^fmj Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Kjøpte en skjerm hos JMData som var defekt, sendte da denne tilbake etter instruksjon fra kundeservice. Jeg tok kontakt med dem for et par dager siden da det var 1 måned siden de hentet den på postkontoret og jeg hadde ikke hørt et pip. Jeg får da beskjed om at Fun Data A/S har tatt over for JMData. De sier da at de ikke har noe på lager og at jeg må ta kontakt med (en som jeg antar er tidligere daglig leder) for refusjon. Blir det rett at det er han jeg skal forholde meg til i dette tilfellet? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Vedkommende svarer ikke på mail. Kan jeg sende han en regning i posten på mine utlegg? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg fikk samme svar. Selv mener jeg at når du kjøper et firma, så overtar de all garanti, reparasjon osv., så er virkelig dårlig av dem. Sjekk min opplevelse fra JM Data her: JMdata Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Jeg sendte enda en mail og den ble besvart etter få dager. Han opplyste om at de hadde vært to om selskapet og at de hadde hatt delt eierskap. Jeg har nå fått halve beløpet refundert og mailadressen til medarbeideren slik at jeg kan få refundert det resterende beløpet av han. Ting tar veldig lang tid, men det blir ordnet opp til slutt. Jeg fikk samme svar. Selv mener jeg at når du kjøper et firma, så overtar de all garanti, reparasjon osv., så er virkelig dårlig av dem. Sjekk min opplevelse fra JM Data her:JMdata Man kan tydeligvis overta et firma uten at man er ansvarlig for tidligere reklamasjoner og garantier. Endret 11. oktober 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hø? Du har kjøpt noe av et SELSKAP, ikke en privatperson. Du forholder deg til selskapet, samme hvem som står som eier. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Mener jeg også. Vet du er inne i dette, Alastor, så håper du kan svare Siterer mailen jeg fikk fra JM Data: Hei. JM Data fikk nye eiere den 17.09.07 og har som ren "goodwill" tatt på seg å reparerere PC-er som ble solgt før dette. Syntes du reperasjonstiden blir for lang står du fritt til å hente ut din pc og få det ordnet et annet sted. Evt. krav må du da melde inn til tidligere eier John-Morten DA. Mvh Henrik Funden Adm. dir. / daglig leder Kan de si dette? Selv mener jeg de ikke kan det. Har kontaktet Forbrukerrådet, men ennå ikke fått svar. Hele min historie kan du lese i lenken jeg postet litt over. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Om et selskap kjøpes opp, så har du fremdeles reklamasjonsrett mot det selskapet. MEN - om dette er snakk om bruktkjøp, og egne garantier, ville jeg tatt en titt på hva garantien du fikk med sa om det her. Jeg er ikke 100% sikker nemlig. Men, kjøper man et selskap, så kjøper man et selskap. Man kjøper ikke bare fremtidig inntjenig, man kjøper et ANSVAR. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ok, takk for svar! Jeg kjøpte en ny maskin, og det stod med stor skrift i reklamen "3 års garanti!". Det er under 3 år siden. Ellers ble jeg ikke opplyst om noe spesielt. Så jeg har altså en sak mot JM her, da? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Nye pcer har du 5 års reklamasjonsrett på mot SELGER. Selger er JMdata, ikke en person. Med mindre JMdata var et enkeltmannsforetak o.l. Du har et krav mot selger. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har ihvertfall vært i kontakt med veldig mange forskjellige folk fra JM Data opp gjennom årene, og som ^fmj sier, så var de minst to som eide firmaet. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg fikk beskjed om at selskapet (mener det var et AS) var i en nedleggelsesprosess. Men representanten til Fun Data skriver jo at de har overtatt eierskapet. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Og jeg fikk i mailen jeg siterer at de "fikk nye eiere den...". Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Siterer meg selv fra Norskwebforum: Vel, har nå fått mail fra Forbrukerrådet. De to avsnittene i fet skrift er nok mest det jeg lurte på, mens resten er mer regler (som også er nyttige, men mer tungleste). Takk for henvendelsen, Mats ---- Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak, men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat. ---- Før det første spiller det ingen rolle om det har kommet nye eiere SÅFREMT organisasjonsnummeret til selskapet er det samme nå som det var da du kjøpte dataen. Dersom organisasjonsnummeret er endret har ikke det nye selskapet plikt til å reparere dataen din. Du bør derfor takke ja til gratis reparasjon og heller "holde ut" med litt lenger reparasjonstid. Dersom det er samme org. nr på selskapene må selger reparere manglene på dataen din. Det er da en forutsetning at det er en kjøpsrettslig mangel på dataen din. Tar reparasjonen lenger tid enn en uke har du krav på en lånedata i mellomtiden. Reparasjonen skal bli gjennomført innenfor rimelig tid. Dersom så ikke skjer har du krav på å heve kjøpet. Kan selger kreve å reparere? § 29 bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare hvor det foreligger en kjøpsrettslig mangel etter §§ 15 og 16. Men, denne valgretten begrenses der hvor det koster vesentlig mer for selger å gi deg ny vare, kontra å reparere. Du kan kreve dokumentasjon fra selger på at det faktisk vil koste vesentlig mer å gi deg ny vare. Dersom det koster 2-3 ganger så mye å omlevere kontra å reparere må du trolig akseptere en reparasjon. Det følger av forbrukerkjøpsloven § 30 at reparasjonen eller omleveringen skal skje innen rimelig tid. Dette betinger en skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle, men det er rimelig å anta at en reparasjon bør være utført innen 2 - 4 uker, med mindre det foreligger spesielle forhold knyttet til f.eks tilvirkning/levering etc som vanskeliggjør å overholde dette tidsaspektet. Dersom selgers avhjelp (reparasjon/ny vare) medfører at du som kjøper vil være uten produktet i mer enn en uke har du krav på en lånegjenstand. Merk at du ikke nødvendigvis har krav på nøyaktig det samme produktet som erstatningsgjenstand, men et tilsvarende produkt knyttet (kan bety at dersom du f.eks har kjøpt et flatskjerm-tv vil du måtte akseptere at lånetv`et er et ordinært tv). Hvor mange reparasjonsforsøk har selger? Det er også viktig å merke seg at selger kun har rett til å foreta to avhjelpsforsøk for den samme mangelen. Det betyr at dersom selger har reparert gjenstanden 2 ganger og feilen oppstår på ny kan du ha krav på å heve kjøpet og få pengene tilbake. Hvis selger har reparert èn gang, og gitt deg ny vare ved 2. gangs reklamasjon og produktet fortsatt lider av den samme feilen vil du også kunne ha krav på å heve kjøpet. Dersom produktet lider av en rekke mangler, som enten ikke er av samme karakter, eller er usikkert om skyldes det samme forhold, kan du likevel ha krav på å få heve kjøpet hvis forholdet etter en totalvurdering innebærer en vesentlig ulempe for deg som forbruker. Antallet reparasjoner, tidsaspektet, tilbud om lånegjenstand osv vil kunne være relevante momenter for denne vurderingen. Med hilsen -- Okey, da snakker vi! Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få sjekket org. nr da. Kan noen eventuelt hjelpe meg med dette? Så fremt det er samme firma, skal de nok få høre fra meg på mandag. Ikke bare har de da hatt maskinen i nesten en hel måned, men jeg har ikke fått lånemaskin og fått dårlig behandling. I tillegg er det andre gangen denne maskinen er inne. Forrige gang var det hovedkortet, og samme denne gangen. Er muligheten for å heve kjøpet tilstede, så fremt jeg ikke får maskinen snart? Setter pris på all hjelp Endret 12. oktober 2007 av Matsemann Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Her finner du div info: http://w2.brreg.no/enhet/sok/ Finner ikke noe på JM Data Lenke til kommentar
riroil Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 JM Data DA Det er til disse eierne du skal rette ditt krav. Det ser ut til at det er opprettet et nytt selskap som kalles Fun Data, og du har ikke noen krav mot disse. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Greia er det at når jeg sendte inn min maskin, het de fortsatt JM Data! Beviser bare hvor lang tid det har tatt, når de oppretter et nytt firma... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Det er jo ikke de samme folkene. Gamle JM Data eksisterer jo enda i praksis, jeg fikk beskjed om at de var i en nedleggelsesprosess. Fun Data A/S har etter hva jeg kan se tatt over domenet og det ser ut som at de kommer til å beholde navnet. Etter hva jeg forstod så har de begrenset med midler igjen. Endret 13. oktober 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Virker som om vi har fått forskjellig informasjon. Jeg fikk beskjed at det var nye eiere bare, så da får de forklare seg, om jeg noen sinne når igjennom på mail eller telefon igjen. :/ Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Du når helt sikker igjennom, virker bare som at man må stå litt på. Sikkert lurt å være tidlig ute hvis det er mange som gjør krav på ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå