Gå til innhold

Lage et gravitasjons-kart over jorden nærområde!


Anbefalte innlegg

Har et ørlite prosjekt hvor jeg koser meg med å lage et kart over tyngdeakserelasjonen i jordas "nærområde". Har laget en liten kodesnutt (se C(/C++)-forumet: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=400581 ) som tegner dette (eksempel på tegning vedlagt) - den regner ut gravitasjonsakserelasjonen, lager en farge av det, og tegner det i et 2d-kart.

 

Problemet er det at jeg har verdier som er fra veldig små -> veldig store, og disse skal presses inn i en skala fra 0-256 (eller aller helst hele r,g,b-skalaen, som ville gitt meg 256^3 muligheter. Men aner ikke hvordan jeg skal få konvertert dataene til et spekter...). De små verdiene ligger også mye tettere enn de store (som er tett på legemene). Jeg må altså løpe igjennom datasettet mitt, finne maks og min (kansje noe mer?), og tilpasse en funksjon dette så jeg kan få tegnet det på en skikkelig og fornuftig måte. Men hvordan? Aner jeg ikke! Der kommer dette forumet inn :p

 

En annen ting er om jeg skal plotte mer enn en planet: Hvordan vil deres gravitasjonsfellt inteferere med hverandre? Er det bare å legge sammen akserelasjonene på ett punkt, eller må det noe mer avansert til (noe med vinkler?) ?

 

EDIT:

"humbuggen" i midten av sirkelen skyldes at grensen for dataverdien (0-256) sprenges da "konverteringsalgoritmen" jeg pr. i dag bruker bare er å gange med 256...

 

Et eksempel på en linje (kolonnen lengst mot venstre):

[kyrre@kyrre GravityMap]$ ./gravitymap
Testing with the radius of the earth: 9.816933
Depth in (0,0):0.006128 - colour: 1
Depth in (0,1):0.006168 - colour: 1
Depth in (0,2):0.006208 - colour: 1
Depth in (0,3):0.006249 - colour: 1
Depth in (0,4):0.006290 - colour: 1
Depth in (0,5):0.006331 - colour: 1
Depth in (0,6):0.006373 - colour: 1
Depth in (0,7):0.006415 - colour: 1
Depth in (0,8):0.006457 - colour: 1
Depth in (0,9):0.006500 - colour: 1
Depth in (0,10):0.006544 - colour: 1
Depth in (0,11):0.006587 - colour: 1
Depth in (0,12):0.006631 - colour: 1
Depth in (0,13):0.006676 - colour: 1
Depth in (0,14):0.006721 - colour: 1
Depth in (0,15):0.006766 - colour: 1
Depth in (0,16):0.006811 - colour: 1
Depth in (0,17):0.006857 - colour: 1
Depth in (0,18):0.006904 - colour: 1
Depth in (0,19):0.006951 - colour: 1
Depth in (0,20):0.006998 - colour: 1
Depth in (0,21):0.007046 - colour: 1
Depth in (0,22):0.007094 - colour: 1
Depth in (0,23):0.007143 - colour: 1
Depth in (0,24):0.007192 - colour: 1
Depth in (0,25):0.007241 - colour: 1
Depth in (0,26):0.007291 - colour: 1
Depth in (0,27):0.007342 - colour: 1
Depth in (0,28):0.007392 - colour: 1
Depth in (0,29):0.007444 - colour: 1
Depth in (0,30):0.007496 - colour: 1
Depth in (0,31):0.007548 - colour: 1
Depth in (0,32):0.007601 - colour: 1
Depth in (0,33):0.007654 - colour: 1
Depth in (0,34):0.007708 - colour: 1
Depth in (0,35):0.007762 - colour: 1
Depth in (0,36):0.007817 - colour: 1
Depth in (0,37):0.007872 - colour: 2
Depth in (0,38):0.007928 - colour: 2
Depth in (0,39):0.007984 - colour: 2
Depth in (0,40):0.008041 - colour: 2
Depth in (0,41):0.008098 - colour: 2
Depth in (0,42):0.008156 - colour: 2
Depth in (0,43):0.008214 - colour: 2
Depth in (0,44):0.008273 - colour: 2
Depth in (0,45):0.008333 - colour: 2
Depth in (0,46):0.008393 - colour: 2
Depth in (0,47):0.008453 - colour: 2
Depth in (0,48):0.008514 - colour: 2
Depth in (0,49):0.008576 - colour: 2
Depth in (0,50):0.008638 - colour: 2
Depth in (0,51):0.008701 - colour: 2
Depth in (0,52):0.008764 - colour: 2
Depth in (0,53):0.008828 - colour: 2
Depth in (0,54):0.008893 - colour: 2
Depth in (0,55):0.008958 - colour: 2
Depth in (0,56):0.009024 - colour: 2
Depth in (0,57):0.009090 - colour: 2
Depth in (0,58):0.009157 - colour: 2
Depth in (0,59):0.009225 - colour: 2
Depth in (0,60):0.009293 - colour: 2
Depth in (0,61):0.009362 - colour: 2
Depth in (0,62):0.009432 - colour: 2
Depth in (0,63):0.009502 - colour: 2
Depth in (0,64):0.009573 - colour: 2
Depth in (0,65):0.009644 - colour: 2
Depth in (0,66):0.009716 - colour: 2
Depth in (0,67):0.009789 - colour: 2
Depth in (0,68):0.009863 - colour: 2
Depth in (0,69):0.009937 - colour: 2
Depth in (0,70):0.010012 - colour: 2
Depth in (0,71):0.010087 - colour: 2
Depth in (0,72):0.010163 - colour: 2
Depth in (0,73):0.010240 - colour: 2
Depth in (0,74):0.010318 - colour: 2
Depth in (0,75):0.010396 - colour: 2
Depth in (0,76):0.010475 - colour: 2
Depth in (0,77):0.010555 - colour: 2
Depth in (0,78):0.010635 - colour: 2
Depth in (0,79):0.010717 - colour: 2
Depth in (0,80):0.010799 - colour: 2
Depth in (0,81):0.010881 - colour: 2
Depth in (0,82):0.010965 - colour: 2
Depth in (0,83):0.011049 - colour: 2
Depth in (0,84):0.011134 - colour: 2
Depth in (0,85):0.011219 - colour: 2
Depth in (0,86):0.011306 - colour: 2
Depth in (0,87):0.011393 - colour: 2
Depth in (0,88):0.011481 - colour: 2
Depth in (0,89):0.011570 - colour: 2
Depth in (0,90):0.011659 - colour: 2
Depth in (0,91):0.011750 - colour: 2
Depth in (0,92):0.011841 - colour: 3
Depth in (0,93):0.011933 - colour: 3
Depth in (0,94):0.012026 - colour: 3
Depth in (0,95):0.012119 - colour: 3
Depth in (0,96):0.012214 - colour: 3
Depth in (0,97):0.012309 - colour: 3
Depth in (0,98):0.012405 - colour: 3
Depth in (0,99):0.012501 - colour: 3
Depth in (0,100):0.012599 - colour: 3
Depth in (0,101):0.012698 - colour: 3
Depth in (0,102):0.012797 - colour: 3
Depth in (0,103):0.012897 - colour: 3
Depth in (0,104):0.012998 - colour: 3
Depth in (0,105):0.013100 - colour: 3
Depth in (0,106):0.013202 - colour: 3
Depth in (0,107):0.013306 - colour: 3
Depth in (0,108):0.013410 - colour: 3
Depth in (0,109):0.013515 - colour: 3
Depth in (0,110):0.013621 - colour: 3
Depth in (0,111):0.013728 - colour: 3
Depth in (0,112):0.013836 - colour: 3
Depth in (0,113):0.013944 - colour: 3
Depth in (0,114):0.014053 - colour: 3
Depth in (0,115):0.014164 - colour: 3
Depth in (0,116):0.014275 - colour: 3
Depth in (0,117):0.014387 - colour: 3
Depth in (0,118):0.014499 - colour: 3
Depth in (0,119):0.014613 - colour: 3
Depth in (0,120):0.014727 - colour: 3
Depth in (0,121):0.014843 - colour: 3
Depth in (0,122):0.014959 - colour: 3
Depth in (0,123):0.015076 - colour: 3
Depth in (0,124):0.015193 - colour: 3
Depth in (0,125):0.015312 - colour: 3
Depth in (0,126):0.015431 - colour: 3
Depth in (0,127):0.015551 - colour: 3
Depth in (0,128):0.015672 - colour: 3
Depth in (0,129):0.015794 - colour: 4
Depth in (0,130):0.015916 - colour: 4
Depth in (0,131):0.016040 - colour: 4
Depth in (0,132):0.016164 - colour: 4
Depth in (0,133):0.016289 - colour: 4
Depth in (0,134):0.016414 - colour: 4
Depth in (0,135):0.016541 - colour: 4
Depth in (0,136):0.016668 - colour: 4
Depth in (0,137):0.016796 - colour: 4
Depth in (0,138):0.016924 - colour: 4
Depth in (0,139):0.017053 - colour: 4
Depth in (0,140):0.017183 - colour: 4
Depth in (0,141):0.017314 - colour: 4
Depth in (0,142):0.017445 - colour: 4
Depth in (0,143):0.017577 - colour: 4
Depth in (0,144):0.017710 - colour: 4
Depth in (0,145):0.017843 - colour: 4
Depth in (0,146):0.017976 - colour: 4
Depth in (0,147):0.018111 - colour: 4
Depth in (0,148):0.018246 - colour: 4
Depth in (0,149):0.018381 - colour: 4
Depth in (0,150):0.018517 - colour: 4
Depth in (0,151):0.018653 - colour: 4
Depth in (0,152):0.018790 - colour: 4
Depth in (0,153):0.018927 - colour: 4
Depth in (0,154):0.019065 - colour: 4
Depth in (0,155):0.019203 - colour: 4
Depth in (0,156):0.019342 - colour: 4
Depth in (0,157):0.019480 - colour: 4
Depth in (0,158):0.019619 - colour: 5
Depth in (0,159):0.019759 - colour: 5
Depth in (0,160):0.019898 - colour: 5
Depth in (0,161):0.020038 - colour: 5
Depth in (0,162):0.020178 - colour: 5
Depth in (0,163):0.020318 - colour: 5
Depth in (0,164):0.020459 - colour: 5
Depth in (0,165):0.020599 - colour: 5
Depth in (0,166):0.020740 - colour: 5
Depth in (0,167):0.020880 - colour: 5
Depth in (0,168):0.021020 - colour: 5
Depth in (0,169):0.021161 - colour: 5
Depth in (0,170):0.021301 - colour: 5
Depth in (0,171):0.021441 - colour: 5
Depth in (0,172):0.021581 - colour: 5
Depth in (0,173):0.021720 - colour: 5
Depth in (0,174):0.021859 - colour: 5
Depth in (0,175):0.021998 - colour: 5
Depth in (0,176):0.022137 - colour: 5
Depth in (0,177):0.022275 - colour: 5
Depth in (0,178):0.022413 - colour: 5
Depth in (0,179):0.022550 - colour: 5
Depth in (0,180):0.022686 - colour: 5
Depth in (0,181):0.022822 - colour: 5
Depth in (0,182):0.022958 - colour: 5
Depth in (0,183):0.023092 - colour: 5
Depth in (0,184):0.023226 - colour: 5
Depth in (0,185):0.023359 - colour: 5
Depth in (0,186):0.023490 - colour: 5
Depth in (0,187):0.023621 - colour: 6
Depth in (0,188):0.023751 - colour: 6
Depth in (0,189):0.023880 - colour: 6
Depth in (0,190):0.024008 - colour: 6
Depth in (0,191):0.024134 - colour: 6
Depth in (0,192):0.024260 - colour: 6
Depth in (0,193):0.024384 - colour: 6
Depth in (0,194):0.024506 - colour: 6
Depth in (0,195):0.024627 - colour: 6
Depth in (0,196):0.024747 - colour: 6
Depth in (0,197):0.024865 - colour: 6
Depth in (0,198):0.024982 - colour: 6
Depth in (0,199):0.025096 - colour: 6
Depth in (0,200):0.025209 - colour: 6
Depth in (0,201):0.025321 - colour: 6
Depth in (0,202):0.025430 - colour: 6
Depth in (0,203):0.025537 - colour: 6
Depth in (0,204):0.025643 - colour: 6
Depth in (0,205):0.025746 - colour: 6
Depth in (0,206):0.025848 - colour: 6
Depth in (0,207):0.025947 - colour: 6
Depth in (0,208):0.026044 - colour: 6
Depth in (0,209):0.026138 - colour: 6
Depth in (0,210):0.026230 - colour: 6
Depth in (0,211):0.026320 - colour: 6
Depth in (0,212):0.026408 - colour: 6
Depth in (0,213):0.026492 - colour: 6
Depth in (0,214):0.026575 - colour: 6
Depth in (0,215):0.026654 - colour: 6
Depth in (0,216):0.026731 - colour: 6
Depth in (0,217):0.026806 - colour: 6
Depth in (0,218):0.026877 - colour: 6
Depth in (0,219):0.026946 - colour: 6
Depth in (0,220):0.027012 - colour: 6
Depth in (0,221):0.027075 - colour: 6
Depth in (0,222):0.027135 - colour: 6
Depth in (0,223):0.027192 - colour: 6
Depth in (0,224):0.027246 - colour: 6
Depth in (0,225):0.027296 - colour: 6
Depth in (0,226):0.027344 - colour: 6
Depth in (0,227):0.027389 - colour: 6
Depth in (0,228):0.027430 - colour: 6
Depth in (0,229):0.027468 - colour: 7
Depth in (0,230):0.027503 - colour: 7
Depth in (0,231):0.027535 - colour: 7
Depth in (0,232):0.027564 - colour: 7
Depth in (0,233):0.027589 - colour: 7
Depth in (0,234):0.027611 - colour: 7
Depth in (0,235):0.027629 - colour: 7
Depth in (0,236):0.027644 - colour: 7
Depth in (0,237):0.027656 - colour: 7
Depth in (0,238):0.027664 - colour: 7
Depth in (0,239):0.027670 - colour: 7
Depth in (0,240):0.027671 - colour: 7
Depth in (0,241):0.027670 - colour: 7
Depth in (0,242):0.027664 - colour: 7
Depth in (0,243):0.027656 - colour: 7
Depth in (0,244):0.027644 - colour: 7
Depth in (0,245):0.027629 - colour: 7
Depth in (0,246):0.027611 - colour: 7
Depth in (0,247):0.027589 - colour: 7
Depth in (0,248):0.027564 - colour: 7
Depth in (0,249):0.027535 - colour: 7
Depth in (0,250):0.027503 - colour: 7
Depth in (0,251):0.027468 - colour: 7
Depth in (0,252):0.027430 - colour: 6
Depth in (0,253):0.027389 - colour: 6
Depth in (0,254):0.027344 - colour: 6
Depth in (0,255):0.027296 - colour: 6
Depth in (0,256):0.027246 - colour: 6
Depth in (0,257):0.027192 - colour: 6
Depth in (0,258):0.027135 - colour: 6
Depth in (0,259):0.027075 - colour: 6
Depth in (0,260):0.027012 - colour: 6
Depth in (0,261):0.026946 - colour: 6
Depth in (0,262):0.026877 - colour: 6
Depth in (0,263):0.026806 - colour: 6
Depth in (0,264):0.026731 - colour: 6
Depth in (0,265):0.026654 - colour: 6
Depth in (0,266):0.026575 - colour: 6
Depth in (0,267):0.026492 - colour: 6
Depth in (0,268):0.026408 - colour: 6
Depth in (0,269):0.026320 - colour: 6
Depth in (0,270):0.026230 - colour: 6
Depth in (0,271):0.026138 - colour: 6
Depth in (0,272):0.026044 - colour: 6
Depth in (0,273):0.025947 - colour: 6
Depth in (0,274):0.025848 - colour: 6
Depth in (0,275):0.025746 - colour: 6
Depth in (0,276):0.025643 - colour: 6
Depth in (0,277):0.025537 - colour: 6
Depth in (0,278):0.025430 - colour: 6
Depth in (0,279):0.025321 - colour: 6
Depth in (0,280):0.025209 - colour: 6
Depth in (0,281):0.025096 - colour: 6
Depth in (0,282):0.024982 - colour: 6
Depth in (0,283):0.024865 - colour: 6
Depth in (0,284):0.024747 - colour: 6
Depth in (0,285):0.024627 - colour: 6
Depth in (0,286):0.024506 - colour: 6
Depth in (0,287):0.024384 - colour: 6
Depth in (0,288):0.024260 - colour: 6
Depth in (0,289):0.024134 - colour: 6
Depth in (0,290):0.024008 - colour: 6
Depth in (0,291):0.023880 - colour: 6
Depth in (0,292):0.023751 - colour: 6
Depth in (0,293):0.023621 - colour: 6
Depth in (0,294):0.023490 - colour: 5
Depth in (0,295):0.023359 - colour: 5
Depth in (0,296):0.023226 - colour: 5
Depth in (0,297):0.023092 - colour: 5
Depth in (0,298):0.022958 - colour: 5
Depth in (0,299):0.022822 - colour: 5
Depth in (0,300):0.022686 - colour: 5
Depth in (0,301):0.022550 - colour: 5
Depth in (0,302):0.022413 - colour: 5
Depth in (0,303):0.022275 - colour: 5
Depth in (0,304):0.022137 - colour: 5
Depth in (0,305):0.021998 - colour: 5
Depth in (0,306):0.021859 - colour: 5
Depth in (0,307):0.021720 - colour: 5
Depth in (0,308):0.021581 - colour: 5
Depth in (0,309):0.021441 - colour: 5
Depth in (0,310):0.021301 - colour: 5
Depth in (0,311):0.021161 - colour: 5
Depth in (0,312):0.021020 - colour: 5
Depth in (0,313):0.020880 - colour: 5
Depth in (0,314):0.020740 - colour: 5
Depth in (0,315):0.020599 - colour: 5
Depth in (0,316):0.020459 - colour: 5
Depth in (0,317):0.020318 - colour: 5
Depth in (0,318):0.020178 - colour: 5
Depth in (0,319):0.020038 - colour: 5
Depth in (0,320):0.019898 - colour: 5
Depth in (0,321):0.019759 - colour: 5
Depth in (0,322):0.019619 - colour: 5
Depth in (0,323):0.019480 - colour: 4
Depth in (0,324):0.019342 - colour: 4
Depth in (0,325):0.019203 - colour: 4
Depth in (0,326):0.019065 - colour: 4
Depth in (0,327):0.018927 - colour: 4
Depth in (0,328):0.018790 - colour: 4
Depth in (0,329):0.018653 - colour: 4
Depth in (0,330):0.018517 - colour: 4
Depth in (0,331):0.018381 - colour: 4
Depth in (0,332):0.018246 - colour: 4
Depth in (0,333):0.018111 - colour: 4
Depth in (0,334):0.017976 - colour: 4
Depth in (0,335):0.017843 - colour: 4
Depth in (0,336):0.017710 - colour: 4
Depth in (0,337):0.017577 - colour: 4
Depth in (0,338):0.017445 - colour: 4
Depth in (0,339):0.017314 - colour: 4
Depth in (0,340):0.017183 - colour: 4
Depth in (0,341):0.017053 - colour: 4
Depth in (0,342):0.016924 - colour: 4
Depth in (0,343):0.016796 - colour: 4
Depth in (0,344):0.016668 - colour: 4
Depth in (0,345):0.016541 - colour: 4
Depth in (0,346):0.016414 - colour: 4
Depth in (0,347):0.016289 - colour: 4
Depth in (0,348):0.016164 - colour: 4
Depth in (0,349):0.016040 - colour: 4
Depth in (0,350):0.015916 - colour: 4
Depth in (0,351):0.015794 - colour: 4
Depth in (0,352):0.015672 - colour: 3
Depth in (0,353):0.015551 - colour: 3
Depth in (0,354):0.015431 - colour: 3
Depth in (0,355):0.015312 - colour: 3
Depth in (0,356):0.015193 - colour: 3
Depth in (0,357):0.015076 - colour: 3
Depth in (0,358):0.014959 - colour: 3
Depth in (0,359):0.014843 - colour: 3
Depth in (0,360):0.014727 - colour: 3
Depth in (0,361):0.014613 - colour: 3
Depth in (0,362):0.014499 - colour: 3
Depth in (0,363):0.014387 - colour: 3
Depth in (0,364):0.014275 - colour: 3
Depth in (0,365):0.014164 - colour: 3
Depth in (0,366):0.014053 - colour: 3
Depth in (0,367):0.013944 - colour: 3
Depth in (0,368):0.013836 - colour: 3
Depth in (0,369):0.013728 - colour: 3
Depth in (0,370):0.013621 - colour: 3
Depth in (0,371):0.013515 - colour: 3
Depth in (0,372):0.013410 - colour: 3
Depth in (0,373):0.013306 - colour: 3
Depth in (0,374):0.013202 - colour: 3
Depth in (0,375):0.013100 - colour: 3
Depth in (0,376):0.012998 - colour: 3
Depth in (0,377):0.012897 - colour: 3
Depth in (0,378):0.012797 - colour: 3
Depth in (0,379):0.012698 - colour: 3
Depth in (0,380):0.012599 - colour: 3
Depth in (0,381):0.012501 - colour: 3
Depth in (0,382):0.012405 - colour: 3
Depth in (0,383):0.012309 - colour: 3
Depth in (0,384):0.012214 - colour: 3
Depth in (0,385):0.012119 - colour: 3
Depth in (0,386):0.012026 - colour: 3
Depth in (0,387):0.011933 - colour: 3
Depth in (0,388):0.011841 - colour: 3
Depth in (0,389):0.011750 - colour: 2
Depth in (0,390):0.011659 - colour: 2
Depth in (0,391):0.011570 - colour: 2
Depth in (0,392):0.011481 - colour: 2
Depth in (0,393):0.011393 - colour: 2
Depth in (0,394):0.011306 - colour: 2
Depth in (0,395):0.011219 - colour: 2
Depth in (0,396):0.011134 - colour: 2
Depth in (0,397):0.011049 - colour: 2
Depth in (0,398):0.010965 - colour: 2
Depth in (0,399):0.010881 - colour: 2
Depth in (0,400):0.010799 - colour: 2
Depth in (0,401):0.010717 - colour: 2
Depth in (0,402):0.010635 - colour: 2
Depth in (0,403):0.010555 - colour: 2
Depth in (0,404):0.010475 - colour: 2
Depth in (0,405):0.010396 - colour: 2
Depth in (0,406):0.010318 - colour: 2
Depth in (0,407):0.010240 - colour: 2
Depth in (0,408):0.010163 - colour: 2
Depth in (0,409):0.010087 - colour: 2
Depth in (0,410):0.010012 - colour: 2
Depth in (0,411):0.009937 - colour: 2
Depth in (0,412):0.009863 - colour: 2
Depth in (0,413):0.009789 - colour: 2
Depth in (0,414):0.009716 - colour: 2
Depth in (0,415):0.009644 - colour: 2
Depth in (0,416):0.009573 - colour: 2
Depth in (0,417):0.009502 - colour: 2
Depth in (0,418):0.009432 - colour: 2
Depth in (0,419):0.009362 - colour: 2
Depth in (0,420):0.009293 - colour: 2
Depth in (0,421):0.009225 - colour: 2
Depth in (0,422):0.009157 - colour: 2
Depth in (0,423):0.009090 - colour: 2
Depth in (0,424):0.009024 - colour: 2
Depth in (0,425):0.008958 - colour: 2
Depth in (0,426):0.008893 - colour: 2
Depth in (0,427):0.008828 - colour: 2
Depth in (0,428):0.008764 - colour: 2
Depth in (0,429):0.008701 - colour: 2
Depth in (0,430):0.008638 - colour: 2
Depth in (0,431):0.008576 - colour: 2
Depth in (0,432):0.008514 - colour: 2
Depth in (0,433):0.008453 - colour: 2
Depth in (0,434):0.008393 - colour: 2
Depth in (0,435):0.008333 - colour: 2
Depth in (0,436):0.008273 - colour: 2
Depth in (0,437):0.008214 - colour: 2
Depth in (0,438):0.008156 - colour: 2
Depth in (0,439):0.008098 - colour: 2
Depth in (0,440):0.008041 - colour: 2
Depth in (0,441):0.007984 - colour: 2
Depth in (0,442):0.007928 - colour: 2
Depth in (0,443):0.007872 - colour: 2
Depth in (0,444):0.007817 - colour: 1
Depth in (0,445):0.007762 - colour: 1
Depth in (0,446):0.007708 - colour: 1
Depth in (0,447):0.007654 - colour: 1
Depth in (0,448):0.007601 - colour: 1
Depth in (0,449):0.007548 - colour: 1
Depth in (0,450):0.007496 - colour: 1
Depth in (0,451):0.007444 - colour: 1
Depth in (0,452):0.007392 - colour: 1
Depth in (0,453):0.007342 - colour: 1
Depth in (0,454):0.007291 - colour: 1
Depth in (0,455):0.007241 - colour: 1
Depth in (0,456):0.007192 - colour: 1
Depth in (0,457):0.007143 - colour: 1
Depth in (0,458):0.007094 - colour: 1
Depth in (0,459):0.007046 - colour: 1
Depth in (0,460):0.006998 - colour: 1
Depth in (0,461):0.006951 - colour: 1
Depth in (0,462):0.006904 - colour: 1
Depth in (0,463):0.006857 - colour: 1
Depth in (0,464):0.006811 - colour: 1
Depth in (0,465):0.006766 - colour: 1
Depth in (0,466):0.006721 - colour: 1
Depth in (0,467):0.006676 - colour: 1
Depth in (0,468):0.006631 - colour: 1
Depth in (0,469):0.006587 - colour: 1
Depth in (0,470):0.006544 - colour: 1
Depth in (0,471):0.006500 - colour: 1
Depth in (0,472):0.006457 - colour: 1
Depth in (0,473):0.006415 - colour: 1
Depth in (0,474):0.006373 - colour: 1
Depth in (0,475):0.006331 - colour: 1
Depth in (0,476):0.006290 - colour: 1
Depth in (0,477):0.006249 - colour: 1
Depth in (0,478):0.006208 - colour: 1
Depth in (0,479):0.006168 - colour: 1
QUIT!!

post-182-1112641752_thumb.png

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yuhu! Fikk en idé til problemet med "linearisering" av grafen!

 

Problemet er at jeg har forferdelig mange verdier som er mindre enn 0, og noen få som er større enn null. Så skal de nederste "spres", og fordeles, mens de øverste (som ligger langt mindre tett) skal skalaen komprimeres. Noe som stemmer bra med en logaritmisk funksjon...

 

Nå er problemet at en logaritme gir tall < 0 når input-verdien er mellom 1 og 0. Ikke ønskelig...

Men hva med å bruke en funksjon alá

color = log (1+value)

og så gange det med en faktor, altså noe alá:

color = log (1+value) * faktor

 

*DET* bør funke...

Lenke til kommentar

Funka litt bedre det som ble nevnt, men ikke bra nok. Så jeg tenkte litt:

 

Jeg puttet på noe kode som fikk programmet til å finne (ved å søke igjennom matrisen) ut maksimal/minimal-verdien for akserelasjonen:

- Minimum: 0.01422

- Maksimum: uendelig (a = 1/r^2, r=0...)

 

Så jeg brukte litt sunn fornuft, og bestemte meg for at maks er 9,81. Verdier over dette befinner seg inne i jorda, og forkastes derfor. (dvs, de "krølles" pga overflows).

 

Deretter regnet jeg litt mer. Jeg puttet dette inn log (x):

log (0.01422) = -1.84700

noe som medfører at den laveste verdien jeg får ut av log (x), er -1,84700. Jeg setter min funksjon lik:

 

color = log (x) + 1.847100

 

Vi har nå tatt oss av bunngrensen - 0. Men vi skal fylle en skala fra 0 til 255 - høyeste verdien (9.81 rundes av til 10) funksjonen gir så langt er:

log (10) + 1.847100 = 2.8471

 

For å så utøke området vårt, ganger vi med en faktor f, altså:

(log (10) + 1.847100)*f = color

 

da vet vi at dette må bli slik

2.8471 * f = 255

f = 89.6 rundes av til 89.

 

Fargeformelen blir altså (i dette tilfellet):

color = (log (x) * 1.1847100) * 89

 

Dette gir dette bildet - NOE er galt:

post-182-1112814634_thumb.png

Lenke til kommentar

Du nevnte etsteds du ville senere ha inn månen også. I så fall er det vel mer illustrativt å vise et vektorfelt, f.eks. små piler med retning i feltet og lende proposjonalt med kraften, evt. rød-intensitet proposjonalt med X-komponenten, og grønn-intensitet proposjonalt med Y-komponenten, evt. polart istedet for kartesisk.

Lenke til kommentar
Du nevnte etsteds du ville senere ha inn månen også. I så fall er det vel mer illustrativt å vise et vektorfelt, f.eks. små piler med retning i feltet og lende proposjonalt med kraften, evt. rød-intensitet proposjonalt med X-komponenten, og grønn-intensitet proposjonalt med Y-komponenten, evt. polart istedet for kartesisk.

Det med rød/grønn-intensitet høres vanskelig å lese. Men piler (spredt) hørtes smart ut. Kommer nok etterhvert til å slenge på mulighet for et par brytere på kommandolinja. Men punkt #1 er å få til transformasjonsformelen for farge... *back to the drawing board*

 

Den planetsimmen var morsom. Er kildekoden tilgjengelig? Bare nyskjerrig...

 

Hva mente du med å bruke polart koordinatsystem? Vet hva det er, men skjønner ikke helt hva som da skal vises, og hvordan...

Lenke til kommentar
Du nevnte etsteds du ville senere ha inn månen også. I så fall er det vel mer illustrativt å vise et vektorfelt, f.eks. små piler med retning i feltet og lende proposjonalt med kraften, evt. rød-intensitet proposjonalt med X-komponenten, og grønn-intensitet proposjonalt med Y-komponenten, evt. polart istedet for kartesisk.

Det med rød/grønn-intensitet høres vanskelig å lese. Men piler (spredt) hørtes smart ut. Kommer nok etterhvert til å slenge på mulighet for et par brytere på kommandolinja. Men punkt #1 er å få til transformasjonsformelen for farge... *back to the drawing board*

 

Den planetsimmen var morsom. Er kildekoden tilgjengelig? Bare nyskjerrig...

 

Hva mente du med å bruke polart koordinatsystem? Vet hva det er, men skjønner ikke helt hva som da skal vises, og hvordan...

X/Y er jo grei. Med polart mener jeg en farveintensitet (f.eks. rødt) tangentielt (husk fortegn, med/mot klokken) og en annen farveintensitet radiet (f.eks grønt). En må da velge et senter, jordens sentrum er et naturlig valg.

 

Når du fyller på med månen, er det nok naturlig å rotere koordinatsystemet slik at jorden og månen står i ro i forhold til aksene. Hvis du ikke har hørt om Lagrange-punktene før nå så vil du se dem da.

Lenke til kommentar
Du nevnte etsteds du ville senere ha inn månen også. I så fall er det vel mer illustrativt å vise et vektorfelt, f.eks. små piler med retning i feltet og lende proposjonalt med kraften, evt. rød-intensitet proposjonalt med X-komponenten, og grønn-intensitet proposjonalt med Y-komponenten, evt. polart istedet for kartesisk.

Det med rød/grønn-intensitet høres vanskelig å lese. Men piler (spredt) hørtes smart ut. Kommer nok etterhvert til å slenge på mulighet for et par brytere på kommandolinja. Men punkt #1 er å få til transformasjonsformelen for farge... *back to the drawing board*

 

Den planetsimmen var morsom. Er kildekoden tilgjengelig? Bare nyskjerrig...

 

Hva mente du med å bruke polart koordinatsystem? Vet hva det er, men skjønner ikke helt hva som da skal vises, og hvordan...

X/Y er jo grei. Med polart mener jeg en farveintensitet (f.eks. rødt) tangentielt (husk fortegn, med/mot klokken) og en annen farveintensitet radiet (f.eks grønt). En må da velge et senter, jordens sentrum er et naturlig valg.

 

Når du fyller på med månen, er det nok naturlig å rotere koordinatsystemet slik at jorden og månen står i ro i forhold til aksene. Hvis du ikke har hørt om Lagrange-punktene før nå så vil du se dem da.

Jeg *har* hørt om LaGrange-punktene :)

Formålet med denne øvelsen var opprinnelig å finne linja (visuelt, ikke matematisk) der jordas og månens gravitasjon var like sterke. L1 var jeg+en venn av meg faktisk på sporet av vha. ren tenkning. Men man kan si at det hele har.. utartet noe.

 

For å se om jeg forstår deg rett ang. tangentiellt:

Du velger deg et senter for koordinatsystemet, f.eks. jorden.

Deretter finner jeg og lagrer vektorene for en haug med punkter

 

For å plotte disse, setter jeg punktene inn som jeg normalt ville gjort, men gjør fargekodingen annerledes:

rød indikerer tangentiell trekkraft (men hvordan skal jeg passe på fortegn? Rød for pluss og blå for minus?) - og grønn kraft vekk/mot jorda (men hva er her +/- ?).

 

Hva mener du med at "månen og jorda skal ikke flytte seg i forhold til aksene"? Mener du at aksene skal stå i ro - eller noe annet? At de skal stå "bak" hverandre?

 

Forøvrig hadde Wikipedia en fin forklaring for Lagrang-punktene. Viste ikke at det var han som kom på "objekter søker laveste land" - trodde det var Einstein jeg... Uansett, hvis jeg skal beregne banen til mer enn ett objekt, må jeg vel bruke iterasjoner?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrange_points

 

Legger ut koden i kodetråden på:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=400581&st=20

Fremdeles GPL, selvsagt!

 

Noe sier meg at det blir lite øving til kjemi i helgen...

Lenke til kommentar
Jeg *har* hørt om LaGrange-punktene :)

Joda, jeg tenkte det var sannsynlig, slik du la opp prosjektet.

Formålet med denne øvelsen var opprinnelig å finne linja (visuelt, ikke matematisk) der jordas og månens gravitasjon var like sterke. L1 var jeg+en venn av meg faktisk på sporet av vha. ren tenkning. Men man kan si at det hele har.. utartet noe.

Morsomme prosjekter har det med det. Jeg hørte en kar som skulle teste multitasking på en intelprosessor. Det var i Finland for endel år tilbake...

For å se om jeg forstår deg rett ang. tangentiellt:

Du velger deg et senter for koordinatsystemet, f.eks. jorden.

Deretter finner jeg og lagrer vektorene for en haug med punkter

 

For å plotte disse, setter jeg punktene inn som jeg normalt ville gjort, men gjør fargekodingen annerledes:

Riktig så langt.

rød indikerer tangentiell trekkraft (men hvordan skal jeg passe på fortegn? Rød for pluss og blå for minus?) - og grønn kraft vekk/mot jorda (men hva er her +/- ?).

Det enkleste er svart for maksimalt med klokken (0x00), mørk rød (0x80) for ingen (relativ) rotasjon og sterk rød (0xFF) for maks mot klokken.

Litt mer fancy: bruk farvehjulet (rød, orange, gul...fiolett) for tangentialkomponenten, og intensitet for radialkomponenten.

Det aller enkleste er å bruke et plottebibliotek, det finnes mengder fritt tilgjengelig på nettet.

 

Hva mener du med at "månen og jorda skal ikke flytte seg i forhold til aksene"? Mener du at aksene skal stå i ro - eller noe annet? At de skal stå "bak" hverandre?

Det jeg mener er at koordinasystemet har origo i jordens sentrum og roterer med samme vinkelhastighet som månens rundt jorden, slik at månen relativt til dette koordinatsystemet alltid står i samme vinkel.

Forøvrig hadde Wikipedia en fin forklaring for Lagrang-punktene. Viste ikke at det var han som kom på "objekter søker laveste land" - trodde det var Einstein jeg... Uansett, hvis jeg skal beregne banen til mer enn ett objekt, må jeg vel bruke iterasjoner?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrange_points

 

Legger ut koden i kodetråden på:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=400581&st=20

Fremdeles GPL, selvsagt!

 

Noe sier meg at det blir lite øving til kjemi i helgen...

Dette er et artig prosjekt.

Lenke til kommentar
Jeg *har* hørt om LaGrange-punktene :)

Joda, jeg tenkte det var sannsynlig, slik du la opp prosjektet.

Formålet med denne øvelsen var opprinnelig å finne linja (visuelt, ikke matematisk) der jordas og månens gravitasjon var like sterke. L1 var jeg+en venn av meg faktisk på sporet av vha. ren tenkning. Men man kan si at det hele har.. utartet noe.

Morsomme prosjekter har det med det. Jeg hørte en kar som skulle teste multitasking på en intelprosessor. Det var i Finland for endel år tilbake...

For å se om jeg forstår deg rett ang. tangentiellt:

Du velger deg et senter for koordinatsystemet, f.eks. jorden.

Deretter finner jeg og lagrer vektorene for en haug med punkter

 

For å plotte disse, setter jeg punktene inn som jeg normalt ville gjort, men gjør fargekodingen annerledes:

Riktig så langt.

rød indikerer tangentiell trekkraft (men hvordan skal jeg passe på fortegn? Rød for pluss og blå for minus?) - og grønn kraft vekk/mot jorda (men hva er her +/- ?).

Det enkleste er svart for maksimalt med klokken (0x00), mørk rød (0x80) for ingen (relativ) rotasjon og sterk rød (0xFF) for maks mot klokken.

Litt mer fancy: bruk farvehjulet (rød, orange, gul...fiolett) for tangentialkomponenten, og intensitet for radialkomponenten.

Det aller enkleste er å bruke et plottebibliotek, det finnes mengder fritt tilgjengelig på nettet.

 

Hva mener du med at "månen og jorda skal ikke flytte seg i forhold til aksene"? Mener du at aksene skal stå i ro - eller noe annet? At de skal stå "bak" hverandre?

Det jeg mener er at koordinasystemet har origo i jordens sentrum og roterer med samme vinkelhastighet som månens rundt jorden, slik at månen relativt til dette koordinatsystemet alltid står i samme vinkel.

Forøvrig hadde Wikipedia en fin forklaring for Lagrang-punktene. Viste ikke at det var han som kom på "objekter søker laveste land" - trodde det var Einstein jeg... Uansett, hvis jeg skal beregne banen til mer enn ett objekt, må jeg vel bruke iterasjoner?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrange_points

 

Legger ut koden i kodetråden på:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=400581&st=20

Fremdeles GPL, selvsagt!

 

Noe sier meg at det blir lite øving til kjemi i helgen...

Dette er et artig prosjekt.

Slapp av, dette er ikke noe stort og proffesjonelt, slik som *putt inn favoritt-gravitasjons-sak her* :p

 

Skjønte hva du mente med farger + "stå stille relativt i forhold til koordinatsystemet" litt bedre nå. Har bare aldri vært borte i roterende aksekors før :)

 

For å faktisk plotte med rotasjon, hadde det jo blitt skikkelig überfancy om jeg kunne fått aksekorset til å rotere relativt til skjermen, og så plottet i forhold til det...

 

Noen forslag til sånne biblioteker? Min programmeringserfaring dekker mye rart, men skjelden veldig dypt. Så dette er også en sjangse for meg å lære litt mer programmering :)

 

Btw. CODENAME_PARAGON: Hva er din bakgrunn innen astrofysikk? Min er kun 3fy (++) - men planlegger å studere fysikk ved UiO neste år...

Lenke til kommentar
Slapp av, dette er ikke noe stort og proffesjonelt, slik som *putt inn favoritt-gravitasjons-sak her* :p

Vel, mange store systemer starter gjerne i det små, og når suksessen er et faktum, er det endel som sier at hadde de visst hvor mye arbeide som skulle til, er det ikke sikker de ville ha startet...

Skjønte hva du mente med farger + "stå stille relativt i forhold til koordinatsystemet" litt bedre nå. Har bare aldri vært borte i roterende aksekors før :)

 

For å faktisk plotte med rotasjon, hadde det jo blitt skikkelig überfancy om jeg kunne fått aksekorset til å rotere relativt til skjermen, og så plottet i forhold til det...

Som en demo er det kjekt, men for å illustrere funksjonen, er det best for nakken at aksene står i ro på skjermen.

Dersom du ønsker å vise himmellegmenes bevegelse med mer fancy grafikk, kan du bruke POV-Ray, som i dette eksempelet med roterende aksekors brukt på Cruithne.

Noen forslag til sånne biblioteker? Min programmeringserfaring dekker mye rart, men skjelden veldig dypt. Så dette er også en sjangse for meg å lære litt mer programmering :)

Det er som sagt drøssevis av biblioteker der ute, men ett som fikk god omtale er Matplotlib som også er tilgjengelig for både Linux og Windows (usikker på hvilken plattform du bruker).

Btw. CODENAME_PARAGON: Hva er din bakgrunn innen astrofysikk? Min er kun 3fy (++) - men planlegger å studere fysikk ved UiO neste år...

Kjennskap til plotting og dataanalyse kommer alltid godt med når en skal studere matematikk, fysikk med mer. Jeg har ingen spesifikk bakgrunn i akkurat astrofysikk, bare en mangeårig interesse for det. Endel av mine studier har likevel gitt meg litt mer innsikt enn bare det å lese på fritiden.

Astrofysikk er interessant og har vel i Knut Jørgen Røed Ødegaard fått en entusiastisk talsmann. En bør likevel har klart for seg at det ikke er flust med jobber i den bransjen.

 

 

Edit: Ploticus er en annen plottepakke med vektorfelt.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Slapp av, dette er ikke noe stort og proffesjonelt, slik som *putt inn favoritt-gravitasjons-sak her* :p

Vel, mange store systemer starter gjerne i det små, og når suksessen er et faktum, er det endel som sier at hadde de visst hvor mye arbeide som skulle til, er det ikke sikker de ville ha startet...

Skjønte hva du mente med farger + "stå stille relativt i forhold til koordinatsystemet" litt bedre nå. Har bare aldri vært borte i roterende aksekors før :)

 

For å faktisk plotte med rotasjon, hadde det jo blitt skikkelig überfancy om jeg kunne fått aksekorset til å rotere relativt til skjermen, og så plottet i forhold til det...

Som en demo er det kjekt, men for å illustrere funksjonen, er det best for nakken at aksene står i ro på skjermen.

Dersom du ønsker å vise himmellegmenes bevegelse med mer fancy grafikk, kan du bruke POV-Ray, som i dette eksempelet med roterende aksekors brukt på Cruithne.

Noen forslag til sånne biblioteker? Min programmeringserfaring dekker mye rart, men skjelden veldig dypt. Så dette er også en sjangse for meg å lære litt mer programmering :)

Det er som sagt drøssevis av biblioteker der ute, men ett som fikk god omtale er Matplotlib som også er tilgjengelig for både Linux og Windows (usikker på hvilken plattform du bruker).

Btw. CODENAME_PARAGON: Hva er din bakgrunn innen astrofysikk? Min er kun 3fy (++) - men planlegger å studere fysikk ved UiO neste år...

Kjennskap til plotting og dataanalyse kommer alltid godt med når en skal studere matematikk, fysikk med mer. Jeg har ingen spesifikk bakgrunn i akkurat astrofysikk, bare en mangeårig interesse for det. Endel av mine studier har likevel gitt meg litt mer innsikt enn bare det å lese på fritiden.

Astrofysikk er interessant og har vel i Knut Jørgen Røed Ødegaard fått en entusiastisk talsmann. En bør likevel har klart for seg at det ikke er flust med jobber i den bransjen.

 

 

Edit: Ploticus er en annen plottepakke med vektorfelt.

Masse spennende! Den asteroiden så tøff ut :p

 

Min plattform er BTW Linux. punktum.

 

Mathplotlib er for python, dette programmet bruker C. Holder btw. på å skrive om deler av koden for å få inn et par ting (vektorer, forskjellige plotte-backends etc.). Kommer med tilbakemelding her så fort jeg er ferdig!

 

Mente å studere *fysikk* ikke astrofysikk, bare så det er sagt. Astrofysikk er jeg enig at det er lite jobber i...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja. Rødfargen er skalaren til vektoren som er gitt ved vektorsummen mellom jordas og månens gravitasjonfelter (akserelasjon). Merk at rotasjon ikke er implementert ennå - sikkert derfor bare et lagrang-punkt kommer. Men en del andre ting er, slik som "finn hvor jordas skalarverdi og månens skalarverdi er like store" (innenfor et intervall), er implementert. Legger ved kildekoden om noen har lyst til å leke seg litt :)

 

Merk at det er 6 drawmethods nå, ikke tre som det står i hjelp. Neste skritt tror jeg blir "gjøre det mulig å endre variablene uten å rekompilere programmet" :)

 

(du må ta bort ".txt" fra filnavnet - la det til for å lure hw sitt filter på filtyper)

main.c.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...