Gå til innhold

Fettprosent - fortell meg om den

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fettprosenten forteller oss hvor mange prosent fett kroppen vår består av (logisk nok). Fettprosenten gir oss i tillegg et mye bedre bilde på i hva slags stand kroppen vår er enn f.eks. BMI. Veier man 100 kilo og er 175 høy får man høy BMI noe som vil tilsi at man er overvektig, men hvis det legges til at fettprosenten er på 10%(bør ikke være under ca8% på menn tror jeg) vil det da si at man har lite fett og store deler av vekta er muskler og skjelett. Man er dermed meget veltrent i stedet for overvektig.

I bodybuilding og fitness legges det stor vekt på å ha lav fettprosent i konkurranser da musklene blir mye mer definerte(kommer bedre fram) når man ikke har fett som dekker over. Det er kun i konkurranse-tida at bodybuildere har lav fettprosent fordi for å kunne legge på seg mest mulig muskler i "off-season" må de spise mye og på grunn av dette overskuddet av mat blir de noe feitere...

Hvor høy fettprosent vi bør ha er jo litt subjektivt, men helsemessig sett mener jeg å ha lest at menn bør ligge rundt 10-15% og kvinner rundt 20%.

I tillegg er det veldig viktig med lav fettprosent hvis du vil ha sixpack (evt. så holder det med 70 spenn :p "ha ha").

Lenke til kommentar
The National Institute of Health [1] recommends that a healthy adult male's body should have between 13 and 17 percent fat. A healthy female's should be composed of between 20 and 25 percent fat. Levels significantly above these amounts may indicate excess body fat. Athletes, leaner individuals, and more muscular individuals will have a body fat percentage lower than these levels. In general, most athletes experience greater performance benefits [2] at body fat percentages between 7 and 19 percent for men, and 10 and 25 percent for women, depending on the sport[3].

De siste tallene for kvinner er jeg litt uenig i, de bør sjelden gå lavere enn 12%. 8-12% på kvinnekroppen er vel det nødvendige fettet, mangler man noe særlig av dette fungerer ikke kroppen (livsfarlig). På en mann er noe rundt 2-4% nødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
De siste tallene for kvinner er jeg litt uenig i, de bør sjelden gå lavere enn 12%. 8-12% på kvinnekroppen er vel det nødvendige fettet, mangler man noe særlig av dette fungerer ikke kroppen (livsfarlig). På en mann er noe rundt 2-4% nødvendig.

8411033[/snapback]

Jeg er uenig. Kvinner bør ligger over 18 %.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig. Kvinner bør ligger over 18 %.

8419245[/snapback]

Jeg snakker om det essensielle fettet, altså hva man ikke bør gå under før man er under en betydelig helserisiko. Brenner man av dette fjerner man av det fettlaget som er tenkt å ligge mellom innvoller osv. For å være på en optimal (helsemessig og utseendemessig) fettprosent ville jeg aldri anbefale en vanlig kvinne å gå så lavt som 12%, da er jeg mer enig i de 18% du foreslår som nedre grense.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Er kvinner under 12% ryker vel mensen, tenker jeg, og det er ikke spesielt gunstig. Ei som er fenrik på avdelingen ligger på vel 16-17% og hun er gjennomtrent.

Lenke til kommentar
Ei som er fenrik på avdelingen ligger på vel 16-17% og hun er gjennomtrent.

8423997[/snapback]

Har du inspisert? :innocent:

Har vært borti jenter med fettprosent under 20% og med former (lår/rompe/bryst) som har vært sværtsvært veltrente så det er nok klart hva som ryker deretter :)

Anyway - er enig i at under 12% høres altfor drøyt ut i forhold til hva jeg har lest selv i fagverk... Hørt at man kan ryke etter alt under 15% egnetlig - er individuelt - men konklusjonen er vel uansett at ultralav fettprosent ikke er gunstig ;)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Om dere mener at fettprosenten for kvinner burde ligge mellom 20-25%, ligger jeg i faresonen da? Målte nettopp min på en InBody 720 test, og fettprosenten min kom på 11. Er ei jente på 18, svært aktiv, 67 kg og 168cm. spiser ofte og sunt, men er ikke tynn av meg. og heller ikke flatbrystet.

jobber forsatt med å gå ned (ikke mye), men om dette er helsefarlig revurderer jeg det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...