Gå til innhold

Nasjonalsosialismen (nazismen) Høyreekstrem?


Anbefalte innlegg

Jeg satt og lurte litt på hvorfor nasjonalsosialister blir betegnet som høyreekstreme.

 

Høyresiden i Norge per idag er definert som mennesker som ønsker større grad av økonomisk frihet.

Jo større grad frihet, og lenger til Høyre.

Nasjonalsosialistene ønsker en korporativ stat, hvor markedet overstyres av statsmakten. Altså ingen grad av økonomisk frihet.

Høyresiden baserer seg på individualisme, og venstre/høyre konflikten kan lett gjenspeiles i en kollektivisme VS individualisme konflikt (kommunismen mot liberalismen).

Men nasjonalsosialismen baserer seg utelukkende på kollektivisme, dvs gruppetenkning (de hvite er overlegne de svarte, etc.).

 

Hvordan har det seg da at nasjonalsosialister betegnes som Høyreekstreme??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venstrefolk sier at nazismen er høyeekstremt

Høyrefolk sier at nazismen er venstrekstremt.

(mulig at eg tar feil, men virker ofte sånn)

 

Uansett, slik eg ser det: Nazismen tar det værste fra venstresiden og høyresiden....eller at nazismen ikke er til en av de spesielle sidene men bare... syk.

 

Hvis eg ikke tar helt feil så er "gammel"nazisme veldig kollektive preg(men hvis eg ikke tar feil så gjorde hitler dette bla. for å "lokke" over folk som sympatiserte med kommunister).

...mens nynazisme fokuserer ekstremt på individualitet og heller mindre på kollektivet. "Den sterkeste rett".

 

Men eg kan ikke så mye om temaet her, så rett meg hvis eg tar feil...: :hmm:

Lenke til kommentar

At nasjonalsosialismen er sosialistisk, kommer klart frem både i retorikk og praktisk politikk. Årsaken til at den hevdes å være på høyresiden, er at det er venstresiden som skriver historiebøkene.

 

Retorikk:

 

Vi kjempet ikke mot den enkelte jøde, men mot jødekapitalen.
[V]år sosialisme går meget dypere. Den forandrer ikke tingenes ytre orden, men tar i stedet sikte på å ordne forholdene mellom menneskene og staten [...] Hvorfor skulle vi ha behov for å sosialisere fabrikkene? Vi er stedet i ferd med å sosialisere folket.
Vår kamp mot bolsjevismen er ikke en kamp mot, men tvertimot en kamp for, sosialismen, en kamp som er blitt inspirert av den dype overbevisning om at den sanne sosialismen bare kan virkeliggjøres om den mest vulgære og den mest kompromitterende ætling av sosialismen først elimineres.

Praktisk politikk:

 

På 1930-tallet ble følgende offentlig finansierte prosjekter gjennomført i Tyskland:

 

  • Produksjon av en billig bil som skulle kunne kjøpes av folk flest.
     
     
  • Det ble bygget billige arbeiderboliger (ca. 1,5 millioner på 4 år).
     
     
  • Arbeidsuken ble begrenset til 40 timer.
     
     
  • Arbeidere skulle ha rett til 18 dagers betalt ferie hvert år.
     
     
  • Unge familier fikk etableringslån fra Staten som ble redusert med 25% for hvert barn paret fikk.
     
     
  • Ved å utstede statsobligasjoner fikk staten enorme inntekter som ble gitt som billige lån til næringslivet, og snart var det økonomiske liv tilsynelatende på fote igjen: arbeidsløsheten forsvant og levestandarden steg.

Hitler førte med andre ord en rendyrket sosialistisk politikk. Det er ingen prinsipiell forskjell på fascisme og kommunisme, ettersom begge forfekter en gruppes særrett fremfor individet. Mens kommunismen har proletariatet som sin utvalgte gruppe, velger nasjonalsosialistene seg den ariske rase. Det er ingen prinsipiell forskjell på dette; begge deler innebærer rendyrket kollektivisme.

 

Enkelte hevder at fascismen og nasjonalsosialismen befinner seg på høyresiden fordi Hitler og Mussolini ikke fjernet eiendomsretten, men dette er en sannhet med modifikasjoner. Sannheten er at både kommunisme og fascisme kjennetegnes ved de facto-fravær av eiendomsrett; forskjellen ligger kun i det juridiske aspektet. Mens man i et fascistisk system beholder eiendomsretten på papiret, mens myndighetene reelt sett har all makt over ens eiendom, har man i et kommunistisk system ikke eiendomsrett hverken de facto eller de jure. Ettersom man lever i virkeligheten, er det ingen prinsipiell forskjell på disse to. La meg igjen sitere Hitler:

 

[V]år sosialisme går meget dypere. Den forandrer ikke tingenes ytre orden, men tar i stedet sikte på å ordne forholdene mellom menneskene og staten [...] Hvorfor skulle vi ha behov for å sosialisere fabrikkene? Vi er stedet i ferd med å sosialisere folket.
Lenke til kommentar
Jeg satt og lurte litt på hvorfor nasjonalsosialister blir betegnet som høyreekstreme.

 

*snip*

 

Hvordan har det seg da at nasjonalsosialister betegnes som Høyreekstreme??

Jeg blir genuint glad når jeg støter på oppegående folk som Neil; for han har innsett at det er noget fundamentalt galt med den sosialistiske propaganda som omhandler det politiske spektrum. Vi har lært fra barnsben av, gjennom indoktrinering i folkeskolen, at nasjonalsosialismen og fascismen hører hjemme på høyresiden. På denne måten læres vi opp til å assosiere høyresiden med noe negativt. Det er derfor så mange i dag er imot rasjonelle verdier som individualisme, frihet og selvbestemmelsesrett.

 

I virkeligheten hører fascismen og nazismen hjemme på venstresiden sammen med deres brødre kommunismen og sosialismen. Disse ideologier er fire alen av samme stykke, kollektivismen. I motsatt ende av skalaen står Liberalismen; dette er den sanne høyreekstremisme - og jeg er stolt av å kalle meg selv høyreekstremist!

Lenke til kommentar

Wikiperdia-artikkelen som gspr linker til anbefales, spesielt hvis dere tar dere tid til å følge en del av linkene.

 

Ideen om negativ ekstremisme på begge sider av spekteret er selvsagt laget for å holde folk flest trygt samlet på "midten" et sted. Det tjener det politiske establishment å si at uansett hvilken side du svinger mot vil du havne blandt despoters tilhengere. (Stalin eller Hitler, pest eller kolera.)

 

Liberalismen i Norge har hatt dårlige levekår, og selvsagt fått lide for vulgærliberalistiske ideer, representert ved Fremskrittspartiet. Når personlig frihet og lavere skatter sauses sammen med innvandringsfrykt og og stadige ønsker om at staten skal gjøre noe (med oljepengene, siden skatter og avgifter skal ned), er det ikke rart at folk forestiller seg at høyresiden og venstresiden er to sider av samme sak.

 

Jeg liker denne (se Wikipedia-artikkelen), seelv om den ikke fanger alle nyanser og retninger:

 

2d-political-spectrum.png

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå kan det nevnes at NSDAP (Nationalsosialistische Deutsche Arbeiderpartei, ikke sikker på stavingen, men samme det dah), det tyske nazi-partiet som Hitler ble leder for og førte til makten kalte seg et arbeiderperti, men dette var visst bare for å få støtte fra arbeiderne, var tysklæreren min som sa dette da, så hvor seriøst det er vet jeg ikke.

 

Dersom man ser gjennom historien så finner man et trekk: Jo mindre grad av frihet i et samfunn, jo mer fremmedfrykt/rasisme/diskriminering osv. Derfor kan man si: Rasisme bekjempes med kapitalisme

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg satt og lurte litt på hvorfor nasjonalsosialister blir betegnet som høyreekstreme.

 

*snip*

 

Hvordan har det seg da at nasjonalsosialister betegnes som Høyreekstreme??

Jeg blir genuint glad når jeg støter på oppegående folk som Neil; for han har innsett at det er noget fundamentalt galt med den sosialistiske propaganda som omhandler det politiske spektrum. Vi har lært fra barnsben av, gjennom indoktrinering i folkeskolen, at nasjonalsosialismen og fascismen hører hjemme på høyresiden. På denne måten læres vi opp til å assosiere høyresiden med noe negativt. Det er derfor så mange i dag er imot rasjonelle verdier som individualisme, frihet og selvbestemmelsesrett.

 

I virkeligheten hører fascismen og nazismen hjemme på venstresiden sammen med deres brødre kommunismen og sosialismen. Disse ideologier er fire alen av samme stykke, kollektivismen. I motsatt ende av skalaen står Liberalismen; dette er den sanne høyreekstremisme - og jeg er stolt av å kalle meg selv høyreekstremist!

Jeg smiler bredt her jeg sitter. Bra flere har innsett hvilke snedige knep sosialismens propagandaapparat benytter. Jeg er på høyre fløy politisk sett og ønsker mer individuell frihet/ansvar i dette kommunistpregede lander der SV/AP ønsker å ta alle valg for oss.

Lenke til kommentar

Vel enkelt og greit så assosierer jeg et parti som SV eller RV (og også AP) som partier som ønsker en god del kontroll over samfunnet og individene. H og FRp er mer partier som vil ha mindre kontroll og gi mer ansvar til samfunnet og individene.

 

Hitler assosierer jeg med en person som ville ha kontroll. Så hvilken side jeg assosierer han med, hvis man skulle overføre det til norsk politikk, er ganske klart. Men det er også en stor forskjell og det går på menneskesynet. Bortsett fra at venstresiden i Norge har en diskriminerende holdning overfor jo mer velsteånde man er, så er ikke tankegangen styrt av rasisme. Venstresiden har også en klarere holdning mot diskriminering, selv om de faller i fellen av at de bruker diskriminering for å bekjempe diskriminering....

Det mest diskriminerende partiet jeg egentlig kommer på, er vel KRF. FRP har også en uting ved at de er for å diskriminere homofile.

Lenke til kommentar

Altså, nynazisme har helt klart høyreaktigetrekk og nazismen som det tredje riket førte hadde mer venstre trekk... men ingen av disse trekken er viktige.

 

Det som gjør nazisme til nazisme er jo det at de er diskrimerende ovenfor jøder og andre menneskegrupper og rett og slett dreper disse. I mitt syn så er dette verken venstre eller høyre-politkk... bare helt på jordet.

 

Zyklon har også en godt poeng.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...