Gå til innhold

Harddisken blir sjekket hver gang jeg starter pc


Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1

I de siste 2 dagene når jeg starter min pc så kommer det en sjekkliste for min D: harddisk (Samsung SpinPoint P120 250GB). Det står: "One of you disks is checked for consistency". Deretter sjekkes disken fra 0 til 100 % 3 ganger. Hva betyr dette og hvorfor skjer dette? Begynner disken å bli ødelagt? Den er bare 1,5 år gammel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er kanskje 'dirty' flag som står på. Skriv:

fsutil dirty query d:

og se hva du får.

http://www.windowsitpro.com/Articles/Artic...25516.html?Ad=1

9519592[/snapback]

 

Den var dirty ja

 

Hva gjør jeg da?

 

Har det noe med at jeg har fjernet D: disk fra scanningen til virus/spyware programmet mitt?

9520321[/snapback]

nei

Får du opp disken i diskbehandling?

Har du prøvd annen usb uttak? (prøv helst de bak)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Dette bør fikse det:

chkdsk d: /x

9520378[/snapback]

 

sjekket dette og ingen problemer med disken nei og nå prøvde jeg fsutil dirty query d: igjen og nå er den ikke dirty.

 

Takk for hjelpen alle sammen!

 

Men chkdsk d: ser ut som det maskinen gjør når den har startet i det siste, hvis den ikke finner feil hvorfor sjekker den disken igjen og igjen?

Endret av Slettet-0ncAanc1
Lenke til kommentar
windows kan tro det er en feil på den. Jeg anbefaler uansett ikke å kjøre chdisk (altså dette) windows har rota bort mange 100gb til meg på dette som aldri gikk an å hente ut med avanserte programmer. Vell og merke før det kjørte fikk jeg henta det ut O.o

9518810[/snapback]

 

Er så mange kunder som kommer inn med "ødelagt" pc som får blåskjerm under windows oppstart osv, som rettes på 5 min ved å ta ut disken, sette i en annen pc og kjøre chkdsk. Har aldri opplevd noe tull med dette programmet, kun at det retter opp ting.

Lenke til kommentar
Men chkdsk d: ser ut som det maskinen gjør når den har startet i det siste, hvis den ikke finner feil hvorfor sjekker den disken igjen og igjen?

9520544[/snapback]

Det er jo det 'dirty' flagget som gjør at chkdsk blir kjørt under oppstart. Det skjer visst en gang i blant at det flagget ikke blir slått av igjen slik det skal.

 

Tror det stemmer at chkdsk kan lage problemer på en delvis defekt disk. Men vanligvis er det helt kurant å kjøre, det retter eventuelle feil i filsystemet.

 

Man må skille mellom feil i filsystemet og diskfeil. Feil i filsystemet kan alltid rettes opp igjen, som regel med chkdsk, i verste fall med formatering.

Diskfeil (dårlige sektorer) er mye verre, de kan til en viss grad gjemmes bort men aldri fjernes. Og diskfeil kan være årsaken til feil i filsystemet. Slikt er ikke lett å vite på forhånd før man kjører chkdsk.

 

Det er forøvrig ikke nødvendig å sette disken i en annen PC for å kjøre chkdsk, det enkleste er å boote Windows CDen og velge 'R' for Recovery Console.

Lenke til kommentar
windows kan tro det er en feil på den. Jeg anbefaler uansett ikke å kjøre chdisk (altså dette) windows har rota bort mange 100gb til meg på dette som aldri gikk an å hente ut med avanserte programmer. Vell og merke før det kjørte fikk jeg henta det ut O.o

9518810[/snapback]

 

Er så mange kunder som kommer inn med "ødelagt" pc som får blåskjerm under windows oppstart osv, som rettes på 5 min ved å ta ut disken, sette i en annen pc og kjøre chkdsk. Har aldri opplevd noe tull med dette programmet, kun at det retter opp ting.

9520613[/snapback]

 

Blå skjerm er ikke = consinstency.

 

Å bare å kople en disk fra en kontroller til en annen er risikofylt.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
windows kan tro det er en feil på den. Jeg anbefaler uansett ikke å kjøre chdisk (altså dette) windows har rota bort mange 100gb til meg på dette som aldri gikk an å hente ut med avanserte programmer. Vell og merke før det kjørte fikk jeg henta det ut O.o

9518810[/snapback]

 

Er så mange kunder som kommer inn med "ødelagt" pc som får blåskjerm under windows oppstart osv, som rettes på 5 min ved å ta ut disken, sette i en annen pc og kjøre chkdsk. Har aldri opplevd noe tull med dette programmet, kun at det retter opp ting.

9520613[/snapback]

eyyy.. jeg satt og leste ett annet sted og skrev her :p ikke meninga... :ph34r:

så ikke tenk over det jeg skrev...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...