Gå til innhold

Trenger tips til bryllupsfotografering


Anbefalte innlegg

Jeg skal fotografere i et bryllup i sommer, noe jeg ikke har gjort før. Trenger derfor noen tips. Blir høyst sannsynlig mest ute, men vielse inne i kirke. Skal fokusere mest i å ta bilder av gjestene. Det er ikke et oppdrag som jeg får betalt for, men ble spurt om jeg ville bidra og det hadde jeg veldig lyst til. De kommer til å ha fler til å ta bilder der også. Jeg skal være gjest samtidig, så kan ikke bære med meg altfor mye. Men vil gjerne utfordre meg selv litt og lære masse.

 

- Er det en til linse jeg bør vurdere skaffe meg før(se sig for de jeg har)?

- tenker bruke bare 17-55mm, eller eventuelt 50mm inne eller kveld. Lurt?

- Bør jeg satse stor blender og blenderprioritet? Eventuelt forhånstille noen smarte instillenger på kameraet?

- Lønner det seg med blitz, tripod eller annet utstyr?

- Finnes det noen "regler" for hvordan man tar bilder i bryllup?

- Blir det best med vidvinkel eller tele..?

- Lønner det seg med RAW eller bør jeg kutte ut det for å få plass til flere bilder(har 4 gb) - eventuelt kjøpe ektra brikke?

 

Eller er det bare å ta bilder som vanlig, være litt kreativ og kose seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke skal ta de "offisielle" bildene, ville jeg gått for håndholdt utstyr. Gjerne bare ett objektiv, kanskje løs blits på kabel. Du kan ikke regne med å få noen til å stille seg opp for fotografering, og det er heller ikke meningen. Du skal være med å ta bilder av stemningen, og da må du knipse mye, - uten for stor oppmerksomhet. 18-55mm vil sannsynligvis dekke det meste av grupper, smågrupper og portrett.

Pass på å få med deg detaljene!

gavebord, blomster, sko, brud og hennes tilbehør, inkl brudgom.

Borddekning, bordpynt, servering og matfat.

Valsetrinn og musikere.

 

Det kan du få med 55 mm, men det kan hende det hadde vært lurt med litt mer tele på lur.

Stativ er bare for de ofisielle oppstilte og arrangerte bildene, (samt selvportrett. Det er jo andre der som tar bilde av deg.)

Bruk RAW dersom du ønsker å kjøre sikkert, for etterpå kanskje å bruke masse tid på etterbehandling.

Men stiller du kamera rett og følger med på histogrammet, skulle du komme langt med JPG. Prøv deg heller frem med bildejusteringa i kameraet. HUSK HVITBALANSEN

Lenke til kommentar

Ser ut som du har god nok optikk.

 

Bruker selv stortsett Av i kirker og ute, kontrollerer eksponering med EV steps + spot måling.

 

Bruker ikke blitz selv til slike ting, men er noen som gjør det. Men her må du nesten høre med presten om han synes det er greit at du bruker blitz. Mange er litt strenge på det, noen vil ikke ha fotografer i rundt alteret engang.. :p

 

Bruker en 24 - 70 selv, bruker mest på ca 50 - 70, men bruker også å ta noen oversikt bilder on the wide end. Langsgulvet i kirka osv.

Men ser du har 50mm 1,4, og da tror jeg egentlig den er best å bruke inne i kirka, litt etter hvor bra lys det er.

Noen kirker er jo veldig fint vindusbelyst, og da holder det jo i massevis med 2,8.. =)

 

Ta RAW så du har litt mere å hente inn på eksponeringen. Litt lurt ihvertfall inne der eksponeringen er litt ekstra vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg forrige helg, men i en konfirmasjon.

 

Jeg tok med meg Sigma 28mm f1.8 og Canon EF-S 60mm f2.8 inn i kirken, ettersom disse er de mest lyssterke objektivene jeg har. Jeg ville ikke bruke blitz i en full kirke, og derfor endte jeg opp med Sigmaen. EF-S 60mm med blender 2.8 ble rett og slett for lyssvak for kirken..

 

Utenfor igjen var det jo godt lys, og jeg kunne bruke blender 8+ uten problem :)

 

Mitt tips til deg er altså, ta med deg begge objektivene inn i kirken, evt test belysningen i kirken før bryllupet :)

 

I forhold til detaljfotografering kan det også være fint å ta med et objektiv som har en ålreit nærgrense / makroforstørrelse.. Det var ikke noe problem med mine to objektiver, men jeg kjenner ingen av dine :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...