Gå til innhold

Canon Ixus - nye modeller - billedkvalitet

Anbefalte innlegg

Hej

Jeg har set på den nye Canon Ixus 60 (Powershot SD600) og Canon Ixus 55 (Powershot SD450)

Største forskelle: Ixus 60 har ISO 800 og 6 mp i stedet for 5 mp hos Ixus 55.

Vil de ekstra mp og ISO 800 kunne forringe billedkvaliteten ved Ixus 60 i forhold til Ixus 55?

Håber i vil forsøge at hjælpe mig med et svar.

Med venlig hilsen Lone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan si det slik at jeg ville valgt den med mest pixler, jo flere pixler jo bedre oppløsning. Dette fører til at bildet blir skarpere og du kan gjøre bildene større uten at de blir kornete og du ser pixlene. Men det er ikke bare pixlene som alltid burde avgjøre om du skal kjøpe et kamera, bildebrikken og linsen er viktiskt. Når du kjøper kamera se på bildebrikken og optikken først og på pixlene etterpå!

Men siden kanon har veldig gode bildebrikker og linser, mangen kanonkameraer bruker en bildeprossesor som heter digic 2. Denne er veldig god!

Siden du spør hvilken av kamraene som begge er canon er best, vil jeg si at du skal gå for den med mest pixler, siden nesten alle kameraene til canon har gode bildebrikker og optikk! :)

Endret av Sindre1001
Lenke til kommentar
Man kan si det slik at jeg ville valgt den med mest pixler, jo flere pixler jo bedre oppløsning. Dette fører til at bildet blir skarpere og du kan gjøre bildene større uten at de blir kornete og du ser pixlene. Men det er ikke bare pixlene som alltid burde avgjøre om du skal kjøpe et kamera, bildebrikken og linsen er viktiskt. Når du kjøper kamera se på bildebrikken og optikken først og på pixlene etterpå!

Men siden kanon har veldig gode bildebrikker og linser, mangen kanonkameraer bruker en bildeprossesor som heter digic 2. Denne er veldig god!

Siden du spør hvilken av kamraene som begge er canon er best, vil jeg si at du skal gå for den med mest pixler, siden nesten alle kameraene til canon har gode bildebrikker og optikk!  :)

5860436[/snapback]

Dette stemmer nok ikke helt vil jeg si. Jo flere Pixler jo mere forstyrrelse i bildet og de trenger ikke bli skarpere i det hele tatt. Pixlene hjelper deg når du skal forstårr bildene opp på papir/ skrive ut etc. Billedkvaliteten er det optikken som står for i hovedsak. Jeg har nettopp kjøpt Ixus 750 og er utrolig fornøyd med bildene, nesten litt mer enn jeg forventet av et så lite kompaktkamera og nå når de nye komemr så går kansje dette ned i pris og blir dermed lettere å anbefale i forhold til prisen om en stund.

Ikke heng deg opp i megapixelhysteriet og tro at jo flere pixler jo bedre er det!

Lenke til kommentar
Man kan si det slik at jeg ville valgt den med mest pixler

5860436[/snapback]

Jeg ville valgt det med færrest pixler, fordi fem megapixler uansett er nok til det aller meste (selv A3) og flere pixler bare øker støynivå. Så selv i A4 vil nok et fem megapixel kamera fort kunne gi bedre bilder enn et med seks (eller 10) så lenge resten av kameraet er identisk. Og i A3 har optikken for lengst gitt sitt maksimum, så du ikke vil yte godt av en megapixel mer uansett.

Ixus 750 er bedre enn Canon Ixus 55 og 60, men det er pga. optikk og fysisk større bildesensor. Megapixlene har ikke noe å si her heller. Nye Ixus 800 har faktisk fysisk mindre bildesensor (og en megapixel mindre uten at det betyr noe), noe som kan føre til at dette kameraet vil yte dårligere enn Ixus 750. Det er egentlig litt synd, men det er vel for å tjene mer på hvert enkelt kamera.

Lenke til kommentar
Hej

Jeg har set på den nye Canon Ixus 60 (Powershot SD600) og Canon Ixus 55 (Powershot SD450)

Vil de ekstra mp og ISO 800 kunne forringe billedkvaliteten ved Ixus 60 i forhold til Ixus 55?

Med venlig hilsen Lone

5833071[/snapback]

Helt klart det med færest pixler. Desuten er jo Ixus 60 små-skjerm utgaven av den nye Ixus serien. IXUS 50/60 liten skjerm IXUS 55/65 stor skjerm. Virker som den nye standarden Canon har lagt seg på er at modelene som slutter på 5 har stor skjerm mens de som slutter på 0 har liten. På IXUS 65 har de også kuttet ut den opptiske søkeren, mens IXUS 55 har opptisk søker og stor skjerm, så det eneste du går glipp av i forhold til IXUS 60 er 1 ekstra megapixel som bare bidrar til å skape enda mer støy i en allerede fullstappet 1/2.5 tommers brikke. Det er det ikke verdt å betale en høyere pris for og få en mindre skjerm, og et kamera med dårligere støy egenskaper. Desverre er jeg redd den jevne forbruker vil gå i denne fellen, finnes jo til og med et eksempel på dette her i denne tråden.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Hej

Med venlig hilsen Lone

5833071[/snapback]

Helt klart det med færest pixler. Desuten er jo Ixus 60 små-skjerm utgaven av den nye Ixus serien. IXUS 50/60 liten skjerm IXUS 55/65 stor skjerm. Virker som den nye standarden Canon har lagt seg på er at modelene som slutter på 5 har stor skjerm mens de som slutter på 0 har liten. På IXUS 65 har de også kuttet ut den opptiske søkeren, mens IXUS 55 har opptisk søker og stor skjerm, så det eneste du går glipp av i forhold til IXUS 60 er 1 ekstra megapixel som bare bidrar til å skape enda mer støy i en allerede fullstappet 1/2.5 tommers brikke det er det ikke verdt for en høyere pris og en mindre skjerm.

5864163[/snapback]

Ixus 60 er "små skjerm utgaven" ja, men den har like stor skjerm som Ixus 55 og 750, nemlig 2.5"... holder i massevis. Ixus 55 og 60 og Ixus Wireless har forøvrig akkurat samme optikken. Du har også behold den optiske søkeren i Ixus 60.

edit: skriveleif

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Ixus 60 er "små skjerm utgaven" ja, men den har like stor skjerm som Ixus  55 og 750, nemlig 2.5"... holder i massevis. Ixus 55 og 60 og Ixus Wireless har forøvrig akkurat samme optikken. Du har også behold den optiske søkeren i Ixus 60.

Beklager så det nå, men alikevel er det dumt og betale ekstra for en megapixel mer når det bare innebærer mer støy. Jeg er fult klar over at det bare er IXUS 65 som har kuttet ut den opptiske søkeren jeg nevne ingenting om at IXUS 60 ikke har opptisk søker. Det bør også nevnes at de opptisk søkerne til digitale kompaktkameraer i den prisklassen er en STOR vits, da de gir et helt annet utsnitt enn hva som kommer på bildet.

Lenke til kommentar

Enig i at de er blitt en vits, men en gang i mellom vil du være i en situasjon der du ikke ser noe som helst på lcd'en, og da er 75-80% bedre enn 0%. Man klarte jo å ta bilder med de tidlige generasjonene av Eos-systemet også, selv om de bare hadde 87% søkerdekning. I skikkelig gamle dager slet brukere av de klassiske Spotmatic-modellene med enda dårligere søkerdekning. Å ofre bildekvalitet for en optisk søker, vil derimot være dumt.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Ixus 60 er "små skjerm utgaven" ja, men den har like stor skjerm som Ixus  55 og 750, nemlig 2.5"... holder i massevis. Ixus 55 og 60 og Ixus Wireless har forøvrig akkurat samme optikken. Du har også behold den optiske søkeren i Ixus 60.

Beklager så det nå, men alikevel er det dumt og betale ekstra for en megapixel mer når det bare innebærer mer støy. Jeg er fult klar over at det bare er IXUS 65 som har kuttet ut den opptiske søkeren jeg nevne ingenting om at IXUS 60 ikke har opptisk søker. Det bør også nevnes at de opptisk søkerne til digitale kompaktkameraer i den prisklassen er en STOR vits, da de gir et helt annet utsnitt enn hva som kommer på bildet.

5864196[/snapback]

Jeg er helt enig med deg.. men bra salgsarugment... (kameraselger)... ;)

Lenke til kommentar

Siden du spør hvilken av kamraene som begge er canon er best, vil jeg si at du skal gå for den med mest pixler, siden nesten alle kameraene til canon har gode bildebrikker og optikk!  :)

5860436[/snapback]

Dette stemmer nok ikke helt vil jeg si. Jo flere Pixler jo mere forstyrrelse i bildet og de trenger ikke bli skarpere i det hele tatt. Pixlene hjelper deg når du skal forstårr bildene opp på papir/ skrive ut etc. Billedkvaliteten er det optikken som står for i hovedsak. Jeg har nettopp kjøpt Ixus 750 og er utrolig fornøyd med bildene, nesten litt mer enn jeg forventet av et så lite kompaktkamera og nå når de nye komemr så går kansje dette ned i pris og blir dermed lettere å anbefale i forhold til prisen om en stund.

Ikke heng deg opp i megapixelhysteriet og tro at jo flere pixler jo bedre er det!

5860739[/snapback]

Husk at jeg sa at du burde se på optikken først og bildebrikken, jeg merket at canon ixus 60 bruker digic 2 prossesoren, og er veldig bra! Det er kansje ikke noen særlig forskjell på 5 og 6 mpx, men med en stor prisforskjell burde du kansje gå for ixus 55.

Men husk at jeg ikke sa at jo flere pixler var bedre! Hadde du lest teksten bedre hadde du kjønt at jeg la mest vekt på at du må se på bildebrikken og optikken!

Kansje man kan si at canon lagde ixus 55 og gjorde det slik at optikken var god for kameraet. Etterpå lagde de canon ixus 60 lagde det med litt mer pixler og la mindre vekt på optikken. Dette kan være en helt rar teori, men husk at canon ixus 60 har en digic 2 bildeprossesor så ikke kom og si at den er dårlig! ;)

Endret av Sindre1001
Lenke til kommentar

5860436[/snapback]

5860739[/snapback]

Husk at jeg sa at du burde se på optikken først og bildebrikken, jeg merket at canon ixus 60 bruker digic 2 prossesoren, og er veldig bra! Det er kansje ikke noen særlig forskjell på 5 og 6 mpx, men med en stor prisforskjell burde du kansje gå for ixus 55.

Men husk at jeg ikke sa at jo flere pixler var bedre! Hadde du lest teksten bedre hadde du kjønt at jeg la mest vekt på at du må se på bildebrikken og optikken!

Kansje man kan si at canon lagde ixus 55 og gjorde det slik at optikken var god for kameraet. Etterpå lagde de canon ixus 60 lagde det med litt mer pixler og la mindre vekt på optikken. Dette kan være en helt rar teori, men husk at canon ixus 60 har en digic 2 bildeprossesor så ikke kom og si at den er dårlig! ;)

5865870[/snapback]

Og det har ikke Ixus 55?

Lenke til kommentar

5860436[/snapback]

5860739[/snapback]

5865870[/snapback]

Og det har ikke Ixus 55?

5866504[/snapback]

Har jeg sagt den er dårlIG??

nesten alle canonkameraene har digic 2 prossesor!

Inkludert canon ixus 55

OKEY? :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt et Digital Ixus 60. Jeg ble imponert over ytelsen, menyene og dens enkle, men kraftige funksjoner. Eneste som jeg hadde imot kameraet var at det rett og slett sugde på bildekvalitet i forhold til mitt tidligere Nikon Coolpix P2 som jeg nå har kjøpt tilbake.

:)

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar
Og dessuten Sindre1001... så er det ikke så utrolig stor forskjell mellom DigicII brikken og andre cpuer i andre kameraer. Tvertimot, det finnes raskere kameraer enn Canon sine DigicII.

5868430[/snapback]

Selfølgelig! jeg håper ikke du fikk ett inntrykk av at jeg sa at digic 2 prossesoren var DEN BESTE AV ALLE, JEG SA BARE AT DEN VAR GOD. Jeg har feks selv en canon ixus 500 med digic 2 prossesor og 5 mpx. Den gir gode bilder og de er skarpe!

Fargene er gode og den har vunnet en del tester, mener jeg.

Men det er sant det dere sier, man kjøper ikke et kompakt digital kamera med 7 mpx!

Man kjøper heller en digital speilrefleks! ER det greit? siden den har mye bedre optikk tilpasset flere mpx en et vanlig kamera med 7mpx!

Er vi på godfot nå? :dontgetit:

Endret av Sindre1001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...