Gå til innhold

Telezoom eller fast brennvidde til bryllupsfoto


Anbefalte innlegg

Jeg skal ta bilder i et bryllup og vurderer å skaffe meg et nytt objektiv til det. Jeg ønsker at det skal være lyssterkt.

 

Sigma 50-150 2.8 er en høyaktuell kandidat. Det er et mer fleksibelt objektiv enn 'ca 100 mm-objektivene' til Sigma, Tamron og Tokina (hhv 105, 90 og 100).

 

Er det noen som vet hvor mye jeg mister i skarphet/kvalitet med zoom-objetivet i forhold til ett av de tre fast brennvidde-objektivene?

 

Makro-funksjonen er ikke veldig viktig for meg, så det er ikke en del av vurderingen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma 50-150 2.8 er en høyaktuell kandidat. Det er et mer fleksibelt objektiv enn 'ca 100 mm-objektivene' til Sigma, Tamron og Tokina (hhv 105, 90 og 100).

Jeg hadde aldri turt å komme for å ta bilder i et bryllup med noe som ikke går "videre" enn 50mm. For ikke å snakke om 105mm! Tenk om du rygger så langt det går, og fremdeles er bruden eller brudgommens foreldre utenfor bildet...

Jeg ville tatt med en 17-50, 18-135 eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å ha med både standardzoomen Nikkor 18-70, Nikkor 50 mm 1.8 og Sigma 30 mm 1.4, så muligheten for videre bilder er absolutt tilstede. 50-150en er tiltenkt rollen som objektiv for de 'offisielle' bildene.
Da tror jeg 50-150 er tingen. Noe annet du *bør* ha, er et ekstra kamerahus, f.eks. en D40. To hus vil gjøre deg enormt mye mer fleksibel...
Lenke til kommentar

De nevnte fastobjektiver er makroobjektiver og er vel de skarpeste du kan få tak i. Men de har nok også tregere AF en Sigma'en, så det er jo opp til deg hva du foretrekker. Sjøl ville jeg nok valgt Sigma'en fordi det er praktisk og hendig med en zoom i bryllup (så alle slipper å vente mens du traver fram og tilbake for å finne det rette utsnittet..)

Lenke til kommentar

NB; Bruker FourThirds (= 2x crop)

Jeg har tatt bilder i et par bryllup. Har som regel 2 hus slik at jeg raskt kan "bytte objektiv" ...

 

Har fått masse gode bilder med mitt gamle OM 50mm f/1,4 (sylskarpt @ 2,8). En god 50mm viser seg gang på gang å gjøre god nytte. Utenom det, har jeg brukt mye 14-54 f/2,8-3,5 og mitt 40-150mm f/3,5-4,5. Sistnevnte gir en god tele, samt at det er ganske så skarpt. 14-54 gir meg god, skarp og lyssterk vidvinkel, samt normal.

 

Drømmeobjektivet mitt til bryllup vil nok være 35-100mm f/2. Dyre greier, men dekker mange meget brukbare brennvidder. Et ekstra hus med 14-35 f/2 ville vært klimaks.

 

Det jeg mener er det viktigste med bryllupsfoto, er at man innendørs i kirka, har et objektiv som er skarpt med stor blender! Min 50mm er skarp ved f/2 og sylskarp ved f/2.8. Dette er ganske nyttig. Å bruke et zoomobjektiv som ikke blir skikkelig skarpt før f/5,6 er litt kjedelig ettersom en ofte er avhengig av store blenderåpninger innendørs. En kan selvfølgelig hjelpe litt med blits, men helst ikke mer enn på noen få bilder.

Lenke til kommentar
Drømmeobjektivet mitt til bryllup vil nok være 35-100mm f/2. Dyre greier, men dekker mange meget brukbare brennvidder.
Kan jo bare legge til at 50-150 vil gi omtrent det samme utsnittsomfanget på en Nikon, riktignok en blender dårligere, men det er dessverre ikke bedre å oppdrive ;-)

 

Det jeg mener er det viktigste med bryllupsfoto, er at man innendørs i kirka, har et objektiv som er skarpt med stor blender! Min 50mm er skarp ved f/2 og sylskarp ved f/2.8.
Der er Nikkor 50mm f/1.8 til trådstarter dugende nok - brukbart skarp vidåpen, mye bedre ved f/2.2 og _skarp_ ved f/2.8. Dessuten er Sigma 30mm f/1.4 ikke så aller verst ved f/2 og mindre blender.
Lenke til kommentar

Hvis du er 1. fotograf, noe jeg nesten går ut ifra iom du nevner offisielle bilder, og bryllupet er i en kirke, OG du kjenner kirka ut og inn, kan du godt bruke fastoptikk. På den annen side hadde du nok ikke spurt her hvis du var lommekjent. Standardzoomen ville jeg ikke engang ha vurdert, da den har alt for dårlig lystyrke, selv om du bruker blits, vil område utenfor blitsens rekkevidde være helt mørke og det vil se ut som om bryllupet er i en kullgruve. Da er min anbefaling, to kamerahus med påmontert 17-55 f/2.8 og 70-200 f/2.8 slik at du kan bytte kjapt under veis. Du har ingen mulighet for å trykke på pauseknapen når bryllupet først er igang hvis du må bytte objektiv eller hva det måtte være, du MÅ være forberedt NÅR det skjer. Jeg håper både for brudeparet og deg at det er en god stund til bryllupet slik at nødvendig kunnskap kan læres. Bryllupfotografering er ikke så enkelt som man kanskje først tror.

 

Litt skarp her, hvis jeg feiltolker trådstarters kunnskapnivå, beklager jeg, men et bryllup er en såpass viktig begivenhet at fotografen bør være over ett visst nivå.

Lenke til kommentar

Ikke for å være vrang, Oceanborn, men du svarer ikke på det jeg spør om. Hadde jeg hatt Nikon 17-55 og 70-200 hadde jeg selvsagt brukt dem, men det er ikke tilfelle. De vet at jeg er en gjennomsnittelig god hobbyfotograf, og at jeg ikke har verdens beste utstyr, og forventningene er deretter.

 

Normalzoomen vil selvsagt ikke bli brukt inne i kirken, det er mer for festen etterpå. Inne i kirken (som jeg selv giftet meg i for ikke så lenge siden) er det 30- og 50-mm som vil bli brukt, og evt også det nye objektivet. Hvilket vil bli avgjort etter samtale med brudeparet og hva slags bilder de ønsker seg.

 

Mitt spørsmål var som du ser knyttet til kvalitetsforholdet mellom Sigma 50-150 og de nevnte fastobjektivene.

Lenke til kommentar
Ikke for å være vrang, Oceanborn, men du svarer ikke på det jeg spør om. Hadde jeg hatt Nikon 17-55 og 70-200 hadde jeg selvsagt brukt dem, men det er ikke tilfelle. De vet at jeg er en gjennomsnittelig god hobbyfotograf, og at jeg ikke har verdens beste utstyr, og forventningene er deretter.

 

Disse objektivene kan du leie hos Interfoto for en samlet pris av rundt 1000,- pr døgn. Kan være en god investering det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...