Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Amd Athlon 64 2,5ghz 4800+ overklokking hjelp?

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny i overklokking av prosessor.. Og pc'n min i spill, er ikke dne raskeste selv om jeg har kjøpt 9800gtx, fått nytt hovedkort, og ny sterkere ram.2gb..

har vista.

Prosessor: AMD Athlon 64 x2 Dual Core Processor 4800+ 2,51Ghz

Vista 32bit.

Kan noen fortelle meg hvorddan jeg overklokker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Først av alt så bør du lese litt om temaet for å skaffe deg mer grunnleggende forståelse for hva dette innebærer og hva du gjør. Les iallefall DENNE guiden, til å starte med. Klokk alltid via bios, og unngå bruk av programmer da de fungerer veldig dårlig til den slags ting.

Hvilken kjøling har du?

Har du Cool'n Quiet aktivert bør du deaktivere denne funksjonen, dette kan ofte skape problemer når PC-en er overklokket. Denne funksjonen gjør at CPU'en klokkes ned når det er mindre belastning på systemet, og klokkes opp igjen når det blir belastning. Men som sagt kan dette skape problemer når man overklokker, siden PC-en da klokkes opp og ned i hytt og pine. Det beste er å ha en fast klokkehastighet som den kjører på 24/7 når du klokker den.

Når du klokker er det bare to ting du bør følge med, temperaturer og spenningsverdier. Kjører du luftkjøling bør du ikke ha for høy 24/7 vcore, i og med at dette reduserer levetiden på din cpu. Temperaturen bør du også holde i sjakk da denne kan skape masse problemer. For en amd X2 cpu, som jeg også hadde en gang i tiden, passet jeg på å holde tempen rundt 60+- maks under full load. Selve klokkingen er ganske harmløs, og det skal noe til for å ødelegge noe så lenge du passer på å sette PCI-E til 100mhz, siden overklokking av denne i større grad kan gi korrupt os. Last ned everest eller andre temperaturovervåkningsprogrammer og følg med temperaturene ettersom du må øke vcore. Orthos er et greit program til å teste stabiliteten på klokken, og den kjører 100% på begge kjernene kontinuerlig. Et siste program som er kjekt å ha er CPU-Z. Dette programmet viser forskjellige verdier på klokken du har der og da, og er greit å poste bilder fra underveis som du klokker for å evt feilsøke når ting ikke blir stabilt.

En annen viktig ting å merke seg, er hvordan du resetter cmos. Det kan i noen tilfeller skje at du klokker for store steg i gangen og PC-en plutslig ikke vil starte. Da må du resette denne ved å trykke på en knapp eller flytte på en jumper på hovedkortet. Dette står også forklart i manualen til hovedkortet ditt, "clear cmos" eller noe lignende går det under.

Så over til selve klokkingen. Her må du prøve å lete litt selv også, siden jeg ikke har peiling på hvilken bios du har, eller hvilken struktur den har. Du kan poste bilder av menyene hvis du ikke finner frem, så kan jeg prøve å guide deg frem. Hvilket hovedkort har du forresten?

I biosen finner du først frem til cool'n quiet og deaktiverer denne om du allerede ikke har gjort dette. Deretter finner du frem til en HT multiplier( HT link, HTT multi, går under flere navn i biosen), som er en egen multiplier for HT (HyperTransport), denne har en valgmulighet fra 1x - 5x, og denne setter du da på 3x. Dette gjør at denne kommer ut av veien og gir da en feilkilde mindre. Denne frekvensen påvirker også ytelsen så lite at det ikke er merkbart, enten den kjører på 1000mhz (standard), 800 eller 400mhz. Det kan hende minnet ditt muligens også må reduseres litt i frekvens etterhver siden minnet også klokkes sammen med cpu siden den er styrt av FSB. Hvilket minne har du forresten?

Når du har gjort dette, lagrer du, og starter PC-en. Deretter åpner du CPU-Z og sjekker at klokkingen du gjorde i biosen faktisk fungerer. Stemmer det der, så er det bare å øke FSB med noen steg til. Lagre og start PC-en, test stabilitet og følg med på temperaturene hvis du har økt vcore. Forresten bør du ikke øke vcore før det er helt nødvendig, lavere vcore jo bedre. Høyere vcore gir logisk nok høyere temperaturer. Deretter øker du FSB igjen, samt tester med orthos og følger med på temperaturene.

Kort oppsummert:

-Deaktiver Cool'n Quiet

-Reduser HT multipliern til 3x

- Øk FSB

Alt er styrt av FSB, og det er nettopp denne du øker når du klokker. Derfor er de forskjellige frekvensene utstyrt med egen multipliere/dividere, slik at disse kan kjøre med mindre overklokk en CPU'en. CPU'en er utstyrt med en egen multiplier, som da legges sammen med FSB. HTT kjører også på FSB ganger en egen HTT multiplier, noe som gir en frekvens på HTT. Minnet kjører som regel 1:1 forhold til FSB (synkront), eller med slakkere forhold hvis minnet er tregere.

Det var det jeg gadd å skrive nå. :) Men det er også mye info om dette overalt hvis du søker litt selv også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Les det flere ganger og prøv å forstå så skal det gå etterhvert. Legg litt innsats i det, og søk opp flere plasser også ang temaet. Finnes fult av overklokkingssider som har guider for hvordan man klokker. Det er en fordel å vite hva man holder på med før man gjør noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...