Gå til innhold

På utkikk etter ny fotoveske - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på om noen har noen gode tips på en bra fotoveske - type skulderbag?

Ønsker egentlig en Ole Brum veske/ bag, dvs. liten og praktisk, men samtidig en som rommer litt.

Bør være slank (ikke ligne på en liten bruskasse), og romme ett DSLR, og et par objektiver. Har sett litt på Crumpler, men kun bilder foreløpig.

Skal brukes på korte turer når jeg ikke har med sekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en Lowepro Nova 2 AW som jeg bruker når jeg ikke skal ha med meg all verdens av utstyr.

Nova2AW_gray_left_equip_n.jpg

Får faktiskt med meg mitt Canon 30D, med EF 17-40 objektiv og solblender påmontert. Får også plass til min 580EX blits, ekstra batterier til både kamera og blits, minnekort, liten 8x25 kikkert, hansker og noen ulike filtre. Alt i alt, veldig god plass for å være en så liten veske.

Lenke til kommentar
Jeg har Lowepro microtrekker 100.

I den får jeg plass til Canon 20D, batterigrep, 17-40mm, 70-200mm, 430EX, begge solblenderne og ekstra batterier! :p

6387707[/snapback]

Vanntettheten på disse Microtrekker-modellene er skrekkelig. Sømmen rundt ryggen gjør at vannet renner rett inn i toppen når det regner tilstrekkelig. LowePro sine AW-modeller kommer derimot med et integrert regntrekk som kan trekkes over baggen/sekken når det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Jeg har Lowepro microtrekker 100.

I den får jeg plass til Canon 20D, batterigrep, 17-40mm, 70-200mm, 430EX, begge solblenderne og ekstra batterier! :p

6387707[/snapback]

Jeg har denne nå, men er ikke helt fornøyd. Jeg kommer til å bytte den (kjøpt på Clas Ohlson for ca 400 kroner) fordi den har litt lite plass og den er ikke AW. I tillegg syns jeg den er så liten at det blir ubehagelig å bruke den som en ryggsekk. Jeg har bestilt Mini Trekker AW fra fotovideo.
Lenke til kommentar

Til kortere turer bruker jeg en Crumpler Stunner , den synes jeg fungerer godt.

Den rommer kamerahus m/1 påmontert linse og har plass til en ekstra linse i hovedrommet. I tillegg er det også plass til en blitz i 'ytterlommen' hvis man føler for det.

Den er laget i et stoff som ihvertfall burde tåle en normal regnskur selv om man neppe bør går rundt i pøsregn med den i lengre tid.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Har lagt inn bestilling på en Crumpler fotoveske hos www.ucarry.no. Men det er nå gått tre uker uten at jeg har mottatt noen. Sendt 3mailer men kun fått et svar og det var at den vesken jeg ville ha ville ikke være mulig å få tak i på LANG tid. Men dem hadde en kjedelig grå en av samme model.... jeg sendte jo svar for 5dager siden men fremdeles ikke mottatt noen tilbake melding.

Irriterer meg over bedrifter/nettbutikker som virker som dem er drevet på hobbybasis. Er virkelig skuffet over kundebehandlingen der og har ingenting positivt å si om det nettstedet.

Lenke til kommentar

Har sett litt i butikken, men har ikke funnet noe som var spesiellt bra til mitt bruk. LowePro modellene blir litt mye "foto" (glir rett inn i turistgruppa i Frgognerparken, men det er ikke alltid man ønsker det), og er samtidig vel kantete etter min smak.

Har også sett på et par Crumpler (bl.a. Desember Quartet), men de ble altfor store. Fatter ikke at noen kan orke å gå rundt med de hvis de fylles med utstyr.

En som faktisk var fin og ikke altfor stor, var en modell fra Nikon. Dessverre hadde den NIKON skrevet med store bokstaver på siden, noe som blir feil både med hensyn på å være diskre samt at jeg for tiden bruker Canon.

Skal også sjekke ut Crumpler Stunner og Lollipop hvis det er noe som har de inne.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering (kan jo være en og annen er i samme situasjon som meg).

Har hatt en runde rundtforskjellige butikker i Oslo, og en ting er sikkert, utvalget er ikke imponerende stort.

Har funnet ut at LowePro (og liknende modeller slik som Prozigma, Tamrac etc.) er nok de beste hvis man kan akseptere at "alle" vet hva som finnes inne i bag'en samt synes det er greit å bære med seg en liten "koffert" over skulderen (kan umulig være noe særlig å bære med seg over tid). Prisen er også ok i forhold til de andre.

Crumpler ser greie ut, men de svelger unna mindre enn størrelsen skulle tilsi (Lollipop og Stunner er stort sett ikke mer enn et kamerafuteral). Samtidig er de ganske stive i stoffet slik at de (antar jeg) ikke blir særlig praktiske i bruk.

Domke er faktisk den typen som både ser anonym ut samt svelger unna mer enn størrelsen skulle tilsi. Det negative er at det finnes hverken støv eller vanntetning samt en helt syk pris her i Norge. Man får f.eks. Domke F6 for rundt 60$ (380 NOK) på ebay (nye fra butikk), her i Norge har Interfoto 1418 NOK som listepris. I tillegg "må" man kjøpe en ekstra padding til 2-300 kr for de fleste modellene blir bare levert men en, noe som er for lite hvis man skal beskytte kamera (passer ikke med den som er levert med).

Så min konklusjon er vel at det blir enten Domke F6 eller ev en noe større modell, men ikke kjøpt i Norge. Skulle noen andre erfaringer, pls. kom med de.

Lenke til kommentar

Domke F6 virker som en kompetent bag, etter hva jeg har lest.

Jeg vil si at når det gjelder bag, så er det ikke feil å velge med den estetiske sansen. Personlig synes jeg det er viktig at bagen er stilig (som bag). Den blir tross alt en del av antrekket ditt også, så på det området synes jeg litt forfengelighet er ok. Mine favoritter er Crumbler og Billingham. Førstnevnte fordi de rett og slett passer til min daglige klesstil, sistnevnte på grunn av kvaliteten. Sistnevnte merke er mer klassisk designet, og ser ut som det det er, en kamerabag. Siden jeg er tilhenger av klassisk design, så synes jeg den har det rette image for en gammeldags fotograf som meg. Jeg synes det er kult å se ut som en gammel krigsreporter.

En sak som naturligvis spiller inn, er hvor godt bagen beskytter utstyret. Det gjør naturligvis disse bagene også. Jeg kjenner folk som har hatt samme bag fra Billingham i 20 år, og de er fremdeles ikke spesiellt utslitt. Her er hjemmesiden til Billingham: http://www.rtsphoto.com/html/billmain.html

Kanskje litt for klassisk for de som sverger til Oakley solbriller o.l.

Lenke til kommentar

Helt enig med at klassisk design har noe for seg.

Problemet med Billingham er vel at det er umulig å oppdrive i Norge, og bagger er det nesten umulig å kjøpe kun via bilder. Og så er jo prisene på disse baggene ganske friske i tillegg. Men det er klart, kjøper man noe som man blir veldig fornøyd med, og det varer i 20 år, spiller prisen mindre rolle.

Lenke til kommentar
Skal også sjekke ut Crumpler Stunner og Lollipop hvis det er noe som har de inne.

6392284[/snapback]

Ucarry har massevis av Crumpler modeller bare sjekk ute denne siden , selv har jeg en Stunner jeg kjøpte fra Ucarry, men den er nok litt i minste laget for såvidt plass til kamera med objektiv og en Blitz. Jeg vil anbefalle en størelse større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...