måtte akseptere at

lånetv`et er et ordinært tv).

 

Hvor mange reparasjonsforsøk har selger?

 

Det er også viktig å merke seg at selger kun har rett til å foreta to

avhjelpsforsøk for den samme mangelen. Det betyr at dersom selger har reparert

gjenstanden 2 ganger og feilen oppstår på ny kan du ha krav på å heve kjøpet

og få pengene tilbake. Hvis selger har reparert èn gang, og gitt deg ny vare

ved 2. gangs reklamasjon og produktet fortsatt lider av den samme feilen vil

du også kunne ha krav på å heve kjøpet. Dersom produktet lider av en rekke

mangler, som enten ikke er av samme karakter, eller er usikkert om skyldes det

samme forhold, kan du likevel ha krav på å få heve kjøpet hvis forholdet etter

en totalvurdering innebærer en vesentlig ulempe for deg som forbruker.

Antallet reparasjoner, tidsaspektet, tilbud om lånegjenstand osv vil kunne

være relevante momenter for denne vurderingen.

 

 

Med hilsen

--

 

Okey, da snakker vi!

Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få sjekket org. nr da. Kan noen eventuelt hjelpe meg med dette?

 

Så fremt det er samme firma, skal de nok få høre fra meg på mandag. Ikke bare har de da hatt maskinen i nesten en hel måned, men jeg har ikke fått lånemaskin og fått dårlig behandling.

 

I tillegg er det andre gangen denne maskinen er inne. Forrige gang var det hovedkortet, og samme denne gangen. Er muligheten for å heve kjøpet tilstede, så fremt jeg ikke får maskinen snart?

 

Setter pris på all hjelp :)

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Det er jo ikke de samme folkene. Gamle JM Data eksisterer jo enda i praksis, jeg fikk beskjed om at de var i en nedleggelsesprosess.

 

Fun Data A/S har etter hva jeg kan se tatt over domenet og det ser ut som at de kommer til å beholde navnet.

 

Etter hva jeg forstod så har de begrenset med midler igjen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...