Gå til innhold

Hvilke bøker for en nybegynner ?


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg er helt ny innen fotografering med speilrefleks, har faktisk enda ikke kjøpt kamera men det kommer straks. Har til nå kun hatt et vanlig kompaktkamera, og nå er jeg lei av å ta dårlige bilder. Jeg innbiller meg at jeg faller i stort sett alle "fotofellene" som er. Jeg fant et "kompendie" her på forumet (jada jeg bruke søkefunksjonen :)), men jeg kunne godt tenke meg å ha noe litteratur i bok form.

 

Det jeg er på jakt etter er en bok, evt. flere bøker om nødvendig, som gir en god innføring i hvordan å ta gode bilder, og gjerne få dem til å se "profesjonelle" ut, tips og triks etc. Jeg skal reise til Asia et par mnd snart, og regner derfor med at det blir en god del natur/landskaps bilder, og sikkert også en del portrettbilder.

 

Gode svart/hvitt bilder er også noe jeg har veldig lyst å lære meg. Finnes det bøker som tar opp disse temaene, og er det noen som har noen erfaringer og anbefalinger så tas det imot med takk

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lære å gå først. ;)

 

tt42300.jpg

 

Understanding Exposure er en god bok, som anbefales.

 

16187_256x256.jpg

 

Digital Fotografi i Praksis blir lovpriset av mange, men personlig synes jeg den er mangelfull. Den tar for seg det grunnleggende og etterbehandlingen grundig, men det å faktisk TA bilder blir forbigått i stillhet. Den eneste boka om fotografering jeg har som ikke gir meg noe inspirasjon til å legge fra meg boka og ta frem kamera. Dyr er den også.

 

9780321474049.jpg

 

The Digital Photograpy Book tar for seg det meste og gir masse tips i forskjellige situasjoner.

 

41UkrY9zS+L._AA240_.jpgBKCADRXT.JPG51BEQWAPR1L._AA240_.jpg

 

Magic Lantern Guide er en meget god serie med bøker som går direkte på de ulike modellene. Er veldig grundig og gir masse nyttige tips, også detaljer som ikke blir nevnt i brukermanualen. Ikke bare om kameramodeller, men også om Nikons geniale trådløse Creative Lighting System.

 

51DRCBKK1TL._AA240_.jpg51KwocvYOGL._AA240_.jpg51GMQCTNFDL._AA240_.jpg

 

Digital Field Guide er mer overfladisk, men tar for seg mange ulike situasjoner med eksempelbilder med tekniske forklaringer. Best for nybegynneren som ikke vil dykke dypt ned i det tekniske.

 

1778.jpg

 

Master lighting guide for photographers er den velklingende tittelen på denne boka. Tar for seg mye grunnleggende innen lyssetting i studio, i tillegg til masse forskjellige typer lys (med tilbehør) og typer lyssetting. Har også oversiktsskisser for hvordan kamera, lys og objekt er plassert.

 

41fqZhmGsPL.jpg

 

Nature Photography field guide. Masse bilder og informasjon om naturfotografering. Boka er såpass gammel at den ikke er "tilpasset" digitale kamera, så litt forkunskaper om hva som skiller film og digitalkamera er en fordel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Kjempe greier. Da har jeg noe å begynne på. Skal se litt gjennom omtaler av bøkene og finne ut hvilke jeg kjøper. Håper noen av disse gir meg inspirasjon til å gå ut og prøve ting i praksis. Jeg kan jo som sagt ikke så mye om fotografering fra før, så det er greitt å begynne et sted. Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Ta en tur på biblioteket og spør etter de bøkene og ellers fotobøker generelt. Da jeg dro på mitt lokale bibliotek og spurte etter noen fotobøker så kunne de låne noen av de jeg ville ha fra ett annet bibliotek. Også bestilte bibliotekaren inn flere andre fotobøker til dem selv en liten stund senere, og sendte meg en sms om at bøkene jeg hadde bestilt var kommet, da de hadde fått dem inn på biblioteket. :)

 

Så det kan lønne seg å dra på biblioteket :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Ta en tur på biblioteket og spør etter de bøkene og ellers fotobøker generelt. Da jeg dro på mitt lokale bibliotek og spurte etter noen fotobøker så kunne de låne noen av de jeg ville ha fra ett annet bibliotek. Også bestilte bibliotekaren inn flere andre fotobøker til dem selv en liten stund senere, og sendte meg en sms om at bøkene jeg hadde bestilt var kommet, da de hadde fått dem inn på biblioteket. :)

 

Så det kan lønne seg å dra på biblioteket :thumbup:

9467009[/snapback]

 

Kanskje jeg får børste støv av lånekortet mitt :=) Takk for tipset, det tenkte jeg ikke på engang.. nesten flaut hvor sjelden man går til biblioteket

Lenke til kommentar
Du må lære å gå først. ;)

 

tt42300.jpg

 

Understanding Exposure er en god bok, som anbefales.

 

16187_256x256.jpg

 

Digital Fotografi i Praksis blir lovpriset av mange, men personlig synes jeg den er mangelfull. Den tar for seg det grunnleggende og etterbehandlingen grundig, men det å faktisk TA bilder blir forbigått i stillhet. Den eneste boka om fotografering jeg har som ikke gir meg noe inspirasjon til å legge fra meg boka og ta frem kamera. Dyr er den også.

9465401[/snapback]

 

Jeg har også lest disse to og er helt enig med omtalene til Oceanborn. Førstnevnte bok er meget inspirerende og ikke minst lettfattelig. Boken inneholder mange utrolig flotte bilder som eksempler på "teorien" som akkurat har vært gjennomgått, og bildene følges alltid av en liten historie rundt og selvfølgelig hvilke instillinger som ble brukt.

Lenke til kommentar

Mye nyttig bok-opplysning her. Fikk anbefalt en bok på et kurs i dag, det var Bilde 2.0, en av forfatterne var C.Wesenberg. Brukes i mediafag i videregående. Er det noen som kan si noe om denne, verdt å kjøpe? Hvordan er den i forhold til Fjørtofts bok f.eks.? Noen som har den og kan si noe om nytten. (Da for en nybegynner)

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...