Gå til innhold

Når oppstår et menneskeliv?


Simen1

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har fundert på en stund, og jeg kommer bare frem til at det ikke finnes noe entydig tidspunkt fordi det er så mange meninger om hva liv egentlig er. Derfor tenkte jeg å spørre dere hvilket tidspunkt i et menneskes utvikling (fra sædcelle + eggcelle til voksent menneske) dere mener at liv oppstår. Barnelærdom sier ofte at livet oppstår i det man blir født, mens relgiøse ofte sier at det er ved "unnfangelsen", noe jeg tolker til da man har samleie (altså 2-3 dager før sædcella møter egget).

 

Men i starten så deler jo bare egget seg i en klump med stamceller. Dette er jo "levende" som sædcellene har vært i et par måneder i pungen og eggcellene som har ligget i tiår og godgjort seg. Så hvis dette er liv hvorfor er f.eks ikke sædcellene i pungen "liv", eller er de det?

 

Etter stammcellene har delt seg en stund så dannes tre celletyper: tre "kimlag" som er formet som en membran. Er dette liv?

 

Senere folder membranen seg og danner etter hvert et embryo som har form som et rumpetroll eller fiskeyngel som nettopp har sluppet ut av egget. Hjertet dannes vist først av de interne organene. Kan vi kalel det "liv" når hjertet begynner å fungere selv om tingen ikke har hjerne ennå?

 

Eller er det først når hjernen er så utviklet at den kan motta og sende signaler at "liv" endelig er oppstått?

 

Men i starten fungerer jo bare hjernen som en simpel sak som sender og mottar ganske random signaler. En del sanser blir utviklet som hørsel, syn, lukt osv. Men slik jeg har forstått det tar det lang tid før fosteret er i stand til å lære og huske noe som helst av ytre påvirkninger.

 

De første dagene etter fødselen begynner babyen å respondere på at den har armer, ben, øyelokk, og ører. Handlingsmønsteret er som en programmert autopilot. Er dette "liv" da?

 

Først i en alder av ca 1 år skjønner babyen at den er et individ og skjønner f.eks at den ser seg selv i speilet. I den alderen begynner de også å skjønne enkle ord, kommandoer, oppfatte stemning og lærer seg å si sine første enkle ord. (mamma, pappa, nanna etc.)

 

Etter hvert som ungen vokser opp så skjønner den mer og mer av at den er et individ, at den vil tenke selv, ha egne meninger, gjør opprør mot foreldre som tenåringer osv.

 

Når oppstår et menneskelig "liv" etter deres mening? Når går det over fra å være en samling celler til å bli et individ? Begrunn hvorfor du mener det og hvorfor ikke tidspunktene før og etter.

 

Grunnen til at jeg lurer på det er angående moralen rundt abort og tidspunkt. Abortmotstanderenes argument "abort er drap" har sikkert alle hørt, men er det egentlig det? Man kan da ikke drepe noe som ikke lever. Og hvorfor er definisjonene av "embryo", "foster" og "barn" så bastante når det hele tiden er en jevn utvikling? Er det bare for at det er enkelt å forklare disse overgangene pedagogisk? Og har relgiøs tro om begrepet "sjel" noe å gjøre med dette? Når kommer evt. "sjel" inn i fosterets utvikling og hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, f.eks. mikroorgansimer (bakterier f.eks.) er jo også liv...

Man reiser jo rundt på Mars for å lete etter "liv", og jeg tror ikke de har noen forhåpninger om å finne noe særlig intellegent liv der for å si det slik.

 

Så jeg vil si at livet begynner fra første stund (når sædcellen møter egget).

Jeg ser dog ikkeno galt med abort, da fosteret ikke er utviklet nok til å føle noen ting (ihvertfall ikke som vi vet). Vi dreper jo både insekter og mikroorgansimer hele tiden. Er vi mordere av den grunn? Nei (mener jeg ihvertfall).

Lenke til kommentar

Siden 'liv' ikke kan entydig defineres, så er det umulig å svare på. Ikke synes jeg det er nødvendig å definere det heller. Når det gjelder abortsaken så anser jeg det å definere liv som en avsporing (nei, vi tar ikke den diskusjonen her).

 

For min del er sædceller levende, hvilket minner meg på Monty Python:

There are Jews in the world, there are Buddhists,

There are Hindus and Mormons and then,

There are those that follow Mohammed,

But I've never been one of them...

 

I'm a Roman Catholic, and have been since the day I was born,

And the one thing they say about Catholics,

Is they'll take you as soon as you're warm...

 

You don't have to be a six-footer,

You don't have to have a great brain,

You don't have to have any clothes on -

You're a Catholic the moment dad came...

 

because...

 

Every sperm is sacred, every sperm is great,

If a sperm is wasted, God gets quite irate.

 

Every sperm is sacred, every sperm is great,

If a sperm is wasted, God gets quite irate.

 

Let the heathen spill theirs, on the dusty ground,

God shall make them pay for each sperm that can't be found

 

Every sperm is wanted, every sperm is good,

Every sperm is needed in your neighbourhood.

 

Hindu, Taoist, Mormon,

Spill theirs just anywhere,

But God loves those who treat their

Semen with more care.

 

Every sperm is sacred, every sperm is great,

If a sperm is wasted,

God gets quite irate.

 

Every sperm is sacred,

Every sperm is good,

Every sperm is needed,

In your neighbourhood.

 

Every sperm is useful, every sperm is fine,

God needs everybody's,

Mine

And mine

And mine

 

Let the Pagan spill theirs,

O'er mountain, hill and plain,

God shall strike them down for

Each sperm that's spilt in vain.

 

Every sperm is sacred, every sperm is good,

Every sperm is needed in your neighbourhood.

 

Every sperm is sacred, every sperm is great,

If a sperm is wasted, God gets quite irate.

:p Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Jeg har alltid lurt litt på når og hvordan sædcellene blir laget eller produsert?

 

Edit: Altså i hvilken alder blir de produsert, og hvordan?

5171029[/snapback]

 

Produksjonen starter i puberteten og foregår i ballene. Men siden dette er totalt off topic, hva med et eget tema, eller å bruke Google?

 

A Whale's tale

        A whale and his mate were swimming around in the ocean, when all of a

sudden, the whale catches sight of a whaling vessel in the distance. he takes

a closer look, and recognizes it is the ship that harpooned his parents many

years ago. So, he turns to his girlfriend and tells her that he wants to

avenge the death of his parents.

        She hesitates, knowing that they could become the next victims of the

vessel, but he reassures her and tells her that he has been planning this all

of his life, and swims over and wispers the plan to her. So, she agrees and

they swim up under one side of the boat, and they both start blowing air

through their blow holes.

        The boat starts to rock back-and-forth, and the sailors on the ship

are scrambling all over the deck.

        Finally the boat tips over, and the sailors are scattered through the

ocean. The male whale is delighted and starts to gobble up the sailors, but

the female starts to swim away... so the male whale swims over to her, and

asks what is wrong.

        She huffs and puffs and says, "I agreed to the blow job, but there is

no way I'm gonna swallow seamen".

Lenke til kommentar

Bakterier er også liv, fordi om bakterier ikke "tenker". Jeg vil hevde livet oppstår i det sædcellen blir produsert. Egget er den delen som gir næring og beskyttelse til cellen, slik at den kan utvikle seg til å bli en avansert form for liv.

 

Edit: Kyrsjo? Skiller du mellom dyr og mennesker? Er ikke vi mennesker også en dyreart, strengt tatt?

Endret av anth
Lenke til kommentar
Dette er jo "levende" som sædcellene har vært i et par måneder i pungen og eggcellene som har ligget i tiår og godgjort seg. Så hvis dette er liv hvorfor er f.eks ikke sædcellene i pungen "liv", eller er de det?

5170601[/snapback]

 

Derfor burde ballespark gi fengsel på livstid :w00t:

 

Når tankevirksomhet intreffer, enkelt og greit.

5170737[/snapback]

 

Da vet jeg om endel "levende døde", zombier =)

 

Men seriøst, dette spørsmålet dreier seg vel mest om hva en sjel er og når den oppstår? Blir i stor grad et religiøst problem.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke dreie tråden for mye i relgiøs retning. Da blir det sikkert bare kristne vs. ikke-kristene og etter hvert som motsetningene hardner: ekstreme abortmotstandere mot satanister. (oki, jeg overdriver kanskje litt da)

 

Men jeg tror ikke alel er like enige om at "sjel" er det samme som personlighet og tankeaktivitet.

Lenke til kommentar
*snip*

Edit: Kyrsjo? Skiller du mellom dyr og mennesker? Er ikke vi mennesker også en dyreart, strengt tatt?

5176604[/snapback]

 

Neida. Det jeg mente (ekstremt uklart, ja...), må sees i sammenheng med trådstarters første innlegg:

 

Grunnen til at jeg lurer på det er angående moralen rundt abort og tidspunkt. Abortmotstanderenes argument "abort er drap" har sikkert alle hørt, men er det egentlig det? Man kan da ikke drepe noe som ikke lever. Og hvorfor er definisjonene av "embryo", "foster" og "barn" så bastante når det hele tiden er en jevn utvikling? Er det bare for at det er enkelt å forklare disse overgangene pedagogisk? Og har relgiøs tro om begrepet "sjel" noe å gjøre med dette? Når kommer evt. "sjel" inn i fosterets utvikling og hvordan?

 

samt spørsmålet "når oppstår et menneskeliv", med påfølgende svar "når tankevirksomhet starter". Derifra er det svært kort å tenke "abort etter tankevirksomhet startet fyfy".

 

Men hva da med dyra? De har jo også tankevirksomhet? Men likevel dreper vi dem for å spise, eller rett og slett fordi enkelte mennesker synes det er gøy...

 

En annen sak er "hva er tankevirksomhet"?

Lenke til kommentar
En annen sak er "hva er tankevirksomhet"?

5182395[/snapback]

Jepp, dette er nok kjernen i spørsmålet. Slik jeg forstår så er det ikke noe eksakt tidspunkt tankevirksomhet oppstår. Det utvikler seg vel gradvis helt fra tidlig i fostertiden til man er voksen uten noen voldsomme hopp på noen tidspunkter.

Lenke til kommentar
Dersom man kan si at tankevirksomhet utvikler seg gradvis fra ingenting, i motsetning til "plutselig oppstår", vil ikke det da utelukke tanken om en sjel, og heller pense det over på en slags rasjonelt forklarlig grunn?? Trist tankegang.

5183438[/snapback]

Hvorfor er det trist?

 

Er ikke mennesket fantastisk nok i seg selv, også uten en åndelig sjel?

Lenke til kommentar

Godt parert JBlack. Jeg ser heller ikke noen grunn til at det skal være trist. Tvert i mot synes jeg det er en oppløftende tanke at menneskene klarer å avdekke noen av mysteriene rundt hva bevisthet, personlighet og tanker egentlig er. Et hvert lite steg mot den komplette kunnskapen om alt er en liten seier for menneskeheten.

 

Men tilbake til det med en utvikling av tankevirksomheten fra null til en fullt bevisst og voksen personlighet. Vanlig abort skal skje innen 12 eller 16 uker, mens noe som heter senabort kan skje senere hvis det er særlige grunner til det. F.eks fare for mora sitt liv. Ved hvilken grad av tankevirksomhet mener dere det er moralsk forsvarlig med en frivillig abort og en slik senabort med spesielle grunner?

 

Nå skulle vi gjerne hatt et medisinsk oppslagsverk som forklarer hjernens utvikling uke for uke i svangerskapet, men det får jeg prøve å lete frem i mårra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...