Gå til innhold

Hvordan bør jeg se Babylon 5?


Anbefalte innlegg

Jeg har endelig kjøpt alle de fem TV-sesongene av Babylon 5 på DVD, samt de fem spillefilmene. Nå er bare spørsmålet: Hvordan bør jeg se dem?

 

Tidligere har jeg sett de to-tre første sesongene på TV, men ingen av filmene. Nå har jeg altså fått en komplett samling og har lyst til å "gjøre det riktig". Så bør jeg se dem i den rekkefølgen de ble utgitt, eller bør jeg se dem slik at jeg får en kronologisk historie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kronologisk!

 

Babylon 5: In the Beginning

Babylon 5: The Gathering

Babylon5 Sesong 1

Babylon5 Sesong 2

Babylon5 Sesong 3

Babylon5: Thirdspace

Babylon5 Sesong 4

Halve Babylon5 Sesong 5

Babylon5: The river of souls

Halve Babylon5 Sesong 5

Babylon5: A Call to Arms

Babylon5: Legend of the rangers

 

Legend of the rangers har jo egentlig lite med storyen å gjøre, så den kan du se når som helst... eller ikke se. Nå skal de jo begynne å filme den neste i april også :)

Lenke til kommentar

Husker eg hadde en lang diskusjon med en die hard fan av B5, om korleis serien og filmane burde bli sett. Han hadde då sett igjennom heile serien sikkert 5-6 ganger med filmer (faktisk ikkje overdrivelse)

 

Uansett. No er ikkje eg 100 % sikker, men eg meiner han sa at en av dei første filmane burde en sjå mellom sesong 2 og 3...:shrug: ikkje veit eg koffor, men han sa no det.

 

 

Om du er skikkelig hardcore fan og vil ha absolutt mest utav kvar episode så er

denne sida verdt å ta en titt på. Spesielt alle reviews dei har for kvar einaste episode. (ganske lang lesning men veldig interessant) :thumbup:

Lenke til kommentar

I den siste B5 filmen (A call to arms) blir jorden angrepet av et slemt våpen så de må sende ut et prototype skip for å finne noe som kan redde jorden. Det er dette serien Crusade handler om. Den var ikke noe særlig god og ble canslet etter en sesong. (TV2 sendte den for fire år siden tror jeg)

 

Legend of the rangers ligger i tidslinjen tre år etter nest siste episode i serien (2265), men den har ingenting med B5 storyen å gjøre. (det er vel bare en B5 character med også)

Lenke til kommentar
I den siste B5 filmen (A call to arms) blir jorden angrepet av et slemt våpen så de må sende ut et prototype skip for å finne noe som kan redde jorden. Det er dette serien Crusade handler om. Den var ikke noe særlig god og ble canslet etter en sesong. (TV2 sendte den for fire år siden tror jeg)

Ja det stemmer, var Crusade den serien het.. ikke så bra egentlig..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
I den siste B5 filmen (A call to arms) blir jorden angrepet av et slemt våpen så de må sende ut et prototype skip for å finne noe som kan redde jorden. Det er dette serien Crusade handler om. Den var ikke noe særlig god og ble canslet etter en sesong. (TV2 sendte den for fire år siden tror jeg)

 

Legend of the rangers ligger i tidslinjen tre år etter nest siste episode i serien (2265), men den har ingenting med B5 storyen å gjøre. (det er vel bare en B5 character med også)

Grunnen til at denne serien ble lagt ned var på grunn av uenigheter mellom J. Michael Straczynski og tv-selskapet som produserte serien. selskapet ville at han skulle sprite opp handlingen, noe han nektet. han la derfor "ned" serien etter sesong 1 selv før den var vist på tv.

 

selv har jeg lest endel av Bøkene som har kommet ut fra Babylon 5-universet. Synes disse bøkene har gitt veldig god tillegsinfo/bakgrunnsinfo til serien og filmene. de setter ting litt mer i sammenheng og utdyper tingene litt...

Lenke til kommentar
I den siste B5 filmen (A call to arms) blir jorden angrepet av et slemt våpen så de må sende ut et prototype skip for å finne noe som kan redde jorden. Det er dette serien Crusade handler om. Den var ikke noe særlig god og ble canslet etter en sesong. (TV2 sendte den for fire år siden tror jeg)

 

Legend of the rangers ligger i tidslinjen tre år etter nest siste episode i serien (2265), men den har ingenting med B5 storyen å gjøre. (det er vel bare en B5 character med også)

Grunnen til at denne serien ble lagt ned var på grunn av uenigheter mellom J. Michael Straczynski og tv-selskapet som produserte serien. selskapet ville at han skulle sprite opp handlingen, noe han nektet. han la derfor "ned" serien etter sesong 1 selv før den var vist på tv.

 

selv har jeg lest endel av Bøkene som har kommet ut fra Babylon 5-universet. Synes disse bøkene har gitt veldig god tillegsinfo/bakgrunnsinfo til serien og filmene. de setter ting litt mer i sammenheng og utdyper tingene litt...

Jepp, ville de ikke ha mer lettklede damer eller noe i den duren, noe JMS blånektet på.

Lenke til kommentar

Thirdspace bør man se i mellom episode 6 og 7 av sesong 4, siden filmen kan spoile litt for serien hvis man ser den rett etter sesong 3.

 

In the Beginning -kan- sees først av alt, men synes det er smartest å se den etter sesong 4, siden den peker til en del ting som skjer i serien og det kan virke forvirrende for seeren.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kronologisk!

 

Babylon 5: In the Beginning

Babylon 5: The Gathering

Babylon5 Sesong 1

Babylon5 Sesong 2

Babylon5 Sesong 3

Babylon5: Thirdspace

Babylon5 Sesong 4

Halve Babylon5 Sesong 5

Babylon5: The river of souls

Halve Babylon5 Sesong 5

Babylon5: A Call to Arms

Babylon5: Legend of the rangers

 

Legend of the rangers har jo egentlig lite med storyen å gjøre, så den kan du se når som helst... eller ikke se. Nå skal de jo begynne å filme den neste i april også :)

Thirdspace - den ligger handlingsmessig midt i Sesong 4. Jeg ville sagt det er best å se den midt i sesong 4 istedenfor mellom sesong 3 og sesong 4....

 

når det gjelder tidspunkt for River of souls er ikke den i Juni/Juli 2263? det vil si et halvt år etter Sesong 5 er ferdig... Dessuten kan den være litt spoiler for resten av sesong 5.... så den vil jo ødelegge litt hvis en ser den såpass tidlig (synes nå jeg).

 

(en kan også se A call to arms før den siste episoden av Sesong 5 da handlingen til denne ligger 5 år etter serien, mens den siste episoden ligger 20 år etter serien....)

Lenke til kommentar

Hvilkene av filmene til B5 likte dere best egentlig. Selv synes jeg Thirdspace og River of Souls skiller seg helt klart ut fra de andre filmene i ganske positiv rettning.

 

Synes også det var litt kult at Martin Sheen spilte soulhunteren. (men det at han pluttselig fikk dårlig "samvittighet" på grunn av det de hadde gjort synes jeg var litt teit. det sammenfatter ikke akurat det inntrykket jeg fikk av soulhuntere i episode 1.02

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...