Demantios Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Har akkurat satt opp en ubuntu 7.10 server. Har den i text-mode og sånn skal den være. Men så skal jeg kopiere inn filene fra en windows-server som står og går. Finnes det en lett måte å gjøre dette på? Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Har akkurat satt opp en ubuntu 7.10 server. Har den i text-mode og sånn skal den være. Men så skal jeg kopiere inn filene fra en windows-server som står og går. Finnes det en lett måte å gjøre dette på? Sett opp samba filserver på linux-boksen. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) og etter det skal jeg bruke hvilken kommando? vil helst ha det helt nøyaktig. skal prøve å ha den så stock som mulig. eneste kommandoene jeg har kjørt nå er "vi /etc/network/interfaces" og "apt-get install apache2" Endret 1. november 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Har akkurat satt opp en ubuntu 7.10 server. Har den i text-mode og sånn skal den være. Men så skal jeg kopiere inn filene fra en windows-server som står og går. Finnes det en lett måte å gjøre dette på? Sett opp samba filserver på linux-boksen. Han skal ha filer fra Windows til GNU/Linux, da er vel det enkleste å bruke smbclient eller smbmount, selv om det så klart også funker å sette opp en sambatjener. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Noen kjappe eksempler på bruk av smbclient: http://bradthemad.org/tech/notes/access_windows_shares.php Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Noen kjappe eksempler på bruk av smbclient: http://bradthemad.org/tech/notes/access_windows_shares.php takker. prøver meg fram nå Kommandoer utført: apt-get install smbclient Skal utføres: smbclient //server/webområde smb> get filer.htm .:får man hentet mapper?:. blir det riktig? Endret 1. november 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 hente mapper recurse on Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Den vil bare koble seg til anonymt. Uansett om jeg bruker --user=brukernavn btw så ligger den gamle serveren på domene, mens den jeg prøver å hente med ikke gjør det edit: kom inn med "smbclient \\\\<ip>\\c$ -U brukernavn" edit2: hvordan henter jeg inn mapper? "get Mappe" fungerte heller dårlig :\ Endret 1. november 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Fikk det til. Komprimerte mappa fra gamle serveren og brukte "get mappe.tar" Synd taringa fra smbclient klarte å slette 90% av det som lå der da, men det har jeg lært av nå ihvertfall Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Et annet alternativ er jo bare å bruke smbmount for å mounte sharen et sted, og kopiere som vanlig med cp. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Med mindre digital signering av protokollen er deaktivert på windows serveren eller smbmount også bruker cifs, så kan windows share mountes med mount -t cifs -o uid=<bruker>,user=<bruker>,password=<pwd> //<server>/<windowsshare> /mnt/<mount katalog> Windowsshare blir da en del av Linux filstrukturen. Hvis jeg husker riktig så er uid den brukerid/brukernavn som Linux skal "tro eier" filene, og user/password er et brukernavn/passord som gir tilgang til filer og share på windowsserveren. Edit: jeg husket ikke helt riktig ang. / eller \ og windowsshare. fikset. Endret 1. november 2007 av HawP Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Du bruker backslasher til windowsshares i Windows, vanlig slash i linux/unix, av praktiske grunner. Backslash er et spesialtegn i shellet, og er dermed litt problematisk. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Ja, når du sier det så husker jeg at det er nok / jeg har brukt i fstab... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå