Gå til innhold

LiveView og analog videoutgang EOS 450D


Anbefalte innlegg

Hei, har nå bestillt meg elektrisk radiostyrt helikopter til 20.000,- med rotordiameter 1,80m til mitt kommende EOS 450D. Skal fotorgafere luftfoto for notar og har noen få krav som jeg håpet noen av dere med dette kamera kan svare meg på.

 

Spørsmålet er som følger: Når liveview funksjonen er aktivert, vil bilde som vises på lcd-skjermen også sendes ut på den analoge videoutgangen? Hvis JA: Går det an å stille inn kamera sånn at jeg er sikker på å ikke miste liveview bilde (da jeg faktisk styrer helikopteret via bilde jeg får overført fra kameraets videoutgang til en sender som sender bildet ned til bakken og inn i videobrillene)?

 

Hadde vert supert hvis non kunne svart meg på det, evt. testet det opp mot en monitor bare for å se at bildet jeg da får overført til bakken ikke er borte i lengre perioder.

 

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er utrolig spennende, det er flere som holder på med det men folk er litt tilbakeholdne med å fortelle hvordan de gjør det. Det er absolutt en løsning du har der tomsi42, det er faktisk flere som bruker små kamera rettet inn i søkeren, men jeg ser liksom for meg at den liveview funksjonen kan benyttes til det formålet.

 

Er det noen som har en EOS 450D som kan bekrefte at det vil virke?

 

Utrolig glad for tilbakemedlinger!

Lenke til kommentar

Du kan koble 450D "canon EOSutility" til skjærm og få fram bilde du vil ta,men om det har noe med liveview og gjøre vet jeg ikke.

Når liveview funksjonen er på over lengere tid så får du problemer med det fenomenet som heter hotpixel.

 

 

Her er en video om 450D og bruk av exstern skjærm.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja men problemet med kompaktkamera er at du ikke får vidvinkelobjektiv til dem. Det at du kan bruke et vidvinkelobjektiv gjør at du slipper å fly så høyt i tillegg til at det ser bra ut. Er det forresten noen som vet hva vidvinkelobjektiv som er brukt på bildet jeg ha lagt ved, jeg vet altså ikke... På det bildet er det foresten brukt elektrisk helikopter.

 

Jeg så noen skrev om hotspot's, hvorfor oppstår hotspot's da?

Lenke til kommentar

Jeg kunne sikkert googla meg fram til hvilket kamera og linse du kom med forslag til men har du noen produknr.? Jeg kan vel si at jeg har nesten bestemt meg for at det må bli noe speilrefleks, kansje Sony 300A (eller var det A300). Blir vel også en Sigma 10-20mm vidvinkellinse tenker jeg., noen som har erfaring med den?

 

Finnes det noen sider der jeg kan søke etter bilder tatt med denne linsa og evt. kombinert med 450D'en?

 

Men tilbake til hovedspørsmålet mitt tråden begynnte med hvis ikke noen kan bekrefte det så må jeg nesten bare vente med å handle kamera...

 

Bildet av helikopteret ligger vedlagt, synts å høre noen var interessert i å se utstyret.

post-48722-1211041227_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Klarer heppihopperet å løfte pass tungt.?

Jeg tenker på at vekten må være noe fornuftig også...

Vekt på speilreflex + kabler som henger etter, eller blir det trådløst.?

 

Kameraet jeg la bilde til er et Canon G9, som det står på kameraet.. Veier 320gram + bateri og minnekort...

Typisk dSLR veier gjerne 500gram + batteri minnekort og objektiv ~700gram +...

 

Om det blir ledningsbassert så vil det bli noen kilo med kabel bak også....

 

Bildestabilisator blir vel et must.? Rister nok endel...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Ja, stemmer den tråden leste jeg tidligere men skjønte liksom ikke helt sammenhengen. Det var kun på jpeg. bilder og ikke raw bilder vedkommende hadde problemer med hotpixel. Og du sier: "Når liveview funksjonen er på over lengere tid så får du problemer med det fenomenet som heter hotpixel." Hvorfor det? Bruker ikke liveview en bildebrikke nr 2. I så fall så kommer det ikke på hovedbilde??

 

Her kunne jeg trenge en forklaring... :yes:

Lenke til kommentar
Bruker ikke liveview en bildebrikke nr 2. I så fall så kommer det ikke på hovedbilde??
Kun i Olympus E-330, Sony Alpha 300 og 350.

 

Hot pixels (og hvis du hadde lest videre i tråden om K20D, så ble det nevnt at problemet også kan ses på råformatbilder, det kommer bare an på hvilken rawkonverter du bruker) kan oppstå ved live view fordi sensoren blir varm når den brukes over lengre tid, og noen fotodioder da blir "låst". Det kan også skje pga. permanente feil på sensoren eller i AD-omformeren, men da er det ikke nødvendigvis knyttet til liveview.

 

Jeg tviler ærlig talt på om sensoren i 450D har godt av å bli brukt til kontinuerlig live view på den måten du ser for deg, men jeg skal ikke være alt for bastant. En annen ting å huske på er at kontrastbasert fokus er ganske treg, så du risikerer at bildet bruker en stund på å fokusere hvis du gjør raske manøvre. Fasedetekterende fokus krever at speilet vippes ned, så da mister du bildet en kort stund.

Lenke til kommentar

450D er ganske ny,tror ikke det er så mange brukererfaringer ennå her på forumet.

 

Men hvordan har du tenkt og overføre bilde/trigger trådløs fra helikopter til groundbase,nysjerrig på det :)

 

Det kan by på problemer med Vidvinkel uten bildestablisator hvis det er mye vibrasjoner i helikoptret,tenker litt på plentraktortesten som er her en eller annen plass på forumet,der testet dem objektiver med eller uten bildestablisator,stor forsjell når han kjørte runt med traktoren og tok bilder samtidlig.

Lenke til kommentar

*Poster fra PS3*

Bare for å nevne siden det ikke er nevnt enda...

Hotpixel kan også oppstå ved lange eksponeriger, o man tar flere 30sekunders eksponeringer etter hverandre så kan Hotpixel oppstå (og andre fenomen)...

Det ligger i navnet, bildesensoren blir rett og slett for varm... :)

 

Jeg ville fortsatt ha gått for kmpaktkamera til et slikt projekt, der har du "LiveView" og RAW om du vil...

Bilder i boligannonser er jo uansett bare 500x350 pixler og vldi komprimert... :p (tuller)

 

Men for all del, dSLR kan fungere godt det også, her er det bare å prøve å feile, siden ingen som driver med det vil dele sin erfaring med deg.!

Synd så mang må finne opp hjulet, men fyktlig speende projekt.!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...